Friday, 12 May 2017

KEPUTUSAN MAJLIS SYURA PAS YANG PELIK DAN KELAKAR....


Tentunya semua orang sudah sedia maklum dengan keputusan Majlis Syura Pas semalam yang secara sah memutuskan hubungan parti itu dengan PKR.

Berikut adalah keputusan penuh berkenaan:-

Majlis Syura Ulamak yang bersidang pada hari ini, 14 Sya’ban 1438 bersamaan 11 Mei 2017 memutuskan bahawa:

1. Dengan merujuk kepada begitu banyak pelanggaran terhadap syarat-syarat Tahaluf Siyaasi menurut pertimbangan hukum Syarak dan Akhlak Islam, maka hubungan politik Tahaaluf Siyaasi antara PAS dan PKR telah terbatal.

Antara perlanggaran tersebut ialah;

a. Tidak menyokong malah menentang sebahagian agenda Islam yang dibawa oleh PAS seperti RUU 355.

b. Melanggar adab-adab berkerjasama dalam politik seperti menyerang pimpinan PAS dan membuat tuduhan-tuduhan palsu yang merosakkan imej PAS.

c. Khianat dalam hubungan politik dengan PAS antaranya dengan bekerjasama dengan pihak-pihak yang mahu menjatuhkan Kerajaan Negeri Kelantan dan menentang PAS dalam Pilihanraya Kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

2. Sebarang tindakan politik termasuk urusan pentadbiran Negeri Selangor diserahkan kepada Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dengan merujuk kepada maslahah dan kepentingan Islam dan rakyat.

‘SEJAHTERA BERSAMA ISLAM’

Dato Ustaz Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh
Setiusaha, 
Majlis Syura Ulamak Pas

11 Mei 2017/14 Sya’ban 1438 Hijrah.

Bagaimanapun, jika diperhalusi keputusan itu adalah pelik, malah kelakar bagi sebuah parti yang berdiri atas nama Islam kerana Pas hanya memutuskan kerjasama berbentuk politik saja dengan PKR, tetapi tidak berkaitan kedudukan dalam kerajaan negeri Selangor.


Untuk kedudukan dalam kerajaan Selangor yang melibatkan 3 Exco serta dianggarkan kira-kira 5,000 ahli Pas yang turut menerima pelbagai jawatan dan gaji, Majlis Syura seperti dalam keputusan nombor 2 menyebut, "urusan pentadbiran Negeri Selangor diserahkan kepada Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dengan merujuk kepada maslahah dan kepentingan Islam dan rakyat."


Bukankah selama ini kita diberitahu, selepas muktamar membuat sesuatu keputusan, pihak yang paling tinggi untuk memberi kata putus ialah Majlis Syura Pas?


Tetapi, kenapa dalam soal kedudukan dalam kerajaan negeri yang melibatkan 3 Exco dan kira-kira 5,000 penerima gaji daripada kerajaan negeri, keputusan akhir diserahkan balik kepada Jawatankuasa Kerja Pas Pusat yang diketuai oleh Hadi Awang sendiri untuk membuat keputusan?


Mengapa Majlis Syura tidak membuat keputusan semuanya sekali, tanpa ada kecuali-kecuali atau diserahkan balik kepada Jawatankuasa Kerja Pas Pusat?


Bukankah muktamar yang lebih tinggi daripada Jawatankuasa Kerja Pas Pusat sudah sebulat suara setuju putus hubungan dengan PKR?


Siapa yang paling tinggi sebenarnya dalam Pas - Majlis Syura, muktamar atau Jawatankuas Kerja Pusat?


Pelik dan kelakar yang lain dalam keputusan Majlis Syura itu bagaimana Pas boleh mengatakan PKR menentang Akta 355 sedangkan ia belum dibahas dan diundi lagi di Parlimen?


Atas dasar apa ia dikata demikian, sekadar andaian atau Majlis Syura ada kelebihan "kasyaf" iaitu mampu melihat sesuatu yang belum lagi berlaku?


Tidak lama selepas keputusan Majlis Syura itu, Pas Selangor turut mengeluarkan kenyataan yang antaranya berbunyi, "oleh hal yang demikian PAS Selangor tidak lagi akan terlibat dalam sebarang kerjasama dan rundingan politik dengan PKR dan sebaliknya akan mengukuhkan kerjasama dalam Gagasan Sejahtera khususnya dalam menghadapi pilihan raya umum yang akan datang.


Walau bagaimanapun demi menghormati mandat dan kepercayaan rakyat khasnya dalam PRU ke-13 lalu maka PAS Selangor akan kekal sebagai sebahagian komponan dalam kerajaan negeri sehinggalah tamat penggalnya nanti."

Memang pelik dan kelakar, selepas Majlis Syura membuat keputusan yang pelik dan kelakar, Pas Selangor juga nampaknya hampir sama nada  kerana sementara hubungan politik diputuskan, mereka bertegas kedudukan dalam kerajaan negeri akan terus dikekalkan.


Bukankah kedudukan dalam kerajaan terbina melalui hubungan politik dan bila hubungan itu putus, silaturrahim dalam kerajaan juga turut terputus?


Bagaimana Pas boleh duduk dalam kerajaan negeri, tetapi  tidak mempunyai sebarang hubungan politik?


Bagaimana dengan segala kemudahan yang Pas terima atas nama kerajaan negeri, tetapi digunakan untuk politik?


Dalam hal ini, bila pula Jawatankuasa Kerja Pas Pusat mahu bermesyuarat untuk memutuskan kedudukannya dalam kerajaan negeri Selangor?


Apakah keputusannya nanti atau ia akan sama seperti pendirian Pas Selangor juga?


Oppps....sebelum terlupa....adakah menantu Hadi Awang yang dikenali sebagai Din Ayam masih berkhidmat dan menerima gaji dengan sebuah GLC kerajaan negeri sekarang ini? (ShahbudinHusin 12/05/2017).

247 comments:

  1. Ular mak duit.
    Pusing la selagi boleh pusing. Next PRU kalau rakyat Selangor pilih lagi Adun2 ni.. memang rakyat Selangor adalah rakyat paling bodoh dalam dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, agaknya kau seorg la yg ingat pandai tapi lagi bodoh. Kau bodoh sebab kau tak paham pasal demokrasi. Kau ingat senang ke nak perintah orang melayu supaya tidak mengundi Pas ? Kenapalah kau ni bodoh sangat ya ??

      Delete
    2. 9.01 yg bodoh..kikiki..rakyat selangor undi pas sebab dlm pakatan dulu masa sorang satu kerusi x pernah menang..bongok..ingat non muslim kat selangor nak undi pas? mimpiler

      Delete
    3. Baru-baru ini Tun Dr Mahathir Mohamad ada membuat kenyataan dia mengalu-alukan mana-mana ahli PPBM (BERSATU) yang ingin meninggalkan PPBM, supaya keluar dari parti berkenaan jika tidak sehaluan dengannya. Ini susulan daripada tindakan lebih 1,600 ahli BERSATU yang meninggalkan parti sejak awal tahun ini menurut sumber dalaman BERSATU.

      Jika kita teliti kenyataan Mahathir ini, timbul persoalan, adakah mereka yang dimaksudkan Mahathir ini termasuklah Presiden BERSATU sendiri, Tan Sri Muhyiddin?

      Ada banyak cakap-cakap awam (hearsay - Ini lebai belajar daripada Sarawak Report) mengatakan sejak krisis hubungan PAS-BERSATU, sukar untuk melihat kelibat Muhyiddin dalam sebarang majlis BERSATU. Mahathir lebih banyak ditemani oleh Datuk Seri Mukhriz yang juga Timbalan Presiden BERSATU.

      Ada juga pendapat yang mengatakan Muhyiddin sudah disingkirkan dari kerusi Presiden BERSATU sehinggakan dia tidak lagi bersuara tentang apa sahaja mengenai BERSATU? Andaian ini mungkin benar kerana Muhyiddin sendiri pernah mempertikaikan, di mana haknya selaku Presiden apabila segala perkara yang diputuskan olehnya, pasti akan di sanggah oleh Mahathir selaku Pengerusi.

      Memang agak janggal apabila melihat Pengerusi sesebuah parti jauh lebih berkuasa daripada Presiden itu sendiri. Dalam amalan sesebuah organisasi, Pengerusi hanya bertindak sebagai penasihat kepada Presiden dan bukannya individu yang menentukan dasar sesebuah organisasi. Namun hal ini jelas berlawanan dengan apa yang diamalkan oleh BERSATU sehingga dilihat Muhyiddin hanya sebagai tunggul.

      Jadul penjalanan "roadshow" Muhyidin (Bersatu) dengan PAN untuk menjelajah Felda bersama Mazlan Aliman juga tidak terlaksana.
      Malah semua gerak kerja yang sepatutnya dilakukan Presiden BERSATU Muhyiddin telah diambil alih oleh Timbalannya Mukhriz Mahathir. Sebagai contoh kemasukkan 529 org ahli baru dari PPBM Felda Palong 7 Jempol 10 Mei lalu, yang semua berasal dari UMNO telah dilakukan oleh Mukhriz bukan Muhyiddin.

      Malah kelibat Muhyddin tidak kelihatan. Facebook Muhyiddin sudah lama tidak dikemaskini.
      Datuk Rais dalam temubual terkini ada menyatakan seolah-olah tidak puas hati dengan PAS kerana dikatakan PAS mendedahkan maklumat perbincangan antara PAS-BERSATU.

      Disebut dalam Malaysiakini PAS mendedahkan kononnya BERSATU mendekati DAP dan ini dijawab oleh Dr Kharuddin BERSATU mendekati DAP adalah maklumat awam bukan perkara sulit.

      Lebai tidak nampak isu DAP tetapi lebai lebih nampak bila Presiden PAS mengeluarkan kenyataan BERSATU tiada hala tuju. Ini menjurus kenyataan Muhyiddin bahawa BERSATU tiada hala tuju kerana Tun Mahathir membawa BERSATU lari daripada matlamat asal.

      Pembocoran krisis kepimpinan ini membuat Datuk Rais tidak puas hati, tetapi tidak dinyatakan secara jelas dan PAS sendiri memang tidak dapat membuat apa-apa keputusan sekiranya BERSATU ada dua nahkoda dalam hala tujunya. Bagaimana PAS nak berikat janji kalau seorang kata lain seorang lagi membuat keputusan yang lain? Tindakan Mahathir juga menyebabkan PAS terpaksa putus hubungan walaupun ada perkembangan positif antara PAS dengan Muhyiddin.

      Berbalik kepada Muhyiddin....
      Ada sesiapa nampak beliau dalam seminggu dua ini?
      Bukan apa lebai rindu juga kenyataan dan ceramahnya.

      Delete
    4. Hudud tidak boleh dilaksanakan di Malaysia kerana negara ini merupakan negara sekular. Forum yang dianjurkan oleh kumpulan BEBAS baru-baru ini, kelihatan membawa naratif Malaysia sebagai negara sekular untuk menolak cadangan Pindaan Akta 355.

      Datuk Ambiga Sreenevasan, salah seorang daripada panel yang dijemput turut mendakwa bahawa pemerkasaan Rang Undang-Undang Akta 355 atau RUU 355 akan memperkenalkan beberapa kesalahan hudud. “Hudud tidak terkandung sebelum ini tetapi ianya ada sekarang.

