Saturday, 17 June 2017

SAMAN DOJ MEMBUATKAN NAJIB SUDAH TERHAKIS NILAI MORAL SEBAGAI PM


Berdasarkan tiga tindakan yang sudah diambil oleh Jabatan Kehakiman AS setakat ini dalam proses untuk merampas beberapa aset yang dipercayai berpunca daripada dana 1MDB yang dilencongkan, perkara paling nyata ialah Najib Razak sudah kehilangan nilai moral untuk terus kekal sebagai Perdana Menteri.

Dalam saman sivil pertama Julai 2016 lalu, antara yang disebut oleh DOJ ialah wang berjumlah AS$731 juta atau lebih RM3,000 juta yang diterima oleh Malaysian Official 1 adalah berpunca daripada dana 1MDB.

Dapatan DOJ berdasarkan pengaliran wang yang dikesan dengan bantuan FBI tidak membuktikan sama-sekali wang tersebut adalah sumbangan derma daripada keranat Diraja Arab Saudi sebagaimana yang disebut berulangkali oleh Najib.

Sementara salah seorang menteri kabinet, Abdul Rahman Dahman mengesahkan bahawa MO1 adalah Najib, fakta yang disebut oleh DOJ itu tidak pernah disanggah dengan bukti-bukti yang kukuh sehingga ini.

Yang ada hanyalah penafian kosong semata-mata. Lagi-lagi hujah yang digunakan ialah  SPRM, Peguam Negara dan PAC tidak mengesahkan adanya kehilangan wang 1MDB dalam siasatan mereka.

Tetapi, kenapa Pesuruhjaya SPRM tidak disambung khidmatnya, Peguam Negara ditukar secara mengejut dan laporan audit 1MDB masih diOSAkan?

Malah, kenapa beberapa anggota kabinet yang bertanya mengenai 1MDB dipecat daripada jawatan mereka?

Mengapa juga bukti-bukti sahih mengenai pemberian derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi tidak ditampilkan sehingga sekarang?

Mana Zahid Hamidi yang dulunya pernah mengaku berjumpa dengan wakil keluarga Raja Arab tersebut?

Bolehkah beliau yang dilaporkan berada di Mekah kerana menunaikan umrah ketika ini berjumpa dan menampilkan wakil keluarga penderma tersebut?

Adakah Najib bercakap benar mengenai wang tersebut yang diterimanya melalui akaun bank peribadi?

Najib juga mengaku sebahagian daripada kononnya wang derma itu sudah dipulangkan semula kepada pemberinya kerana tidak habis digunakan. Dilaporkan wang yang dipulangkan semula itu berjumlah AS$620 juta.

Kepada siapa wang tersebut dipulangkan?

Hasil siasatan DOJ mendapati wang tersebut dipulangkan kepada akaun Tanore Finance dan berdasarkan perbicaraan di Singapura yang menyebabkan dua bank ditutup dan beberapa orang telah didakwa serta didapati bersalah atas penggubahan wang haram, Tanore Finance adalah disahkan milik Tan Kim Loong @ Jho Low.

Jadi, kepada siapa Najib pulangkan wang tersebut, kepada penderma yang merupakan kerabat Diraja Arab Saudi atau kepada Eric Tan Kim Loong @ Jho Low?

Kalau derma diterima daripada kerabat Diraja Arab Saudi, kenapa ia dipulangkan kepada Tanore Finance?

Adakah Najib berkata benar mengenai pemulangan wang tersebut?

Dalam tindakan terbaru DOJ beberapa hari lalu, siasatan mereka juga mendapati sebahagian daripada wang yang dipulangkan itu telah dibelanjakan untuk membeli loket dan rantai berlian 22k warna merah jambu bernilai AS$27.3 juta atau hampir RM120 juta bagi kegunaan isteri Malaysian Official 1.

Bagaimana wang yang Najib dakwa sudah dipulangkan masih boleh dibelanjakan untuk membeli barang kemas?

Siapa yang menggunakan wang tersebut untuk berbelanja? Kerabat Diraja Arab Saudi atau Eric Tan Kim Loong @ Jho Low?

Bolehkah Malaysian Official 1 tampil menunjukkan fakta sebenar bagaimana isteri Malaysian Official 1 memperolehi set barang kemas bernilai ratusan juta ringgit daripada dana yang sudah dipulangkan?

Dalam beberapa jawapan Najib mengenai wang 1MDB yang dikaitkan dengannya, antara jawapan beliau ialah, "saya tak pernah guna wang 1MDB untuk kepentingan peribadi", "saya tidak akan khianati amanah rakyat" dan "kalau saya nak menyamun duit rakyat, takkan saya guna akaun bank peribadi."

Berdasarkan siasatan serta dapatan DOJ dan ia tidak pernah disanggah dengan bukti-bukti setakat ini, bolehkah suara hati kita, tambahan di bulan Ramadan yang mulia ini mengatakan Najib telah berkata benar?

Bukan soal fitnah, campurtangan asing atau sebagainya harus dikaitkan, tetapi berdiam diri dan "buat sardin" bukanlah jawapan yang memadai dalam dunia moden, era ketelusan dan langit terbuka seperti sekarang, lebih-lebih lagi tidak mungkin laporan setebal 251 halaman dapat direka dengan begitu mudah sebagaimana saman sivil terbaru DOJ yang difailkan dua hari lalu jika semata-mata berasaskan fitnah.

Kecuali jika Najib dapat segera menolak semua yang dinyatakan DOJ itu berserta dengan bukti-buktinya sekali, termasuk penyata bank dan sebagainya, beliau sebenarnya sudah kehilangan semua nilai moral untuk terus kekal sebagai Perdana Menteri.

Ini kerana dosa paling besar bagi pemimpin ialah "menyalahgunakan, apalagi mencuri wang rakyat untuk kepentingan peribadi dan keluarga" serta "tidak berkata benar atau berbohong untuk mempertahankan diri."

Di celah dunia mana pun, pemimpin sebegitu akan menerima balasan akhirnya. (ShahbudinHusin 17/06/2017).

158 comments:

  1. Tuan Shah..
    Ingat pesan salleh, ini semua fitnah..

    Kena percaya, rakyat semua bodohlah dan bangang untuk faham dan menilai..

    ReplyDelete
    Replies



    1. Kami percaya kpd org Arab

      Korang percaya kat Yahudi ke?


      Delete
    2. orang arab pun geng yahudi bro...

      pakat kena tipoo je la kita nie...

      Delete



    3. Gemgam le Al Quran tu molek2, InsyaAllah, ko akan selamat Dari kena tipoo.


      Delete
    4. Gemgam Al-Quran? Al-Quran tujuan die utk digemgam? dah gemgam dah kire selamat kena tipoo? oh itu caranya nak elak kena tipu? main gemgam... bodoh piang !!!!!

      Delete
    5. Ko 14 Kali bodoh...peri bahasa pun tak tau...ko tak kayak tinggal di Malaysia


      Delete
    6. Duit masuk akaun MO1 640juta


      Masih kata Najib bukan sebahagian siasatan?




      Najib tak pulangkan semua wang 640juta



      Rahman 4empat sabah kata nahib bukan sebahagian siastan



      Apundek Ali kata Najib tidak di siasat...



      640juta masuk MO1 masih kata tak terlibat?

      Delete
    7. Salleh and the gang kena ingat. Tuduh pihak yang bercakap benar membuat fitnah itu sendiri adalah fitnah yang nyata.

      Delete
    8. Keruak si karabau apa yg dia tahu?

      Delete
    9. Sdr Zack,
      Dia tahu yg terpenting sekali, iaitu buat APA saja utk mengekalkan jawatan Dan Dedak.
      Haram or Halal, maruah, tanggungjawab, amanah, malu; itu semua tak rasa APA pun.

      Delete




  2. Kami percaya dg Org Islam Arab

    Kamu percaya dg org Yahudi ke?

    Tak kisahlah, korang punya hal lah

    Org Arab pun ada yg percaya dg Yahudi, Arab yg bukan Islam semua percaya kat Yahudi.





    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit masuk akaun MO1 640juta


      Masih kata Najib bukan sebahagian siasatan?




      Najib tak pulangkan semua wang 640juta



      Rahman 4empat sabah kata nahib bukan sebahagian siastan



      Apundek Ali kata Najib tidak di siasat...



      640juta masuk MO1 masih kata tak terlibat?

      Delete
  3. Malaysia ni bolehland..
    Semua benda boleh Dan sah Kat Malaysia..
    Ditambah dgn pengaruh Dan kekuasaan yg pm Ada,dah Tak Ada cheak and balance kuasa pm..bertabahlah rakyat Malaysia..pru 14 Kita undi bn lg..
    Btw..Mana decoder pree ni..Tak dapat lg pun..ke hancing pulak kena kencing

    ReplyDelete
    Replies

    1. Duit masuk akaun MO1 640juta


      Masih kata Najib bukan sebahagian siasatan?




      Najib tak pulangkan semua wang 640juta



      Rahman 4empat sabah kata nahib bukan sebahagian siastan



      Apundek Ali kata Najib tidak di siasat...



      640juta masuk MO1 masih kata tak terlibat

      Delete
  4. LARUT 16 Jun - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan bakal mengumumkan satu formula baharu yang dijangka bakal menguntungkan semua pihak termasuk pengguna, pengusaha stesen serta syarikat minyak di negara ini dalam usaha menstabilkan industri minyak negara.

    Menterinya, Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata, formula yang akan diumumkan pada minggu depan itu dan diharap dapat diterima oleh semua pihak kerana ia dilakukan demi kepentingan rakyat secara keseluruhan.

    "Saya sedang mencari satu formula dan insyaAllah, saya akan bincang sekali lagi dengan syarikat-syarikat minyak.

    "Pada minggu lepas, saya sudah berbincang dengan mereka, begitu juga dengan Kementerian Kewangan. Jadi, minggu depan adalah perbincangan terakhir dengan syarikat-syarikat minyak. Maka, saya akan umumkan bagaimana untuk menstabilkan industri kita ini," katanya.

    Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis pengagihan zakat Bank Rakyat kepada 1,530 asnaf Parlimen Larut di Arena Batu Kurau di sini hari ini.

    Hadir sama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Kurau, Datuk Dr. Muhammad Amin Zakaria.

    BATU KURAU: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan mengumumkan satu formula baharu yang akan menguntungkan semua pihak, termasuk pengguna, pengusaha stesen serta syarikat minyak dalam usaha menstabilkan industri minyak negara.

    Menterinya, Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata, formula berkenaan yang akan diumumkan minggu depan diharap dapat diterima semua pihak kerana ia dilakukan demi kepentingan rakyat secara keseluruhan.

    "Saya tengah mencari dan memuktamadkan satu formula dan insyaAllah, saya akan bincang sekali lagi dengan syarikat minyak dalam memastikan ia mampu menguntungkan semua pihak.

    "Minggu lepas, saya sudah berbincang dengan mereka (syarikat minyak), begitu juga dengan Kementerian Kewangan. Jadi, minggu depan adalah perbincangan akhir dengan mereka dan saya akan umumkan bagaimana untuk menstabilkan industri kita ini," katanya.

    Beliau berkata demikian selepas menghadiri Majlis Pengagihan Zakat Bank Rakyat kepada 1,530 asnaf Parlimen Larut di Arena Batu Kurau di sini, hari ini.

    Hadir sama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Kurau, Datuk Dr Muhammad Amin Zakaria.

    Dalam pada itu, Hamzah yang juga Ahli Parlimen Larut berkata, rakyat juga perlu bersikap adil serta memahami situasi semasa 3,500 pengusaha stesen minyak yang berkemungkinan berdepan kerugian sekiranya harga minyak terus menurun.

    "Kadang-kadang, saya kasihan dengan pengusaha stesen minyak, apabila harga turun dan turun, mereka rugi. Bayangkan apa keadaan kita jika kita menjadi seperti mereka.

    "Sudah tentu mereka merasakan bahawa mereka menjadi mangsa dan rakyat yang untung.

    "Sepatutnya, rakyat juga harus bersimpati dengan mereka kerana bekalan minyak kita mencukupi, namun, sekiranya banyak yang tutup, kita hendak dapatkan minyak dari stesen ke satu stesen pun jauh," katanya.

    NI KERAJAAN YG RAKYAT PILIH,LEBIH MEMENTINGKAN UNTUNG/RUGI TOKEY2 MINYAK DARI RAKYAT.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Bagus ko,
      ko dah bukan sikit tempurung, supaya pembaca blog ini dapat melihat dunia yg luas ini.


