Saturday, 28 January 2017

RUNDINGAN YANG MEMBUANG MASA


Rundingan bagi mewujudkan kerjasama politik antara Parti Pribumi Bersatu Malaysia  atau Bersatu dengan Pas yang sepatutnya sudah tamat, akhirnya diberi lanjutan masa lagi sehingga 2 Februari depan untuk dimuktamadkan.

Diberitakan masih ada segelintir pemimpin Bersatu yang percaya hubungan dengan Pas masih boleh diwujudkan, meskipun dalam masa yang sama mereka juga sedar ada pemimpin Pas yang masih melakukan serangan berterusan kepada Tun Mahathir Mohamad.

Tarikh 2 Februari bakal menjadi perbincangan terakhir antara Bersatu dengan Pas. Selepas tarikh itu, tiada lagi perbincangan lain dan masa serta tempat pertemuan sehingga ini belum lagi diputuskan.

Tetapi, sementara Presiden Pas, Hadi Awang kelihatan seperti mempunyai banyak masa untuk menghadiri beberapa majlis dengan Presiden UMNO, Najib Razak, beliau sebaliknya hanya menghantar Timbalan Presiden, Tuan Ibrahim Tuan Man untuk berunding dengan delegasi Bersatu yang diketuai Presidennya, Muhyiddin Yassin dalam pertemuan sebelum ini.
Untuk itu, dalam pertemuan pada 2 Februari nanti, Bersatu memutuskan hanya Mukhriz Mahathir selaku Timbalan Presiden Bersatu yang akan mengetuai delegasi perundingan, sesuai dengan Pas yang masih mengekalkan Tuan Ibrahim sebagai ketua delegasi.

Muhyiddin hanya akan dikembalikan untuk mengetuai delegasi rundingan sekiranya Pas juga menukar Tuan Ibrahim kepada Hadi Awang.

Bagaimanapun,  sehingga ini rundingan pada 2 Februari kekal diketuai akan oleh timbalan presiden kedua-dua parti tersebut.

Apa harapan kepada rundingan itu nanti?

Dalam sidang media selepas mesyuarat MT UMNO semalam, antara yang diumumkan oleh Najib Razak ialah UMNO dan Pas akan sekali lagi berkongsi pentas dalam majlis pelancaran kapal misi Flotilla Rohingya pada 3 Februari akan datang.

Walaupun tidak diumumkan tentang kehadiran Hadi Awang dalam majlis pelancaran itu, tetapi sekiranya Najib hadir, kemungkinan besar Presiden Pas juga sedia melapangkan masanya.

Lagi pun, dengan keghairahan Najib mengumumkan sekali lagi UMNO dan Pas akan duduk sepentas, walaupun mengatakan hanya berkaitan Islam dan kepentingan ummah,  sebenarnya tersirat apa yang lebih besar mahu diraih ialah laba politik daripada majlis tersebut.

Jika benar ikhlas untuk kepentingan ummah dan membantu Islam di Rohingya, pelancaran kapal itu lebih baik dilakukan secara senyap-senyap kerana yang lebih penting untuk dibantu ialah umat Islam yang sedang menderita di Rohingya, bukannya menghebah-hebahkan kehadiran Pas.

Dalam masa yang sama, kenapa Pas saja yang disebut hadir, tetapi tidak parti-parti  politik yang lain?

Yang lebih penting, tarikh  3 Februari itu hanya jatuh sehari selepas tarikh pertemuan antara Bersatu dengan Pas yang dijangka akan memutuskan sama ada akan wujud kerjasama atau tidak antara kedua-dua parti itu.

Agak-agak positif atau negatif rundingan 2 Februari nanti?

Bagaimana Pas mahu berada sepentas dengan UMNO pada 3 Februari itu kiranya pada 2 Februari sudah diumumkan kerjasama politik dengan Bersatu?  (SH 28/01/2017).

158 comments:

  1. Dear mahathir and muhyiddin,

    Why bother working with a corrupt party who received 90 mil from najib the thief???

    Tak takut complicity?