      Oleh kerana itu, saya berhujah bahawa ianya menentang struktur asas Perlembagaan Persekutuan maka, ianya tidak berperlembagaan”, kata Ambiga. Dalam satu laporan berita terbitan portal Astro Awani pada 19 Mac 2015 pula, Ambiga mendakwa bahawa Hudud tiada tempat di dalam Perlembagaan Persekutuan – yang mana ianya (Perlembagaan Persekutuan) dengan jelas menyatakan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan undang-undang jenayah Islam tidak boleh wujud seiringan dengan Kanun Jenayah Persekutuan.

      Beliau juga pernah membuat kenyataan bahawa India adalah contoh negara terbaik kerana Perlembagaan negara itu yang berbentuk sekular dapat memberi jaminan hak beragama kepada semua golongan minoriti. Ambiga mendakwa bahawa India merupakan satu contoh terbaik negara yang menjamin perlindungan hak semua rakyatnya tanpa mengira agama.

      Sifat sekular India memberi satu jaminan bahawa hak-hak kumpulan minoriti agama akan dipelihara walaupun majoriti penduduknya beragama Hindu, termasuk di bawah pemerintahan Narendra Modi. Beliau bercakap sedemikian dalam ucapannya sempena Human Rights Day 2014 sebelum ini. Kata Ambiga, “Sekular adalah bagus, kerana ianya melindungi semua”.

      Delete
    5. Assalamualaikum,,, Respon awal PKR dan DAP terhadap tahalul siyasi yang ditamatkan PAS agak menarik, Ada kalangan pemimpin mereka berkata keputusan PAS itu tidak sah, apa yang tidak sahnya tak tahulah pula,kerana tindak tanduk PKR selama hari ini tidak pula dilihat sebagai tidak sah seperti Kajang Move, fitnah besar kepada TSKI, menerima PAN sebagai rakan, menerima Kamaruddin Jaafar sebagai ahli yang keluar dari PAS selepas isu MB Selangor, membeli 2 orang ADUN PAS untuk menyokong perlantikan DSWA Selangor dan banyak lagi tindak tanduk PKR yang lain.



      Sementara seorang dari mereka berkata isu pendapatan dan isu isu lain yang menjejaskan kehidupan harian rakyat akan menghakimi PAS, itu saja yang boleh dikatakan oleh pemimpin PKR.

      Hampir kesemua ahli politik berugama dari PH hanya melihat isu pendapat, rasuah dan salah guna kuasa sebagai isu utama tetapi berapa ramai dari mereka mahu melihat dan memberi tumpuan kepada isu isu keruntuhan kehidupan berugama di kalangan rakyat? Berapa ramai dari mereka tampil membetulkan kesilapan dalam anjuran peluk anjing yang diadakan oleh segelintir orang Islam.Yang ada ialah pujian dari ahli politik mereka kepada penganjuran tersebut sambil menuding jari kepada Pak Aji yang rasuah.Inikah ahli politik yang diperlukan oleh orang Islam untuk menjaga agama mereka?

      Malah mereka terikut ikut rakan mereka yang tidak Islam yang mahu Islam diubahsuai dengan cara mereka hidup.Ugama bagi mereka sudah tidak penting,Lebai lebai yang ada dipandang rendah, hanya mereka saja yang perlu diikut dan dipilih rakyat.Parti lebai sudah tidak releven lagi apatah lagi sudah mengikut dan bersubahat dengan orang zalim.

      Ada dakwaan kononnya PAS sekarang sudah lupa kekejaman Memali kerana sudah makan dedak Umno tetapi mereka lupa satu perkara, kekejaman Memali berlaku ketika Mahathir mengetuai Umno dan hari ini Mahathir sudah jadi PH dan diura urakan akan ditabalkan sebagai PM kalau PH menang PRU.Masakan PAS yang tidak disukai memperkenalkan BPMS dengan Umno tetapi masih diharapkan untuk berada dalam PH yang turut dianggotai oleh bekas orang zalim yang membunuh ramai orang PAS di Memali?

      Memali itu adalah sebuah pondok atau madrasah yang mengajar anak anak kita cara berugama yang betul, Arwah Ustaz Ibrahim Libya pula adalah guru kepada anak anak yang belajar itu, mengajar anak anak untuk hidup sebagai hamba ALLAH dan mematuhi suruhan ALLAH.Itu saja ajaran yang tidak disukai oleh Mahathir sehingga membawa satu batalion polis untuk membunuh Ustaz dan anak anak kecil ini.Umno hari ini tidak lagi diketuai oleh Mahathir yang telah pun keluar dan menyertai PH menerusi Bersatu.Umno sekarang diterajui oleh mereka yang mewaris kerajaan dari mahathir serta mewarisi sikap zalim Mahathir tetapi kezaliman yang ada sudah berkurangan, sudah boleh memberi ruang kepada ugama bukan seperti Mahathir dulu, sudah boleh dibawa berbincang bukan seperti Mahathir dulu maka di mana salahnya PAS mengambil peluang ini demi untuk membetulkan kehidupan berugama rakyat?

      Zaman Mahathir melihat politik dan ugama tidak boleh bersama dan pada zaman inilah datangnya ucapan TGHH mengenai hukum seseorang yang memisahkan politik dan ugama.Ucapan yang dirakamkan di Banggol Peradong itu dicetak oleh seorang penyokong dan diedarkan sebagai amanat Hadi. Apa yang TGHH kata ini benar berdasarkan pengajaran yang ada dalam ugama, bukan TGHH saja saja kata ikut akal beliau seperti kata kata pemimpin PKR itu tidak sah memutuskan tahahlul siyasi mengikut akal dia semata mata.

      Zaman sekarang, Umno kelihatan longgar dengan PAS dalam usahanya memperkemaskan kuasa mahkamah syariah demi membuka jalan yang lebih luas kepada perlaksanaan hukum ALLAH.Apa lagi yang kita umat Islam mahu? Menentang usaha ini kerana pendapatan yang sempit, rasuah dan kerana kezaliman kerajaan?

      Delete
    6. alahai pas pis pus mcm ameno.takat kopipes je..haii..pulangkn balikle 90 juta ngan kereta mewah tu

      Delete
    7. Ada yang tak kenal dengan Penasihat Strategik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng?? Datuk Saifuddin Nasution atau boleh dianggap sebagai 'kaldai' Guan Eng.

      Tapi sekarang ni dah naik pangkat jadi jurucakap dan ditugaskan DAP untuk menyerang PAS bagi pihak parti cauvinis tersebut. Jawatan "hamba cakap" pada DAP itu disandang Saifuddin sejak 5 Januari 2017 yang lalu. Jadi tak hairan la kalau korang tengok sekarang ni dia banyak jadi mulut pada DAP bagi menghentam PAS.

      Buktinya, Saifuddin bertindak mengeluarkan kenyataan rasmi dengan menggunakan jawatannya sebagai Setiausaha Agung PKR mahu menyingkirkan kesemua pemimpin-pemimpin PAS yang mempunyai jawatan dalam kerajaan Selangor.

      Itu semua kerana PAS pada Muktamar Tahunan kali ke-63 yang lalu memutuskan untuk menamatkan hubungan Tahuluf Siyasi dengan PKR. Oleh kerana mahu putuskan hubungan dengan PKR, maka Saifuddin mendesak pemimpin PAS Selangor agar meletakkan jawatan mereka dengan cara bermaruah dan terhormat.

      Menurutnya, pelik kalau PAS dah putuskan hubungan dengan DAP dan Parti Amanah Negara (PAN) serta bakal putuskan hubungan secara rasmi dengan PKR. Tetapi masih lagi bersama dalam kerajaan Selangor yang ditadbir oleh musuh parti Islam itu.

      Katanya, PAS tak boleh bersama kalau dah putuskan hubungan. Apa yang anehnya, sejak bila Saifuddin ni dok jadi jurucakap pada DAP untuk menyerang PAS ni?? Sebab Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali sendiri macam tak kisah pun pemimpin PAS itu terus berada dalam kerajaan negeri tapi sebaliknya Saifuddin pulak yang over.

      Kenyataan yang dikeluarkan Saifuddin tersebut terbukti mempunyai bayangan DAP kerana menyerang PAS. Saifuddin mahu menyingkirkan PAS sama seperti yang dilakukan Guan Eng di Pulau Pinang sehingga tinggal seorang pemimpin PAS sahaja di negeri tersebut.

      Disebabkan Saifuddin ni dah jadi jurucakap kepada DAP dalam usaha untuk menghentam PAS, jadi tak hairan la kenapa dia yang beriya-iya mengeluarkan kenyataan demi kenyataan bagi mengkritik PAS.

      Sedangkan Azmin sendiri masih membisu dan ambil jalan selamat mahu mengekalkan semua tiga Exco Kerajaan Negeri dari PAS sehingga pilihanraya umum ke-14.

      Delete
    8. Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor merangkap ADUN Subang Jaya Hannah Yeoh dari parti DAP menerusi bukunya ‘Becoming Hannah’ mendedahkan bahawa DAP bukanlah pejuang negara sekular yang bebas dari pengaruh agama.

      Penganalisis politik Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, DAP adalah sebuah parti hipokrit kerana berdakwah dan memperjuangkan pentadbiran negara mengikut haluan agama Kristian tetapi pada masa sama mendesak agar PAS dan UMNO tidak mencampuri isu politik dengan agama Islam.

      “Sedarkah kita bahawa tatkala DAP melaung-laungkan supaya urusan politik dipisahkan daripada urusan agama, pemimpin DAP sendiri sebenarnya sangat giat mencampurkan urusan politik dengan urusan agama?

      “Dan sebuah buku tulisan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri Subang Haya, Hannah Yeoh, bertajuk “Becoming Hannah” (“Menjadi Hannah”) adalah salah satu bukti nyata mengenainya,” katanya dipetik satu kenyataan.

      Pensyarah Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM) itu berkata, DAP mendakwa Malaysia adalah sebuah negara sekular dan perlu kekal dengan pentadbiran sekular.
      Justeru DAP kata Dr Kamarul Zaman, mahu semua pihak yang mencampuri urusan agama dengan politik ditentang secara habis-habisan.

      “Didalam buku ini, Hannah Yeoh secara terbuka mengakui bagaimana penglibatan beliau di dalam bidang politik dibantu oleh pihak Kristian, baik dari segi dana mahupun kempen, bagaimana beliau menggunakan kedudukan politik beliau untuk berdakwah mengenai agama Kristian dan sebagainya.

      “Lebih dari itu, beliau juga menyeru ahli-ahli Felo Kristian Seberang Laut khususnya dan penganut agama Kristian umumnya untuk mengikut jejak langkah beliau menceburkan diri dalam bidang politik untuk membina semula Malaysia mengikut acuan agama Kristian,” katanya.

      Delete
    9. Hari ini saya ingin berkongsi sedikit kandungan buku tulisan Pengerusi PKR Sarawak sejak 2009, Baru Bian, bertajuk “Long Awakening”. Buku yang diberi kata-kata aluan oleh Pastor Dr Chew Weng Chee, Senior Pastor SIB KL, Kuala Lumpur, ini banyak menceritakan perjuangan hidup Baru Bian, baik dalam bidang guaman mahupun bidang politik.

      Seperti Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri Subang Jaya, Hannah Yeoh, yang bercita-cita untuk menjadi seorang pendakwah (“my true longing was to be a preacher”), Baru Bian, yang juga adalah Ahli Dewan Undangan Negeri Ba’Kelalan, Sarawak, juga bercita-cita untuk menjadi guru agama.

