Thursday, 4 May 2017

SIAPA PEMAJU BARU BANDAR MALAYSIA? SYARIKAT CHINA JUGA KE?


Penjualan 60 peratus pegangan saham Bandar Malaysia kepada sebuah konsortium IWH-CREC Sdn Bhd dengan nilai RM7.41 bilion yang ditandatangani pada 31 Disember 2015 pada asasnya ialah sebahagian daripada pelan rasionalisai untuk menyelesaikan hutang-hutang 1MDB.

Dalam konsortium tersebut, China Railway Engineering  Corporation atau CREC menguasai 60 peratus pegangan dan selebihnya oleh Iskandar Waterfront Holding (IWH). Dalam IWH pula, kerajaan negeri Johor melalui Kumpulan Prasarana Rakyat Johor mempunyai 40 peratus kepentingan.

Penjualan 60 peratus Bandar Malaysia itu adalah pelan ketiga dalam proses mengurangkan hutang 1MDB yang sarat masalah dengan pelan pertama ialah pertukaran pemilikan dengan IPIC dan pelan kedua pula ialah penjualan saham Edra Energy kepada syarikat China pada November 2015.

Bagaimanapun, perjanjian Bandar Malaysia itu telah berakhir semalam. Asasnya ialah kerana IWH-CREC didakwa gagal membuat pembayaran sebagaimana yang dijanjikan.

Dilaporkan juga, konsortium itu turut diberi 10 kali lanjutan masa untuk membuat pembayaran sebanyak RM7.41 bilion bagi pemilikan 60 peratus saham itu tetapi gagal melaksanakannya.
Kenapa IWH-CREC gagal membuat pembayaran meskipun 10 kali diberi lanjutan masa sedangkan CREC adalah antara syarikat pembinaan terbesar di China?

Adakah mereka tidak mempunyai wang atau sengaja mengengkari perjanjian dengan tujuan untuk menarik diri daripada perjanjian?

Jika demikian, apakah yang menyebabkan mereka berbuat demikian?

Adakah kerana tidak yakin dengan pasaran hartanah masa depan atau mulai goyang dengan kepimpinan negara sedia ada yang entah mampu bertahan lagi atau bakal tumbang?

Hakikatnya, pembangunan Bandar Malaysia adalah projek besar yang memerlukan banyak wang untuk melaksanakannya. Dianggarkan keseluruhan kos untuk membangunkan Bandar Malaysia di Sungai Besi yang sebelumnya adalah tapak TUDM bernilai hampir RM200 bilion bagi tempoh 20 tahun akan datang.

Najib Razak ketika diberi taklimat berdasarkan gambaran artis mengenai Bandar Malaysia menyifatkan kawasan itu sebagai mercu tanda baru bagi pembangunan sebuah kota metropolitan.
CREC kemudian dilaporkan akan membangunan kawasan Bandar Malaysia menjadi sebuah mutiara di bawah tanah dengan pelbagai kemudahan meliputi pusat membeli-belah, terusan, hub pengangkutan, taman tema, perkampungan budaya, pusat kewangan, kediaman dan sebagainya.

Selain berjanji untuk menarik lebih ramai pelabur China merancakkan pembangunan di bandar bawah tanah itu, CREC juga bercadang membina pejabat serantau baru miliknya bernilai RM8.8 bilion di Bandar Malaysia.

Malangnya, semua kini sudah berakhir. Bandar Malaysia yang digahkan sebelumnya hanya tinggal bandar angan-angan jika gagal mendapatkan pelabur baru.

Dengan penarikan diri IWH-CREC daripada menjadi pemaju Bandar Malaysia, ramai yang bangga kononnya tanah itu kembali menjadi milik Kementerian Kewangan. Saluran televisyen perdana juga dilaporkan dengan bangganya berkata demikian.

Jangan kita lupa, asas penjualan Bandar Malaysia ialah untuk menyelesaikan hutang dan sebab itu jugalah tanah bekas tapak TUDM itu diberikan kepada 1MDB dengan harga yang tidak diketahui. Yang pasti harganya rendah berbanding nilai pasaran.

Tidak jauh daripada Bandar Malaysia, tanah TRX di Jalan Imbi dijual oleh kerajaan kepada 1MDB dengan harga hanya RM60 sekaki persegi berbanding harga pasarannya menghampiri RM3,000 sekaki persegi.
Benarlah buat sementara ini Bandar Malaysia milik Kementerian Kewangan, tetapi sampai bila?

Sekarang ini ia menjadi milik Kementerian Kewangan bukan kerana Kementerian Kewangan mahu ia jadi demikian, sebaliknya kerana pemaju menarik diri. Jika pembayaran dibuat oleh IWH-CREC, ia pasti kekal milik mereka dan tidak kembali menjadi milik Kementerian Kewangan.

Sediakah kerajaan sekarang membangunkan Bandar Malaysia secara sendirian atau dengan kerjasama syarikat-syarikat tempatan tanpa penyertaan pelabur luar?

Siapakah yang ada banyak wang ketika ini, selain China?

Dalam pada itu, siapakah yang sedia membangunkan Bandar Malaysia dan di waktu yang sama juga tolong menyelesaikan hutang-hutang 1MDB?

Syarikat China jugakah bakal jadi pilihan Putrajaya? (ShahbudinHusin 04/05/2017).

214 comments:

  1. Pemilik bandar Malaysia adalah iwc @ekovest

    Nampaknya kami dah jilat ludah sendiri

    Pihak kem. Kewangan berjaya dekat china komunis ambil alih

    Apa pun tiada lagi alasan untuk kami tegur kem kewangan. Kerana mereka berjaya selamatkan Malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. China pun dah tak yakin dengan malaysia. Alhamdulillah Allah lebih berkuasa daripada najib. Padan muka aka sahabat dan mr j. Berayon la keris mamat tu..

      Delete
    2. Ini lah cerita bila broker bertukar jadi penyamun... mana ade kepakaran nak buat, hanya tahu makan komesyen, lepas tu dah tak reti nak cover, mintak pulak tukang ciplak dan pakar cetak rompak dunia habiskan kerja... tunggu la, rumah ko dia pakai kapur ke, tak payah pakai simen.. esok2 klu dah siap, pakat runtuh aje..

      kesian kerajaan akan datang nak tampung kerja bodoh hari nie...

      mesti kasi tukar pemimpin broker hari nie, esok2 senang nak humban kebodohan hari nie atas kepale botak broker penyamun...



      Delete
    3. Aka sahabat
      Mr j dll
      Minta tolong ulas benda ni..

      Jangan pula cakap kata kerajaan dah selamatkan tanah bandar malaysia.

      Aku nak dengar hampa pertahankan keputusan najib yang dulu tu untuk bagi china majukan bandar malaysia.

      Sama sama kita pertahankan najib.

      Salam ya salam

      Delete
    4. Negara china ni dah belot, la ni depa sokong Pakatan Harapan.

      Delete
    5. Suruh Phoooooooaàaaaaatttttttt zakar shit bangunkanlah. Sebab dia hebat sgt. Lebih hebat drp Tun Mahathir.

      Delete
    6. Malaysiabaru lama nor ko menghilang? Dah lama tak baca komen-komen brutal kau..

      Delete
    7. Malaysiabaru...jangan merajuk..

      Delete
    8. ."MONEY IS KING"
      'UMPAN WANG,AKU SAMA-SAMA SAPU...HUTANG'
      'UMPAN WANG,AKU SAMA-SAMA SAPU...HUTANG'


      LAMA-LAMA MAMPUSSSSSS.......

      Delete
    9. Pembangunan ekonomi negara style najib ialah :

      Korek Lobang ..Tanam Lobang (Lepas rembat billion2 )

      then Korek Lobang lagi.. Tanam Lobang .. sampailah dah

      takde tanah nak timbus lobang2 yang dia dah korek ,

      rakyat laaa tolong timbuskan haha. Mangkuk Hayun punya PM !

      Delete
  2. Kikiki.. Tu sumer salah DAP!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan salah dap, salah budin..

      Delete
    2. nie semua salah broker dedak ketapang jilake...

      Delete
    3. Tu semua salah Mahathir yeop......

      Delete
  3. member Tel cakap saham ekovest jatuh teruk susut 200juta nilai apa dah jadi kpd kroni Najib yg kaya melalui Felda zaman Tun Razak? Apakah George kent dan johan bhd akan jadi mangsa seterusnya apabila projek mrt tidak diteruskan. Mereka ini kawan golf Dato najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. duit epf apa kabar... okey ke... ade kesan ke...???



      Delete
    2. Duit epf selamat, dividen yang tak berapa nak selamat.

      Delete
    3. Alhamdulillah, sib baik ade yg baik... "hebat sgt" kerajaan sekarang nie dalam menentukn masa depan negara yg kelam...

      Delete
  4. Heh heh heh "pelaburan" dari china yerrr? Yg pasti projek pelabuhan kuantan dan melaka china tak tarik diri...nak parking kapal tentera laut dia. Projek ecrl pun dia tak tarik diri, sbb dia ada kasi hutang, bukan labur. Pakar2 ekonomi umno spt Sahabat sila bagi ulasan.

    ReplyDelete
  5. 2 projects (johore and trx) down, more to go....

    ReplyDelete
  6. Bodoh ko budin!!!!!

    1mdb mana ada hutang lagi semua dah selesai.. Budin nih ada akai kaa.. Bangun dari nyanyuk budin oii

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10.28,

      secara fakta KAMU LAH YANG BODOH...bukan budin...

      Sama mentaliti dengan mr j, sahabat, keris berayon etc etc

      Delete
    2. Anon 1028 Mr j pesan jgn bawa berita fitnah palsu krn 1mdb mmg tak ada hutang lepas sumer hutang di pindahkan ke kem. Kewangan @ rakyat Malaysia.

      Lg Mr j jgk pesan biar kita sumer muflis di donia jgn muflis di akhirat katanya.

      Betol ke apa yg teman smpikan ni? Awak faham ke idok???