      Delete
    2. pasaran minyak dunia rendah, yg letak harga tinggi2 buat mende... nak menyakau je keje org bn nie... dah bodo sangat ke, turun la, klu tak reti... dah macam tikus baiki labu dah nie oooii... lain kali jgn buat hutang yg bukan2... korang punya joli kaya raya, kami semua nak kena tanggung...

      ko ingat hidup nie sekali je ke... pikir jugak la esok2 dalam kubor... lg panjang masany ooo...

      Delete
    3. Dia dah start rasa Rugi kenalkan minyak secara mingguan..
      Tokey stesen minyak Mana pernah Rugi..kalau margin keuntungan kecil aku boleh percaya..
      Nasib tokey stesen minyak ni lg penting daripada nasib rakyat Upanya..

      Delete
    4. Kenaikan dan penurunan harga minyak secara mingguan akan menyebabkan pengusaha stesyen minyak gulung tikar.
      Puncanya bila harga minyak nak turun, pembekal akan hantar minyak kestesyen hingga penuh tangki stesyen.
      Hari ini beli mahal dan esok jual murah.
      Bila harga nak naik, pembekal tidak hantar minyak ke stesyen hingga ada stesyen terpaksa tutup sebahagian pam kerana kekurangan minyak dalam tangki. Selepas harga minyak naik baru lah dihantar kestesyen.
      Katakan minyak akan turun 5sen/litter. Minyak dihantar sebanyak 42,000 litter (1 lori) bermakna pengusaha terpaksa tanggung kerugian rm2,100. Ini tidak termasuk lagi minyak yang susut.

      Delete
  5. Kalau semua tuduhan tidak betul kerajaan patut menyaman DOJ....namun tindakan DOJ itu adalah untuk menyelamatkan harta milik rakyat Malaysia......

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...sokong...setuju...

      Delete
  6. Yang fitnah cuma cincin 2.4juta. Bukan cincin kerana cincin kecil. Loket dan rantai 27juta us bukan fitnah. Itu sahih kerana tuan punya loket ada jumpa dgn tukang loket. Kena la jawab ada kat pekan bersama orang pekan waktu pertemuan tu. Baru boleh kata hukan fitnah.

    ReplyDelete
  7. Alhandullilah syukur allah bongkar segala kejahatan penipuan dan segala mungkar najib umno bn...amin pembalasan allah kepada najib rosmah

    ReplyDelete
  8. MAHATHIR DAN MUKHRIZ BACUL HADAPI SOALAN KEKAYAAN ANAK BERANAK DARI EXCO ARMADA
    Kini semua rakyat Malaysia boleh melihat betapa bacul nya anak beranak dari keluarga Mahathir.

    Sebagai jaguh mengenakan DS Najib dengan pelbagai serangan persepsi dan ciptaan , sebalik nya mereka menjadi bapok dan pondan bila di aju pertanyaan berkenaan diri mereka.

    Persoalan kepada Mahathir dan Mukhirz bukan satu soalan yang komplek atau complicated seperti isu 1MDB yang sememang nya tidak di fahami oleh rakyat bawahan yang tiada langsung pengetahuan cara syarikat koperat beroperasi,

    Dari mana datang kekayaan keluarga Mahathir dan dari mana datang wang perniagaan anak anak nya yang berjaya memiliki syarikat gergasi dan mega? Itu sahaja soalan nya.

    Namun mak datuk mak nenek sehingga hari ini berbelit dan mengelak elak keluarga Tun Mahathir dan Mahathir sendiri hendak menjawap nya.

    Pelbagai forum dan “talk show” serta temuduga sudah di lalui oleh Mahathir namun masih tidak menjawap persoalan yang sudah lama di tanya oleh pelbagai pihak.

    Perdebatan pun di gagalkan mengunakan network supaya terlihat pihak lain yang tidak mahu berdebat.

    Apa yang Tun Mahathir dan Mukhriz hebat bercerita hanya lah berkenaan Najib , Rosmah , anak Rosmah dan 1MDB.

    Waima segala tuduhan kemudian nya di akhiri dengan kenyataan “saya tidak ada bukti”.

    Selain itu tuduhan terhadap Najib sama taraf nya seperti Rafizi Ramli sahaja , membebel panjang lebar dalam portal TV tetapi bacul untuk mendakwa nya di mahkamah. Selain “hearsay” ia nya tiada “court value”.

    Ini atas sebab takut bahawa Najib ada jawapan counter di mahkamah dan hanya menunggu sesiapa sahaja untuk mendakwa nya. Jika hanya untuk dakyah dan ceramah , Najib tidak perlu layan.

    Mendakwa itu dan ini Setakat seronok kan hati rakyat yang sudah lama di tanam kebencian . Namun mahu membukti kan nya jauh sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi bastard,

      Nak bawak ke mana tiang gol tu?

      Pundek punya balaci amno

      Delete
    2. Kalau nak tanya kekayaan anak Tun Mahathir dan Muhyiddin Yassin, kenapa tak tanya kekayaan anak-beranak Najib sekali???

      Apa, akar-umbi nak tahu pasal Tun Mahathir dengan Muhyiddin je ke???

      Kes duit Rakyat Malaysia hilang sampai meletup satu dunia korang haram nak tanya???

      Korang tu sama ada trrlalu bodoh atau terlalu pandai.

      Terlalu bodoh sebab kes dunia korang tak tanya pun macam bangang atau terlalu pandai sebab dah makan dedak. Maklumlah Umno pun macam PAS juga kaki maksiat!!!

      Desak apalah sangat!!!

      Delete
    3. Sudah banyak kali tun jawap dan tak pernah pun elak atau lari dari sebarang soalan.
      Anak-anak tun juga ada rekod membuat pinjaman bank.
      Tetapi anak tiri najib menggaku guna duit 1mdb yang katanya "dipinjam". Bila pula 1mdb itu menjadi institusi kewangan?
      Anak, bini, laki sama saja, bila kantoi cari alasan menipu...

      Delete
    4. Mana2 pemimpin pun akan mengkayakan anak2 dan kroni. Itulah politik. Tapi rakyat tidak disusahkan. Tapi dan Najib...rakyat bukan sahaja disusahkan malah dibebankan.

      Delete
  9. Bro Budin, satu aspek yg saya respek kat Najib, muka dia sngat tebal. Payah nak cari org Melayu seperti dia.
    Dia dan org org sebakul dgn dia boleh menafikan perkara ini smpai dunia kiamat. DOJ sdah membuktikan auta mereka,selama ini.
    Mudah2 an pada bulan suci yg hampir tiba ke penghujung, Allah membuka pintu hati Najib untuk mengakui keterlanjurannya,selama ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tu lagi muka tebal macam muka Dugong....

      Delete
    2. Hek eleh mat anon 1227 oi..

      Bontot Periok pun lagi cantik dari Muka kau ada hati nak mengutuk orang

      Buat mali muyung & rakan2 seperjuangan,

      Najip bukan tak tau malu

      Dia cuma nak lepas tangan

      Lepas ni undang2 malaysia di mahkamah kalau OKT tidak memberi apa2 respond bila ditanya pihak pendakwaan masa duduk dalam kandang tertuduh, pesalah tersebut bolehlah dilepas dan dibebaskan.

      Versi baru undang2 sivil Malaysia karya Appandi Kandasamy

      Delete
    3. Muka najib tebal macam kulit biawak

      Delete
    4. Muka najib tebal macam kulit biawak

      Delete
  10. Mendakwa itu dan ini Setakat seronok kan hati rakyat yang sudah lama di tanam kebencian . Namun mahu membukti kan nya jauh sekali.

    Pada persoalan yang di lontar oleh EXCO Armada sendiri kepada kepimpinan PPBM , terlihat betapa bacul dan pondan nya kedua beranak.

    Sambil Mukhriz mahu tindakan di ambil kepada EXCO Armada sendiri, Tun Mahathir pula tiada komen kepada reputasi hancur nya.

    Tinjaun kami terhadap EXCO Armada di mana ada dari mereka ada lah bekas ahli UMNO yang menjadi sahabat kami, sungguh terdapat perasaan dilema dan tidak ketentuan.

    Sesama mereka berbincang apa yang di bual oleh rakyat berkenaan pemimpin mereka,

    Perbincangan berkenaan tujuan sebenar mahu menjatuhkan Najib telah sampai kepada pengetahuan mereka dan ia banyak berkaitan harta tersekat , wang tidak boleh bawa masuk dan rencana legasi dan hal kroni, ini semua di sembunyikan sebalik isu 1MDB sebagai decoy nya.

    Keraguan telah mula melanda mereka yang baru masuk kedalam parti Pribumi hatta soalan berkenaan kekayaan anak Mahathir mula di persoal oleh Exco Exco Armada.

    Jika PAC , AG , SPRM dan Jabatan Audit dengan ratusan pegawai telah melihat dokumen dan kenyataan bank 1MDB, namun tiada siapa pun pernah melihat dokumen “bailout” dari zaman Mahathir.

    Malah penggunaan wang PETRONAS juga tiada siapa pernah melihat nya.

    Pada kejadian wang di alihkan dalam sistem perkeranian lama di mana ia masih lagi dalam bentuk kertas dan manila file , tentu sekali dokumen asal telah di ambil dan di simpan oleh pihak yang patut di siasat ia itu Tun Mahathir sendiri , maka bukan tiada kes untuk di siasat tetapi ketiadaan bukti dan saksi sudah tua dan hilang.

    Ia tidak bererti Tun Mahathir suci dan bersih , hanya bernasib baik.

    Kini hanya dengan soalan mudah dari mana datang kekayaan anak anak Mahathir, orang bijak pandai boleh melihat betapa susah nya Tun Mahathir hendak menjawap secara “direct” melain kan jawap sinis, jawap dalam keadaan marah serta jawap dalam keadaan berseloroh. Namun menjawap dengan fakta jauh sekali.

    Ketika rencana mahu mengenakan najib pada forum nothing2hide puak puak pro Mahathir mendabik dada menyatakan Najib takut.

    Tetapi tidak berapa lama selepas itu apabila Chegu Bard mahu jemput Mahathir menjadi penjawap kepada banyak isu diri nya, segera Mahathir membidas Chegu Brad hanya kucing kurap lalu ketawa berdekah dekah lah pentaksub Mahathir tanpa sedikit pun berfikir “kenapa takut kepada kucing kurap?”

    Ia petanda ada benda yang tidak kena pada punca kekayaan anak Mahathir.

    Maka jika tinggal di rumah kaca , elok sangat lah jangan main lontar batu , risiko nya kena pada diri sendiri.

    Hanya yang bodoh sahaja mahu percaya kepada permainan persepsi orang kaya terdesak.

    Ahli PPBM di bawah serta EXCO nya enggan jadi orang bodoh pertahan kan orang kaya yang penuh kekotoran dan menjadi barua mereka.

    Atas sebab itu lah mereka bertanya dari mana datang nya kekayaan dan mahu kan jawapan, bukan belitan.

    Mahathir dan Mukhriz harus “come out clean” dan jawap , bukan bermain politik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak tanya kekayaan anak2 Mahathir kenapa tak tanya kekayaan anak beranak Najib sekali???

      Kalau kau tanya dua-dua, orang pun tak marah!!!

      Kalau kau tu jujur suruh dua-dua jawab siap bagi bukti sekali boleh kita bandingkan mana harta yang dapat cara halal mana yang haram jadah!!!

      Kalau kau nak suruh Mahathir dan Mukhriz harus "come out clean" dan jawab, bukannya bermain politik, kau tu dulu harus"come out clean" dan pakai otak, jangan sebab kau Mahathir dan Mukhriz buang masa nak jawab, duit rakyat kena kebas lagi, cukai apa bala lagi nak kena, rakyat yang menderita, kau pun ikut sama bersubahat dengan kerja mungkar menyelamatkan perompak duit rakyat!!!

      Delete
  11. TIADA BUKTI WANG 1MDB DISALAH GUNA – PEGUAM NEGARA
    Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali berkata tidak ada bukti daripada mana-mana penyiasatan yang dijalankan oleh agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang bagi pelbagai bidang kuasa menunjukkan adanya penyalahgunaan wang daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    “Jabatan Peguam Negara Malaysia (AGC) mengambil perhatian berhubung tindakan undang-undang sivil terbaru oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ).

    “Tindakan kedua ini berlaku pada ulang tahun tindakan pertama, dan nampaknya ia merupakan tindakan ulangan. Kami ingin menyatakan rasa kecewa kami kerana sekali lagi AGC tidak dimaklumkan atau diberitahu oleh DoJ berhubung tindakan ini.