      Dedah Baru Bian pada muka surat 203: “My secret ambition upon retirement from legal practice was to be a bible seminary teacher and live a quiet life. But as I scanned the national landscape, I saw more bible school lecturers than Christian politicians.” (Terjemahan: “Cita-cita rahsia saya selepas bersara dari bidang guaman adalah untuk menjadi seorang guru seminari Injil and hidup secara senyap. Tetapi bila saya meneliti lanskap negara, saya melihat lebih ramai pensyarah sekolah Injil dari ahli politik Kristian.”)

      Seperti Hannah Yeoh yang sama-sama merupakan belas ahli Felo Kristian Seberang Laut (Overseas Christian Fellowship) yang menggalakkan kawan-kawan Felo Kristian Seberang Laut untuk pulang, Baru Bian juga membuat seruan demikian.

      Tulis Baru Bian pada muka surat vii: “It is here that I want to specially address the OCFers (Overseas Christian Fellowship), wherever you are now, to never forget the mission of being trained and equipped and returning home to serve... The message to return home to serve was something the OCF has always emphasized.” (Terjemahan: Di sini saya ingin bercakap secara khusus kepada ahli-ahli Felo Kristian Seberang Laut, di mana saja kamu berada sekarang, untuk tidak lupa misi dilatih dan dilengkap dan pulang untuk berkhidmat... Mesej untuk pulang untuk berkhidmat adalah sesuatu yang OCF sentiasa tekankan.”)

      Berdasarkan kepada pengakuan Baru Bian, beliau sangat aktif menggerakkan kesedaran berpolitik di kalangan masyarakat Kristian, khususnya selepas Pilihan Raya Umum 2008 kerana, kata beliau pada muka surat 159: “As did many other Malaysians, the Christian community seemed to “wake up” after the political tsunami of 2008. For the first time, people were unafraid to think out loud and independently. There was less fear of repercussions by the government for taking a different stand.” (Terjemahan: “Seperti ramai lagi rakyat Malaysia, masyarakat Kristian kelihatan terbangun selepas tsunami politik pada 2008. Buat kali pertama, rakyat tidak takut untuk bersuara lantang dan bebas. Tidak banyak lagi kebimbangan ke atas tindak-balas kerajaan kerana mengambil pendirian yang berbeza.”)

      Hasil dari kerja keras beliau, Baru Bian menang dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak 2011 bagi kerusi Ba’Kelalan walaupun harapan beliau untuk merampas Sarawak seperti dibayangkan kepada individu seperti Aunty Maria tidak tercapai. Tulis Baru Bian pada muka surat 210 mengenai suara yang didengari oleh Aunty Maria: (1) “The lime has come to leave Egypt for Canaan because there is a person ready to lead you all, and this person is Baru Bian.” (Terjemahan: “Masanya sudah tiba untuk meninggalkan Egypt ke Canaan kerana ada seseorang bersedia untuk memimpin kamu semua, dan orang ini adalah Baru Bian.”) (2) “Maria, Baru Bian will lead the people just like Jepthath who led the people of Israel.” (Terjemahan: “Maria, Baru Bian akan mengetuai rakyat seperti Jepthath yang mengetuai rakyat Israel.”)

      PKR Sarawak juga hanya menang satu kerusi Parlimen, iaitu Miri, dalam Pilihan Raya Umum 2013. Baru Bian sendiri kelihatan kecewa dengan kekalahan ini walaupun tetap optimis dengan kemampuan PKR dan pakatan pembangkang pada masa hadapan.

      Delete
    10. Tulis Baru Bian pada muka surat 243 mengenai keputusan Pilihan Raya Umum 2013 ini: “Sarawak was indeed one of the states where Pakatan had increased its share, up 8.9 per cent since the 2008 election, while overall support for BN dropped by 5.3 per cent. It has been a long awakening for Sarawak. I am reminded of Exodus 23:14, in which God assures the Israelites that the promised land will deliberately be given over to them little by little, bit by bit. There was good reason for this instead of an immediate landslide victory. There was much Israel had to learn about becoming a nation. I tell myself, surely, there must be reasons for political change to take place incrementally rather than suddenly.” (Terjemahan: “Sarawak adalah salah sebuah negeri di mana Pakatan menambah pengaruhnya, naik 8.9 peratus sejak Pilihan Raya Umum 2008, sementara sokongan keseluruhan untuk BN jatuh sebanyak 5.3 peratus. Ia adalah kebangkitan panjang untuk Sarawak. Saya diingatkan mengenai Exodus 23:14, di mana Tuhan memberi jaminan kepada orang-orang Israel bahawa bumi yang dijanjikan akan diberikan kepada mereka sedikit demi sedikit, secubit demi secubit. Terdapat sebab bagus untuk ini di sebalik kemenangan besar segera. Terdapat banyak Israel perlu belajar mengenai menjadi sebuah negara. Saya beritahu diri saya, mesti ada sebab-sebabnya mengapa perubahan politik berlaku perlahan-lahan bukan mengejut.”)

      Saya sebenarnya tidak ambil peduli dengan sebarang ramalan oleh mana-mana pihak, cuma apa yang mahu saya perkatakan di sini hanyalah mengenai kempen PKR Sarawak, yang diketuai oleh Baru Bian, dalam Pilihan Raya Umum 2013 yang kelihatan pelik.

      Tulis Baru Bian pada muka surat 229 mengenai kempen PKR Sarawak dalam Pilihan Raya Umum 2013 ini: “Then I received an SMS from Pastor Patrick in Limbang who said that many of the Sunday school kids cried upon hearing the news that I lost. I realised our gifts of Al-Kitab Kanak-Kanak have surely touched these young lives and that of many others in all the priority seats where PKR stood!” (Terjemahan: “Kemudian saya menerima satu SMS dari Pastor Patrick di Limbang yang menyatakan bahawa ramai kanak-kanak sekolah Ahad menangis bila mendapat berita bahawa saya kalah. Saya sedar bahawa hadiah Al-Kitab Kanak-Kanak sudah tentu menyentuh jiwa anak-anak ini dan jiwa ramai lagi di semua kerusi keutamaan di mana PKR bertanding!”)

      Dedah Baru Bian lagi pada muka surat 230 mengenai perkara ini: “Close to 50,000 Al-Kitab Kanak-Kanak and thousands of transistor radios were distributed far and wide in the interior of Sarawak, and through these our message for Change had impacted and touched some rural folks as shown in the increased support in the rural seats.” (Terjemahan: “Hampir 50,000 Al-Kitab Kanak-Kanak dan beribu-ribu radio transistor telah diedarkan jauh dan dekat di pedalaman Sarawak, dan melalui semua ini mesej kami untuk Perubahan telah memberi impak dan menyentuh sebahagian penduduk luar bandar seperti tertera dalam peningkatan sokongan di kerusi-kerusi luar bandar.”)

      Saya cukup tidak faham mengapa PKR Sarawak menggunakan Al-Kitab Kanak-Kanak sebagai bahan kempen dalam Pilihan Raya Umum 2013 sedangkan PKR Sarawak, sama seperti DAP, cukup tegas dengan perjuangan sekularnya.

      Sebab itulah saya merasa lega bila Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-63 dan Majlis Syura Ulama’ PAS memutuskan tahaluf siyasi dengan PKR kerana jelas perjuangan PKR, khususnya PKR Sarawak, tidak selari dengan perjuangan PAS.

      Delete
    11. Ketua Armada PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dilihat berpihak kepada dua tokoh untuk menjadi Perdana Menteri (PM) Malaysia sama ada Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim ataupun penasihat DAP, Lim Kit Siang.

      “Bila Datuk Seri Anwar Ibrahim disingkirkan, dia juga diangkat sebagai calon PM.

      “Kalau ikut “bertahun berjuang”, Lim Kit Siang patut jadi PM.

      “Kemampuan over “seniority”,” kata Syed Saddiq dalam Twitter semalam.

      Walaupun Syed Saddiq berpendapat Anwar lebih berkemampuan daripada Kit Siang untuk menjadi PM, namun secara realitinya, Ketua Umum PKR itu masih berada di Penjara Sungai Buloh dan tidak boleh bertanding pilihan raya sebelum lima tahun selepas dibebaskan.

      Kit Siang pula masih bebas bertanding di mana-mana parlimen yang diminatinya dan beliau dilantik sebagai Ketua Ahli Parlimen DAP di Dewan Rakyat apabila DAP memenangi kerusi majoriti di kalangan pembangkang selepas PRU 13.

      Seorang peguam, Mohd Harris Abdullah pula berpendapat walaupun Pakatan Harapan terdiri daripada empat parti, DAP, PKR, PAN dan PPBM, tetapi dari segi kekuatan DAP mendominasi ketiga-tiga parti tersebut.
      “DAP akan pegang Malaysia dengan dibantu oleh PKR, PPBM dan PAN …

      “Itu tafsiran saya …,” katanya dalam Facebook.

      Delete
    12. Siapa kacau siapa? PAS mengacau peluang kemenangan pilihan raya Pakatan Harapan atau pakatan itu sebenarnya yang “menaja” Parti Amanah Negara untuk mengacau PAS mencapai cita-citanya memenangi pilihan raya umum sendirian?

      Di segi ideologi perjuangannya, PAS nampaknya semakin jelas – ia bukan parti cauvinis seperti DAP atau assabiyah seperti Umno dan juga bersikap liberal seperti PKR dan pendendam seperti PPBM.

      PAS memilih untuk bergerak bersama dua parti politik kecil Berjasa dan Ikatan Rakyat Malaysia serta beberapa Badan Bukan Kerajaan yang digelar Gagasan Sejahtera bagi menghadapi PRU 14 akan datang.

      Bersandarkan konsep ‘matang dan sejahtera’ PAS jelas siapa saingannya dalam menawarkan khidmat politik pada negara dan rakyat Malaysia. Pertama sekali PAS mempersiapkan diri menentang dan merobohkan monopoli kuasa Umno-BN.

      Kemudian ia mensasarkan bergelut dengan DAP yang sentiasa mencurigai perjuangan Islamnya dan fobia pada apa jua ciri perjuangan Islam. Setelah itu PAS sentiasa berhati-hati terhadap Amanah yang ‘mengkhianati’ perjuangannya.

      Perihal PKR, akar umbi PAS sudahpun menyuarakan ketidakpercayaan mereka terhadap parti pimpinan Anwar Ibrahim yang dilihat cenderung pada pemikiran liberal dan terbukti tidak menyokong perjuangan Islamnya.

      Sementara itu PAS melihat PPBM parti yang dipasung rasa dendam. Ia cuma mahu menyemarakkan kemarahan rakyat pada kerajaan supaya rasa benci melimpah dan membakar hegemoni kerajaan Umno-BN.

      PAS insaf apa yang disasarkannya adalah satu tanggungjawab yang amat berat. Ia seolah-olah bermusuhan dengan semua parti politik lain. Namun PAS yakin ia mampu menggalas tugas itu kerana rekodnya bersih.

      Melihat ketegaran PAS yang enggan bekerjasama demi menjayakan politik kemenangan yang diidamkannya, parti-parti pembangkang bersilih ganti mula menyerang PAS.

      Sisi utama yang ditumpukan ialah menumpulkan rekod cemerlang dan bersih PAS di segi integritinya. Penasihat PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad mula menyebarkan dakyah bahawa pimpinan PAS kini menerima dedak politik daripada Umno.