      Kikiki

      Delete
    3. Xpe..makcik felda n org kampung bukan tau pun pasal ni.klau x pcaya tnya mr.j & mat singapork org kampong diorg tau x

      Delete
  7. Diversion............look out for rafizi's press conference at midday, an continuation of yesterday's revelation.....

    ReplyDelete
  8. Salah satu sebab penjualan 60% Bandar Malaysia adalah untuk mengurangkan beban hutang yang di tanggung 1MDB .

    Dengan terbatalnya jual beli ini , hutang 1MDB secara lojiknya telah bertambah hamper 8 billion lagi . Jadi baki jumlah hutang 27 billion yang di war war olih Najib setelah penjualan Bandar Malaysia adalah omong kosong saja .

    Saperti biasa akhbar aluran perdana bersorak riang mengatakan MOF telah berjaya menyelamatkan Bandar Malaysia adalah sorakkan untuk menyedapkan hati . Padahal ,mereka tidak khabarkan juga yang hutang 1MDB yang kini di miliki olih Kementerian Kewangan bertambah . Siapa yang menanggung hutang ini ?? Sudah pasti rakyat . Najib yang walaun walaun , penjilat penjilat labelkan bijak pandai sebenarnya berada dalam situasi "ditelan mati emak , diluah mati bapak ".

    Masaalah 1MDB ini adalah seperti penyakit kanser di tokok dengan demam urat saraf . Tidak di ketahui di mana pangkalnya ,juga tidak diketahui hujong nya ...atau pun penghujungnya adalah MATI ?? Kalau bukan Najib mati , Malaysia yang mati . Kalau bukan Malaysia yang mati , rakyat yang mati . Mati bayar hutang .

    ReplyDelete
  9. Bro, jangan kita lupa pasal TH nak jual pegangan dlm TRX. Sudah jual ka ? Aku ni tunggu mamak baling batu main sorok umum apa dah jadi. Jual ke tak jual mak ??

    ReplyDelete
  10. 88,000 hartanah lot bumi tidak terjual di johor - laporan thestar metro hari ni. Puncanya nilai hartanah terlalu tinggi, kata MB.

    Ni pun salah DAP jugak...kih kih kih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki.. Apa jua yg berlaku dlm negara sumer salah DAP!!!

      Hatta PM najib kena tipu berbillion dgn Anak cina jho low pun salah DAP.

      Kalau bkn salah DAP, kata Mr. J tu sumer fitnah nnti esok dh mati jd muflis kt akhirat.

      Yg rakyat nk jd muflis diatas donia ni krn PM bebal asyik kena tipu dia lupa lak nk komen.

      Ate aje nya cerodik deme tu.. Cerodik buah pelior..

      Kikikik

      Delete
    2. Nasib baik ada anak2 bangsa yang prihatin... rela turunkan kadar sewa rumah membantu yang kurang berada. Kalau ikut nafsu mereka yang monopoli ekonomi.. semua harga dinaikkan agar mereka yang makan gaji tak mampu beli. Sabotaj ekonomi?

      Delete
    3. Anon 1108 tu sumer salah DAP krn urus tadbir yg lemah dan asyik kena tipu je gomen.

      Klu sikit boleh le diampunkan, tp smpi berbillion.

      Mmg nk kena flying kick le deme tu

      Kikiki

      Delete
  11. .

    .

    Felda yang akan bangun kan Bandar Malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Felda dah nazak fgv nak di jual kpd syd mokhtar tradewind... Felda hutang sama banyak 1mdb

      Delete
    2. Felda akan tanam sawit disitu dan bagunkan rumah generasi kedua.

      Delete
    3. Buat kondo banyak2 kat situ....peneroka generasi ke 3 boleh bela lembu kat kondo.

      Delete
  12. .
    .

    Pertama sekali Najib ada lah Penyamun yang tidak boleh di makan. China pun jadi takut. Dalam dokumen 1MDB boleh ghaib clause yang mengatakan hanya tanda tangan Najib yang boleh meluluskan semua keputusan. Sekafir- kafir China, dia orang pun tak buat macam itu.

    Kedua, Najib dalam keadaan terdesak dan China menambahkan lagi keadaan supaya Najib semakin terdesak. Jualan asset akan bertambah murah dari harga yang di tawar pada awalnya dan yang akan beli ialah Syarikat lain tapi China jugak.

    Ketiga, Najib mengambil duit dana berbillion-billion tetapi tidak di gunakan untuk memajukan asset tersebut. Apa muslihat Najib? Kalau tak mampu bangun kan sekali tentu boleh secara peringkat demi peringkat.

    Keempat, China telah membuat kajian di mana keputusan PRU nanti Malaysia akan dapat Perdana Menteri yang baru iaitu dari parti pembangkang, Hadi Awang yang mana membimbangkan China ialah Perdana Menteri baru ini, Kejap ikut Islam, Kejap tak ikut Islam.


    Nota ini hanya satu telahaan yang mungkin bukan satu sumber yang sahih.




    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahih ni..

      Delete
    2. Bagus juga hedy wang jadi PM.
      Dulu dia cakap nak jual Putrajaya.
      Zaman najib jual tapak tudm....zaman Ah Diey jual pejabat kerajaan.
      ....kayu....

      Delete
    3. huh!si bawang tu jadi pm???jadi tok mudim boleh la.

      Delete
  13. felda? dengan cash flow rm 200 jota, nak bina bandar mesia yg kos nye rm 200 bilion. mana nak urus felda, nak tabor kat peneroka time raya n p/raya ni, nak running buisness and macam2 nak .... cukop ke?.....kao pkio le sndri... tp mesia kan boleh... tak gitu ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa susah, tanam sawit tanam getah..

      Delete
    2. takpe yang duit berjota nie pun dia org akan kasi pelicin... mungkin akan dikongsi2 dgn ostat buat program bukak puasa, ceramah dan morey nnti....?!!

      Delete
    3. Senang je.....fgv kerah semua peneroka pi kerja binaan bandar malsysia....gaji dapa bayar dari hasil sawit...
      Peneroka mesti bangga....' itu banganunan saya bina'...
      ....fgv dapat untung besar...

      Delete
  14. Rakan sedondon Hadi Awang, Mr Koruptor, pemerintah kerajaan kleptokrasi aka penyamun 1MDB dah serabut kepala cari duit untuk kambus hutang. Sahabat sepusat sepusing Hadi Awang dan parti agama PAS makin terdesak, gali lubang tutup lubang. Berbillion duit negara lesap entah kemana, bebannya rakyat jelata yang menanggungnya. Itu pun Hadi Awang dan PAS lebih memilih dan meminta rakyat mengekalkan UMNO BN melalui bantuan tak langsung parti berkenaan. Memang sah parti PAS dan Hadi Awang pengkhianat besar kepada rakyat Malaysia yang teraniaya dan inginkan perubahan. Menyokong PAS berarti membantu kekalkan kerajaan perasuah dan penyamun Najib Razak. Memang haram membantu PAS mengekalkan kerajaan korup dan pengkhianat negara.

    ReplyDelete



  15. Tak perlu ada pemaju pun tak pa. Lagi 10 thn. Harga tanah tu naik 10 Kali ganda.....

    Tanah tak boleh rosak macam private jet atau macam rumah yg di makan usia.



    ReplyDelete
    Replies
    1. nenek ko ade menabung ke...

      nenek ak dulu tak sempat, jd dia takde duit berjota nak diwariskan kat ak utk beli rumah 20x60 dgn harga 1juta...

      tp klu broker dedak binatang mungkin ade la kot..

      Delete



    2. Ko pun satu lah, ko tak tau ke anak beranak aka ada lebih dp 400 buah syarikat,



      Delete
    3. Gile hotak kaye nak mampos... Belikn ak kete odi satu... Nnti jgn lupe ko masuk betanding... Bior betambah kaye... Hahahahaha...

      Delete
    4. Mana boleh kalahkan pelabur filem lucah beb.....duduk kediaman mewah berbilion2 kat New York derrr.....tah mana dapat duit modal buat filem lucah tu pon sampei ni jadi tanda tanya.....hebat2.....keroje takle hebat mana tapi ada modal berbilion2 beb.....sampai famous duduk semeja dgn org filem omputih. Ate....mike tak nak ke jadi macam itu???

      Delete
    5. bro phantom,mana ada dia terfikir nak jadi camtu.pada dia dapat jadi macai tunggu dedak pun da ok.

      Delete
  16. PRU 14 nanti, pakat2lah kita humban UBN masuk dlm tong sampah! pemimpin perosak kemakmuran negara..Wajib ditukar!

    Banyak sungguh nak kena bayar? selamatkanlah generasi anak, cucu masa hadapan..


    With the deal termination, the finance ministry have now got to INDEPENDENTLY SERVICE THE RM2.4 BILLION OF SUKUK OF WHICH 1MDB TOOK FOR THE PURPOSES OF BANDAR MALAYSIA PROJECT, but of which not a single sen was utilised for the property development.

    The ministry will also HAVE TO BEAR THE BURDEN OF MAKING PAYMENTS TO Perbadanan Pewira Hartanah Malaysia, a wholly-owned subsidiary of the Armed Forces Fund Board (LTAT) which received a RM2.7 billion contract to relocate the Royal Malaysian Air Force base, of which nearly RM2 BILLION WAS STILL OUTSTANDING.

    Then there is now the all-important question as to WHO WILL REFUND THE RM741 MILLION DEPOSIT PAID TO 1MDB BY THE IWH CONSORTIUM PREVIOUSLY?

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2017/05/04/arul-kanda-must-quit-1mdb-over-bandar-malaysia-fiasco/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr j kata tu sumer fitnah.

      Tu sumer kerja jahat DAP dgn yahudi

      Tp ada org tu pinjam duit yahudi buat filem lucah dan beli hartanah kt negeri org putih pun salah DAP jgk

      Pendek kata klu badak tu tertumoih atas jalan raya pun salah DAP jgk.