    “Kami juga mendapati bahawa tidak ada bukti daripada mana-mana penyiasatan yang dijalankan oleh mana-mana agensi penguatkuasaan undang-undang bagi pelbagai bidang kuasa yang menunjukkan wang disalahgunakan daripada 1MDB; dan bahawa tidak ada sebarang tuduhan jenayah dibuat terhadap mana-mana individu bagi penyelewengan dana daripada 1MDB, ” katanya dalam satu kenyataan.

    Mohamed Apandi berkata 1MDB adalah sebuah syarikat Malaysia dan pernah menjadi subjek beberapa siasatan dalaman Malaysia termasuk oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara.

    “Selepas semakan, kami mendapati bahawa tiada jenayah dilakukan. Pada masa ini, masih ada penyiasatan yang sedang dijalankan oleh Polis DiRaja Malaysia mengenai 1MDB.

    “Kami ingin menyatakan rasa bimbang mengenai sindiran tentang salah laku jenayah yang dibuat terhadap Perdana Menteri. Tindakan sivil itu langsung tidak menamakan Perdana Menteri sebagai defendan atau didakwa melakukan sebarang salah laku jenayah,” katanya.

    Mohamed Apandi juga berkata sehingga kini, AGC tidak menerima sebarang permintaan daripada DoJ untuk mendapatkan apa-apa maklumat atau bukti.

    “Bagaimanapun, kami mengalu-alukan apa-apa permintaan sedemikian selaras dengan komitmen kami untuk menjalinkan kerjasama antarabangsa dan memerangi pengubahan wang haram.

    “Seperti yang telah saya janjikan sebelum ini, AGC tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang melakukan perbuatan jenayah, dengan syarat adanya bukti yang mencukupi untuk berbuat demikian.

    Sebarang perbuatan salah laku akan dihukum dan Malaysia akan sentiasa mendukung kedaulatan undang-undang,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang wang 1mdb tak salah guna. Tapi duit 1mdb dah kena songlap, atau hilang. Jual banyak harta pun masih tak ada duit bukti duit sudah hilang. Hilang ke mana? Hilang ke dalam syarikat yg memang dibuat utk terima wang. Kononnya pelaburan, tapi bukan.
      Dari situ la punca wang 1mdb. Susah kalu orang main cakap tapi tak guna fikiran. Duit itu ada kesan pergerakan kerana guna bank dan cek. Bukan beli guna duit tunai. Guna duit tunai, tak ada la kesan pergerakan tapi orang yg jual akan simpan wang dalam bank sebab banyak. Jadi masih wujud kebarangkalian untuk mencari pergerakan wang. Jangan terlalu malas untuk berfikir. Copy n paste kurang guna akal tak bagus untuk kesihatan otak. Cer guna ayat sendiri utk jelaskan, baru boleh lihat di mana data itu terputus.

      Delete
    2. Madey lagi kuat menyonglap ko tak sedar ko....

      Delete
    3. Mat anon 1229,

      Sila buktikan dakwaan anda

      Kalau tak is hanya lebih kepada hearsay sahaja

      Burung kakak tua pun boleh cakap macam kau

      Dah la bodoh, nak alih tiang tol pulak tu

      Delete
    4. Apandi kata tak ada bukti maksudnya dia, jabatan peguam negara dan polis diraja Malaysia memang bangang nak mampos!!!

      Kalau dah bangang tak layak di jawatan tu korang berhenti kerja je lah daripada tak layak lepas tu makan duit haram!!!

      Macam mana Singapura, Amerika, Lexumbourg, Switzerland dan banyak negara lagi beribu2 batu jauhnya ada bukti kau dekat depan mata tak ada bukti???

      Kau beritahu aku maksudnya semua orang Malaysia ni bodohlah macam tu daripada bangsa2 lain???

      Delete
  12. PPBM SUDAH JADI LINTANG PUKANG
    MAKIN lama makin bergolak Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM). Walaupun kemelut itu tak nampak di peringkat pucuk pimpinannya – meskipun dikatakan antara pengerusi dan presidennya ada `perang dingin’ – namun realitinya apa yang dicetuskan kalangan Exco-Exco Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) PPBM sebenarnya lebih mencucuk.

    Dengan survival parti-parti politik apatah lagi buat PPBM yang baru bertatih amat bergantung kepada tenaga penggerak muda, kemelut yang terjadi dikatakan melukakan kepimpinan PPBM.

    Dan seolah-olah dua nakhoda parti itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak terdaya berdepan dengan kejutan yang dicetuskan oleh Armada.

    Padahal, apa yang dituntut oleh Armada mudah sahaja. Yakni, meminta penjelasan mengenai kekayaan luar biasa anak-anak Dr. Mahathir dan skandal Muhyiddin dengan dengan isteri orang, Nika Gee Siew Yee.

    Kalau tidak ada yang mahu disorokkan, jawablah. Berani kerana benar, takut kerana salah.

    Kata Exco Armada, Muhammad Hafiz Azhar itu betul iaitu mengapa dia terus dilayan secara tidak adil, sedangkan ‘kesalahannya’ hanyalah bertanya soalan yang diajukan oleh akar umbi.

    Malangnya apabila dua soalan itu gagal dijawab oleh Dr. Mahathir dan Muhyiddin, mereka buat cerita lain pula sehinggakan Muhammad Hafiz dihentam cybertrooper serta difitnah sebagai pemakan dedak.

    Dr. Mahathir dan Muhyiddin kini harus buka mata bahawa penentangan terhadap mereka bukan lagi dari luar atau parti lawannya, UMNO tetapi perang itu telah bergelora dalam parti itu sendiri.

    Selepas dipertikaikan oleh Muhammad Hafiz, seorang lagi Exco Armada, Taufik Abas pula tampil menyokongnya.

    Hakikatnya bukan senang mahu menggerakkan sebuah parti baharu. Kalau setakat mahu menjayakan agenda peribadi dan dendam untuk menyingkirkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Dr. Mahathir kini harus berfikir banyak kali.

    Uruskan dahulu parti anda yang kini sudah lintang pukang sebelum mahu memikirkan agenda peribadi yang lebih besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah nak melingkop dah...tak sempat nak PRU berbaling kerusi la PH tu....

      Delete
    2. Semua orang tahu itu semua ejen Umno kaki makan duit haram!!!

      Kalau betul kenapa tanya Mahathir je, kenapa tak tanya Najib sekali???

      Suruh dua2 duduk depan2, sama2 kena jawab!!!

      Berbaling kerusi cerita lain, yang korang berpakat buat maksiat sokong perompak duit rakyat apahal???

      Duit rakyat nak cover sikit bagi orang pergi haji. Yang lebih tu buat filem lucah the wolf of the wall street!!!

      Eloklah korang, buat maksiat kerana sokonf orang buat maksiat filem lucah!!!

      Kalau anak cucu cicit kau melingkup di tanahair sendiri memang kau lau penyebabnya!!!

      Delete
    3. Saya ahli umno, tapi dipru14 nanti saya akan undi parti selain dari parti najib dan parti yang bersekutu dengannya.
      Tidak kira lah calon dari parti mana yang diletakkan sebagai calon pembangkang di temapat saya mengundi nanti, maka saya akan undi.
      Saya tidak berminat untuk ambil tahu masalah dalaman parti pembangkang, nak rebut jawatan ka atau apa sekalipun.
      Tujuan saya cuma satu nak beri pengajaran pada umno bahawa kuasa yang mereka ada itu diberi oleh ahli dan penyokong dan bukannya diwarisi dari mak bapak mereka sehingga boleh perbodohkan rakyat sedemikian rupa

      Delete
  13. NEGERI KRISTIAN, BUKA PUASA LGBT & UMPAN KURMA ADALAH AGENDA HALUS EVANGELIS DAP
    Ketika Ramadan memasuki 10 hari terakhir, banyak pula dugaan datang kepada umat Islam di Malaysia. Pada awal Ramadhan dulu ada pihak mahu anjur Jerusalem Jubilee dan penghinaan akhbar The Star terhadap umat Islam yang sedang bersolat yang dikaitkan dengan pengganas.

    Agenda puak Evangelis ini amat halus dan terancang. Jarumnya sudah menyucuk di merata tempat. Merasuk kumpulan LGBT dan Gay agar menyanggah hukum Al Quran. Juga merebak hingga ke Bazar Ramadhan dengan mengumpan kurma untuk tagih undi politik.

    Serta yang lebih bahaya, hingga ke Dewan Negara mempersoalkan pihak yang mahu gagalkan agenda mereka menjadikan Penang sebagai bandar Kristian.

    Di Pulau Pinang, dikhabarkan ada usaha untuk menjadikan negeri itu menjadi sebuah bandar Kristian kerana di negeri itu terdapat kumpulan Evangelis Kristian yang kuat serta ada hubungan rapat dengan gerakan Evangelis Kristian dunia.

    Ada satu cadangan dibuat pada tahun 2011 untuk menjadikan Pulau Pinang, Bandar Kristian dan Kristian dijadikan agama rasmi negara Malaysia. Isu ini dibangkitkan dalam satu sesi perbahasan dalam Dewan Negara di Parlimen apabila seorang Senator lantikan parti DAP, Senator Dr Ariffin SM Omar berpendapat tiada masalah untuk cadangan itu dilaksanakan.

    Ia nyata mencetuskan kemarahan orang Islam kerana Perlembagaan Persekutuan, Perkara 3 dengan jelas meletakkan agama Islam sebagai agama bagi persekutuan. Perbuatan ini melanggar Perlembagaan dan mencabar institusi raja yang menjaga kesucian agama dan umat Islam di negara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha...ni bab LGBT ni Si Nuar tu suka amat ni...tak caya Tanya Budin.....

      Delete
  14. Kemudian, ada pula majlis berbuka puasa yang diadakan khas untuk golongan yang menyokong Lesbian, Gay, Bisex, Transgender (LGBT) dianjurkan oleh Kempen Pelangi yang diketuai oleh Ketua Organisasi DAPSY Subang, Numan Afifi pada 10 Jun lepas.

    Numan Afifi yang juga merupakan Naib Presiden NGO Challengger yang diasaskan oleh Syed Saddiq (Ketua Armada PPBM) menganjurkan majlis buka puasa dengan LGBT itu di pejabat Loyar Burok di Bangsar.

    Numan juga berbangga apabila majlis iftar yang dihadiri oleh pengamal budaya songsang yang dilarang oleh Islam itu berjaya diadakan. Sampai begitu sekali kemaruk DAP dan PPBM mahukan undi. Bersekongkol dengan mereka songsang dan jelas mencerca hukum agama.

    12 Mei 2017, Bekas Peguam Anwar Ibrahim, Muhammad Afiq Mohamad Noor mendakwa bahawa perbuatan homoseksual tidak salah. Ini kerana menurutnya, tidak terdapat sebarang nas daripada Al-Qur’an mahupun hadith yang ditemui berkenaan hukum hubungan homoseksual.

    Hukum yang wujud di dalam Al-Qur’an dan hadith hanyalah hukum untuk perbuatan liwat kata Muhammad Afiq. Inilah kumpulan gay yang diajak buka puasa oleh Melayu yang diperkudakan DAP ini.

    Kemudian, kejadian Ahli Parlimen DAP Kluang, Liew Chin Tong yang dihalau oleh orang ramai kerana mengagihkan kurma di sebuah bazar Ramadan. DAP sengaja buat kontroversi dan provokasi ketika umat Islam sedang berpuasa.

    Padahal DAP juga yang halang peniaga bazar Ramadhan itu berniaga di situ pada awalnya. Kurma DAP itu juga dibungkus oleh staff pejabat DAP yang bukan beragama Islam. Orang yang mencetuskan provokasi juga dipercayai adalah orang DAP kerana pada tahun 2014 dia didapati edarkan kurma bagi pihak DAP.

    Gerakan Evangelis DAP ini amat bahaya.
    Evangelis yang sebenar menyebarkan dakyah Kristian kepada orang ramai khususnya cuba menarik umat Islam untuk murtad dan kemudian memeluk agama Kristian. Evangelis DAP menyebarkan dakyah politik dengan mempergunakan orang Melayu bagi mencapai matlamat mereka.

    Senator Melayu dipergunakan dalam Dewan Negara, pemuda DAP Melayu dipergunakan untuk anjur buka puasa bersama gay dan homoseksual dan kurma dijadikan umpan politik oleh ahli parlimen DAP.