    Tak berbaloi bekerja dengan parti ajatan sesat

    PAS sebenarnya tak kuat...
    They live on ehsan najib....
    Dedaks keep the party afloat....

    So shah, sangat setuju it is a waste ov time trying to work with parti ajaran sesat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spt yg sahabat sblm ni kata, pas dh jd tunangan umno dan dh nk nikah pun. Bunga bkn sekuntum dan kumbang bkn seekor. Pru 13 dulu faktor tuan guru nik Aziz byk membantu pas, tp dgn hadi pd pandangan saya jgn Kita buang masa. Biar Kelantan kubu kuat pas Kita gempur habis2an..tidak mustahil landskap politik boleh bertukar.

      Delete
    2. Indeed. Sedarlah PAS kini hanyalah liabiliti. Adanya PAS dengan sebarang pertalian kpd pakatan akan hanya menyusahkan DAP, Amanah dan PKR meyakinkan para penyokong mereka. Tak perlu risau 3 penjuru jika rakyat diberi penjelasan sewajarnya.

      Delete
    3. Pas skrg dh jg bongkak, sbb pas rasa akan jd playmaker pru 14, sbb tu pas berlagak, apakah bongkak tu satu dari ciri keislaman, pas pis pus btl

      Delete
    4. 3 penjuru? Jangan cepat teruja. Jangan syok sendiri. Penjelasan kita hanya terhad di blog-blog dan media sosial, tak tercapai ke makcik pakcik di kampung hardcore umno dan sabah sarawak. Bukan senang jentera parti pakatan harapan nak jejak keseluruhan 222 kawasan parlimen. Kita perlu bekerjasama. Satu lawan satu.

      Delete
    5. .

      Percaya lah, sekiranya diputuskan PAS bersama PPBM, akan lebih banyak program @ kerjasama yang akan di adakan oleh UMNO.

      Boleh kah PPBM melarang PAS terlibat dengan program berunsur agama ?

      Dalam pada berbangga dengan penglibatan PAS yang seolah-olah berjaya memertabatkan Islam, kerana begitu banyak program ugama, parti selain dari PAS tidak di jemput bersama.

      Dan menyedari kepincangan skandal 1MDB begitu serious, pun PAS boleh lakukan, ini kan pulak menimbang rasa kedukaan pemimpin Islam dari parti lain.


      Betulkah program tersebut antara UMNO PAS memertabatkan Islam ? Jawapannya UMNO boleh melakukannya tanpa PAS. UMNO mampu menjemput ulamak taraf dunia yang lebih disegani oleh umat Islam.

      Malang sekali PAS memilih cara begini untuk menegakkan Islam ..

      Delete

    6. http://m.malaysiakini.com/news/370692

      Delete
    7. Tujuan PAS hanyalah utk melengah2kan perikatan PAKATAN. So strategi PRU14 akan jadi kucar kacir. Hampir2 PRU14 nanti, PAS akan datang buat kacau lagi.

      Ini mmg perangai Tok Lebai dan Pak Aji kampong. Suka bikin kacau masyarakat saja. Mula2 mmg warak, ajak gi masjid. Lps tu dia beraksi sbg tok ketua. Lama2 ajak berkelahi. Ini mmg spesis lebai kampong, berselindung atas nama kitab dan rasulullah. Duit Memali berpuluh juta diboleng tanpa segan2. Apa dah jadi dgn warisan dan waris mangsa Memali. Sudah basi kisah Memali, ada buat perhimpunan kutip duit Memali ka?

      Delete
    8. Partai Islam Jumud Lobai WalUnta, pengeluar terbesar jus kincin berjampi.
      Dah tk boleh pakai. Fake Audience pun guna pelajar Tahfiz tajaan.Tv4 kurang suku pulak ambek shot angke bg nmpk ramai. Adoila, dh nazak Pengantim perempuan UMNUbeEND nii.Kalo UMNI BeEnDKesian 6%, PAS tinggal 2%.(yg dpt share 90j)

      Delete
    9. PAS kini bukan asli macam dulu. Kini diorang adalah
      "Parti Aturcara Syaitaniyyah"