      Jd Mari le kita pakat salah kan DAP.. Salah kan jgk

      Kikiki..

      Delete
  17. Musyawarah (Ash-Shūraá):10 - Tentang sesuatu apapun kamu berselisih, maka putusannya (terserah) kepada Allah. (Yang mempunyai sifat-sifat demikian) itulah Allah Tuhanku. Kepada-Nya lah aku bertawakkal dan kepada-Nya-lah aku kembali.

    Musyawarah (Ash-Shūraá):11 - (Dia) Pencipta langit dan bumi. Dia menjadikan bagi kamu dari jenis kamu sendiri pasangan-pasangan dan dari jenis binatang ternak pasangan-pasangan (pula), dijadikan-Nya kamu berkembang biak dengan jalan itu. Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia, dan Dialah yang Maha Mendengar dan Melihat.

    Musyawarah (Ash-Shūraá):12 - Kepunyaan-Nya-lah perbendaharaan langit dan bumi; Dia melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya dan menyempitkan(nya). Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.

    Musyawarah (Ash-Shūraá):13 - Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa yaitu: Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada (agama)-Nya orang yang kembali (kepada-Nya).

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesyuarat sepakat... BN dan Pas perlu dilucutkan... kerana dah tertanggung dah keperitan dan ketololannya yang merosakkan strategik masa hadapan Malaysia... Muktamat... mohon cadangan ditutup...




      Delete
    2. .
      .

      Berpegang pada ayat-ayat itu maka sah lah Hadi dan Najib mesti di teruskan demi menyelamatkan agama dan negara.

      Selamat kan Malaysia Ya Rab..

      Delete
    3. Hidup najib !!!!

      Hidup hadi !!!!

      Demi menyelamatkan agama dan negara dari terus maju !!!

      Delete
    4. Ye sungguh..

      Najib dan hadi jgn mati dulu krn bamboo river menunggu.

      Hidup melayu!!!
      Demi Malaysia///

      Tumbang kan aristokrat kleptokrat Pru 14

      Ini Kali lah!!!

      Delete
    5. Sokong 1202.Usul TERIMA.
      Mesyuarat diTUTUP.
      Lobai2 tak qualified dlm pentadbiran dan ekonomi, TIDAK perlu lagi gulong ayat2 utk nmpk bijak. Elok cakap bab bidang hukum aga sudah. Jangan tinjolkan kebodohan, yg memalukan Agama dan Bangsa sendiri.
      Belajarlah muhasabaj diri ikut keupayaan.

      Delete
  18. Apek - Haiya manyak susah.
    Saya - Kenapa apek?
    Apek - Itu tabung haji tempat ugama.
    Ini tempat tak baik tipu.
    Saya - Susah mahu cakap.
    Apek - Biasa ah tempat ugama paling
    akhir mahu tipu punya. Ini macam
    semua tempat sudah habis kena
    tipu punya.
    Saya - Itu macamkah apek.
    Apek - Haiya, wa cakap lu tak percaya!
    Saya - (Dalam hati) Betul juga cakap
    apek ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tempat ugama la paling senang nak tipu. Sebut "kerana Allah" cairlah hati, mengalirlah wang, menjalar lah q7

      Delete
    2. Alhamdulillah...yang menipu telah didakwa. Tahniah sprm.. tunggu perbicaraan. Era najib... sprm gagah perkasa.

      Delete
    3. .
      .

      Apa kuasa Najib yang berjawatan hanya sebagai anggota pentadbiran membuat onak dan duri sebegini teruk?

      Yang boleh buat keputusan hanya lah seseorang yang di sahkan sebagai Penjawat Awam berpangkat Perdana Menteri.

      Kalau SPRM nak siasat pun...nak siasat apa.? PM yang sebagai Penjawat Awam tidak ujud...!

      Yang duit kena kebas duit Awam.

      Yang kena tipu ialah orang Awam.

      Siasat Najib atas kapasiti orang yang dipertanggungjawabkan secara langsung menyalah gunakan kuasa.. Najib yang bertanggung-jawab semua ini.

      Delete
    4. Siasat sape yg mulakan hal money laundering yg berkait 1MDB sepertimana disebut dalam BSI Bank court case Singapore tu.

      Cari orang yg mulakan skandal money laundering tu...!!

      Kalo dapat orang tu maka terbongkarlah semua pekong.

      Delete
    5. Orang2 dh dikenali.
      Geng Kapal Mewah CinaRabGis Minang tu lerr.
      Masalahnya, Undang2 malaysia telah dilacur oleh Penguasa3 da Pemegang Amanah Rakyat dilantik.
      Pelacuran pilak disokong geng2 Lobai Putar Agama Selalu. Mereka ini lebih gemarkan KiuSeben dan Mimi. Yg kepala gila nk jadi Ayahbetullah Taliban.
      Ditambah pula lagi broker2 nyamok jual maruah hnya utksebuah Singsong A9, sebutir manisan Tahik Low berserta Juice Kincin Jampi Lobai.

      MELAYU JAHANAM,MALAYSIA LINGKOP JIKA PUAK MUNAFIQ bersama2 rakan Broker BN diserah jaga amanah.

      SUDAH2 LA...TAK KESIAN KAH ANAK CUCU MU?

      Delete
  19. Company cina tarik diri disebabkan oleh polisi terbaru cina utk menghadkan aliran tunai Wang mereka ke luar negara.
    Menyebabkan org cina tak mampu utk bayar sekiranya mereka beli rumah Kat luar negara..
    Langkah terpuji kerajaan cina dlm memastikan nilai yuan kekal kukuh Dan merancakkan ekonomi dalam negara cina..
    Berita buruk buat najib sbb awal projek dibina khas utk menarik pelabur dari China membeli rumah dikawasan tersebut..
    Berkat doa rakyat Malaysia yg masih Ada perasan Cinta kepada negara, Allah tolong pelihara Kan tanah air Kita dari digadai,dipajak Dan dijual kepada rakyat bangsa asing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perompak mesti di adili....

      Delete
    2. Gantung sampai mati

      Delete
    3. sokong 1214.
      Tembak kepala mcm PRC ataupun PANCUNG mcm SAUDI.

      Jgn lupa kasik Public Holiday Rakyat nak kenang hari itu utk selama2nya.

      Delete
    4. YAA..KAU BERSALAH..HUKUMANNYA..TEMBAK PAKAI SENAPANG GAJAH DAA!!

      Delete
    5. Yeeeah lepas tembak boleh ada pablik holidayyyyy.

      Delete
  20. Lidah' jelik Rafizi Ramli membawa lagi khabar adu domba dan fitnah yg kali ini dipanjangkan pula kepada Yayasan Al-Abrar (5juta), Amhari Effendi Nazaruddin (2juta) dan kepada Rosmah Mansor (3.28juta) - kesemuanya hasil rompakan Najib melalui SRC.

    kemudian bersorak lah manusia2 jahil tanpa mengetahui selain dari apa yang telah dikhabarkan oleh lidah' jelik Rafizi Ramli - ada yg memberikan gelar kepadanya sebagai "lidah' dajjal".

    tiada butiran terperinci berupa rekod perbankan (tarikh,amaun,lokasi) - namun lidah' jelik ini mampu memberitahu penama serta total keseluruhan aliran wang yang mengalir dari akaun Perdana Menteri.

    Di akhir zaman - golongan yang menuduh tidak lagi diberatkan agar membawakan pembuktian yang kukuh lagi nyata - tapi pihak yang dituduh lah yang wajib ke atasnya untuk membawa bukti penafian.

    Rafizi Ramli bakal merengkok di penjara atas sabitan memfitnah dalam kes yang telah dijatuhkan hukum - maka tiada apa yang perlu dikesalkan jika ia terus mengasah lidah' dajjal miliknya.

    Method pendedahan tanpa pembuktian - ia merupakan cabang dari model pemberitaan yang bersifat mistik, sangkaan umum, spekulasi adu domba dan fitnah dalam apa jua genre termasuklah politik.

    biasanya menang atau kalah atau mencari penyelesaian bersama (permohonan maaf) tidak akan mengubah hakikat kerosakan akibat dari jalan pendedahan tanpa pembuktian - namun jika mengikut syara' , Rafizi Ramli bukan individu yg layak diangkat sebagai saksi lidah'.

    wahai golongan yang jahil - sila tuntut kepada 'pakar strategi' itu agar turut menyiarkan bukti (rekod perbankan) yg lengkap dan bukan hanya sekadar membacakan pendedahan lalu menuntut SPRM melakukan siasatan.

    Allahurabbi - inilah zaman yang diberi peringatan oleh Baginda saw iaitu zaman di mana lidah'pembawa adu domba, fitnah
    ibarat gulungan ombak yang tidak pernah berhenti - dan Rafizi Ramli sangat menepati ciri-ciri yang disebutkan Nabi saw (lidah' jeliknya tidak pernah berhenti dari membawa adu domba walau telah disabit sebagai pemfitnah dalam 5 kes oleh makamah).

    Pst - sahabatku Mr J, aku sangat hormat pada kesabaranmu didalam usaha berdepan menentang golongan manusia yang jahil.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khayalan sahabat.

      Delete
    2. Ni jenis tak faham tajuk, main sondoi saja. Jangan dok sondoi mr j hang tu pulak..

      Delete
    3. Aku sokong kau aka sahabat. Kita saman kaw kaw sama rafizi...

      Delete
    4. Gebang sahabat gebang...dgn sijil spm kau tu layak buat internship dgn pejabat mb kedah...kah kih kih

      Delete
    5. Oiiiii Phoooooooaaatttttt zakar shit. Ko pergi mampus lagi baik!!!!!

      Bila ko nak mampus??????

      Delete
    6. Day tu tunggu apa lg..saman lah..
      Mahkamah Malaysia ni adil..
      Yg menuduh perlu sertakan bukti,yg dituduh perlu memberi penjelasan.
      Bukan penafian guna modal air liur jer..