    Nizar, Zairil, Dyana, Rara sudah pun diperkudakan DAP untuk tembus sokongan Melayu. Kali ini DAP sudah ada parti PAN dan PPBM untuk diperkudakan. Melayu yang dipergunakan ini tidak rasa bersalah dan berdosa langsung pada agama dan bangsa mereka?

    Jangan biarkan gerakan Evangelis DAP ini berleluasa. Juga jangan biarkan Melayu terus dipergunakan oleh DAP Evangelis. Rosak bangsa dan agama kerana di masa hadapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. You have such a bigot!

      Delete
  15. MAHATHIR TERMALU SENDIRI DENGAN KENYATAAN EXCO ARMADA INI
    Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr. Mahathir Mohamed menerima tamparan hebat hari ini apabila Exco Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) parti itu sendiri mempertikaikan kelayakan beliau untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke-7.

    Exco Armada PPBM, Abd. Wahazir Abd. Wahab berkata, Dr. Mahathir tidak layak kerana DAP mempunyai lebih ramai wakil dalam Parlimen berbanding PPBM.

    “Saya rasa dari segi itu (calon Perdana Menteri ke-7), DAP pun mendesak mahu menjadi Perdana Menteri dan bagi saya Dr. Mahathir tidak layak lagi untuk menjadi Perdana Menteri.

    “Kepemimpinan menyatakan Anwar (Datuk Seri Anwar Ibrahim) untuk menjadi Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan mentor saya sendiri Datuk Seri Mukhriz Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri.

    “Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail juga disebut untuk menjadi Perdana Menteri, saya rasa itu tidak betul,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

    DAP semalam dengan tegas menolak keghairahan PPBM untuk memonopoli kepimpinan tertinggi Pakatan Harapan.

    Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan, Lim Guan Eng berkata, hasrat PPBM mahu mendominasi jawatan Pengerusi dan Presiden dilihat sebagai tidak wajar tambahan pula parti itu baharu sahaja menganggotai Pakatan Harapan.

    Mengulas lanjut, Abd. Wahazir mahu jawatan Perdana Menteri ke-7 dalam Pakatan Harapan yang diketuai DAP diputuskan melalui parti yang mendapat kerusi majoriti di Dewan Rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey ni mana nak tahu malu.....

      Delete
  16. Ada manusia ini hidup dab berperangai lebih buruk dari binatang dan menyerupai syitan jawablahlah dipadang mahsyar nanti amiin

    ReplyDelete
  17. DAP AKAN PERKUDAKAN MUHYIDDIN UNTUK JADIKAN JOHOR SEBAGAI PENANG YANG KEDUA
    14 Jun 2017, dalam Malaysiakini, Kit Siang menyatakan mahu menjadikan Johor sebagai Penang yang kedua. Kit Siang berkata jika Johor berjaya ditawan sama seperti Penang pada PRU14 dengan dibantu oleh Kedah, Perak, Selangor dan Negeri Sembilan, maka Putrajaya boleh ditawan.

    Inilah angan angan Ahli Parlimen Gelang Patah itu. Pemimpin diktator 51 tahun DAP itu juga pernah berkata sebelum ini, jika mahu tawan Malaysia maka harus bermula dan berakhir dengan Johor.

    Johor kini adalah negeri yang terkaya di Malaysia. Destinasi pelaburan nombor satu dan pembangunan yang pesat berlaku di Johor. DAP memang mahu negeri yang kaya sahaja. Sama seperti Penang dahulu sebelum 2008.

    Apa sudah jadi pada Pulau Pinang? Hutang kerajaan negeri meningkat. Tanah habis digadai dan dijual. Pelabur lari. Kilang tutup. Bajet kerajaan negeri pimpinan anak Kit Siang itu mencatat defisit sejak 2010 lagi. Habis semua kampung Melayu lesap.

    Apakah ini mahu dilakukan DAP terhadap Johor? Tidak mustahil Johor juga akan jadi gagal seperti Penang jika DAP yang menguasai kerajaan negeri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa benda lu mau cerita ??

      Sudah " berbakul bakul" dah harta negeri Johor di jual kepada China .

      Delete
  18. Di Pulau Pinang, sudah ada rancangan hendak dijadikan sebagai sebuah negeri Kristian jika DAP terus berkuasa dengan lebih lama lagi.

    Dalam rekod Hansard perbahasan Dewan Negara yang berlangsung pada 19hb April 2017 yang turut mencatatkan Tan Sri Dato’ Seri Dr Ibrahim Abu Shah mendedahkan perihal Pulau Pinang yang mempunyai komuniti Evangelis Kristian yang pesat berkembang serta mempunyai hubungan rapat dengan gerakan Evangelis Kristian dunia.

    Selain daripada itu, beliau juga menyentuh tentang satu cadangan yang dikatakan dibuat pada tahun 2011 untuk menjadikan Pulau Pinang, Bandar Kristian dan Kristian ‘agama rasmi’ negara. Senator DAP Melayu mencelah dan menyatakan apa salahnya Penang dijadikan bandar Kristian?

    Itu jawapan yang diberikan oleh Senator DAP berbangsa Melayu. Sampai begitu sekali jawapannya. Amat mengejutkan sekali. Bermakna, Melayu yang ikut DAP sanggup buat apa sahaja demi cita cita politik DAP.

    Di Johor, siapa yang DAP mahu kudakan untuk dapat undi dan simpati Melayu?

    Tidak lain tidak bukan, DAP akan perkudakan Presiden PPBM, Muhyiddin. Agenda DAP jelas, mahu Muhyiddin menjadikan Johor sebagai ‘Penang yang kedua’.

    Bagi DAP, Johor perlu menjadi mirip Pulau Pinang yang lebih bersifat terbuka dalam beragama, bersosial dan memiliki fahaman ‘chauvinis’ kerana geografi negeri tersebut yang berjiran dengan negara ‘abang besar’ DAP iaitu Singapura.

    Segala gerakan yang lebih tersusun akan bertambah mudah sekiranya Johor berjaya berada di bawah takluk DAP, parti serpihan dari PAP Singapura.

    Agenda besar DAP yang mahu pergunakan Muhyiddin ini bermula dengan gerakan ‘Impian Johor’ yang dilancarkan parti itu sejak 2016 dan diakui sendiri oleh Liew Chin Tong selaku Pengerusi DAP Johor.

    Bagi mereka, Muhyiddin mampu untuk menarik minat pengundi Melayu untuk menambahkan lagi jumlah kerusi DUN Johor buat DAP dan rakan-rakannya. Untuk rekod, kedudukan terkini DUN Johor sekarang adalah BN (37), DAP (13), PAS (3), PKR (1), PAN (1) dan PPBM (1).

    Pemilihan Muhyiddin untuk diperkudakan DAP ini seperti yang mereka lakukan di Pulau Pinang apabila mempergunakan Presiden PAN, Mohamad Sabu. Perkudakan Nizar di Perak dulu. Mungkin Muhyiddin akan diangkat sebagai bakal MB bagi pihak DAP.

    PPBM tidak boleh buat apa. Parti itu tidak layak pun minta jawatan Perdana Menteri dan Pengerusi Pakatan Harapan. DAP dan PKR telah tolak. PPBM hanya layak jadi kuda bagi pihak DAP sahaja.

    Peranan PPBM hanyalah untuk mempengaruhi undi Melayu agar dapat memberi sokongan terhadap mana-mana calon yang direstui DAP.

    Justeru, ‘Bangsa Johor’ harus sedar mulai sekarang akan agenda besar DAP ini. Muhyiddin bukan lagi pejuang totok Melayu seperti dahulu. Darah perjuangannya sekarang sudah mula diserap dengan virus-virus DAP yang bakal merosakkan kekuatan agama, bangsa dan tanah air kita.

    Hari ini sudah 42 kali Jumaat usia PPBM. Berdoalah sekejap nanti agar Johor kekal bersama BN dan impian Kit Siang itu hanya tinggal angan angan sahaja. Moga Allah SWT lindungi Johor dari rancangan jahat DAP ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiiiiii mana penyokong umno...pi la bawak surat dari putera arab yg cakap 2.6b tu derma. Suruh la si pandi Pi tunjuk kat trump tu hahahahahahaha.nak menipu sgt dh nak tersepit pulak dgn penipuan sendiri.

      Mrj cakap itu la bukti derma pak arab.bawak skli video temuramah menteri arab yg ckp 2.6b tu derma. Tunjuk kat donald trump kalau kau kesal sangat appandi oiiiiiiii

      Delete


    2. Tidak apa yg hendak di bimbangkan

      1.majoriti penyokong PKR tak suka Mahathir sebab 'mata lebam'
      2. Majoriti penyokong UMNO tak suka Mahathir sebab khianat pada parti.
      3. Majoriti penyokong PAS tak suka Mahathir sebab kes Mamali operandi lalang
      4. Majoriti penyokong DAP tak suka Mahathir sejingga menhelarnya sebagai ular Dan bapa ayam.

      Tapi jenis org tak sedar diri...begitulah jadinya.

      Dia merancang, dia ingat org lain duk diam saja. Dia tak tau org lain lagi hebat dp dia.


      Delete

    3. Jadi kalo suma orang dah tak suka kat DM, apa yang ko susah hati sangat?
      Bagus la tu. Usah pedulikkan dia. Tak payah ko buang peluru. Orang lain termasuk ko kan lebih hebat daripada dia.
      Jadi, biaq pi la dia tuh.

      Delete

    4. Kami cuma memperbetulkan faktor korang yg salah...


      Delete
    5. Lim Guan End....mana berani macam Khir Toyo.....Tokong Penang....

      Delete
  19. khas untuk sibudin and the dummies gang..
    DOJ For Dummies - Apa Yang Anda Perlu Tahu Mengenai Saman Sivil Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat?
    1. Asas kepada saman sivil Jabatan Kehakiman (DOJ) AS untuk mengambil alih sesuatu aset adalah 'ADUAN AWAM' dan bukan "BUKTI-BUKTI PRIMA FACIE" hasil dari siasatan pihak berkuasa AS.

    2. Jika DOJ mempunyai bukti yang kukuh mengenai sesuatu kegiatan penggubahan wang, sudah tentu DOJ boleh secara terus mendakwa pesalah terbabit di mahkamah AS dan aset tersebut boleh dirampas menggunakan Akta Penggubahan Wang Haram AS.

    3. Bagaimanapun, disebabkan DOJ kekurangan bukti prima facie, maka DOJ tiada pilihan melainkan terpaksa menggunakan saman sivil bagi mengambil alih aset-aset yang disyaki hasil dari kegiatan jenayah.

    4. Melalui saman sivil, DOJ tidak perlu mempunyai bukti yang kukuh, cukup sekadar aduan awam. Sebaliknya pihak tertuduh pula yang perlu membuktikan aset-aset yang diperolehi bukan dari hasil jenayah penggubahan wang atau jenayah-jenayah lain.

    5. Seperti yang disebut oleh DOJ sendiri “a civil forfeiture complaint is merely an allegation that money or property was involved in or represents the proceeds of a crime. These allegations are not proven until a court awards judgment in favor of the U.S.”. Maksudnya, tiada sebarang dakwaan yang telah dibuktikan sebaliknya ia adalah berasaskan aduan semata-mata.

    6. Bolehkah DOJ membuktikan jenayah telah dilakukan melalui saman sivil ini? Tidak. Saman sivil ini hanya untuk mengambil alih aset yang disyaki diperolehi dari sumber haram. Dalam kes bekas Presiden Taiwan, walaupun aset beliau dirampas dan dijual oleh DOJ, tetapi tiada sebarang bukti yang membolehkan DOJ mengambil tindakan ke atas beliau.

    7. Dalam kes bekas Presiden Taiwan, aset yang diambil alih adalah hartanah bernilai AS$2 juta pada tahun ia dibeli, iaitu pada tahun 2008. Bagaimanapun selepas 8 tahun, termasuk selepas saman sivil difailkan dan perbicaraan mahkamah, keseluruhannya mengambil masa selama 6 tahun, nilai yang dipulangkan kepada rakyat Taiwan hanyalah AS$1.5 juta. Tidak masuk akal selepas 8 tahun, nilai hartanah tersebut masih tidak meningkat. Lebih tidak masuk akal lagi apabila nilainya menurun kepada hanya AS$1.5 juta.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Lawyer bawah pokok standard kota belud....tak payah tunjuk pandai. Kalu berani, yg ternama dalam saman DoJ tu perlu ambik lawyer lawan kes di US. Bila mau saman wsj?