      Taburan dakwaan itu diharap melata dan sebelum ia mendap di hati rakyat, PKR pula melangkah ke tengah gelanggang dengan mengemukakan apa yang kononnya “bukti” bahawa PAS menerima dedak jutaan ringgit melalui orang tengah.

      Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli mengemukakan akuan bersumpah kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendakwa kononnya orang tengah yang menyampaikan dedak itu ialah Datuk Nasharuddin Mat Isa, bekas Timbalan Presiden PAS.

      Sebenarnya, Mahathir mahupun Rafizi mengutip “butir-butir” pendedahan mereka daripada laporan Sarawak Report. Bagaimanapun PAS mendedahkan dalam muktamarnya yang baru lalu, bahawa ia telahpun memulakan tindakan saman terhadap akhbar berkenaan.

      PAS juga berjanji akan menggerakkan tindakan saman Rafizi. PAS yakin Rafizi cuma mahu mengumpul markah politik dan menggapai cita-cita politik jangka pendek partinya seperti mana beliau pernah mendakwa bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim terpalit rasuah hanya untuk menurunkan beliau dari kerusi Menteri Besar.

      Yang nyata PAS ada acara, pemikiran dan strategi sendiri untuk menghayati politik Islam yang diidamkan. Maka bagaimana pula ia boleh dituduh pengacau? PAS tahu ada ruang untuknya berpolitik caranya sendiri.

      Namun apabila setiausaha agung Amanah Mohd Anuar Tahir mendakwa PAS pengacau cara DAP, PKR, PPBM dan Amanah berpolitik, maka ia menyerlahkan betapa rupanya Amanah benar ditaja oleh pihak-pihak tertentu.

      Ini kerana bekas Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang kini Presiden Amanah sendiri tidak dapat menahan nafsu untuk melaungkan kecurigaannya bagaimana PAS yang suatu masa dahulu parti miskin kini mempunyai pemimpin yang kaya?

      Ini mengingatkan umum kepada kertas siaran A4 yang membuat pelbagai tuduhan mengenai cara hidup dua pemimpin PAS berdasarkan kereta mewah mereka.

      Sindiran Mat Sabu remeh jika dibandingkan dengan penampilan Amanah sejak setahun lalu sebagai sebuah parti oren yang lengkap dan moden dengan pendekatan pengurusan yang mewah.

      Delete
    13. Panjang betul copy paste dia ni. Mentang mentang la ahli ahli pas dan macai dah tak nak baca berita dia syok sendiri tu, dilambakkannya pulak semua tu di sini.

      Delete
    14. ha3. right....agree with u! jom ke laut

      Delete
    15. Bekas Pengarah Urusan Harakah, Dr Rosli Yaakop sebaik sahaja menamatkan perkhidmatannya terus mempertikai pendirian dan hala tuju parti PAS menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) ini. Katanya Pas yang bertanding 80 kerusi dan menjangkakan menang 40 sahaja tak boleh perintah Malaysia. Tentulah rakyat Malaysia mahu memilih parti yang tak berhajat nak perintah Malaysia.

      Jadi, pilihannya sama ada Umno-BN atau PH (Pakatan Harapan). Parti yang masuk PRU14 tanpa ada niat nak ambil alih kuasa tentunya berada di tahap second-rated (Diamaksudkan PAS). Tawar hati orang nak mengundi. Katanya

      "Nak buat apo undi dia (PAS), kalau dia monang pun tak mengubah apa-apa. Lebih baik undi parti yang apabila dio monang boleh membentuk kerajaan," katanya lagi.

      Lebai gelak dengar hujah orang lama dalam Harakah yang menjadi tunjang media dan sebaran maklumat PAS.

      Dengar betul-betul, lebai nak sekolahkan Dr Rosli.

      Kerusi ada 222 (kita abaikan dulu 505 kerusi DUN)
      PAS Bertanding 80 kerusi. Sasaran PAS menang 40 kerusi paling minimum.

      Lebihnya 142 kerusi lagi.
      Itu untuk PAKATAN HARAPAN.

      DAP hanya nak 50 kerusi. Semua orang tahu, mana-mana ceramah PH penceramah daripada parti PAN akan sebut TAKKAN DAP boleh memerintah dengan bertanding 50 Kerusi. Skrip DAP hanya betanding 50 kerusi WAJIB disebut dalam ceramah-ceramah PAKATAN HARAPAN... Lim Kit Siang dan Guan Eng boleh tutup mulut, diam aje, dah ada pencacai akan membelanya..

      Lagi tinggal 92 kerusi lagi.
      Yang ini boleh bagikan antara PKR, PAN dan BERSATU.

      Kan sifir mudah..

      Dr Rosli,
      Kalau Harakah boleh laku hanya sekitar 40-80 naskah setiap keluaran (contoh aje ni, jangan ada bengong pula puak pencacai PAN kata Harakah laku 40 naskah aje)
      Bodohlah Harakah dicetak 222 naskah.
      Cetaklah 80 naskah.

      Sebab itu semasa Dr Rosli, engkaulah jadi Pengarah Urusan Harakah, Harakah mengalami kerugian. Kerana tak tahu sifir untuk berniaga.

      Habis kenapa PAS nak menang 40 kerusi sahaja??

      Lebai nak tanya, PAKATAN HARAPAN yang bertanding baki 142 kerusi ni boleh menang semua 142 kerusi ke??

      PAS nak bertanding 80 kerusi tu PAS dah ada kajian. Ada beberapa simulasi telah dibuat. Jangan ingat parti PAS, parti Pak Lebai tak tahu nak buat kajian.

      Jangan perbodohkan orang orang lain yang tak sependapat dengan kita,
      Nanti orang akan perbodohkan kita!

      Delete
    16. Lebai bodoh babi pukimak 9.01 pundek islam munafik setan iblis babi

      Delete
    17. Akhbar tak laku, ada macai tanpa gaji plak kopipes kat sini.

      Delete
    18. Mr j palsu, janganlah guna nama I, I tak rela tau...

      gunalah nama lain, I tak guna bahasa kasar tau, I ni lemah lembut dan gemalai ..

      Bye...byeee...muah

      Ikhlas dari Mr J aka serigala adu domba

      Delete
    19. Pilihan raya kecil Pujut bakal diadakan tidak lama susulan wakil rakyat DAP, Ting Tiong Choon (DAP-Pujut) dilaporkan dipecat selepas usul untuk melucutkan keanggotaaannya dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, dibentangkan hari ini.

      See Hua Online melaporkan bahawa usul itu diluluskan menerusi pengundian yang menyaksikan 70 wakil rakyat menyokong penyingkiran Ting manakala 10 yang lain menentangnya.

      Ini susulan selepas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan E-Dagang Sarawak, Datuk Seri Wong Soon Koh (BN - Bawang Assan) memiliki kewarganegaraan Australia dan seterusnya mengemukakan usul itu terhadapnya.

      Beliau dilaporkan memetik Perkara 17 (1) (g) Perlembagaan Sarawak yang menyatakan bahawa mana-mana orang yang dengan sukarela memperoleh kewarganegaraan asing atau menikmati hak-hak kerakyatan asing akan hilang kelayakan sebagai seorang ADUN.

      Katanya, Ting didaftarkan sebagai pengundi di Australia dan berikrar taat setia kepada negara di luar Persekutuan Malaysia.

      Wong juga mendakwa pemimpin DAP itu memperolehi kewarganegaraan Australia pada 20 Januari 2010.

      Katanya, Ting telah dua kali diisytiharkan muflis di Australia, dan Ting tidak berkelayakan, tidak sesuai, dan tidak boleh dipercayai sebagai ADUN.

      Calon BN Pujut yang tewas kepada Ting, Hii King Chiong sebelum ini memfailkan petisyen pilihan raya terhadap kemenangan DAP itu, tetapi Mahkamah Pilihan Raya menolak kes itu atas alasan teknikal tahun lalu.

      Sementara itu, pada sidang akhbar yang disiarkan di laman Facebook DAP Sarawak, Ting berkata beliau melepaskan kerakyatan Australia selepas dirinya direkrut oleh Talent Corporation Malaysia (TalentCorp) untuk kembali ke Malaysia.

      Delete
    20. Kritikan Timbalan Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Salahuddin Ayub, kononnya Pas tidak demokratik sekadar menelanjangkan sifat Amanah yang jauh berbeza dari sudut keislamannya dengan Pas.

      Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (Mapan), Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, dakwaan Salahuddin ini juga secara tidak langsung mendedahkan kelemahan perjuangan Amanah berbanding Pas.

      “Para pemimpin Amanah, termasuk Salahuddin, sering melaungkan bahawa Amanah adalah parti yang memperjuangkan Islam sebenar berbanding perjuangan para pemimpin Pas yang dikatakan sudah terpesong dari landasan Islam.

      "Bagaimanapun, pemeriksaan ke atas Perlembagaan Pas dan Amanah membuktikan bahawa Perlembagaan Pas jauh lebih Islamik berbanding Perlembagaan Amanah, termasuk dalam isu pembuatan keputusan oleh Muktamar Tahunan,” katanya.


      Beliau diminta mengulas kenyataan Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayub, bahawa Pas tidak demokratik kerana keputusan Muktamar Tahunan Pas masih dirujukkan kepada Majlis Syura Ulamak.

      Menurutnya, ia tidak seperti Perlembagaan Amanah yang hanya menjadikan Konvensyen Nasional mempunyai kuasa tertinggi parti tertakluk kepada peruntukan di dalam perlembagaan itu, Perlembagaan Pas masih ada sekatan lain.

      Malah, mengikut Perlembagaan Pas, kekuasaan Muktamar Tahunan adalah tertakluk kepada hukum yang tertinggi sekali dalam pegangan Pas, iaitu Kitabullah dan Sunnah Rasul serta Ijmak Ulamak dan Qias yang terang dan nyata.

      “Sebab itulah maka keputusan Muktamar Tahunan Pas, termasuk dalam isu pemutusan tahaluf siyasi dengan PKR, masih perlu dirujukkan kepada Majlis Syura Ulamak bagi memastikan ia selari dengan hukum itu.

      “Bila Perlembagaan Pas meletakkan Kitabullah dan Sunnah Rasul serta Ijmak Ulamak dan Qias yang terang dan nyata sebagai hukum tertinggi manakala Perlembagaan Amanah tidak mempunyainya jelaslah Pas lebih Islamik,” katanya.

      Tambah penganalisis politik itu lagi, malang bila Salahuddin yang begitu lama berkecimpung dalam Pas, termasuk menjadi Ketua Pemuda dari 2003 ke 2009 dan Naib Presiden dari 2009 ke 2015, tidak faham Perlembagaan Pas.

      “Benar seperti disebut oleh Salahuddin, Perlembagaan Pas menyatakan kekuasaan Pas adalah dipegang oleh Muktamar Tahunan, tetapi pelik jika beliau tidak tahu kekuasaan ini adalah tertakluk kepada peruntukan disebutkan.

      “Salahuddin patut lebih rasional serta tidak membiarkan dirinya dipengaruhi oleh emosi kebencian atau kemarahan bila memperkatakan mengenai sesuatu perkara yang membabitkan parti yang pernah dianggotainya itu.

      “Jika Salahuddin mahu bercakap mengenai soal Pas kononnya tidak demokratik, pemimpin Pas juga boleh mempertikaikan prosedur pemilihan pemimpin tertinggi Amanah yang tidak demokratik seumpama prosedur DAP.