      Delete
    7. 12:07 - gebang ? kamu hanya mampu membuat aku tersenyum. sedang dalam masa yang sama kamu tidak mampu membantah pada apa yang 'gebang' yg aku sampaikan.

      sifat si jahil diajar untuk melihat pendedahan sebagai bukti - sifat si bijak diajarkan untuk melihat bukti sebagai pendedahan.

      11:59 - khayalan hanya untuk kaum yang tidak mahu berfikir, sebuah kebenaran hanya boleh disabit pada pembuktian bukan pada pendedahan.

      12:04 - saman atau disaman adalah permainan undang-undang sivil yang tidak akan mengubah apa-apa untuk golongan yang jahil.

      Rafizi Ramli tidak menyertakan butiran terperinci (pembuktian) yg kukuh berupa rekod perbankan. lalu golongan yang jahil berteriak agar SPRM menjalankan siasatan berasas pada pendedahan Rafizi Ramli ?.

      jika demikian sifatnya - RPK adalah GURU BESAR berbanding Rafizi Ramli yang hanya bertaraf ketua darjah.

      RPK adalah raja pendedahan dan sangat sedikit pembuktian (bukti diletakkan kepada pihak lain untuk menyiasat) - aku tertarik apabila RPK menyatakan Rafizi Ramli dapat 20juta daripada pemberi dana Parti PKR (seorang kapitalis CINA) yang kini sedang merengkok di penjara Singapura bernama JOHN SOH - dan sekiranya aku tergolong di dalam kalangan mereka yang jahil pastilah pendedahan yang dibuat oleh RPK itu dijadikan sebagai pembuktian.

      renung dan bermuhasabah diri.

      Pst - SPM adalah tanda dan bukti rakyat Malaysia mendapat pendidikan
      (Ada si jahil yg menuduh aku dari JASA) - lucu sekali mendengarnya.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    8. Unknown aka sahabat . mengapa kau dari hari kesahari menjadi lebih mangkok hayun . Kemungkinan awak ni terlebih di sumbat dedak olih juak Najib kot ?

      Mana lah si Rafizi nak tunjukkan rekod perbankan yang lengkap , alamak kena BAFIA lah lagi sekali .

      Sudahlah mahkamah jatuhkan hokum kerana melanggar akta perbankan kerana menunjukan akaun syarikat lembu laki kak ijat .

      Sorang lagi pemakan dedak sampai tersedak tu Mr J tengah mengira ngira cukup tak dedak yang di beri sebelum masuk ke blog Budin ni . Bila dedak dah cukup nanti , masuklah dia utk bantu unknown aka sahabat .

      Delete
    9. Tunggu selasa la..

      Delete
    10. Unknown aka sahabat..
      Penafian yg bermodalkan​ air liur..moh la saman jika kamu berasa tuan kamu di pihak yg benar..
      Biar rafizi mengemukakan bukti dimahkamah..
      Biar mahkamah yg tentukan hasil Duit dari akaun najib..
      Ada berani?..takat penafian bermodalkan air liur. Rakyat tak percaya..
      Bak kata org tua2..
      Berani kerana benar,takut kerana salah..
      Takder angin takkan pohon bergoyang..
      Saman Ni penting dlm membuktikan najib seorang yg jujur Dan amanah lg bersih sebagaimana korang nyatakan..
      Agak pelik bila maruah,harga diri kita dijaja..tp Kita Tak ambik apa2 tindakan..

      Delete
    11. Jawab aka sahabat, jawab, jangan tak jawab..kah..kah..kah..

      Delete
    12. Sahabat memang kaki auta.dicabar sumpah laknat terus by cabut,lama baru timbul macam biawak menyelam.

      Delete
    13. wahai si jahil (Diny Yusof) - jika demikian takutnya lidah' yang jelik itu mengapa berkokok ibarat ayam sabung ?. maka kamu jadikan lidah' Rafizi sebagai bukti - Allahurabbi.

      Akta BAFIA melindungi pemilik akaun bukan melindungi jenayah kolar putih - kes BAFIA yang disabit terhadap Rafizi adalah kerana menceroboh keselamatan akaun syarikat atas muslihat politik.

      kamu sangat comel wahai manusia yg jahil (Diny Yusof).

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    14. Hidup najib!!!

      Hidup lidah!!!

      Delete
    15. Unknown aka sahabat..
      Lawak pun Ada jawapan ko ni..
      Kalau tak ceroboh macam Mana nk terlondeh kes NFP..
      Geran kerajaan bagi tu Duit rakyat la ngok..
      Bukan Duit najib atau Duit rosmah..
      Bukan bermotifkan politik,tp bertujuan menjaga kepentingan rakyat..
      Kalau Tak bersalah, mahkamah Takan sabitkan kesalahan..
      Jgn duk auta Kat sini..
      Makin kamu nk memenangkan tuam kamu,Makin terserlah kebodohan kamu..

      Delete
    16. Dulu WSJ dan SR keluarkan berbagai gambar dokumen hitam putih bukti penyelewengan money laundering yg berkaitdgn 1MDB, duit SRC dan berbagai lagi......kenapa pihak serigala ko tak saman dan bawak ke mahkamah untuk buktikan itu semua satu fitnah???

      Kemudian dicari dalil yg lemah untuk halalkan tindakan untuk tak saman dgn alasan yg jugak lemah......sedangkan ia satu skandal yg sangat besar tapi tak der usaha utk bersihkan nama di mata dunia.

      Bila Swiss mintak kerjasama dalam siasatan money laundering.......permintaan mereka ditolak. Pelik.....semua dikatakan bersih halal toiyyiban.....tak der tipu2 tp takut nak bagi kerjasama untuk siasat money laundering sedangkan ianya melibatkan nama Msia.

      Ada laporan tapi diOSAkan pulak. Sebelom ni ada 3 badan auditor silih berganti terlibat dgn audit 1MDB......Enrst & Young, KPMG dan Deloitte.......so apa cerita selanjutnya hal audit ni??? Fitnah jugak ke???

      Apa belit2 ni derrrrr.......???

      Delete
    17. Phantom, documen palsu tidak dapat dipakai dlm siasatan. Kalau documen tu benar takdelah FINMA Swiss tutup siasatan. DOJ US pun tak dapat sabitkan sesiapa ke mahkamah pasal takde bukti. Kemungkinan DOJ pun tutup kes macam Swiss, Singapore, Hong Kong....Hati hatilan info pada SR...sudah banyak didapati tak betul.

      Delete
    18. biar betul singapura da tutup kes?hemtam saja la.....

      Delete
    19. Mr j sungguh ke bagai di kata, ada ke bukti dlm money trail dan chronology of events.

      Jgn le ko bawa berita palsu dan fitnah kelak ko akan muflis di akhirat kelak.

      Ingat lah siksaan api neraka tu amat pedih.

      Aristokrat kleptokrat jgn ko pertahankan, taubat la sementara pintu taubat masih terbuka.

      Kikiki

      Delete
    20. Tak usah madah lilit lidah SAHABAT ooi.
      SAMA TERUS, APA TUNGGU. FUNDING pun dh ada, Tn Budin sanggup start TIN MILO utk cost guaman. SAYA SENDIRI AKAN CONTRIBUTE RM5000.

      Apa lagi SAHABAT, MR J, MR Somi Q Seben, Phoatt, dan sewaktu

      APA LAGI DITUNGGU, SELASA MASIH ADA!!

      Delete
    21. Mr J..........

      Petikan Malaysiakini 6 April 2017.
      "Swiss attorney-general Michael Lauber expressed confidence yesterday that his money-laundering probe into scandal-hit Malaysian fund 1MDB would bear fruit despite Malaysian authorities' refusal to cooperate.

      "It's not hopeless, in fact it's the opposite," Lauber told a news conference, saying the probe was making progress based on money-laundering reports, bank documents and work with Singapore and other countries.

      "It would have been very desirable from our perspective if Malaysia had cooperated," he said.

      But "we're still confident that we can successfully conclude the process in this area, in particular in the open cases against the two banks," he said, referring to Swiss private banks BSI and Falcon.

      Malaysia again rebuffed Switzerland's request for legal assistance in probing 1MDB, Lauber's office had said in November.

      1MDB, once a pet project of Malaysian Prime Minister Najib Abdul Razak, is under investigation in at least six countries over billions of dollars of suspected misappropriations."

      Lagi kata Michael Lauber:
      "This place (Switzerland) is not a safe harbour, not for terrorists, not for money launderers, not for international corruption," he said. "We don't tolerate things like 1MDB, we don't tolerate things like Petrobras, we don't tolerate things like the whole Fifa soccer complex."

      Read more: https://www.malaysiakini.com/news/378193#ixzz4g6XM4XUc

      Petikan Malaysiakini 5 April 2017
      Swiss financial body Finma said yesterday it had discontinued its investigation into UBS Group AG in connection with the scandal-tainted 1MDB fund.

      “Finma recently discontinued its investigation into UBS. Finma found no systematic, serious misconduct, but sent the bank a written reprimand,” Finma said in a statement following its annual media conference.

      In October, UBS was fined S$1.3 million (RM4.11 million) by Singapore's central bank for breaches in Singapore's anti-money-laundering law.

      Read more: https://www.malaysiakini.com/news/378084#ixzz4g6ZfQ9nA

      Ulasan:
      Finma Swiss tutup kes atas UBS group sebab UBS dah dijatuhkan hukum dan didenda......maka dengan itu kes UBS tu dah selesai. Samalah macam kes BSI dan Falcon Bank Singapore.....pesalah yg terlibat dalam pengubahan duit haram yg dikatakan berkait dgn 1MDB tu dah pon dijatuhkan hukuman denda dan jel. Itu particularly investigation ke atas bank yg terlibat tu jer......tapi yg lain masih berjalan............Jangan salah sangka ingat kes ditutup 100% yeop.......tak der maknanya yeop......