      Delete
    2. 0940

      Saya amat kesal kerana dengan hujah saudara yang sememangnya kukuh, kerajaan malaysia begitu lembab untuk mengambil tindakan keatas kerajaan amerika.

      Malah sehingga sekarang sarawak report juga masih belum disaman.

      Delete
    3. Si Budin ni alah biasa ale....keje dia makan dedak Dapigs banyak no.....lebih kurang si Rapuji Sotong tu je...

      Delete
    4. Point no 6 "bolehkah doj membuktikan jenayah melalui saman sivil" adalah soalan yg sangat bodoh!!!! Soal jenayah adalah soal jenayah, tiada kaitan saman sivil.

      Cam ni bahlol 09.40....dalam apa2 kes berkaitan money laundering yg menggunakan US banking sistem; mula2 DoJ akan ke mahkamah untuk dapat perintah rampas atau sita harta dulu. Ini sivil. Ambik dulu harta.

      Lepas tu DoJ dan FBI akan fail kes jenayah kerana guna US banking sistem untuk tujuan mencuri. Part ni baru ambik orang, individu2 yg terlibat. Paham?

      Delete
    5. Anon 11:25 .

      Kerajaan Malaysia bukan lembab , AG Apandit yang biol dan baral tu ada juga cerdik dia .

      Malaysia bukan tak bolih saman , tapi Najib yang tak beri lampu hijau . Jika Malaysia menyaman , itu akan membuktikan kehilangan wang 1MDB adalah benar .

      Setakat ini , Najib serta malaun malaun dia menjerit mengatakan tiada apa yang hilang !

      Delete
  20. Beza teh O dengan penafian kosong?
    Teh O sangat dialukan utk diminum kerana didalamnya tiada zat gule jika berlebihan dalam badan akan menyebabakan penyakit kencing manis.
    Manakala penafian kosong adalah sesuatu pendirian yang terpaksa atau sengaja dibuat/diadakan tanpa disertakan dengan apa-apa sokongan atau mengemukakan bahan bukti yang sahih.
    Dan pembohongan itu seumpama ikan senohong si ikan duri ,bercakap bohong lama-lama mencuri.

    ReplyDelete
  21. Senarai 24 Fitnah Rafizi PKR
    1. Fitnah cincin isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor. Rafizi memberi alasan semasa perbicaraan saman fitnah di mahkamah kenyataan tersebut adalah seloroh dan gurauan.

    2. Fitnah mengenai dakwaan terdapat permintaan untuk seks dan wang dari pihak-pihak tertentu dalam urusan yang melibatkan kerajaan Selangor. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendapati tiada bukti terhadap tuduhan itu.
    3. Pengerusi Eksekutif? National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCorp) dan NFCorp tentang pembelian hartanah di KL Eco City, Bangsar. Rafizi telah diperintah oleh Mahkamah Tinggi untuk membayar ganti rugi RM200,000.
    4. Fitnah ke atas Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi terlibat urusniaga Boustead Holdings Berhad tentang pembayaran bernilai RM160 juta. Rafizi tarik balik tuduhan sebagai penyelesaian luar mahkamah.

    5. Fitnah dan putar belit tentang isu GST.
    6. Fitnah Tabung Haji akan rugi RM933 juta. Akibat fitnah itu, seramai 3,954 pendeposit Tabung Haji menutup akaun mereka. Tetapi Rafizi sendiri masih tidak tutup akaunnya dalam Tabung Haji dan turut menerima dividennya.

    7. Fitnah ke atas Tan Sri Khalid Ibrahim menerusi 'Langkah Kajang' dalam usaha menjadikan Datuk Seri Anwar sebagai Menteri Besar Selangor. Perkara berkenaan dibawa ke mahkamah, terbukti bahawa segala dakwaan PKR, Rafizi dan Saifuddin adalah fitnah.

    8. Fitnah semasa himpunan haram Blackout PRU13, Rafizi mengaku bersalah menganjur perhimpunan blackout di Padang Merbok tanpa persetujuan daripada pemilik padang. Rafizi juga gagal mengemukakan bukti mengenai blackout semasa PRU13, terutamanya dakwaan pengundi hantu dan Bangladesh seperti yang didakwa.

    9. Fitnah UMNO serang gereja menggunakan Molotov. Rafizi gagal kemuka bukti di mahkamah dan dijatuhi hukuman denda RM1,800.

    10. Fitnah kerajaan beli BMW 7series. Rafizi membuat tuduhan kononnya kerajaan membeli kereta BMW untuk kegunaan, ia bagaimanapun dinafikan syarikat BMW sendiri dan tiada permohonan maaf daripada beliau.

    11. Fitnah kononnya yuran konsultan oleh MMC Gamuda kepada MRT sebanyak RM7 bilion. MMC Gamuda menjelaskan yang bayarannya sebagai rakan kongsi penyediaan projek (PDP) untuk projek Transit Aliran Ringan 1 (MRT 1) dianggarkan RM750 juta. Rafizi tidak meneruskan fitnahnya dan tidak lagi dimainkan isu ini.

    12. Fitnah kerajaan akan menanggung kos berjumlah RM8.2 bilion bagi projek pembinaan hospital UiTM di kampus Puncak Alam. Padahal, kos sebenar hanyalah RM559 juta. UiTM mengeluarkan kenyataan amat terkilan dengan maklumat tidak tepat dan disensasikan oleh Rafizi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mati kucing le nanti si Rapuji Sotong ni ....banyak sangat fitnah....

      Delete
    2. Dalam 'fitnahbrapizi

      Shahrizat ngaku beli condo dibsingapok

      2peguam.kanan.ngaku terima cek 340000 dari najib

      Kalau fitnah knp mengaku?

      Delete
    3. DoJ buktikan bukan hanya setakat cincin je yang bernilai 24 juta ringgit .

      Tetapi dia merangkumi bermacam macam "harta Karun" dengan jumlah 125 juta ringgit !

      Delete
  22. 13. Fitnah Tabung Haji memberi jaminan korporat kepada syarikat sekutu, TH Heavy Engineering Bhd (THHE). Lembaga Tabung Haji menafikan tuduhan itu dan membuat laporan polis.

    14. Fitnah FELDA mengambil hutang bagi membiayai Bonus Insentif Produktiviti Peneroka (BIPP). FELDA menafikan sekeras-kerasnya tuduhan itu dan menegaskan FELDA mempunyai keupayaan kewangan dan kemampuan sumber dalaman untuk membayar bonus itu kepada warga FELDA dan dakwaan Rafizi Ramli adalah tidak berasas sama sekali.

    15. Fitnah PAS menerima rasuah RM90 juta dari 1MDB. Hadi Awang menafikannya dan mengatakan ianya satu tuduhan yang bohong 300 peratus. Beliau menyarankan agar Rafizi untuk segera bertaubat meminta keampunan di atas dosa menyebarkan fitnah. Bekas Timbalan Presiden PAS, Datuk Dr Nasharudin Mat Isa juga menafikan dakwaan itu.

    16. Fitnah kerajaan menggunakan khidmat Florence Goh iaitu bekas Pelobi Presiden Amerika untuk melobi kepentingan negara. Florence Goh tampil menafikannya dan menganggap Rafizii seorang yang cuai sehingga menjadikan dirinya dan syarikat beliau sebagai mangsa fitnah.

    17. Fitnah pejabat Perdana Menteri mempunyai perhubungan dengan 45 group atau dengan pemilik syarikat Baumgardner-Nardone. Setiausaha Akhbar Perdana Menteri Datuk Seri Tengku Sarifuddin Tengku Ahmad telah menafikan fitnah itu.

    18. Fitnah Hakim Syariah terlibat dalam gejala rasuah. Ketua Hakim Syarie Mahkamah Syariah Wilayah-Wilayah Persekutuan, Datuk Mahammad Ibrahim membuat laporan polis berhubung kenyataan itu.

    19. Fitnah mendakwa Pengerusi Yayasan Al-Abrar menerima RM5 juta menerusi akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang secara tidak langsung mengaitkan Datuk Syed Mehdar Syed Abdullah sebagai pengerusi yayasan tersebut. Syed Mehdhar menggesa Rafizi untuk tampil memohon maaf secara terbuka kepada beliau bagi membersihkan namanya susulan dakwaan dan laporan salah yang dikeluarkan.

    20. Fitnah Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Omar dan Pengerusi SPR Tan Sri Aziz Yusof ada hubungan rapat dengan syarikat pembekal dakwat kekal yang digunakan semasa pilihanraya umum ke 13. Wan Ahmad menafikannya dan berharap Rafizi terima akibat kerana buat fitnah pada bulan puasa

    21. Fitnah bertujuan memusnahkan reputasi baik dan kredibiliti Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) berhubung pembayaran gratuiti kepada pencarum LTAT. LTAT telah memulakan tindakan undang-undang terhadap Rafizi Ramli.

    22. Fitnah Majlis Amanah Rakyat (Mara) mengurangkan elaun pelajar Institut Kemahiran Mara (IKM) daripada RM250 kepada RM125. Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menafikannya dan menegaskan Mara tiada melakukan sebarang pengurangan bayaran elaun bulanan kepada pelajar di institut pengajiannya di seluruh negara dan semua elaun pelajar dikekalkan pada kadar sedia ada.

    23. Fitnah projek MRT ini akan melonjak kepada RM100 bilion ‘bersumberkan maklumat dari SPAD’. Ternyata bahawa projek itu hanya berbelanja sebanyak RM21 billion sahaja.

    24. Fitnah ke atas Najib Razak telah mengumumkan projek MRT berharga RM21 billion ialah untuk 21km bersamaan dengan kos RM1 billion satu km. Padahal nilai itu adalah untuk keseluruhan pakej Fasa 1 dan 2 MRT1 berjarak 51km.

    Apakah Rafizi mahu menafikan 25 senarai di atas?

    Seperti yang kita semua sedia maklum, Rafizi Ramli juga telah dijatuhkan hukuman penjara 18 bulan di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 oleh Mahkamah Sesyen dan sekarang menunggu menunggu rayuan difailkan ke Mahkamah Tinggi.

    Sikap kerap berbohong ini juga telah menjadi perbualan hangat pihak netizen. Malah ada yang melabelkan 'Rafizi' = 'bohong' dan hashtag #RafiziIsBohong juga sedang viral dalam twitter!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Selain rafizi, sr dan doj juga banyak buat fitnah pada pm tersayang serta ibunda tersayang kak mah...

      ....bila nak saman....

      Delete
    2. SR-Sarawak Roket.....

      Delete
    3. Kami sedia kerjasama dgn

      Semua org yg anti rasuah

      Tak kira sprm atau pdrm Tau

      SR-m

      Bersih

      Invoke


      Rapizi


      Selagi makan duit curi ralyat kami akan bagi MAKLUMAT

      1JUTA PENJAWAT AWAM SEDIA BOCOR RAHSIA .IA BUKAN LAGI FITNAH TAPI MAKLUMAT SAHIH DARI 1JUTA PENJAWAT AWAM


      SIAP KO UMNO BN ISLAM MELAYU! ambil cinapek babi low buat kerja babi utk umat Islam curi duit

      Delete
    4. Tunggu 70 thn lagi ye?

      Delete
  23. DAP tidak izinkan parti Melayu berkuasa - PAS
    KUALA LUMPUR 15 Jun – Nasib ketiga-tiga parti Melayu dalam Pakatan Harapan untuk mengu­asai gabungan itu tidak akan tercapai kerana DAP tidak akan mengizinkan cita-cita mereka itu kesampaian.

    Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, sikap DAP sejak dahulu sudah diketahui mahu memonopoli pakatan itu atas prinsip mereka mempunyai paling banyak kerusi di Parlimen walaupun mereka menafikan perkara itu.

    Beliau menjelaskan, berdasarkan pengalaman Pas bersama DAP dalam Pakatan Rakyat dahulu, bukan mudah untuk menyelesaikan isu-isu yang bertelagah apatah lagi untuk mencapai satu keputusan sepakat.

    “Pas menjangkakan kemelut yang berlaku dalam Pakatan Harapan akan berpanjangan sebab bukan sahaja isu siapa nak jadi Perdana Menteri atau siapa yang akan menerajui pakatan, tetapi lebih besar daripada itu iaitu apabila tiba soal pengagihan kerusi dan pematuhan kepada keputusan nanti.