      “Ini kerana Perlembagaan Amanah memperuntukkan bahawa Presiden, Timbalan Presiden dan tidak lebih daripada tiga orang Naib Presidennya tidak dipilih secara terus oleh perwakilan di dalam Konvensyen Nasional.

      “Sebaliknya, mereka dipilih oleh dan dari kalangan 26 Ahli Jawatankuasa Kepimpinan Kebangsaan yang dipilih oleh perwakilan bersama-sama Ketua Wanita, Ketua Pemuda, Ketua Wanita Muda dan 14 Pengerusi Negeri,” katanya.

      Delete
    21. lebai langsung x sentuh bab rasuah umno najib,tu lah politik matang yg lebai faham

      Delete
    22. Lebai macam mana dengan Tuan jho low. Harus diagungkan atau di sembah. Saya pun macai makan dedak mcm kamu. Jadi minta tunjuk ajar. Haruskah disembah puja atau jilat tuan kafir jho low kita?
      Ya satu lagi soalan kenapa kau panggil DAP kafir tapi MCA,MIC dan Jho Low tu bukan kafir kah. Saya takut orang panggik kita kafir x 2 = munafik ?
      Kau islam kah tapi terang dan jelas cara kau memalukan islam. Rakyat tau alu lah. Kau tidak malu kah. Tolong bagi tau mcm mana caranya atau biar kan saja asalkan dedak masuk lama lama kebal lah.
      Terima kasih kanda munafik. Tunggu jawapan ya.

      Delete
    23. lebai nak komen pun tak perlu panjang. orang bukan minat baca malah tengok pun dah meluat. jangan buang sampah merata-rata. dikatakan bengong nanti marah pulak.

      Delete
    24. Tunggu2.. lobai nak tambah lagi kopipes kat bawah. Tolong la baca ya.

      Delete
  2. Pemikiran pemimpin PAS dan Umno adalah dalam kategori kelas IQ yg sama, akibat salur darah kat otak tersumbat.

    ReplyDelete
  3. Bukan ke itu munafik namanya? Huhu

    ReplyDelete
  4. Bukan ke itu munafik namanya? Huhu

    ReplyDelete
  5. Parti yg tiada membawa apa APA faedah kepada Agama, bangsa dan negara , hanya menjadi pengacau dan mengelirukan umat itu la pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Srtuju bro.But at least, Allah sdah tunjuk peribadi PAS yg sebenarnys.
      Saya redha kalau kita kalah lagi dari bertemankas pas.

      Delete
  6. Kepala b*t*h mu PAS. Cakap berbelit auta unta. Nampak sgt kebodohan dan kepalsuan parti arab jahiliyah ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 08:35....ambo echo kata-kata mu! Tapi yang ambo musykil, mana datang arab ni pulak? Muka sekor sekor lebih mirip pencacai najis yang mati segan hidup tak mahu.

      Delete
    2. Pas pis pus..mcm kentut daaa.

      Delete
    3. Sokong anon 8.35....PAS parti orang2 sesat.Kepada orang2 Islam yang masih boleh berfikir saya menyeru jauhilah parti PAS yang amat sesat dan menyesatkan ini.

      Delete
  7. Pas parti jual agama yg takde maruah. Ulamak2 suu nya boleh menghalalkan yg haram. Mengharamkan yg halal ikut selera pilitik mereka. Sesat lagi menyesatkan.

    ReplyDelete
  8. Buka kitab dan baca betul betul sifat sifat orang munafik.

    ReplyDelete
  9. dunia oh dunia.....

    ReplyDelete
  10. Bukan kelakar bro, tapi Bodoh tahap kelas paling bawah ! Takda integriti langsung. Kerana jawatan sanggup gadai maruah. Inilah parti Pas. Umno pun tahu gelagat Pas. Senang nak terjebak dalam kancah dedak !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah sanggup gadai marah tu maknanya dia dah selevel dgn pelacur je la

      Delete
    2. Anon, kenapa salahkan PAS. Kuasa di tangan MB dari PKR untuk tukar Exco. Bulan Syaaban ni buatlah amalan baik. Hamun Ulama' dan parti parti mewakili jumhur Islam bukan amalan baik. Dengar cerita dongeng PH dan dan naikan liberal kafir bukanlah jalan ke syurga.

      Delete
    3. Mr.j aka snake
      Songlap wang negara dan tangkapan demi tangkapan terhadap pegawai2 kerajaan oleh sprm tu cerita dongeng juga ker?

      Bukalah minda kamu tu sikit.

      Delete
    4. Zack, kakitangan kerajaan itu entah penyokong PH ke atau UMNO. Walaubagaimanapun kerajaan yg bertindak terhadap perasuah adalah kerajaan yg baik. Yg tak baiknya apabila perasuah dilindung. Hatta di Pulau Pinang sendiri SPRM menahan beberapa org berkaitan zakat. CM sendiri didakwa atas isu rasuah. Namun Zack masih cintakan DAP. PM yg tidak ditemui kesalahan oleh PAC, Swiss, Singapore, Hong Kong dan USA saudara benci. Kenapa boleh begini? Ikhlaslah dengan diri saudara. Jangan jadi mangsa psywar golongan kafir dan liberal.

      Delete
    5. Mat j

      Yang kena penjara di singapore dan bank pun ditutup tu apa kesnya ya..

      Delete
    6. Mr.j aka snake mana ada akai

      Delete
    7. Anon, yg kena penjara tu org Singapore yg tak ikut procedure yg ditetap kerajaan. Tidak ada PM dibabitkan. Bacalah segala berita dengan teliti. Yg sah CM Penang kena dakwa tapi saudara tak terima hakikat ini.

      Delete
    8. Mr J... procedure meng-osa-kan laporan 1mdbee tu, kejadah nenek ko ke... jgn la nak berbelit2 dgn 'menghalalkan' kehajatan dgn perkataan2 'sopan jahat' ko tu...

      jilako Pan-Malaysian Islamic Partai...

      Delete
    9. Anon 2103, kalau saudara ikhlas benci rasuah sepatutnya saudara juga marah DAP yg pemimpinnya didakwa rasuah dimahkamah. Kenapa sayang DAP dan marah UMNO dan PAS?

      Delete
  11. Semua rakyat malaysia
    Marilah Kita berdoa agar malaysia
    Dijauhi malapetaka politik dan ekonomi yang teruk sekarang ini

    ReplyDelete
  12. c. Khianat dalam hubungan politik dengan PAS antaranya dengan bekerjasama dengan pihak-pihak yang mahu menjatuhkan Kerajaan Negeri Kelantan dan menentang PAS dalam Pilihanraya Kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

    eheh...
    buat-buat lupa plak masa PRU dulu-dulu kan.. alah, yg kerusi yg peruntukan kepada "sahabat" parti lain, yg dipersetujui sama-sama alih2 last minute boleh letak calon pastu buat bodoh jea.. last2 jadi bodohkan, kan, kan...

    alah mungkin din ayam @ stopa boleh bagi pencerahan ke dah takleh sebab dah kelam semua...?

    ReplyDelete
  13. cukup sudahlah dok buat dosa, hampa syok dok maki hamun ulama PAS , tapi bila depa meninggal tgk berapa ribu iringi jenazah depa ,awan pun turt sama ... hampa nanti macammana ... cuba perah otak pikiaq kot tu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas pis pus..untung jd wife en somi dpt audi q7

      Delete
    2. Ye ke PAS ni masih ada ulamak? Jgn tertipu dgn pakaian pok lebai ala gaya arab. Intelek PAS itu yg dlm AMANAH skrg. Yg tinggal dlm PAS hanya golongan lobai kulup yg meraba dlm gelap.

      Delete
    3. pkai lobai ngan jubah terus jd ulamak..kikiki..pas pis pus..now everybody can become lobai

      Delete
    4. Tiada siapa yg dlm blog ni yg kutuk arwah nik aziz

      Arwah Nik Aziz shj la yg umpama lelaki melayu terakhir dlm pas

      Yg lain semua dh umpama sida2 - sudah dikasi najip

      Termasuk lah Nik beduh

      Delete
    5. .
      .

      Tapi jika belum mati pun ribut yang datang.. bila mati entah ribut mana pulak yang datang ..

      Delete
    6. Dulu bapa kawan aku mati. Masa nak kebumi cuaca jadi redup, awam seperti menaungi mayat dia semasa proses pengkebumรฌan.

      Bapa dia ni pengganut kristian.

      Ulama jugak ka...

      Mohon pencerahan anon 9:02...

      Delete
    7. Pas ada ulaRmak.. Ularmak duit...

      Delete
  14. Pas pis pus..pkai lobai terus jd ularmakkk dlm pas..kikiki

    ReplyDelete
    Replies





    1. PH telah melakukan 'jenayah' mencolek 2 Adun PAS dulu, sepatutnya di heret ke mahkamah fan dikum DG setimpal.



      Delete
    2. 916..ape ko merepek ni..terlebih pil kuda ke?

      Delete
  15. HALALUNA, HARAMUKUM

    Orang lain berketuakan Dap, haram. Timbalan speaker kamu berketuakan Dap, halal.

    Orang lain kerjasama dgn Pkr di tempat lain, haram. Kamu kerjasama dgn Pkr di Selangor, halal.

    Orang lain berkawan dgn kawan Dap, haram. Kamu berkawan dgn kawan Dap, halal.

    Orang lain keluar parti kamu, makan gaji haram. Kamu tunggu makan gaji walaupun dah keluar pakatan, makan gaji halal.

    Orang lain kawan dgn orang yg kamu kata khianat Islam, haram. Kamu kawan dgn orang yg kamu kata khianat Islam, halal.

    Orang lain baik dgn orang yg kamu kata tolak hudud, haram. Kamu baik dgn orang yg kamu kata tolak hudud, halal.

    Kamu buat, halal. Orang lain buat, haram. Bagi kamu, syurga utk kamu, neraka utk orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ringkas tapi tepat sekali.

      Delete
    2. Salam John

      Lama xbersua. Apa khabar? Harap baik2 sahaja

      Tepat sekali wahai hamba Allah

      Delete
    3. .
      .

      Yang jadi macam itu di Selangor sebab Din Ayam akan keluar PAS dan masuk AMANAH..

      Tak celaru di buat nya.

      Apa pun sekarang permainan terletak dalam tangan Azmin. Apakah faedah nya kepada Pakatan Harapan dengan menyimpan pemain yang sudah tidak memberikan gol kepada pasukan.

      Apakah hanya kerana memegang jawatan, baru PAS boleh berkhidmat pada rakyat ?

      Jika DAP yang dalam situasi sama, selepas muktamar mereka letak jawatan sepertimana apabila PAS putuskan hubungan dengan DAP maka DAP membuat keputusan Pakatan Rakyat terkubur.


      Delete
    4. lama x dengar bro john doe..nmpak nye blog ni dah jadi serangan ameno ngan pas..penunggang agama..pas pis pus

      Delete
    5. Padan muka otai lama semua hilang sebab john doe bawa ajaran sesat smart pomen kerja maki hamun. Budin tolong delete puak pakatun yg suka maki hamun orang islam dan ulamak yang kami semua sanjungi ini











      Delete
    6. .
      .

      11 18

      Kau baca ke tidak apa yang Budin tulis.. KELAKAR.

      Kelakar Majlis Syura ialah kelakar kartun..

      Ulatun... Syuratun..

      Kena lah Budin delete article ini..


      Delete
    7. 1118 ni puak pasemnok..dah panas ke? now everybody can become lobai..hail losemah..pas pis pus

      Delete
    8. Salam bro tajul dan bro anon.