      Siasatan lain yg berkaitan money laundering tu masih berjalan yeop........tu sebab AG Swiss kata mereka confident akan dapat selesaikan siasatan money laundering tu berdasarkan kepada hasil siasatan dan perbicaraan kes BSI & Falcon Bank dan yg lain.

      Mr Jebon.........lain kali jangan suke megholoh manjang ajer yeop......cergaskan minda anda.....

      Delete
  21. http://www.pilihanrayakini.com/2017/05/kedudukan-azmin-ali-kenapa-elizabeth.html?m=1

    link...assmin mengelupor yeoppp oiii....

    ASSMIN TAK BALIK LAGI DARI OBERSE
    4 EXCO DIA BAWAK & KIDNAP SEKALI
    UGUT & KAUTIM JANGAN TARIK DIRI
    KALID IBRAHIM STANDBY JADI MB SEKALI LAGI


    ..... FAKEAH DAN KALID IBRAHIM BERJAYA MENJADIKAN ASSMIN MENGELUPOR KEPANASAN

    .. TAHNIAH KALID DILANTIK JADI MB SEHINGGA PRU 14 DIADAKAN

    ...TAHNIAH KALID IBRAHIM...


    BARUA SINGAPORK@DAP BERAMBUS KO...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita saman rafizi, husam, wsj...

      Delete
    2. Cakap tahap budak darjah 6, ceduk artikel dari blog umno ngok yg penuh dgn cerita dongeng zaman tok kadok

      Delete
    3. Kikiki..

      Sedap ke akak kena sontot dgn mat black Africa.

      Tentu berjahit kan,tu yg skrg baru muncul.

      Jgn terkinja2 Sgt nk bukak pulak jahit tu.

      Kikikik

      Delete
  22. Sahabatku yang sama2 berjuang demi menegakkan UMNO, iaitu Mr J, Unknown amat saya alu-alukan. Fitnah demi fitnah sudah terjawab. Tidak mengapa sahabatku. Berkata benarlah walau pahit hempedu. Fakta demi fakta kita sudah terangkan demi menjawab fitnah Lapuiji dan DAP Soviet Socialis. Krisis yang ada pada Bandar Malaysia hanyalah perkara kecil sahaja yang mana diperbesarkn oleh pembangkang. Sudah maklum Tun M jeles dengan kehebatan Dato Najib. Kami juga memuji kesabaran UMNO sendiri dalam berjuang menegakkan Melayu di Bumi Malaysia. Hanya UMNO membantu bangsa Melayu. Bukan PPBM. Bukan PKR. Apatah lagi DAP.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib berjaya tipu negara china.

      Hidup najib, pejuang bangsa.

      Delete
    2. Inilah realiti rakyat yang tidak sedar. Taktik Dato Najib mengumpan China adalah tidak lain tidak bukan adalah untuk mengurangkn pengaruh DAP. Sudah maklum DAP adalah 'tahi' kpd Parti Komunis Malaya. Begitu juga China. Betapa hebatnya taktik Dato Najib.

      Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

      Delete
    3. Abg non sayang najib..

      Delete
    4. Betapa hebatnya taktik Dato Najib.

      China kena tipu..kah..kah..kah..

      Delete
    5. Hahaha..Hebat..
      Tp sedara lupa,yg gadai,pajak tanah Kat cina melayu umno
      Yg samun Duit rakyat melayu umno
      Yg tarik subsidi melayu umno
      Yg kurang Kan biasiswa melayu umno..
      Yg kenalkan GST yg Haram dlm islam melayu umno
      Iya,umno dulu byk berjasa kpd rakyat..umno dulu memperjuangkan kepentingan melayu,Islam
      Umno dulu dgr keluh kesah rakyat Dan jaga kebajikan rakyat..
      Tp syg..9thn Lepas penyamun diangkat sbg president umno, diangkat sebagai PM Malaysia..
      Jasa2 pemimpin terdahulu dihancurkan dlm Masa 9thn..
      Bukan salah pkr,dap,ppbm atau amanah tp silap pemimpin umno yg takut bini, ketamakan dlm mengumpul harta Dunia menyebabkan umno Busuk..Busuk sebusuknya..

      Delete
    6. Umno hari ini cash is king.

      Delete
    7. Bodoh punya komen alumni newcastle! Buat habis beras je hantar belajar jauh2, balik malaysia mampu jadi cyber trooper je!

      Delete
    8. Hahahaha kota baru..lepas ni boleh masuk jail

      Delete
    9. Budak bangang totok kota baru ni dah masok tahap BINGAI tak ada ubat.
      Ini hasil happy meal yg jadi rujinya. Kandungan Dedak Happy Meal Kota Baru ni adalah Butur nugget Najis Tahik Low , dgn Jus Kencin Lobai.
      Aku kesian kat Melayu ni...harap2 dia sempat taubat.

      Delete
  23. Anon, Kerajaan Cina melaksanakan polisi capital control - sekat dana Cina ke luar negara untuk membantu economi dalamannya. Kemungkinan ini akan jejas pelaburan Cina di Malaysia termasuk Bandar Malaysia. Perubahan polisi ini adalah lumrah di dunia. Malaysia perlu cari pelabur lain. Mereka yg sebelum ini melaung negara sudah dijual sepatutnya gembira. Sudahlah dengan segala hamun dan fitnah. Tak ada kebaikan dunia akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup najib, penyelamat malaysia.

      Hancur mat sabu kerana nak jual tanah kat china.

      Delete
    2. dh tkde org lain ke blh jd prsaden pan.mat lembu juga.pilih pmimpin yg bagus skit slain mat lembu

      Delete
    3. Mungkin juga mereka yang bising2 negara dijual sebenarnya telah terlepas peluang2 perniagaan. Maklumlah... mereka bijak mengata tapi segala peluang ada... mereka akan ambil juga.

      Alhamdulillah... pasti ada hikmah.

      Delete
    4. Mr.j
      Betul fakta kamu Kali ni..
      Itu penyebab utama kenapa projek ni gagal..
      Tp yg dipersoalkan motif projek dilaksanakan..
      Tak Ada satu pun kepentingan projek kepada rakyat jelata..
      Tanah air digadai,dipajak Dan dijual kepada bangsa asing.
      Anggaplah apa yg berlaku sebagai satu hiknah pertolongan dari Allah yg mendengar doa2 rakyat yg masih Ada perasaan Cinta Dan sayang pada negara..
      Tak rela tanah air digadai, dipajak Dan dijual kepada bangsa asing .

      Delete
    5. Oiiii mr j kau cakap pandai sgt. Kau pergi bangunkan tanah tu laa.
      Jgn pula kau pi tanam lalang.

      Delete
    6. Mat lembu jual tanah kat China..kah..kah..kah..

      Delete
    7. Don't you worry Mr J . Chinazz Tarik diri , India BJP ada .

      Paling sengkek pun Arab Saudi ada ... masaallahnya Arab Saudi pun tengah tenat ....terpaksa miminjam US300billion utk kelangsungan pentadbiran kerajaan Saudi .

      Nak berpaling ke US , itu Trump nak jumpa Najib pun mengelak .

      Sempena 100 hari Trump memegang jawatan Presiden , beliau telah menjemput , Jokowi dr Indonesia , Duertte dr Filipina , Lee Hsiau Loong dr Singapura serta Occha dr Thailand ke Washington . Itu Najib tak masuk book !!!! Sungguh memalukan ... harus Najib punya muka kasi sorok Mama Hippo punya backsidelah..........

      Delete
    8. Tak faham pemakan pemakan dedak punya prisip... bersilat berkuntau mempertahankan polisi najib menyerahkan projek2 mega pd china...sekarang bergembira sakan pula bila china tarik diri...mana satu yg disokong ni

      Delete
    9. TH beli tanah tu punyalah berlipat kali tinggi dari TRX, duitnya pun dah habis entah kemana... TH pulak suka2 guna duit org nak pegi haji pegi beli tanah tu, memang pundek betul Si Aziz mamak kaki penjilat suka cium tgn rosmah!

      Delete
    10. China pandai sekat aliran wangnya ke luar negara. Satu cara nak securekan kepentingan mereka.......tapi kita ada macam tu??

      Tanah Freehold pon sanggup kata Leadehold. Apa cerrr.....nak tipu sape??? Tipu rakyat China atau org Msia yeop????

      Inilah zaman manusia cakap berdegar2 meletop2 sampai berbuih mulot bersepai air lior sana sini tapi lepas tu sendiri yg kantoi.

      Dari kesah derma mula2 kata tak der tp tetiba lepas tu jadi ada......kesah saman hari Selasa......sign buta tak baca satu apa......duit masuk akaun pon tak tau.....hinggalah ke hal Leadehold-Freehold.....dan berrrrrrmaacam2 lagi on and on.......syabas....keep up the good job yeop...!!!

      Tahun 2017 kita org Msia ni masih buta kayu yeop.....belajor takat sekolah atap jer.....dari merdeka sampai sekarang tak pandei2 lagi......tak gitu???

      Jadi teruihkanle cerita kartun tu yeop.....hari ni cakap esok kantoiiiii.....

      Delete
    11. Sumer berita dari lidah Mr j sumer shoheh semata2 lg maksom adanya.

      Sumer pengomen lain bawa fitnah dan adu domba katanya.

      Sumer akan muflis di akhirat dan di bakar api neraka katanya.

      Nampak Tak Mr j cuba takut2 Kita dgn ancaman api neraka krn buat fitnah katanya.

      Tp itu tak terpakai utk dia, krn dia di pihak yg benar katanya.

      Kita gelak kan dia ramai2.

      Kikiki.

      Delete
  24. Bapa buat FELDA,Anak ranapkan felda.hu..hu..hu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapa borek anak tak rintik..kah..kah..kah..