    “Perkara-perkara itu akan timbul polemik kerana pengalaman Pas berada dalam Pakatan Rakyat dahulu bukan mudah nak selesaikan isu-isu sebegini. DAP ternyata dari dahulu mahu berkuasa walaupun cuba menutup niat sebenar mereka itu,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Semalam, DAP menegaskan menolak ke­ghairahan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) untuk memonopoli kepemimpinan tertinggi dalam Pakat­an Harapan.

    Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan jawatan, Lim Guan Eng berkata, hasrat PPBM mahu mendominasi jawatan Pengerusi dan Presiden dilihat sebagai tidak wajar tambahan pula parti itu baharu sahaja meng­anggotai Pakatan Harapan.

    Dalam pada itu Tuan Ibrahim berkata, rakyat boleh melihat sikap DAP yang cuba mengelirukan orang Melayu dengan meletak­kan calon Melayu pada pilihan raya umum (PRU) akan datang walaupun pada hakikatnya calon itu sebenarnya mewakili DAP.

    Kata beliau, nasib parti-parti Melayu dalam Pakatan Harapan masih kabur dan hanya bergantung kepada satu keputusan selepas PRU dan sejauh mana mereka boleh meyakinkan DAP untuk berkuasa.

    “Namun, kalau mereka tidak kuat, DAP tentunya akan mengu­asai. Rakyat boleh menilai tentang situasi yang berlaku sekarang bagaimana nasib PKR, PPBM dan PAN dalam Pakatan Harapan,” katanya.

    Sebelum ini PPBM yang hanya berusia tidak sampai setahun telah menamakan Pengerusinya, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk memegang jawatan Pengerusi dan Presiden Pakatan Harapan.

    PPBM turut mencadangkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Pakatan Harapan manakala Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai Timbalan Pengerusi; Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali (Timbalan Presi­den Pakatan Harapan) selain Guan Eng dan Presiden PAN, Mohamad Sabu masing-masing sebagai Naib Presiden.

    ReplyDelete
  24. GAGAL UNTUK MENJAWAB HAK BERSUARA DALAM PPBM SUDAH MATI
    Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) sekali lagi mendesak kepemimpinan tertinggi parti tersebut supaya menjawab segala persoalan yang menjadi tanda tanya dalam kalangan akar umbi sebelum ini.

    Exconya, Muhammad Hafiz Azhar berkata, kegagalan Tun Dr. Mahathir Mohamad menjawab tentang isu kekayaan luar biasa anak-anaknya serta skandal Tan Sri Muhyiddin Yassin bersama Nika Ghee bermakna hak untuk bersuara dalam PPBM sudah mati.

    “Saya bersama ahli-ahli di peringkat akar umbi sekali lagi mendesak supaya isu terbabit dijawab dan jangan senyap begitu sahaja.

    “Akar umbi mahu tahu apa yang sedang berlaku, bukan susah mereka hanya perlu jawab sahaja,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

    ReplyDelete
  25. EXCO ARMADA PPBM SENDIRI 
TIDAK SETUJU DR. MAHATHIR JADI PM
    Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr. Mahathir Mohamed menerima tamparan hebat hari ini apabila Exco Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) parti itu sendiri mempertikaikan kelayakan beliau untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke-7.

    Exco Armada PPBM, Abd. Wahazir Abd. Wahab berkata, Dr. Mahathir tidak layak kerana DAP mempunyai lebih ramai wakil dalam Parlimen berbanding PPBM.

    “Saya rasa dari segi itu (calon Perdana Menteri ke-7), DAP pun mendesak mahu menjadi Perdana Menteri dan bagi saya Dr. Mahathir tidak layak lagi untuk menjadi Perdana Menteri.

    “Kepemimpinan menyatakan Anwar (Datuk Seri Anwar Ibrahim) untuk menjadi Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan mentor saya sendiri Datuk Seri Mukhriz Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri.

    “Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail juga disebut untuk menjadi Perdana Menteri, saya rasa itu tidak betul,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

    DAP semalam dengan tegas menolak keghairahan PPBM untuk memonopoli kepimpinan tertinggi Pakatan Harapan.

    Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan, Lim Guan Eng berkata, hasrat PPBM mahu mendominasi jawatan Pengerusi dan Presiden dilihat sebagai tidak wajar tambahan pula parti itu baharu sahaja menganggotai Pakatan Harapan.

    Mengulas lanjut, Abd. Wahazir mahu jawatan Perdana Menteri ke-7 dalam Pakatan Harapan yang diketuai DAP diputuskan melalui parti yang mendapat kerusi majoriti di Dewan Rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) nanti.

    ReplyDelete
  26. Kak mah dgn jibby tak tido malam oooo...ce kita tgk dalam laci kak mah ada intan belian tak tu..jom serbu rumah dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini standard punya komen hanya layak di blog Budin saja

      Delete
    2. Pertandingan hjarta karun

      Di rumah kak mah

      Siapa jumpa berlian pakatan akan bagi sijil pahlawan anti rasuah


      Bila nak start cari harta karun... Siapa Nak join?

      Delete
    3. Pertunjukan jet peribadi di hadapan rmh mantan pm22.

      Delete
  27. Tumbang BN dahulu, baru fikir siapa PM
    USTAZ IDRIS AHMAD 16 JUNE 2017
    PAS bersama Gagasan Sejahtera akan lawan BN dahulu dalam PRU14. Bilangan kerusi yang akan ditandingi sudah pasti lebih daripada separuh bilangan kerusi Parlimen bersama rakan di dalam Gagasan Sejahtera. Selepas menang baru kita fikir siapa Perdana Menteri.

    Kita tidak mahu sibuk hendak lantik siapa PM, ikan kembung sekilo RM16. Getah sekerap RM2.20 sekilo. Bawang putih sekilo RM18. Peniaga stesen minyak sudah pening kepala, minyak turun naik. Rakyat pula setiap minggu beratur isi minyak.

    Pertama kena dapat ikan dahulu, baru kita fikir hendak masak apa. Kita tidak mahu, ikan tidak dapat lagi sudah bergaduh hendak masak apa.

    Tumbang BN dahulu. Cuma kena periksa, jentera pilihan raya macam mana. Ahli berapa orang. Cula sudah dibuat atau belum. Tidak cukup kerja pilihan raya hanya dengan membina persepsi yang tidak berasas.

    Petugas PACA dah cukup ke. Kalau setakat ada calon, jentera tidak ada, maka boleh angan-angan sahajalah. Daftar pemilih macam mana? Tidak cukup setakat hero di FB dan media sosial.

    Masih ramai pengundi yang berkiblat kepada televisyen, terutama saluran satu dan penduduk luar bandar. Apabila dapat BR1M seolah-olah seperti air mutlak, suci lagi menyucikan. Kemarahan kepada GST, 1MDB dan kenaikan harga barang boleh disejukkan dengan BR1M. Ini senjata yang ada kepada Umno BN di negara ini. Datuk Seri Najib dan anggota kabinet semua telah turun padang untuk tabur gula-gula dan dedak kepada pengundi. Cukup bekerja sekali dalam lima tahun.

    Ini yang kita perlu kekuatan jentera terutama untuk menarik pengundi melayu. Kita tidak ada wang dan dedak untuk ditaburkan. Tetapi jika kita ada jentera, dengan izin Allah kita mampu menang.

    Tun Dr Mahathir dan mereka yang sewaktu dengannya tentu tahu taktik ini sewaktu mereka berada di puncak kuasa. Itu dulu, sekarang sebagai pembangkang tentu berbeza, kerana ia perlu kepada komitmen dan iltizam yang tinggi. Dulu ada dedak, sekarang ada air liur sahaja. Sudah tentu budaya kerja berbeza

    Sekiranya jentera tidak ada, setakat hendak bersembang bolehlah, sebagai halwa telinga. Insya Allah, inilah yang PAS tekankan setiap kali pilihan raya. Kebiasaan jentera PAS akan membantu rakan-rakan yang bekerjasama dengannya setiap kali pilihan raya untuk melawan BN

    ReplyDelete
  28. hadi awang kalau boleh cepat mengaku terima duit,itu tuhan tunjuk sikit je masuk hospital.Dah nampak uzur dah orang tua tu

    ReplyDelete
    Replies

    1. SR dah kena saman... Ko tak pernah tau ke?

      Delete
    2. Siapa yang menyaman ?? Tok engkau ke ???

      Delete
  29. Nak bersihkan nama?

    1. Zahid perlu dedahkan nama penderma arab, dan penderma itu perlu failkan saman mencelah terhadap kes DoJ di mahkamah US.

    2. 1mdb perlu failkan saman mencelah terhadap kes DoJ di mahkamah US.

    3. Riza dan jho lo perlu failkan saman mencelah terhadap kes DoJ di mahkamah US.

    4. Najib perlu saman WSJ.

    Kalu setakat keruak yg keluar statement, tak payah la. Pakai la logic sikit...setiap transaksi bank ada rekod, dan rekod ni tak boleh padam, bukan macam entry buku 555 ceti. Setiap pembelian barang kemas berjuta ringgit ada rekod kredit kad, ada resit, tandatangan, appointment rekod, cctv....bukan macam kedai emas thambippilai kat lebuh ampang.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kami selalu besehkan...tapi kami yg sentiasa mengotorkan.... Tapi rakyat tahu kami lebih bersih dp kamu... Tanya sendiri dg exco armada kami.


      Delete
    2. Kami bersihkan dan kami kotorkon....kami kamu kami amenderrr ni? Bila dah panik, ayat pon berterabur

      Delete
    3. Riza Aziz dan Jho Lo perlu failkan saman mencelah terhadap kes DoJ .??

      Nak saman macam mana ? Mana berani ?

      Apabila segala kebathilan ini meletop , Riza Aziz lari lintang pukang dari US dan kini kelihatan berkeliaran sekitar Seri Perdana .

      Jho Lo pula di khabarkan olih NYT sedang menyorok di Shanghai ,

      Delete
  30. Aku dah tak kira dah pru ni memang confirm aku dan bini pangkah PH, jauh sekali aku nak pangkah b end atau pas, jahanam dan bodoh melayu dibuatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awat tak pangkah DOJ...dia yang banyak menulong ko.

      Delete
    2. Dah nak melingkop dah PH ni....sebelum PRU akan berbaling kerusi la tu....

      Delete
    3. Nanti atok kau kt kg je nk pgkah umno lagi..

      Delete
    4. Atok Madey la tu...He He He....

      Delete
  31. Najib ni ada moral ke ..tak betul tajuk abg din kita ni. Pencuri dan penipu mana ada moral bro ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapa ayam lagi tiada moral

      Delete
  32. Ini berkaitan dengan tajuk diatas. Hari ini saya gelak berguling-guling dengan kenyataan si anak Keruak yang minta rakyat tak usah percaya tindakan DOJ. Alasan nya ini semua tindak-tanduk pembangkang mahu jatuhkan BN. Lucu, sangat lucu! Ku ingat dia ni bijak orangnya, tapi rupanya BANGANG habis!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiiiiii mana penyokong umno...pi la bawak surat dari putera arab yg cakap 2.6b tu derma. Suruh la si pandi Pi tunjuk kat trump tu hahahahahahaha.nak menipu sgt dh nak tersepit pulak dgn penipuan sendiri.

      Mrj cakap itu la bukti derma pak arab.bawak skli video temuramah menteri arab yg ckp 2.6b tu derma. Tunjuk kat donald trump kalau kau kesal sangat appandi oiiiiiiii

      Delete

    2. Bodo le kalo naik tunjuk kat Yahudi tu.

      Delete
  33. Ya allah yang maha esa..hanya pada mu kami rakyat malaysia bersyukur dan bermohon buka jalan mengheret petualang.pengkhianat negara iaitu najibrazak.rosmah mansor.umno bn...ke pengadilan..moga allah tunjuk dan beri pembalasan atas kemungkaranya mentadbir malaysia..amin ya allah..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Heretkan sama bapa segala kroni, yg anak2nya mendapat kekayaan luar biasa hasil deddy-kasi bapanya.

      Delete
    2. Doa tu akan terbalik kat diri sendiri baru tahu....

      Delete
  34. Agak agak kalau bini aku pakai permata merah jambu kompom lawa. Siapa ada leh pinjamkan tak buat Hariraya ni hehehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pakai apa..lagi lawa

      Delete
  35. Doj telah diperalatkan oleh ph yg diketuai oleh dap utk menjatuhkan imej najib...
    Laporan doj telah dibuat oleh kuncu2 dap Dan pH...
    Mereka telah memecah masuk bagunan doj Dan telah merubah laporan tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dedak boleh merobah segala2

      Delete
    2. Fuyohhhhhh!!! Biar tak betul!!!!