      Memang saya Agak kekalutan akhir2 ini disebabkan ada kekangan yang perlu diatasi, tak mampu nak kerap muncul.

      Mohon doa rakan2 doakan saya mampu atasi kekangan yang sedang dihadapi.

      Delete
    9. semoga bro john doe dipermudahkn segala urusan..jika mermerlukn bantuan sila pm

      Delete
    10. Hi bro john doe

      Hope u cld spend some time with all of us in here again.

      Rgds
      Zack Armstrong

      Delete
    11. Terima kasih bro Tajul, bro Anon dan bro Zack.

      Delete
    12. John doe

      Semoga dipermudahkan segala urusan...

      InsyaALLAH...

      Delete
  16. HALALUNA, HARAMUKUM

    Orang lain berketuakan Dap, haram. Timbalan speaker kamu berketuakan Dap, halal.

    Orang lain kerjasama dgn Pkr di tempat lain, haram. Kamu kerjasama dgn Pkr di Selangor, halal.

    Orang lain berkawan dgn kawan Dap, haram. Kamu berkawan dgn kawan Dap, halal.

    Orang lain keluar parti kamu, makan gaji haram. Kamu tunggu makan gaji walaupun dah keluar pakatan, makan gaji halal.

    Orang lain kawan dgn orang yg kamu kata khianat Islam, haram. Kamu kawan dgn orang yg kamu kata khianat Islam, halal.

    Orang lain baik dgn orang yg kamu kata tolak hudud, haram. Kamu baik dgn orang yg kamu kata tolak hudud, halal.

    Kamu buat, halal. Orang lain buat, haram. Bagi kamu, syurga utk kamu, neraka utk orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, betul sangat sangat...

      Terima kasih

      Delete
  17. Kata Lebai PAS, berdasarkan hukum Syarak, PAS memutuskan hubungan dengan PKR.

    Jadi bagaimana dengan PAS di Selangor.

    Kalau kita guna kenyataan PAS, lebai-lebai PAS yang masih bersama-sama dengan Pakatan melanggar hukum syarak.

    Dalam Islam, tidak ada hukum yang mengatakan di satu tempat haram dan tempat yang lain ok ok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Hishhh ..


      Lain padang lain belalang..

      Islam Iraq lain.. Islam Saudi lain..

      Buka puasa pun ada yang pukul 7.15, ada yang 7.18 dan ada yang pukul 7 .. Tapi cuma raya ke yang sama..

      Dengan PKR lain.. dengan UMNO lain tapi bila raya nanti dua-dua PAS akan raya kan sama-sama.

      Kadang-kadang tak boleh terikat sangat dengan syarak, sesekali dalam masa yang sama boleh pakai hukum haprak.

      Delete
  18. .
    .


    Macam tu jugak hukum hudud. Orang tak Islam tak termasuk.

    RUU pun untuk dua negeri sahaja. Satu tu sampai sekarang tak di jalankan.

    DAP lain. MCA yang sama menetang pulak lain.

    Dalam Islam macan-macam fahaman. Dalam PAS macam-macam fahaman.

    Siapa tunduk kepada siapa. PAS Negeri yang tunduk pada Majlis Syura atau Majlis Syura yang di pimpin oleh Ulama yang hebat-hebat yang tunduk kepada kepada 5000 orang penerima gaji dari kerajaan Pakatan Harapan.?

    Kipas lah Azmin cukup-cukup ..
    Macamana PAS kipas Najib..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulama hebat2?

      Nak termuntah aku

      Biawak dalam semak adalah dlm pas tu skg

      Delete
    2. Parti Ahli Sarkas mmg suka buat lawak... Semacam matang puak2 nie..

      Delete



  19. PH yg malakukan jenayah yg mencolek 2 Adun PAS sepat di heret ke mahkamah Dan dihukum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas pis pus..pas menanh di selangor sebab dlm pakatan..kami di selangor tak bodoh..kalu x ok kami tukar..

      Delete
    2. .
      .

      Mahkamah mana yang nak bicara kes lompat?

      Bia'ah pun tak sah mempertaruhkan nasib perempuan menjadi janda tapi RUU boleh pulak kena denda dan sebat, ikut suka Hadi.

      Yang dua orang melompat itu lah yang sepatutnya menjadi Exco jika mereka meletakkan syarat sebelum mereka melompat ..

      Sekarang siapa yang gila jawatan ?



      Delete
    3. pas and ameno sama je..yg penting kena taat dlm parti..betul ke salh lain kira..yg penting walaunta walaunti..masuk duit dlm peti..ujung bulan keluar negeri

      Delete
  20. Sebenarnya bila pas kata dlm muktamar yg keputusan sama ada on atau off dgn kerajaan Selangor lps tunggu majlis syura, saya dah Agak dah yg episod 'bangau oh bangau' dah bermula

    Betapa makhluk2 atasan dlm pas tu skg dh menganut fahaman amno - konar sana konar sini asal tembolok sendiri kembong

    A tunggu B
    B tunggu C
    C tunggu..

    ..sampailah lam Alif hamzah ya pun tak habis

    Modal yg cuba dijual dek mereka sebagai alasan tak nak lepas fulus dan jawatan - sekurang2nya sampai next pru & kalau boleh nak pegang sampai mati

    Muka tak tau malu

    Sedangkan malu tu sebahagian daripada Iman

    So puak2 yg dok kata bangsa xtau malu ni sebagai ulamak, anda ni setakat mana Islamnya? Pada IC sahaja ke? Mcm shah rukh khan je ke yg dianya Islam tp bininya Hindu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Lepas ini ada satu lagi episod bangau oh bangau..

      Kembali pada UMNO atau sekadar bermesra dengan UMNO.

      Delete
    2. Betul tu Bro Tajul, bila nak habis....

      Cawangan bawa usul ke kawasan
      Kawasan bawa usul ke muktamar
      Muktamar hantar ke Majlis Syura Ulamak
      Majlis Syura Ulamak kembalikan ke Jawatankuasa Kerja PAS Pusat
      Jawatankuasa Kerja PAS Pusat ikut keputusan Presiden
      Presiden pulak kata ikut pertimbangan Pesuruhjaya Negeri......

      Sampai bila baru nak selesai????

      Kalau dah putus, PUTUSLAH dan LETAK JAWATAN. Tak payahlah nak cakap mandat rakyat.

      Rakyat pilih kamu jadi ADUN sahaja, bukan rakyat yang pilih kamu jadi EXCO, Pengerusi GLC, Ahli Majlis PBT atau Ketua Kampung. Ada faham???????

      Delete
  21. Insya Allah kebenaran lambat laun akan terbuka

    ReplyDelete
  22. Nie la..jatuh hukum ikut selera masing2..kata Parti Allah..tp menyekutukan hukum ikut maslahah bawah perut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      Penutup tu yang bagus .

      "Sejahtera bersama Islam"

      Adakah Kerajaan Pakatan Harapan yang Exco dan mereka yang berkhidmat dengan kerajaan Pakatan Harapan akan juga mendapat sejahtera bersama Islam ?

      Kalau buat keputusan kerana kepentingan politik kan lebih baik cakap Sejahtera bersama PAS..

      Delete
  23. .
    .

    Keputusan Majlis Syura tidak menyatakan tarikh berkuat-kuasa .. boleh lah PAS Selangor bagi alasan untuk bersama dengan Kerjaan Pakatan Harapan. Tapi tak apa lah sebab cuma putuskan hubungan.

    Teringat pulak Amanat pun tidak ada tarikh berkuatkuasa dan sehingga hari ini masih sah dan terpakai.

    Bakal pemimpin UMNO tak banyak sikit mesti cuak dengan orang PAS.. sebab gila jawatan jugak ..

    ReplyDelete
  24. an Islamic party that do not appreciate or tolerate different views is a very dangerous party
    once they hold power they will transform into entity similar to the Taliban or isis, we will descend into chaos and conflicts, Kelantan is a good example

    ReplyDelete
  25. Salihin dah awal2 umum kekal dlm kerajaan pkr selangor...kemungkinan
    -pas Selangor ingkar arahan pas pusat
    -pas main wayang
    - Pas selangor berantakan dengan pas pusat..
    Yg jelas ahli2 pas selangor takut kebuluran mcm pas penang sekira umno dan pas gagal rampas kuasa...passelangor dlm dilemma..kos sara hidup yg melambong angkara najib makhlok perosak negara menyulitkan ahli2 pas selangor buat keputusan...lobai2 pas mudah buat keputusan kerana dah bedal duit haram 90 jota...lobai pas tak kisah basib ahli2 pas diselangor yg akan kebuluran....dapat 90 jota tak mahu agih2kan kpd ahli2..sibuk nak beli kete mewah...
    Kalo aku ahli pas mudah jer...jumpa Azmin istihar masuk pkr dan mintak azmin kekalkan jawatan...kasi ajar sikit lobai pas yg tamak dan pentingkan diri sendiri..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Memang Cara itu paling mudah... Tapi lepas pru14 ko yg kebuluran... Sebab penyokong PAS tak akan undi ko lagi.

      Delete
    2. Ko bodooo sangat...dah kluor pas masuk pkr sokong pkr lsh...ko mcm orang ketakutan jer..

      Delete
  26. Sudah bercerai tapi masih ingin mengadakan hubungan kelamin...

    ReplyDelete
  27. Melayu of old has this to say:

    Pinggan retak nasi dingin
    Orang tak hendak, aku tak hingin!

    But for Azmin and Co and mereka yang sewaktu dengannya elsewhere it is always the other way around.

    Instead of going all out to get the rakyat to know the state of the nation and understand their responsibility, day in day out, week in week out for months now, it is same pathetic song being sang for the syok sendiri sendiri guys in pas.

    Malaysia has some more to go before it hits bottom?

    ReplyDelete
  28. Sudah lah budin.. apa yg PAS buat semuanya pd kau tak betul, kelakar. tak sedar ke apa yg boss kau buat tu lebih kelakar dan tak betul. Apa kau dh buta hati ke akibat terlalu banyak makan dedak kerala

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11:02,

      Apo nak di kato..

      Pas duduk dalam masjid,surau dan forum perdana ajelah..elaun, gaji akan dapat juga(halal lagi) jgnlah masuk politik! Pas akan rabun mata, sesat..kalau dapat pegang duit juta2.

      Delete
    2. ostad pas pis puys dah panas ke? lupe in isle pas..kikiki. now everybody can become lobai

      Delete

    3. Biasala baru bercerai...
      Dalam kain, luar kain semua keluar habis.... Apo nak di kato....bini ko ,org lain dah kebas... Dulu tak mau jaga dia baik2... itu lah jadinya...menyesal kemudian tak ada guna.


      Delete
    4. Habus tu ape yg PH buat semunya umno dan mscai kata betul?.

      Delete
  29. hamba allah 9:13
    lebih kurang la tu macam yahudi n nasara
    diaorang saja yg akan masuk syurga, org lain sume ke neraka
    tp pe nak katakan deorn tak tau yg quraan memansuhkan segala kitab terdahulu, moga mereka diberi petunjuk oleh tuhan yg maha berkuasa.

    ReplyDelete
  30. dah tak sefahaman minta cerai, tapi ringan-ringan nak...

    mana boleh.. haram!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu yang syok..geli geli..

      Delete
  31. Tak sangka pas dahulu pembangkang tegar
    Sekarang menjadi parti kelakar
    Berapa banyak lilit kain serban diputar
    Begitulah banyak alasan dia nak mengauta..