      Delete
    2. Saham FGV menjunam lagi hari ni dari rm2.15 skrg rm1.70 habis 500 juta nilai pasaran. Syed mohtar nak beli FGV pada harga .80sen patut di luluskan kabinet

      Delete
  25. http://mymassa.blogspot.my/2017/05/panas-akhbar-cina-laporkan-dap-silap.html?m=1

    LINK ATAS STRATEGI ORANG CINA
    BARUA AJER YG TERKINJA KINJA
    KALAU TAK BACA MME BARUA NAMERNYA
    HABIS BACA SEMOGA BARUA TAUBAT SEMUA


    .. cukup cukup la buat fitnah ... berambus saja barua singapork semua....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blogspot bukan berita lah ngok! Ada ke bukti?? Blog Budin ni pun bukan berita, tapi ulasan dia dari berita. Dah mmg macai umno ni bongok tahap gaban!

      Delete
    2. Macai PAS Macai Umno sama je... fikiran manyak sempit...

      Delete
  26. Barua yg sebenarnya adalah macaiameno dan walaunta totok,yg kena tipu oleh penyamun bugis dan ulamak tarbus.

    yang sorang tu hari2 dok wirid,bangsa..bangsa yg sorang lagi dok wirid isle.isle..TAPI YG SEBENARNYA KEDUA-DUANYA DOK WIRID..1MDB...Mahu Duit & Bu@@@........

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen paling win la anon 13.24.hihihi.....

      Delete
    2. Bro Mat Noor.....acerrrr amalkan wirid tu mana tau tetiba masuk bilion2 dalam akaun.
      hehehe

      Delete
    3. bro phantom,buat naya je kalau tetiba ada bilion dalam akaun teman.kalau orang tanya takkan teman nak ckp tok nenek ajib bagi derma.

      Delete
  27. So sapa nak cover hutang 1mdb lepas ni? Rakyat lagi la gamaknya Gst kalau BN menang naik lagi la gamaknya ya..speechless klu ada lg yg bengap sokong najib..penyamun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ate.....sape lagi kalo idok kita dan anak keturunan kita???

      Tunggu le sikit hari tah apa pulak subsidi kena tarik. Apa pulak yg kena bayor itu ini....semua naik tak de yg turun.

      Itu le.....bela le lagi toyol Msia.....moga selamat licin semuanya yeop.....

      Delete
  28. PERHIMPUNAN Unta-Baghal di kedah dah selesai,akhirnya dikabarkan 18 unta2 tu dibawa ka hospital.Ucapan takziah pada semua unta2 tu.dah minta derma -bantuan ka dari ularmak kaya tu??
    sekarang ni PERHIMPUNAN LEMBU-LEMBU Merah BERMULA,Tapi lembu2 ni gemuk-gemuk sikit,kebanyakkan tinggal di condo,makan dedak cukup,tak macam walaunta.
    wooooooooooooooow pesta duit sudah bermula.....
    IDUP MELAYU,IDUP ISLE...........LEMBU DAN UNTA BERGABUNG..CANGIHHHH TUU?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau ni kacau la..aku tengah kira duit dalam tin milo ni...

      Delete
    2. Derrr.....sekarang udah tak pakei tin milo....sekarang pakei online account yeop......

      Delete
    3. .

      .

      Yang RM5 tu kena masuk dalam tin milo.. Tak kan nak guna online..

      Online boleh track balik tapi tin milo.. Satu untuk lawyer tiga untuk ente.

      Delete
    4. Gitu ropenye teman baru tau.....tin milo masih wujud ye yeop......

      Delete
    5. Inilah kerja geng tin milo bro,nak kerja malas harapkan ahlol menabung untuk mereka.

      Delete
  29. penting sangat ker ke ada bandar malaysia..? betol tu, tujuan sebenar najib nak bayar utang.. sian abg jib.. ishh ishh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak gayenya kena juei badak le baru dapat bayor utang. Lembu udah tak laku. Sekarang yg maheinye badak.....

      Delete
  30. Tun Mahathir tidak berani menyaman bila skandal FOREX di korek kembali - namun si jahil berteriak agar pihak yang menuduh agar mengemukakan saman kepada Tun Mahathir.

    Anwar Ibrahim tidak berani menyaman trio Datuk T yang menyebarkan video China Doll miliknya (bahkan tidak lagi jam tangan OMEGA menghiasi pergelangan tangannya sejak insiden China Doll).

    Lim Kit Siang tidak berani menyaman Tan Sri Annuar Musa atas tuduhannya bahawa LKS adalah anti Islam.

    Mat Sabu tidak berani menyaman pihak yang menyebarkan kisah asmara di bilik hotel bersama isteri kawan baiknya (yg kini adalah bininya) bahkan ada yang berkata fahaman Syiah membenarkan ritual mutaah atau meminjam kemaluan isteri atau anak gadis.

    Nurul Izzah tidak berani menyaman penyebar video perlakuan oral seks di bilik pensyarah nya walaupun Wan Azizah berjanji akan mengambil tindakan undang-undang.

    Lim Guan Eng tidak berani menyaman ADUN daripada UMNO kerana mendedahkan kes tanah taman Manggis yg membawa kepada kes Bungalow terlajak murah.

    Teresa Kok tidak berani menyaman datuk Jamal Yunos hasil dari pendedahan kes YAWAS.

    jika saman adalah jalan terbaik untuk membersihkan diri dari fitnah maka apa maksudnya setiap satu dari politikus PH tidak mengemukakan saman terhadap dakwaan yang ditujukan kepada mereka ?

    bahkan - kamu diajar supaya melihat sistem perundangan hanya akan bersifat adil jika ia memihak kepada politikus berhati serigala (sehingga kini kamu berteriak Anwar Ibrahim adalah tahanan politik dan bukan penjenayah liwat).

    In Shaa Allah - Rafizi Ramli bakal disaman lagi dan semoga tiada lagi hujah "saya hanya bergurau" keluar dari lidah' jeliknya itu.

    Salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gerakkan tin milo...duit ni kita guna untuk kos saman...

      Hidup serigala !!!!

      Delete
    2. Unknown aka sahabat..
      Kes forex Sekarang sedang disiasat oleh suruhanjaya diraja..
      Bahkan laporan isu forex dapat diekses dan dibaca oleh rakyat..
      Tun M tu menyatakan kesediaan until disiasat..
      Kes LGE sekarang ni dlm pembicaraan,Dan kiranya LGE didapati bersalah..maka dgn adil mahkamah akan menjatuhkan hukuman yg setimpal..
      Kes DSAI,LKS,Nurul izzah,wan azizah..itu kes peribadi diorg tanpa melibatkan kepentingan rakyat..biar jelas dan faham..
      Kes najib ni berbeza,sbb yg menuduh mempunyai bukti on paper..yg tituduh pulak PM Malaysia..yg diamanahkan, bertanggungjawab dlm mengurus harta negara dan Duit rakyat.najib seorang yg boleh excess duit,hasil negara.. seseorang yg buat keputusan dlm menentukan hala tuju negara yg boleh effect kehidupan rakyat..
      Jadi jgn lah kamu menunjukkan kebodohan Dan kebingaian kamu dlm membanding isu2 ni..
      Sesungguhnya kamu lebih bijak dari tahap ini,jgn membodohkan diri kamu..ianya sungguh memalukan..

      Delete
    3. Kah..kah...kah...ada faham kah..kah...kah....

      Delete
    4. Unknown......WSJ dan SR dah tunjuk macam2 gambar dokumen hitam putih pasal penyelewengan 1MDB......apa serigala ko tak saman??? Dah berapa selasa berlalu sampai hilang Selasa dari kalender.....apa tak saman2...??? Kemudian bagi pulak alasan lemah untuk halalkan tindakan yg lemah untuk "tak saman".

      Akhbar Singapore buat liputan prosiding mahkamah pasal money laundering yg berkait dgn 1MDB sampai pesalah kena jel.......apa tak saman dia orang....kan nama 1MDB ni bersih lagi suci......lurus, amanah halal toiyyiban?? Patut saman malu akhbar dan media Singapore tu.

      Lagi pelik kita di sini tak buat apa2 usaha untuk cari sape yg mulakan money laundering tu hingga mengakibatkan beberapa pekerja Bank BSI didakwa dan dijatuh hukum.......kita ni tak nak tau ke sape yg mulakan money laundering ni yeop...??

      Unkniw mike dan serigala mike dgn Mr J=Jebon boleh blaaaaah pergi belayor dgn kapal korek mike.

      Delete
    5. Dulu WSJ juga siarkan berita mantan PM Malaysia songlap RM200 billion. Tak percaya pulak?

      Delete
    6. Mr.j
      Dulu tuduh Ada bukti ka?
      Ada no akaun ambank?
      Ada penama akaun?..
      Rakyat tak bodoh..nak pecaya Citer tanpa bukti yang nyata..
      Tolong jgn letak taraf pemikiran kami seperti kamu..

      Delete
    7. Apa yg kuar dr mulut Mr j sumer berita shoheh melainkan yg shoheh semata2.

      Ingat tuan2 sumer citer pasal bijan bela badak tu berita palsu dan bijan kena tipu dgn anak cina berbillion pun palsu.

      Delete
  31. Yang sepatutnya bergembira adalah TDM... Kerisauan Tun lega buat sementara.. tanah tudm Yg Tun bimbangkan terlepas kpd orang luar masih bolih diselamatkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa nama....kalau lagu tu, baguih la...

      Delete
    2. Gembira apanya yeop selagi bank dijaga penyamun......??

      Delete
  32. Anonymous4 May 2017 at 13:48
    Tun Mahathir tidak berani menyaman bila skandal FOREX di korek kembali - namun si jahil berteriak agar pihak yang menuduh agar mengemukakan saman kepada Tun Mahathir.

    Comfirmed hang dah gila.

    ReplyDelete
  33. http://theunspinners.blogspot.my/2017/05/azmin-gabra-kembalinya-faekah-dan.html?m=1

    LINK AYYOO PAA !!.. ASSMIN MASUK ICU DALAM
    KALID AKAN ISTIHAR MASUK PARTI PAS KINI
    FAKEAH PULAK DAH GALI LUBANG DIAM DIAM
    AGAK LA KAN ...SAPA YG NAK DI TANAM NANTI.?


    kikikikiki.... ayooo pa ayooo maa.... assmin mana mau pigi sikarang... ini semmuaaa barua singapork@dap kasi tanam dan simen kaloo...!!!!