      Delete
    3. Berita ni kau siar kat planet marikh kot la org sana percaya dungguuuuuuuuuuu....1137

      Delete
  36. MO1 memang dah jenis tak ada maruah Tn Budin. Kalau benar dia seorang melayu dan muslim bermaruah dan ada harga diri, tak mungkin dia berdiam dan jadi bisu saja walau pun jelas dia mendakwa DOJ memfitnah dan menghina sebegitu rupa. Bodoh lah kita sebagai rakyat Malaysia kalau masih terus mengharapkan manusia begini untuk memimpin negara kerana nama Malaysia sendiri terjejas senatera dunia, hina sehinanya kita sebagai kaum majoriti yang menghuni negara asal Tanah Melayu ini.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Bodoh lah kita org Islam mempercayai tipu muslihat org kufar.

      Delete
    2. Woiiiiiii mana penyokong umno...pi la bawak surat dari putera arab yg cakap 2.6b tu derma. Suruh la si pandi Pi tunjuk kat trump tu hahahahahahaha.nak menipu sgt dh nak tersepit pulak dgn penipuan sendiri.

      Mrj cakap itu la bukti derma pak arab.bawak skli video temuramah menteri arab yg ckp 2.6b tu derma. Tunjuk kat donald trump kalau kau kesal sangat appandi oiiiiiiii

      Delete
    3. Anon 1209...Islam bukan masaalah disini tapi orang serta penyokong BN yang takde rasa segan silu memakan dedak.

      Takde tipu muslihat org yang kau kata kufar. Yang buat angkara orang yang mengaku Islam, bersubahat dengan orang yang betul betul kufar...menipu kiri kanan...mengakibatkan rakyat Mesia (terutama Melayu) hidup sengsara sekarang. Bukalah minda kamu besar besar.
      Kamu diberi akal gunakan dengan betul!

      Delete
    4. Takkan org kufar bodoh, bila menipu, mereka berkata kami sebenarnya bergurau saja.

      Delete
  37. Https://rilek1corner.com
    Https://theonlinecitizen.com

    Bersama Chua Boon Heng ... Dr Soon Joon Huan Damanhuri Abas dll dari Parti Drmokratik Singapore parti pembangkang yg dapat "like" dalam blog .. tweets.. fb media sosial berkenaan Parti Pemerintah PAP yg super nepotism. . Super kroni... anak beranak Lee kwan Yew bergaduh berantakan sekarang ini ..
    Support " like" di laman tweets .. fb... dll mereka ...
    Masalah Singapork dng hutang luar yg paling tinggi demi super kroni dan super nepotisma kiasu jadi beban besar di tanggung kerajaan Singapore skg ini..
    Rakyat yg tanggung beban hutang super nepotusma kiasu....

    BERJALAN JALAN KE SINGAPURA
    RAMAI SUNGGUH TUA BANGKA SDG BEKERJA
    SUPER NEPOTISMA KIASU KONTROL RAKYATNYA
    NO WONDER YG TUA BANGKA DIPERAH TENAGA

    ANAK LEE KWAN YEE (LKY) SENDIRI YANG CAKAP
    LAWAN KJAAN PAP MAKA TIADA YG AKAN SELAMAT
    ANAK LKY SENDIRI DIHALAU LARI LUAR NEGARA
    INI KAN PULA RAKYAT SPORK TIADA YG SELAMAT

    1MDB DI KITAR DAN DI PUSINGG LAGI
    MINTAK MAMAK KUTTY SAMAN LAH 1 MDB
    SEKALI LAGI SI KUTTY CHAMPION MEMBATU API
    2ND ROUND MAMAK BAYAR DOJ JDI BATU API
    DUIT JUTA2 BAYAR DOJ FITNAH 1MDB MASIH X JADI...


    KIKIKIIKIKIKI... MAMAK SETAKAT CHAMPION JADI BATU API AJERRR... BERAMBUSSS BARUA DAP@SINGAPORK

    PRU SINGAPORK MASIH JAUH LAGI
    PEMBANGKANG DISANA SUDAH SIAP SIAGA
    JOM SUPPORT 'LIKE' HANTAM SUPER KRONI
    KASI BARAI KERAJAAN PAP SINGAPURA..

    JOMMMMMMM ..."LIKE" LANGKAH PEMULA UNTUK RAKYAT SINGAPURA YG TERTINDAS OLEH KERAJAAN KUKU BESI PAP SINGAPORK



    INI KALI LAH.....

    VISIT LINK DIATAS...JOMMM "LIKE"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xmeniaga ke harini?

      Yg Muslim mungkin bpuasa

      Tp Cina India Singh mat saleh afrika semua on je

      Dah pegi jejauh

      Delete
    2. Knonnya nak citer nt malysia jadi mcm sgpore la tu hahahaha

      Delete
    3. Fuyooo....ayat power......Macai PH dah nak meroyan.....

      Delete
    4. KENAPA NAK MARAH SINGAPOK

      BUKANKAH SINGAPOK BANK YANG TOLONG CURI DUIT 1MDB?


      KENYANG 640JUTA MAKAN DEDAK MARAH SINGAPOK PULAK

      Delete
  38. Rakyat dah nak mampus ada lg setan2 yg sokong najib....bodoh punya manusia cuma pikir perut sendiri padahal ramai lg kluarga kamu yg tersempit....jenis setan btopeng manusia....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa la yang malang tu...Hang kot....

      Delete
  39. Lawyer 1mdb adalah cinapek

    Akaun 1mdb juga cinapek


    Cinapek ini dapat bantuan bank singapok curi duit 1mdb


    Kerana singapok Najib kaya Rosmah pakai berlian...

    Hidup singapok tempat Money laundering dunia.. Tempat

    Mat singapon ambil dedak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Theory ko laku blog ini saja

      Delete
  40. 11.44

    JOM BARAI SINGAPURA "LIKE" SENANG DI EXCESS DAN TRAFFIC "LIKE" DAPAT SABUTAN HANGAT SEKARANG.

    JOM BARAI KERAJAAN PAP SINGAPURA "LIKE"

    MASA UNTUK BERTINDAK BALAS PUSAT BERITA FITNAH DAN SABOTAJ DI ASIA TENGGARA

    LINK

    theonlinecitizen.com
    1relek.com

    ReplyDelete
  41. FUYOOOII.....!!!

    LEE KWAN YEW SIBLING BERGADUH BERANTAKAN
    ARAB BERGOLAK ARAB SPRING PUNYA ANGKARA
    PENSABOTAJ & PENFITNAH YAHUDI DI SINGAPURA
    MASA "SINGAPURA SPRING" BARU NAK BERMULA
    BARUA DAP@SINGAPORK BERAMBUS SEMUANYA

    PROMOTE LINK

    relek1corner.com
    theonlinecitizen.com

    LINK LUAHAN RASA RAKYAT SINGAPURA YANG TERPENDAM AKIBAT ANCAMAN KUKU BESI KERAJAAN PAP SINGAPURA SEDANG HANGAT DI PASARAN.. JOM "LIKE" & " SINGAPURA SPRING" KASI BARAI KJAAN PAP SINGAPURA

    iNI KALI LAH....

    UBAH...

    ReplyDelete
  42. Whether or not the GE is this year or next, bet on far worse news to come out of the United States' 1MDB onslaught - two or three weeks from voting.

    So be it - for what they have done with illegal money it is as if they are the terrorists of the financial world.

    And look at what the US did to Osama... In the middle of the night, they came for him with his lifeless body dumped to the ocean at the end. A suitable fate for one causing much terror?

    And surely thus far the US has done nothing to match up to the terror done to the financial world as far as the 1MDB is concerned. Just paper work and some seizing of assets, thus far? Hence, wait and see as what is coming to equalize what they did to Osama and others like him in the past few years.

    Allah swt is not with you if what you do is to cause nothing but suffering to those who have no reason to suffer as a result of your evil ways...

    But I can understand it that for years and years you and your kind have got away with just about anything. Not anymore. Not anymore.

    Takbir!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Berkaitan dg 'seizing assets' oleh regime Amarika memang sudah lama berlaku, setahu aku sejak jatuh Shah Iran dan Dan ganti dg ayatullah, berapa puluh billion wang negara Iran yg di bekukan oleh Amarika... Lepas tu pula wang negara Iraq dibekukan Dan negara Libya. Lepas sebuah sebuah negara Islam di samun nya lucin. Sekarang giliran Malaysia pula kena buli ... Tapi Najib nampaknya lebih behati2, cepat2 memandang ke China. Supaya resiko kena samun dapat di kurang sikit.
      Bila saja ada negara Islam yg nampak maju, mula lah mereka merencana untuk meng huruhara negara tersebut dg tuduhan yg tak masuk akal.

      Memang puak2 adalah keturunan Dari 'pirates of the sevent seas'

      Delete
    2. Skrip filem hollywood lagi dimainkan..malaysia bukannya kaya atau kuasa ekonomi dunia sgt pun sampai org putih nak jatuhkan.pastu ajaran islam pun bukan ikot sepenuhnya..xnk jgk mengaku silap bangsa sendiri tetap nak salah org itu org ini. Senangnya jadi melayu umno. Jadi bnda tak betul je salah barat,salah yahudi,salah kaum cina.

      Melayu yg lemah skrg.lupa ajaran islam yang betul.kehidupan lari dari ajaran sebenar islam sb tu melayu lemah..

      Delete
    3. Hahahahahaha

      tunjuk la dokumen2 yg kna osa tu.

      Tunjuk la sapa sbnanrnya yg terima duit ikut money trail si pandi tujuk ari tu..ramai tu

      Tunjuk la bukti sapa yang suruh masuk duit src kat akaun am private bijan.masa tjuk money trail dulu pandi ckap duit src memang ada masuk tapi bukan arahan bijan.

      Tunjuk la dokumen yang sah kata dah pulang baki derma kat pak arab tu

      Tunjuk la akaun data bank si shapiee tu betul ke ada masuk 9.5j

      Kan senang kalau nafi guna fakta dah dokumen yang sah.dah xleh sapa nak nafi dah

      Delete
    4. Pasal Doj tu itu kan keja depa.dah duit 1mdb si low tu dgn si riza pi buat money loundring kat sana mmg keja depa la nak sita.takkan suka2 ati depa nak sita tampa bukti.

      Delete
  43. Hasil dari pemerhatian tulisan2 sakibaki pinjilat 3 % A9 dan 3% Q7, pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka terpaksa adakan mesyuarat tergempar pgi tadi.
    Mesyuarat diaadakan utk menambah peribahasa.
    Salah satu calon peribahasa baru adalah " mengkonkritkan Tahik Low"
    Dedinassi : usaha sia2 dan DANGKAL utk menutup MUNGKAR.

    "Seakan membetulkan benang yg basah

    ReplyDelete
  44. kenyataan dari saya dulu yer...sibudin blogger hingusan..perlu banyak belajar ilmu asas politik..barulah boleh menarik pembaca/rakyat yang berada dalam level tinggi tentang politik dimalaysia ni...

    BUDAK HINGUSAN ARMADA JANGAN UJI LAUTAN GELORA, PESAN KHAIRUDDIN
    Koordinator Deklarasi Rakyat, Datuk Khairuddin Abu Hassan mengingatkan ahli Armada PPBM supaya tidak menyinggung perasaan rakan seperjuangan mereka dalam Pakatan Harapan.
    Menurutnya, sebagai organisasi yang baru ditubuhkan dan masih mentah dalam arena politik tempatan, barisan kepimpinan Armada perlu memberi tumpuan kepada gerak kerja menambah ahli mereka terlebih dahulu.
    Dalam satu kenyataan hari ini, Khairuddin turut mempersoalkan tindakan exco pusat Armada yang mempertikaikan kelayakan Pengerusi PPBM, Tun Dr. Mahathir sebagai calon Perdana Menteri Malaysia akan datang.
    “Budak hingusan exco Armada PPBM ini baru setahun jagung masuk politik tak perlu nak komen tentang perkara yang dia sendiri tidak faham! Ilmu politiknya masih terlalu cetek untuk nak buat kenyataan mengenai pengerusi partinya sendiri.
    “Saya tak faham dengan kalangan budak-budak hingusan dalam Armada PPBM ini. ‘Kail sejengkal dah nak uji lautan gelora!!’
    “Armada PPBM ini hebat sangat ke? Berapa keahlian Armada PPBM di seluruh negara kini?! Apa isu ‘prominent’ yang Armada PPBM perjuangkan selama ini?
    “Anak-anak muda dalam Armada PPBM harus tumpu pada gerak kerja untuk menguatkan parti Bersatu serta Pakatan Harapan! Hal ehwal lain tak perlu masuk campur kerana ilmu politik mereka terlalu cetek lagi,” katanya.
    Semalam, Exco Armada Pusat, Abd Wahazir Abd Wahabi berpendapat, dalam Pakatan Harapan ramai yang ‘tidak waras’ kerana menamakan ramai calon sebagai Perdana Menteri Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka 1544 terpaksa lah parking tulisan dia disini diblog Budin juga.
      Tulisan asal diida dimaikemut, utusang ataupun haramkah atas sebab..Tiada lagi pengunjung diblog proUMNOBNPAS.
      Kesian kan tgk sikap..siap sindirnak ajar tun blog. Ku kok kuat..blkg penuh tahi. Melyu oh melyu.