    Kenyataan pemimpin amat mengelirukan
    Berpatah arang tapi bersekedudukan
    Rasa bukan kerna agama dan rakyat punya tuntutan
    Tapi nafsu diri, jawatan dan habuan..

    Amat malu jika difikirkan
    Untuk parti agama yang menjadi ikutan
    Kalo parti umno orang tak heran
    Perkara begini memang diaorang punya mainan..

    Yang susahnya adalah pengikut
    Nak jawab soalan pun dah jadi takut
    Bos diatas selamba je kot
    Keluar je parti pas, itu yang patut..


    ReplyDelete
  32. Itu munafik namanya..huhu

    ReplyDelete
  33. Apa yang pelik????. PAS bawah lebai Hadi adalah parti taliban Msia..Semua sapu dan makan..parti dimana ahli diperbodohkan dan pemimpin kaya...hasil diberi duit curi 1mdb olih Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemimpinnya pandai...

      Pengikutnya pandirrrr...


      Delete
  34. Pemimpin PH bersih kerrrr????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersihhhhh.....

      Delete
    2. Bersihhhhh sangat...kalau rasuah dah lama kena cekup

      Delete
  35. Replies
    1. Sebab banyak makan dedak...

      Delete
  36. -PARTI BERSATU AKAN MEMBENTUK KERAJAAN DI KEDAH
    SELEPAS PRU-14 KELAK,KERANA SENTIMEN SEMASA
    PADA PARTI TERSEBUT AMAT MEMBERANGSANGKAN.

    -RAKYAT KEDAH KINI AMAT BENCI DENGAN BN & PARTI
    IKUT PUNGKOQ UMNO IAITU PARTI PAS.

    -JADI BAGI PERSIAPAN AWAL,SUPAYA TIDAK KELAM
    KABUT,BOLEHLAH AHMAD BASHAH DAN KONCO-KONCONYA
    MENGEMAS PEJABAT DI WISMA DARUL AMAN.MANALAH
    TAU, KALAU PRU-14 DIADAKAN SECARA MENGEJUT,
    NANTI TERTINGGAL BARANG PULA.

    IKHLAS DARI ANAK KEDAH JATI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan sesekali kacau mat bashah pasai dia tengah lena

      Delete
    2. betoiiii bro!
      aku juga anak kedah!
      kibar terus bendera merah bunga raya!
      serata jalan seantero Kedah!
      kami masih sayang mukriz!
      tun,jasamu kekal utuh dihati!

      Delete
    3. Jangan lebih2

      Mat Basha dah le ada sakit jantung

      Karang xpepasal dia almarhum

      Delete
  37. Terbaek, Bro Perak Man berhujah
    Memang PAS dah tukar wajah
    Zaman Nik Aziz semuanya pasrah
    Tapi kini Q7, Cooper ada dirumah

    Janganlah sebut partinya syurga
    Pemimpin di video tinggal spender
    Di German porno ditonton juga
    Sokong pencuri, kaya berada

    Bagaimana belit dia punya serban
    Begitulah belit dalam kepartian
    Agama diguna menjadi beban
    Menyokong pengkhianat satu kepastian

    Melayu Islam pelbagai parti
    Sembahyang, puasa kita amati
    Zakat fitrah kita memberi
    Syurga neraka?, bukan PAS jadi referee!

    Jika serban sepuluh tingkat
    Sesama Islam taknak dekat
    Rasuah beria sokong pengkhianat
    Tunggulah saja datang Malaikat!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Apalah guna ilmu agama
      Kalau tak dapat menjaga diri
      Pemimpin kleptokrat pas bersama
      Mati mati tak percaya orang tu pencuri..

      Media massa heboh seluruh dunia
      Tapi harakah juga dipaksa beli
      Mungkin kurang maklumat puncalah ia
      Mengapa pada pencuri PAS menjadi kuli..

      Delete
    2. kau jgn mmbuat fitnah.pas trpksa mnukar wajah dsbb pngkianatan dap.pkr dan amanah.

      Delete
    3. Mr. J aka snake

      Syurga neraka bukan pas yg jadi referee

      Your comment please

      Delete
  38. ULARMAK FULUS MULA MEMBELIT. Sebahagian ulama PAS sudah bersalin kulit menjadi ULARMAK yang bijak membelit dan mematuk. Hati hati lah wahai rakyat lebih lebih ULARMAK yang bersarang di Marang. Dia lah chief segala ULARMAK parti agama yang ada ketika ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka pas pun mengalami transformasi kepada:

      Parti
      Anaconda
      Semalaysia

      Delete
    2. EEEEEEE.......GELI GELEMAN AKU
      AKU NAK KELUAQ PARTI PAS

      Delete
    3. pas tknk org mcm kauni.itu ajalah modal poltik kamu.mncacci org lain dgn gelaran yg buruk.kau byk mmfith dn mghina haji hadi ada masa ke kau nk mnta maaf nnt

      Delete
  39. Bro John Doe semoga selamat
    Kekangan hilang datangnya berkat
    Kami doakan bro John sihat
    Terus memberi komen yg hebat

    Jika kekangan sukar atasi
    Kami sanggup mahu berkongsi
    Pakatans kita saling mendekati
    Semoga bro John Allah berkati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teman juga ingin mendoakan
      Agar urusan bro john doe dipermudahkan
      Moga dapat diatasi segala kekangan
      Selamat sejahtera segala urusan..

      Delete
    2. Terima kasih bro Fan Tun dan bro Perak Man.

      Delete
    3. usahlah kau nk bertrima kasih.mreka hanya mggunakan kbjiksanaan mrk hnya untk mghina dan mncaci pihak lain.knp kbjsksanaan dgunkn untk mnegur pimpimpin mrk sndiri

      Delete
  40. Memang hebat komen tuan2, banyak manafaatnya kepada agama, bangsa & negara.๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜œ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Kalau saudara tak boleh turut serta, sila ke laman mykmu. Penyokong umno diperlukan di sana.

      Delete
    2. Mark, terima kasih.harap, kata2 mu itu..benar2 ikhlas. sama2 kita menegur, pemimpin2..demi agama, bangsa dan negara. dari kurang baik kepada yang lebih baik,dari yang lebih baik kepada paling baik dan seterusnya..Allah jua tempat kita meminta pertolongan.

      Kalau, kata2mu itu..tidak jujur Mark, hanya Allah SWT shj yang Maha mengetahui.

      --UP

      Delete
    3. Betul tu dh krg sgt dah rasenye org singgah kt mykmu...

      Delete
    4. Org umno pun dh suke plak singah kat sini skrg..

      Delete
    5. Mark..join ph jom

      Delete
    6. Saya tengah mencari pemimpin yang betul2 ingin memartabatkan agama,bangsa&negara, tapi itu yang saya cakapkan belum ada lagi yang nampak benar kerana semuanya sama sahaja
      Saya amat mengharapkan agar ada pemimpin yang lebih baik tapi kalau penyokong asyik mengutuk jer...macam mana nak mengharapakan sokongan....saya bukan penulis atau penyokong mana2 parti Tuan hanya hamba Allah yang mengharapkan yang terbaik untuk rakyat malaysia....

      Delete
    7. mmfitnah dan mncaci pihak lain satu2 modal mrka nk mnutup klemahan dan kbdohan pmpinpin mrka.nama aja pkatan tp tk brsatu nk lntik ketua tk sepakat

      Delete
    8. Cai 1847. Parti kami, kami punya sukalah. Lu apa susah?

      Delete
    9. 1847 adalah cai pas..totok pas ..mesti warga emas ni..tu yg da karat..

      Delete
  41. Ini Polan bergelar Mark
    Datang sini buat menyemak
    Samsung sebijik itu pun tamak
    Blog Budin dia naik lemak

    Dia sorang saja berjasa
    Pada agama dan bangsa
    Dia tak tahu kita siapa
    Kalau tahu pasti tak selesa!

    Bukan saja Umno dan PAS
    Menjaga negara kita tak tumpas
    Selagi Pakatuns semua bernafas
    Bangsa, agama kita tak lepas!

    Jika Mark suruhan JASA
    Alangkah malang sebagai pekerja
    Jawatan kontrak gaji tak besar
    Baik jual kangkung dipasar!

    Konon Mahathir orangnya jahat
    Seluruh keluarga Mark manfaat
    Jasa Mahathir dapat dilihat
    Disuruh padam oleh team Fuad!




    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Kalau makan tahu memilih
      Semuanya aje nak yang sedap
      Bila tengok mark, marah bertukar menjadi sedih
      Inilah dia mentaliti penyokong korup..

      Tapi apa yang nak dikata
      Otak yang ada tak nak diguna
      Dedak menutup pandangan mata
      Yang benar ditutup, yang salah dijana..

      Bila negara menjadi tenat
      Mereka inilah rakan subahat
      Hidup didunia tak akan selamat
      Mati nanti akan dilaknat..



      Delete
    2. Saya bukan penulis upahan Tuan, hanya hamba Allah yang kerdil mengharapkan keredaannya dan yang terbaik untuk semua orang, Tuan berhak mengatakan saya penulis upahan tapi inilah kenyataan yang sebenarnya, sedikit pun saya tidak memusuhi Tuan kerana menuduh saya, Salam Jumaat Tuan Fan Tun

      Delete

  42. Janda gedik berangan lama
    Janji 5 negeri jadi terkesima
    Pru 14 dah tak lama
    Lebai dan lanun karam bersama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janda gedik yang dah buka semua...
      tayang bodi!!!!!!!
      rupanya kurap dan sopak sana sini
      pakai tak undi dah parti tu...

      Delete
  43. nmpk ramai antara kita tidak faham keadaan pas skrg.pas sbnrnya berada dlm keadaan tersebut antara ph dan bn.pas tkkn sesekali brgbubg dgn bn sbb ia akan mghncurkn pas.ph pula hanya brpura2 sahaja mmpelawa pas.adalah jelas slps pr dikubur oleh dap.dap mnubuhkan ph setelah amanah ditubuhkn jelas sekali dap tkkn mnrima.parti lain pula bersama dap hanya dsbabkn undi cina yg solid pada dap yg dpt mmbntu parti mereka.itu sbbnya mrka mnolak mntah2 pelawaan pas untk sertai blok3.dr maruah pas trus dijatuh oleh pkr yg pastinya akan mnikam pas dpn2 dlm pru nnt baik pas ptuskn dulu hub dgn pkr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bkn trsebut tersepit.

      Delete
    2. kamu semua mnusia yg tdk brhati perut.kalau dalam prsahabata.yg jelas dap.pkr dan amanah telah dahulu mgkianati pas.skrg jelas mreka msh dgki dan irihati dgn pas.

      Delete
  44. Pantun la Kamu sebelum kamu dipantunkan. Haaaaa. PH hidup dengan pantun kamu jer la. Kamu ingat ini pertandingan pantun antara sekolah kerrr, tak membawa apa2 makna pun

    ReplyDelete
  45. Sorry la Fan Tun saya bukan macam kamu dan Tuan kamu tulis membuta tuli, samsung tak main la sory ya,☎️

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl mark mreka mnusia mnafik kononnya baik krn berasa dipihak yg benar.tgklah cara mereka mnulis mncaci dan mmfitnah mgambarkan kpribadian mrk sndiri.