    Kikikikikii.. ramalan cuaca ini ari ada manyakk sejuk tapi ada orang suda kepanasan. .. ayoyooo..!!!

    ReplyDelete
  34. HARI INI POLITIK
    DI MALAYSIA
    TELAH MENOBATKAN PEMBUNUH
    SEBAGAI PEMIMPIN
    TELAH MENOBATKAN PERASUAH
    SEBAGAI TOK IMAM
    TELAH MENOBATKAN PENCURI
    SEBAGAI MENTERI
    TELAH MENOBAT PEMBOHONG
    SEBAGAI WARTAWAN
    TELAH MENOBATKAN PEROMPAK
    SEBAGAI HAKIM
    ADA LAGI KAH
    YANG BELUM KITA NOBATKAN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tinggei badak jer belom dinobatkan yeop.......

      Delete
    2. Sedap kau org menghina tak ingat akhirat. Saudara sebenarnya membiarkan diri ditipu kerana percaya segala fitnah pasal PM dan kerajaan tanpa soal. Walau diberi pencerahan tetap tak percaya. Alasan kami ditipu tak dapat dipakai di akhirat. Jagalah diri dari api menyala.

      Delete
    3. Mr J......hina apa maksud mike?

      Kalo maksud mike menghina tu dituju pada teman dan tidak pada 14.13.....jadi teman nak nanya.....apa yg hina??? Sebut badak tu hina ke??? Badak tu orang ke yg mike nak marah ni???

      Aikkkk.....ni pelik ni.....badak tu badak le yeop.......yg mike sensitif dgn perkataan badak tu kenapa??? Ate kalo macam tu badak di zoo negara tu kena le tukor namanya jadi baby......sebab salah kalo panggei badak.

      Apa kaitan badak dengan manusia?? Acerrr mike terangkan apa itu badak???

      Delete
  35. Anon 13:48

    Adakah najib and the rest tak berani saman kerana semua yg diperkatakan benar belaka. Are implying that they as guilty. If that seem to be the case then I rest my case.

    So we're not as jahil or pemfitnah as what you have been saying all this while. Secara tak langsung segala kata hina kamu terhadap kami kini sebenar telah kembali kepada tuan empunya diri.

    ReplyDelete
  36. Bandar Malaysia, bandar kiara...jom baca kupasan kwn2 kita....


    Another Brick in the Wall: Daim raised issue of Taman Tugu and Bukit Kiara
    http://anotherbrickinwall.blogspot.my/2016/12/daim-raised-issue-on-taman-tugu-and.html?m=1

    ......

    Since Bukit Kiara is mentioned, there is land allocated for national park. Daim asked why it was not gazetted?

    It is fine for Khazanah to develop and do cross funding for Taman Tugu. But it is not fine should companies without link to Khazanah has interest.

    Worse still, some personality with position within Khazanah has interest for the ungazetted land.

    Believe it was in mid 80s that DBKL, an entity under the PM Department gave away land cheap cheap ... to Tan Sri Vincent Tan.

    The land is believed to be the present Bukit Kiara Country & Equesterian Resort under Berjaya.

    Maybe Daim do not wish to see a repeat of the same incident. Lim Kit Siang wrote of it in his blog.

    Kit Siang will be silent on past issues and not likely to remind the public of the issue. Someone can help google it but Lim Sian See raised this issue in his October FB posting [read in this blog here]

    Kit Siang has change stand to praise Mahathir's 22 years. With Mahathir and Kit Siang changing their stand, it vindicated those changing side one and a half year ago. :)

    Is there more than meets the eye in Daim's point 1?

    Khazanah boys are usually associated with one former trader who lost RM16 billion or some say RM30 billion.

    ReplyDelete
  37. BN dilihat sudah hilang keupayaan untuk mentadbir negara dengan baik. Terlalu banyak kelemahan didapati di pelbagai bidang dan BN sudah tiada upaya untuk membaikkinya lagi.

    Terlalu banyak kisah2 yang menggemparkan negara berlaku. Yang peliknya perangai 'buat tak tahu' di tunjukkan oleh mereka yang dinamakan.

    Rakyat mahu tahu mengapa mereka yang berkuasa ini sewenang2 buat kerja macam ini?

    Sampai bila kita nak membiarkan mereka menyalahgunakan kuasa yang diberi oleh rakyat?

    Mahukan kita membiarkan mereka terus melakukan perbuatan2 yang merugikan rakyat?

    Jawapannya ada di tangan kita. Gunakan dengan sebaik2nya. Undilah Pakatan Harapan walaupun anda Pas atau Umno-BN kerana undi anda sangat diperlukan untuk melakukan reformasi menyeluruh terhadap sistem pentadbiran serta urus selia negara Malaysia tercinta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat perlu tahu...kekuatan mereka hanya tinggal menfitnah BN. Kini disuruh ulang2 fitnah setelah gagal pujuk PAS. Yang jelas, setelah gagal pujuk... PAS pula jadi mangsa fitnah.

      Boleh dipercayai ke pakatan harapan? Khairuddin dan ezam tolong jelaskan.

      Selamatkan Malaysia dari pengfitnah2.

      Delete
    2. Perangai buat tak tau tu penting untuk elak dari sebarang dakwaan dan tangkapan......the most important ialah untuk panjangkan talian hayat menyamun.

      Muka tebal ni penting yeop.....


      Delete
    3. selamatkan malaysia dari perompak negara.... tolong undi bersatu, amanah, PKR, DAP ....

      Delete
    4. Perompak sebenar dah tiada kuasa. selamat kita. Cuma kerana mahu terus berkuasa, pm pilihan rakyat dinafikannya. Siapa sebenar calon pilihan? Da berapa tpm dan pm yang jadi mangsa? Cukup2le.

      Delete
    5. Cukop2 le mengelamun tak sedor2.....dah berbilion2 USD disamun mike duk kata fitnah.....duit SRC, Felda, KWAP dll.......

      Tidor ajerle yeop......

      Delete
    6. dia tidor dalam gua ar bro sebab tu dia tak tahu duit berbillion kena songlap.

      Delete
    7. Hmmm.....orang gua ropenye.....teman baru tau.

      Delete
  38. Adoii malunya pencacai yg berjuang ketitisan peluh terakhir untuk mempertahan jasa najib menarik pelabur terbesar dlm sejarah spr di banggakan bagi projek Bandar Malaysia, nah kemana nak luah kan dukacita ini, kesan berantai dari penarikan Cina ini akan melibat projek keretaapi laju pantai timur juga ikut terkantoi jugak

    ReplyDelete
  39. Nape mat singapork bagai nak gila
    Negeri selangor jadi sasaran dia
    Sebenarnya BN berhasrat untuk rampas semula
    Terliur mereka dengan rizab yang ada..

    Nape Mr J masuk kesini
    Bantu sahabat, tiang gol dialih
    Cerita sebenarnya macam gini
    Kerana bahasa Inggeris sahabat tak fasih

    Sahabat pula seperti biasa
    Cerita serigala dan auta agamanya buat orang ketawa
    Katanya hanya lidah bro john doe sahaja lidah manusia
    Terperasan diri,sebenarnya itu penyakit jiwa..

    Kotabaru datang lagi
    Setelah sekian lama dia menyepi
    Mungkin ngan kak losemah dah kena seligi
    Kerana kerja tak buat walau dibagi dedak dah HP..

    Ini gurindam waktu petang
    Untuk para sahabat terus berjuang
    Hari ni teman sibuk memanjang
    Akan kesini lagi jika ada masa terluang..





    ReplyDelete
  40. Redha ajelah setelah penarikan cina. Mungkin ada hikmah.

    Dulu jambatan kedua ditolak singapura. Maka tercetus idea jambatan bengkok. Tidak berlaku tanpa izinNya...kita redha juga. Kerana marah, singapura jadi musuh negara.

    Najib ok. Hubungan dua hala terus dijaga.

    Dulu kita suka bermusuh...pm australia, soros, presiden usa...soros.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah 1MDB menyebabkan rakyat papakedana hasil kerja sorang diri pm dengan pemikiran yg melepasi pahala dosa ,

      Delete
    2. 15.14 najib ok????mendiang lky datang menghadap terus terlerai tanah ktm ketangan singapura.

      Delete
    3. Hikmah otak kau la...rugi sape nak tanggung.bapak kau ade duit ke?

      Delete
    4. Bro Mat Noor.........tergadai tanah tak per bro.....jangan tergadai bini yeopppp........

      Delete
  41. Dot dot dot mencadangkan agar GST dinaikkan sebanyak 0.5%.

    Get ready rakyat Malaysia..

    ReplyDelete
  42. ISSUE YG BESAR ADALAH ISSUE RAKYAT.

    Di malaysia ini ada 2 golongan,bagi secular:Golongan bansawan dan marhaen biasa.
    Bagi golongan agama pula:Ada Brahmin dan marhaen biasa.

    Bila diterjemahkan dalam politik:umno adalah golongan bangsawan,penyokongnya adalah fanatik bangsa.
    PAS:Bawa islam,tetapi golongan atasanya umpama brahmin-takboleh disentuh langasung,penyokong fanatiknya kata disentuh bawa kekufuran.
    Doktrin ini,dipupuk dan dibajai,sehingga tiadak ada apa2 kesalahan pada mereka walaupun negara ini tunggang langgang:
    Ada undang 2 negara semuanya BERPILIH.Yg bangsawan/brahmin dikira suci murni,yg dibawah berkelas paria akan di adili.
    RAKYAT MAJORITYdimalaysia dikira berklass PARIA.
    Mereka tak ada suara,kaum bangsawan /brahmin habiskan duit,rakyat yg kena bayar.Mereka yg melakukan kerosakkan dikira berjasa/dan memertabatkan agama,bila rakyat biasa melakukan kerosakkan mereka di adili.Rakyat dibualkan dgn hiburan/bagi yg ada celik agama didoktrinkan dgn ceramah2 agama dimedia elektronik.......Semuanya LALAI,bagi yg ada asas agama kata dah okay ada pelajaran agama,bagi yg happygolucky nohal hiburan ada...TAPI negara hampir punah,dgn HUTANG yg tak berkesudahan.