      Delete
    2. Smlm try singgah kt blog2 tu...suam2 kuku je plk.bincg topik sekolah tadika je.pastu isu kemelayuan

      Delete
  45. najib semakin ditelanjangi.sampai satu masa..dia dibogelkan terus..tapi masih bg dedak pada hewan yg duk keliling dia.dlm keadaan telanjang.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Dulu Mahathir menghina Anwar.... Sekarang giliran Anwar Dan pengikutnya pula mehina Mahathir.... Itulah lumrah kehidupan org yg suka menghina org lain.

      Delete
  46. teguran saya dulu yer..sibudin nak jadi blooger yang baik perlu terbuka terima teguran, belajar /tuntut ilmu politik yang paling asas dulu yer..jangan syok sendiri tau...

    PEMIMPIN PPBM PERLU TERBUKA TERIMA TEGURAN, KATA ANINA
    Seorang pemimpin tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) mahu kepimpinan parti bersikap terbuka dalam menerima teguran mahupun kritikan yang disuarakan pemimpin muda atau di peringkat akar umbi parti itu.

    Ahli Majlis Tertinggi PPBM Anina Saadudin berkata pemimpin parti tidak seharusnya lari daripada persoalan yang telah dibangkitkan ahli, sebaliknya berani berdepan selaras dengan prinsip parti, ‘berani kerana benar’.

    “Pada saya kalau ahli menyuarakan, jika ahli mengkritik pemimpin, pemimpin perlu berlapang dada untuk mendengar kritikan ahli akar umbi.

    “Saya rasa berani kerana benar. Parti PPBM ditubuhkan atas prinsip berani kerana benar. Berani kerana benar maka sebagai sebuah parti walaupun parti baru tetapi para pemimpinnya yang mempunyai pengalaman berpuluh tahun di dalam politik sepatutnya tahu bagaimana nak mengendalikan. Nak menjawab soalan-soalan yang dibuka oleh akar umbi. Bukannya lari dari soalan.

    “Tidak boleh lari dari masalah sebaliknya berhadapan dengan masalah dan jawablah soalan tersebut. Bukan mengambil tindakan terhadap orang yang menanyakan soalan sebaliknya jawab soalan tersebut dengan baik sebab dia cuma tanya soalan,” katanya ketika dihubungi Antarapos, hari ini.

    Mengulas lanjut, Anina berpandangan bahawa jika PPBM mahu menonjol sebagai sebuah parti yang menjunjung demokrasi dan telus, maka ia harus mempamerkan semangat keterbukaan pada kritikan.

    Semalam, seorang lagi Exco Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) Abdul Wahazir Abdul Wahabi tampil mempertahankan tindakan Muhammad Hafiz, yang juga salah seorang exco sayap, yang menuntut penjelasan terhadap isu yang melingkari Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Pada Sabtu lalu, Muhammad Hafiz menggesa Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menjelaskan mengenai kekayaan anak-anaknya yang diperoleh dalam masa yang singkat, dan mahu Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan tuduhan skandalnya dengan seorang wanita yang sehingga kini dakwanya masih belum terjawab.

    Muhammad Hafiz juga menjelaskan cubaannya untuk mendapatkan penjelasan mengenai isu yang dibangkitkannya itu daripada kepimpinan yang lain, sering kali tidak dilayan.

    Desakan Hafiz disanggah Ketua Armada, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman beberapa hari lalu yang menafikan dakwaan tersebut malah mahu merujuk tindakan mereka yang berkenaan kepada Lembaga Disiplin parti.

    Menurut Syed Saddiq, pelbagai forum diadakan bagi memberi peluang ahli parti mengajukan soalan namun tidak ada satu pun yang dihadiri Muhammad Hafiz.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Sorry le kolo mahathir nak dengar saranan org bawah.


      Delete
  47. PEMBANGKANG KELIRUKAN RAKYAT TENTANG PENGUMUMAN DOJ – SALLEH
    Pakatan pembangkang, Pakatan Harapan, sedang mengelirukan rakyat Malaysia mengenai implikasi pengumuman Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DoJ), kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak hari ini.
    Beliau berkata pembangkang kini kucar-kacir dan kelihatan berada di ambang perpecahan, oleh itu, mereka perlu mengalihkan perhatian orang ramai daripada masalah yang dihadapinya.

    “Dan ini adalah semua daripada pengumuman DoJ itu (semalam); cubaan untuk memburuk-burukkan Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) dan mengalih perhatian rakyat Malaysia daripada fakta bahawa pembangkang kini dalam keadaan yang amat terdesak,” katanya dalam blog beliau https://sskeruak.blogspot.my/.

    Salleh berkata implikasinya adalah mereka yang menentang Najib cuba mendapatkan Amerika Syarikat untuk terlibat dalam politik dalaman Malaysia, dan ia merupakan perbuatan khianat.

    “Mereka melakukan perkara yang sama pada Julai tahun lepas dengan niat menggunakan pengumuman DoJ untuk menyerang Datuk Seri Najib. Ia gagal tahun lepas dan mereka cuba melakukanya sekali lagi, dengan mengharapkan ia berhasil kali ini.

    “Sebenarnya tiada asas dalam dakwaan itu, malah, DoJ berkata ia merupakan tindakan sivil yang berdasarkan kepada aduan dan bukannya berdasarkan kepada mana-mana keputusan mahkamah. Malah, tidak ada tindakan mahkamah yang dibuat,” kata Salleh yang juga Timbalan Pengerusi UMNO Sabah.

    Beliau berkata DoJ bertindak semata-mata berdasarkan kepada aduan yang diterima.

    “Dan DoJ menyatakan dengan jelas bahawa aduan perampasan sivil adalah semata-mata satu dakwaan bahawa wang atau harta terlibat dalam atau mewakili hasil jenayah, dan dakwaan ini tidak terbukti kecuali mahkamah menyatakan demikian,” kata beliau.

    Beliau merujuk kepada saman sivil terbaru DoJ bagi mendapatkan semula aset-aset yang didakwa diselewengkan daripada 1Malaysia Development Berhad.

    ReplyDelete
  48. Usaha2 DANGKAL utk membancoh TAHIK LOW utk jadikan concrete tiang seri masjid baru adalah HARAM.
    Setiap hari Allah beri petunjuk2 halus akan kehilangan wang rakyat yatim, penjolian tegar diLas Vegas,pembelian permata2. Pelbagai kelakuan pecah amanah dipamirkan. Maka tetap buta mata satu seperti DAJJALlah bagi mereka yg masih sekongkol perbuatan UMNOBNPAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu masa kecil2 ko suka main taik sendiri ke? Dah terbawa2 sampai ke dewasa

      Delete
    2. ko makan tahik sampai tua. bodoh tegar lako ni 1710

      Delete
  49. Satu pun pendedahan wsj tak di ambik kesah bijan. Ok fine. Klau tak betul dakwaan wsj kasi pgil press la jawab. Baru nampak ketelusan pemimpin. Menyorok diam2 biar rayat berteka teki akan mengundang fitnah dari segala aspek.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Najib dah beri penjelasan, Dan semua akhbar telah memautkan berita tersebut .... Sebab itu rakyat termasuk bukan Melayu memehak kpd Najib Sekarang ini. Ko hanya baca blog ini, memang le tak ada di blog ini... Baca le Utusan ke NST tontonlah. TV3 sama... untuk update knowledge ko sendiri.


      Delete
    2. Jelas pakai air liur...atok tiri kau pon bleh jelas.bodohhhhh...jelaskan dengan bukti dan fakta baru la wsj senyap.

      Tjuk bukti semua baru rakyat tak berkelahi.

      Delete
    3. Hahahahahaha

      tunjuk la dokumen2 yg kna osa tu.

      Tunjuk la sapa sbnanrnya yg terima duit ikut money trail si pandi tujuk ari tu..ramai tu

      Tunjuk la bukti sapa yang suruh masuk duit src kat akaun am private bijan.masa tjuk money trail dulu pandi ckap duit src memang ada masuk tapi bukan arahan bijan.

      Tunjuk la dokumen yang sah kata dah pulang baki derma kat pak arab tu

      Tunjuk la akaun data bank si shapiee tu betul ke ada masuk 9.5j

      Kan senang kalau nafi guna fakta dah dokumen yang sah.dah xleh sapa nak nafi

      Delete
  50. tu sebab jangan sekali2 mengharamjadahkan rakyat sendiri.

    ReplyDelete
  51. Mana dia hilang Othaman Kadok pukimak setan
    Tidak padan bapok, mau lagak spt ayam jantan
    Tua bangka tapi mcm budak pelir belum khatan
    Nampak bayang Kejora, terus diia tak kelihatan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh….

    ReplyDelete
  52. .
    .

    Najib pakai jubah dan ketayap tu bukan ke menunjukkan moral yang baik ?

    ReplyDelete
  53. Pada pandangan saya Najib dah lama hilang moral untuk jadi PM. Asyil menipu menipu dan menipu ja kerjanya.

    Apa pun masa permainan Najib dah hampir tamat, hanya sedikit saja masa sebelum dia tersungkur. In shaa Allah, aamiin.

    By d way sudah beberapa entry para penulis upahan JASA tak muncul. Hanya tinggal Kejora drpd UMNO saja.

    Apa cer?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Bro john doe..

      Jika diperhatikan, semua blog2 pro Najib Rosmah langsung sepi tak laku (comment rata2 kosong).

      Heran kenapa muka tebal Kejora terkinja-kinja merepek meraban siang malam di blog ini. Dah ler tuu.. cuba main wayang dgn pelbagai samaran, tak hal dia sekor jer beruk ma'rip. Kejora ada hati konon nak cabar saya, bila diajak tibai roti/ngeteh, haram dia tak berani.

      Delete
    2. Bro othman nanti kalau jadi mgeteh dgn kejora bantai betul2 kasi sampai info padu kat dalam hati dia yang dah hitam dek dedak tu

      Delete
  54. Dah surrender la tu....tinggal penulis murahanje lagi ni masih tak nak mengalah

    ReplyDelete
  55. Letak jawatan sajalah Najib. Berundur secara bermaruah lebih baik drpd terus cuba mempertahankan kedudukan awak. Lihat Anwar Ibrahim lihat Ahok. Mereka ini contoh orang2 yg tahu nilai dan harga maruah diri. Jangan lihat pd Zakir Naik - pengecut lari drpd undang2. Baru undang2 dunia sdh takut. Apa lg undang2 akhirat wlupun diri sndiri gah mendabik dada dirinya penyebar undang2 Tuhan tp diri sndri bacul pengecut. Macam awak skrg Najib. Berundurlah secara bermaruah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh,beza Zakir Naik dgn najib seperti Langit dgn Bumi..
      Zakir Naik bkn lari dari hukum Dunia tp lari dari menjadi kekejaman org kapir..
      Jgn samakan Zakir Naik dgn najib..Ada akal guna bkn Komen guna kepala lutut

      Delete
  56. Aku masih ingat kalau x silap heboh pd masa itu akaun tenore kat spore tu sempat gomen depa sita dan pada masa yg sama ada kapal terbang dari msia yang dok ulang alik ke sana (utk urus i hep u u hep me hal penyitaan itu?)

    Tapi yg pasti kalau nak cerita sahih kena tanya Pandi the Dobiman kerana tiada seorang pun yang lebih yakin dpd beliau (sprm sendiri pun x tahu hingga blur) bahawa hampir semua derma 2.6b tu dah dipulang balik ke pangkuan raja arab (di atas keinsafan dan semangat wasatiah pihak penerima agaknya).

    Sori kalau saya menepati topik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tgok resit baru boleh pecaya duit dh pulang balik.setakat air liur jer suh pandi balik kg jual keropok lekor

      Delete
  57. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...