      Delete
    2. pntaksub ph mana ada pribadi yg baik.mmfitnah dan mncaci dah mnjdi amalan kemana2pun mrk prgi

      Delete
    3. Betul kata saudara berdua tu, Kita mengharapkan yang terbaik tetapi kalau disajikan dengan kutukan,tohmahan apa yang dapat mengubah nasib kita, jelaskan matlamat perjuangan dengan jelas dan tunjukkan yang Kita betul2 maksudkan apa yang kita perjuangkan bukan semata2 perjuangan peribadi

      Delete
    4. sypun myokong kamu mark.bila baca komen2 kamu tkde nk mghina dan mncaci org lain dgn bahasa yang kotor.kita boleh brbeza pndapat tp nyatakan prbezaan kita dgn bhasa yg baik.bkn melebalkn org yg tk shaluan dgn kita dgn gelaran kotor yg jelas untuk mghina.apahak kita untuk melebalkan org lain dgn gelaran yang trlalu bruk.

      Delete
    5. 18.58...setuju dgn anda. Contoh terbaik....si Sahabat yg tiap kali tulis mesti label orang jahil

      Delete
    6. puak ph rassnya trlalu bodoh.melebel jahil kpd pyokong lawa. itu brbeza dgn mncaci.kalau dikatakn pyokong pas jahil ilmu smasa krna mmbca harakah itu bknn mghins.yg mghina bila melebalkan org mcm dgn gelaran yg tk sptutnya.

      Delete
    7. pas pis pus terlalu bodoh ..ingat islam diapunye..now everybody can become lobai

      Delete
  46. PUAK PUAK KAFIR BARUA YAHUDI PAKATAN HARAM JADAH TAADA KERJA LAIN SIANG MALAM HANYA TAHU MAKI HAMUN SAJA. KOKOK BERDERAI EKOR BERTAIK MACAMANA NAK JADI KERAJAAN KALAU DIBERI MANDAT IBARAT KELUAR MULUT BUAYA MASUK MULUT NAGA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Busya Naga tu BN..

      Delete
    2. ANON 18:53-AWAK DAH NGAKU YANG KERAJAAN LA BUAYA,KERAJAAN YANG AKAN MENGGANTINYA AWAK GELAR NAGA,SEDANGKAN KERAJAAN BARU BELUM MEMERINTAH, INI PESIMIS NAMANYA.KERAJAAN PH MENJANJIKAN KESEJAHTERAAN UNTUK SEMUA. CEPAT-CEPATLA ANDA ISI BORANG AHLI BARU KOMPONEN PARTI PH.INGAT JANGAN MENYESAL. KAMI MENGALU-ALUKAN ANDA.

      Delete
    3. sejahteralah sgt.pemimpin tkde nk sejahtera mcmna siapa yg nk mmimpin kearah sejahtera

      Delete
  47. Tugas2 kami dah berjaya setakat ini..melaga lagakan parti pembangkang...senang rupanya la ni nak lemahkan oposisi ni...hihihi....tugas kami la ni nak pastikan org melayu undi kami...sabah...sarawak dah setel...pas dah setel....

    ReplyDelete
  48. pong pang pong pang dari cerah hingga kegelap pong pang pong pang dari gelap hingga kecerah itu kerja mereka setiap hari duk tambah dosa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ulama pas penipu.ulamak pas kaki belit.lobai2 pas mkn duit haram.bila org nsihat komen mcmni blh adalh mnfitnah dan berdosa puak ph akn maki kita blk.kita bg tguran yg byl.bkn tgursan politk.bkn semua ulama dlm pas mcmtu.bkn semua lebai dlm pas mkn duit hara.knytaan mcm blh fikir sndiri brdosa ke tak.jgn jd dungu sgt tk blh bezakn nasiht politk dgn nasihat untk kbaikn

      Delete
    2. https://youtu.be/VnNXBQNWHI4

      Delete
  49. Aku pun tak minat dah dgn. pakatan haprak nih busuk kohong kata orang kita yg. lebih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade aku kesah..pas pis pus..mcm kentut lg busuk..bauh nanah

      Delete
    2. Dah bercerai mana boleh duduk serumah lagi.

      Tapi.

      lobai2 pas di selangor enggan nak keluar rumah.

      Apa hukumnya ni?

      Delete
    3. puak2 yg pgkianat dlm ph.knp tk dimnta letak jwtan aja.kalau bkn krna lobai azim brsidang bwh pokok

      Delete
    4. 2104..adelah totok pas..aritu ckp dah xnk datang beramnus..paspork/umnupork

      Delete
  50. https://youtu.be/UUL-3t7a6zY

    ReplyDelete
  51. Bro fan tun, si polan tu sudah terasa
    Bila di kata penulis upahan
    Katanya dari dulu menunggu masa
    Tak tahu lagi nak buat pilihan

    Bro fan tun dikata membuta tuli
    Padahal hala tuju diri masih tercari
    Pantun kita dia tak fahami
    Ye lah, bukan semua orang hidayah diberi..

    Gaya cakap meninggi diri
    Tapi mengharap redha ilahi
    Memang banyak spesis sebegini
    Ni semua geng terperasan dan syok sendiri..

    ReplyDelete
  52. KENAPA PENGIKUT2 PAS NI,taqsub sangat dgn pas???.
    Mereka telah didoktrinkan oleh ularmak2 palsu mereka,mereka ikut quran/hadith.Mereka hanya layak jadi ketua,orang lain kena dengar cakap dia,TAPI BILA BAB PULUS,mereka sanggup dengar cakap DAP seperti di selangor,dan sanggup bersedondon dgn najib demi "FULUS"FULUS""FULUS"

    ReplyDelete
    Replies
    1. He..he..he.. ekau baru tahu,den dah lamo tahu,kalau ekau suruh den pilih "ULAR""Sami Velu" ATAU Ulamak pas, den akan pelangkung ularmak pas ni dulu.Mereke2 ni banyak menyosetkan ramai orang2 melayu,dari percayo ugamo,kepada "fulus come 1st".hanyo walaunto jerr,yg akan cut-paste nak basoh berak ularmak mereko,yg berak merato-rato.

      Delete
    2. Jadilah ahli kami,dengan RM2 ,pasti masuk syurga.Dermalah RM5 ke dalam tin MILO ini,ini jalan kesyurga.Jangan jatuhkan pemimpin sekarang,itu menutup jalan ke syurga. KAMILAH TUAN-TUAN PENASIHAT bagaimana nak ke syurga.Janji 20 persen.................(macam cerita P.Ramlee)

      Delete
    3. mereka bkn tksub.mrka mgguna akal fikiran.mrka brssma pas krna dasar prjuangn pas bkn pepimpim.bila pemimpin pas bt kerenh mrka mnjauhkn diri.tp mrk juga tk akn myokong puak2 yg jelas tidak brlndaskn islam.

      Delete
    4. golongn sukalar bginilah sikap.mgnggap org islam yg ingin mngakkn islam bodoh dan dungu untk myokong mmbabi buta.

      Delete
    5. 20.23 kau lagi bodoh. Islam dah berdiri tegak di semenanjung tanah melayu dah 500 tahun lebih sebelum pas dan umno wujud. Apa hal nak salahkan golongan sekular sekarang? Kalau mereka buat salah, perlembagaan dan undang2 kan ada? Kalau cakap tahap darjah 6 memang hebat 6% ni

      Delete
    6. now everyone can become lobai..pas pis pus

      Delete
    7. cerdiklah sgt komen kau.

      Delete
    8. 2100..x phm english..walaunta walunti..pas pis pus

      Delete
    9. mencaci itulah satu2 modal yg ph ada nk ttup klmahan sndiri

      Delete
  53. adalah jelas puak2 yg dungu ph.akan myalahkan sekiranys beraku prtndingn 3 pnjuru dan kalah dlm pru.mrk msh myalahkn pas krn tk msuk ph.mrk lupa siapa yg mguburkan pr.adakah mrk mnjemput pas semasa ph hndak dtubuhkn.selepas itu mrka trg2 mgutuk pas.apakah perlu pas myertai ph setelh diprlakukn bgitu.bila pas meletakkn syarat ptuskn hub dgn dap. mereka kata pas angkuh.skrg mreka trus2 mnrus mgada2 cerita tntg pas.mrka telah brjaya mgburi mata mata org2 yg tksub

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis yg puak2 umno tiap2 hari kutuk PH kat tv dan utusan dan bh tu apa? Nak tunjuk baik, cermin diri dulu la dol

      Delete
  54. Monkey Shooter12 May 2017 at 20:23

    Rupanya cybertrooper UMNU yang matekedarah dedak ratusan ribu dari Mat Jib tempoh hari dah mula bertandang dan berhimpun di blog Shahbudin ini ye...... Sudahlah, fikir sama masa hadapan anak bangsa kamu kelak, jangan fikir nak isi tembolok babi kamu tu sahaja.

    ReplyDelete
  55. Konon hamba Allah mengharap keredaan
    Tapi sama Pakatan suka melawan
    Kata2 buruk pada Pakatan dia semburkan
    Memang munafik,padanya Bijan number one

    Kalau pantun tak bawa makna
    Kenapa pulak Mark terkena
    Agaknya sensitif macam betina
    Orang berpantun dia merah telinga!!

    Berpantun dikata budak sekolah
    Nak jaga negara tentulah payah
    Budaya pantun tak reti nak olah
    Konon Melayu, hang pigi lah!!

    Kononnya dia tak mahu bermusuh
    Paragraph lain Pakatan dicemuh
    Memang dasar otak dah lusuh
    Konon bersih mulut tak basuh!

    Sekilas ikan ada di air
    Jantan betina boleh difikir
    Mata buta otak dah pandir
    Sokong penyamun berbau lendir!!



    ReplyDelete
  56. Senang cerita,

    Sapa sayang Najib, undilah BN dan PAS.

    Sapa nak perubahan, tak setuju harga barang naik, rasuah naik, undilah Pakatan.

    Sapa undi Hadi Awang, BN akan menang kerna PAS hanya bertanding 80 kerusi. 80 kerusi tak boleh perintah negara.

    Kesimpulannya,

    Undi BN = BN Menang
    Undi PAS = BN Menang
    Undi Pakatan = Pakatan Menang.

    Kerajaan yang boleh perintah dan pilihan sebenar rakyat, 2 saja Pakatan dan BN.

    Tepuk dada tanyalah selera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. undi ph=dap mng

      Delete
    2. 2108..totok pas..berambuspaspork/amenopork

      Delete
    3. kalau kalah lg sng puak ph.pas yg salah.sbnr disbnkn pmimpin sndiri yg tk bersatu

      Delete
  57. Cantik anon 20:27,senang cerita...
    Ayuh kita sama-sama UBAH
    Apa lagi INI KALI LAH.

    ReplyDelete
  58. AWANG HITAM MINUM TODI
    RIUH RENDAH KONSERT MANIA
    JANGAN MENGUTUK TUAN GURU HAJI HADI
    BELIAU PEMIMPIN ISLAM NO 2 DUNIA

    BERJALAN-JALAN DI IBU KOTA
    KAKI PEDIH SAMPAI MENGELUPAS
    WALAU APA CERCA NISTA
    KAMI SETIA MENJUNJUNG PAS

    PERGI KE HUTAN MEMBURU LANDAK
    TERLILIT AKAR BATUK TERSEDAK
    JANGAN MENUDUH MENERIMA DEDAK
    PEMIMPIN KAMI LANGSUNG TAK NDAK

    ReplyDelete
  59. Ade sekor totok pas dah sesat kat sini..aritu ckp xnk datang lagi..aduhai..pas pis pus

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...