    JIKA KURAFAT INI,masih lagi diamalkan,malaysia tak ka-mana-mana.Ekonomi-out,pelajaran-out,akhlak-out,kecurian berleluasa,Rasuah macam dah jadi sarapan sahaja,penipuan dah jadi jihad..........TAK LAMA LAGI RAKYAT ASING AKAN MENGUASAI MALAYSIA TERCINTA INI.

    selamatkan MALAYSIA/RAKYAT MARHAEN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nAK HARAPKAN pas,tolong rakyat..hamPAS,Ulamaknya asyik nak membuncitkan perut sendiri.Sebab itu ulamak bergeliga pas tubuhkan Majlis "Syuru"Ulamak.Muktamar dah bagi usul tinggalkan pkr pada MSU.Tapi kat selangor,ulamak2nya masih dok fikir bersama dap,dah jadi barua dap di selangor,SEBAB APA?Perut ulamak2 pas belom buncit lagi.selangor negeri kaya banyak fulus,apa maknanya,islam ala pas,dan alquran/hadith dipijak2 sebab 'SYURU" punya pasal.

      Delete
    2. Walaupun namanya PILIHanraya.tapi, Rakyat TIADA PILIHAN.
      UMNOBNPAS perlu diHENTIKAN dari pemerintahan ala Cabal Dagah Columbia ini. Pemerintahan Top Down, Rakyat Pariah no say, Media 1hala, EXTREME POWER ABUSE.
      RAKYAT TIADA PILHAN.
      UBAH !! dan Prioriti Utama adalah:
      PINDA SEMUA UNDANG2 YG MENGGARI CHECK AND BALANCE. Caikan peluang penumpuan kuasa sehingga ala DIKTATOR atau AYAHBETULLAH TALIBAN.

      SELAMATKAN MALAYSIA !! Bukan utk kita tapi ANAK CUCU !

      Delete
  43. Tindakan drastik akan menyusul , kat mana nak menuai duit segera kalau bukan dgn kenaikan GST dan minyak. Rakyat ibarat kini hanya tinggal nyawa dan jasad lagi untuk digadaikan

    ReplyDelete
  44. SIANG MALAM PAGI PETANG
    PAS DIHENTAM SAMPAI LEBAM
    MAKI HAMUN DAH TAK JALAN
    PUJUK RAYU PLAK DIMAINKAN
    PE2 PUN.. JAWATAN MB TETAP TERBANG


    KIKIKIKIKIKI......

    MEMACAM CARA BARUA RED BEAN ARMY ULANG
    PUJUK DAH.. MAKI HAMUN DAH SUMA X JALAN
    FITNAH SPIN DAN BATU API SUMA DAH SERANG
    JAWATAN MB SELANGORK GAKKK...YG MELAYANG


    kikikikiki.... macai BARUA red bean army singapork@dap bole berambusssss.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheheheh..cakap tak pernah cermin diri sendiri.Di selangor PAS barua DAP tak gitu?????

      Delete
    2. btl ke pas barua dap.smua org tu siapa brua dap.barua tegar dap pan

      Delete
    3. pas selangor bersekongkol dgn dap selangor tu bukan bukti ka!!kalau tak barua,kita tukar bersama2 mencari fulus di selagor.Fuhh bila kena tang-batang hidung dia,semua orang tahu pas dgn dap bersama di selangor.

      Delete
  45. Bengap betul la,nampak cina kat malaysia ajerr.mereka warganegara.Tapi najib hahh bawak masuk fresh cina dari negara communist tu,kamu pejamkan mata jerr.cina tanahbesar ada 1billion lebih rakyatnya.nak bayar hutang sanggup gadai negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Correct as correct can ever be.
      HOW CAN WE CONTINUE TO LET USELESS BRAINLESS SPOILT BRATS MAKE DECISIONS ON OUR FUTURE.

      WE BETTER KICK THEM OUT BEFORE THEY SELL THE WHOLESALE THE COUNTRY.

      SELAMATKAN MALAYSIA, Usah layan mainan Adu Domba Bangsa dan Agama. Trick basi senua tu.

      Delete
  46. This is a country where the wrong people get to the top positions in the government. Look at Najib. He is a useless man with no degree qualification. What is he doing? He is sucking us dry.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib adalah anak spoilt brat tun razak,hantak sekolah di UK,kaki betina.amik A-Level kantoi,nasib baik dia speaking kat umah,boleh juga cakap omputih.

      Delete
  47. BERI JE.... PROJEK NI PADA PARTI PAS

    NAMA DICADANG 'BANDAR LOBAI TRX'

    ReplyDelete
  48. http://khairulryezal.blogspot.my/2017/05/kerana-logo-rafiziramli-dan.html?m=1

    LINK ATAS PASAL LOGO PUNYA BEBAL
    KIKIK.. SI PENIPU DENGAN BETINO KOYA
    INI SEMUA MAMAK KUTTY PUNYA HAL
    JAHANAM KLU INI ORG TADBIR NEGARA...KIKIKKI

    BARUA SESAMA BARUA SUDA GADOHH MAAA..

    INI BARUA KASI BERAMBUS LA..... KIKIKIK



    BERAMBUA SINGAPORK@DAP...

    GADUH DLM WASSUP GROUP WOOOO... BODO PUNYA PARTI...... KIKIKIKI

    ReplyDelete
    Replies
    1. punyalah bebal/bengap,benda macamni pun nak jadi issue!!sekarang ni logo dah di open pada seluruh rakyat yg creative untuk bagi idea.

      selamatkan malaysia/rakyat marhaen

      Delete
    2. Bro 1824... Biarkan lah hamlau sorang mengoyan... Nanti tak dapat dedak pulak... Ada Yg mati kebulor pulak....

      Delete
    3. Akak jgn terkinja sgt, dh dpt sertifikat berita shoheh dr Mr j dh ke blom???

      Yg shoheh mamak kutty tu pernah perintah negara lebih 2 dekad.. Bapak ko ada???

      Ops sori ko mana kenal bapak ko krn Anak Tak sah taraf

      Maaf ye akak

      Bye akak

      Delete
    4. pada macai/walaun..pasal logo,bukan bergaduh:cuma mengkeritik.
      Sebab itulah bani melayu kena tipu kawa-kaw dgn Bijan/Hadi.Negara dah sesak nafas masih lagi kata okay...kalau kamu2 semua tu boleh bayarkan GST untuk rakyat takpa juga.TAPI KAMUPUN KENA JUGA


      Selepas Dikritik, Pakatan Harapan Ajak Orang Ramai Rekabentuk Logo. Pakatan Harapan mengalu-alukan cadangan logo baharu untuk digunakan pada pilihan raya umum akan datang, selepas 3 cadangan logo yang diumumkan semalam mendapat reaksi negatif daripada orang ramai.

      Dalam kenyataannya hari ini, gabungan itu berkata reka bentuk baharu boleh dihantar ke alamat emel logo@pakatanharapan.my dalam bentuk “outlined vector” menggunakan Adobe Illustrator, sebelum 10 pagi, 9 Mei 2017.

      SELAMATKAN MALAYSIA/RAKYAT MARHAEN.

      Delete
  49. BAHAYA

    BANI MELAYU

    AWAS!


    3 kapal perang China singgah di Pulau Pinang minggu depan

    Kapal perang itu akan berlabuh selama 3 malam




    INI KUASA

    IMPERIALIS

    BARU

    LEBIH HODOH

    DARI AMERIKA


    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu sumer fitnah.

      Tu sumer fitnah DAP dan yahudi.

      Tunggu mr J dan sekutu kuar fatwa baru shoheh.

      Kikiki

      Delete
    2. Sy adalah seorang pengundi atas pagar.Hampir 2 bulan sy follow blog ni.keputusan sy ialah TOLAK pas yg menyokong UMNO

      Delete
    3. DARUL NANYANG

      Delete
  50. Apa yang jahanamnye mat singapork
    Dah 22 tahun pengalaman tun m memerintah negara le bongok
    Takde plak masalah seperti sekarang ni yang aku tengok
    Mungkin masa tu hang saja je yang meroyan tapi orang lain seronok..

    Opps Mr J kata jangan menghina
    Diakhirat nanti muflis disana
    Tapi kalo yang dah jenis tak ikut agama
    Muflis ker kaya ker semua terjun neraka..


    ReplyDelete
    Replies
    1. TUL TU BRO!!!Dia takkan muflis sebab ada "Majlis syurunya sendiri.

      Delete
    2. Bro....masa zaman Tun M dia duk pakai pampers lagi......kencing berak semua dalam pampers........minum pon tonggang botol.......apa yg taunya.....

      Delete
  51. RAKYAT MARHAEN TIADA PILIHAN LAGI !
    Bani Melayu usahlah benyai lagi. Sudah lama...

    Ko biarkan Lobai Palsu Jahanamkanb AGAMAMU utk kunci akalmu.Sambil mereka memaksomkan dan mengkayakan diri , kroni dan keluarga. Yang bodoh dibiar membuat keputusan hidupmu.

    Ko biarkan Petualang Bangsamu mengkotak katik titian masa depan anak cucumu. Sambil mereka biadap dan mengkayakan diri , kroni dan keluarga. Yang bodoh dibiar membuat keputusan hidupmu.

    Mainan Adu Domba Bangsa dan Momokan kunci syurga sudah sepatutnya DAH OVER. 60 Tahun tak kan BODOH LAGI ?

    SELAMATKAN MALAYSIA UTK ANAK CUCU.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...