      Delete
  2. Haha..sini mau dedak..sana nak minta suap ...memang buang masa nak cakap dgn parti Lebai Keldai...Ikan Marang jumpa NajisBadak nak negotiate lah...takde dedak pegi sebelah...kurang lebih camtu...tak payah runding
    ...waste time😁😁

    ReplyDelete
  3. Sungguh pekat sikap berburuk-sangka...inikah cara Islam wahai PAS? Parti yang terang-terang sedang dan akan terus menjahanamkan Negara dan Bangsa, mereka inilah yang kamu mahu sokong sedangkan mereka yang mahu menyelamatkan Negara, kamu anggap musuh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. LUPAKAN PAS. HADI MAKAN RASUAH DARI NAJIB RM90JUTA. SAYA AHLI PAS PUN TAK PERCAYA PADA HADI. TANPA PAS..BERSATU,PKR,DAP DAN AMANAH.KITA BOLEH TUMBANG BARISAN. IN SHAA ALLAH

      Delete
    2. Cukuplah fitnah sekadar hearsay. Berapa no. ahli hang dalam PAS?

      Delete
    3. Kita Hearsay bahwa Hadi mahu Saman Sarawak Report pasal Sembilan Puloh Tiga Juta Ringgit punya Rasuah Hearsay ...

      Delete
  4. Arwah tuan guru nik Aziz pernah beri amanat jgn lg pas berkerjasama dgn umno, krn jika umno kuat dia akan khiatnat spt yg telah berlaku sblm ini. Kenyataan ini meluas di dada media cetak dan lain2 media termasuk organ partai pas harakah. Lg satu amanat hadi yg mengkapirkan umno tu dh tarik balik atau satu kesilapan. Kesilapan yg meragut nyawa peristiwa memali... Renung2 kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Bukam macam lah sedara,dah memang haram jadah pun.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  5. Den amat setuju sekali dgn bang budin,napo lak nak buang maso dgn parti 90juto nie.Dah tahu dah keputusan tak menyebelahi kito,napo nak buang maso..

    Hampehhh betuul la.."Menghabehhkan borehh jerr".

    ReplyDelete
  6. Budin, katakan kita biarkan pas bersama umno, boleh ke pakatan harapan rampas lagi 36 kerusi parlimen tanpa pas untuk dapat majoriti mudah di parlimen (lebih 111 kerusi)? Itupun dengan anggapan pakatan harapan tak kalah walau 1 kerusi parlimen pun yg ada skrg. Positif boleh capai? Kalau ghairah sgt nak tempuh pilihanraya tanpa buat kajian..boleh masuk longkang gamaknya. Biarlah tsmy dan ds mukhriz usahakan sampai 2 februari ni. Tsmy dulu bekas pengarah pilihanraya umno. Dia ada pengalaman, dia tau strategi dan statistik yg lebih tepat. Kita tunggu je 2 februari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daripada kita tunggu lagi 5 tahun baik kita harungi pru 14 akan datang ni bersama2. Semua pembangkang bersatu. 1 lawan 1 dgn bn. Sekali dan selamanya kita kuburkan umno. Ketepikan perbezaan pendapat.

      Delete
    2. Tuan2 boleh labelkan apa saja dengan parti pas dan hj hadi, hakikatnya kerjasama politik bukan seperti kerjasama lakibini. Bukan soal nikah kawin. Masing2 ada matlamat. Kita mungkin tak bersetuju dalam banyak perkara, tapi kita masih boleh berkongsi kuasa. Sekali umno dah jatuh, dia susah nak bangkit. Tolong beri peluang tsmy & ds mukhriz rundingkan. Mereka pemimpin. Kalau semua nak jadi pemimpin, hancur pakatan harapan. Cuba lihat bagaimana lim kit siang sanggup jalinkan semula persahabatan dengan pas walau terdapat perbezaan. Kita ikut rentak mereka. Alhamdulillah jika pas sanggup bersama kita.

      Delete
    3. Buat apa menang undi popular, sedangkan umno masih berkuasa. Strategi perang tak sama strategi pilihanraya, kita nak menangi hati pengundi. Pengundi pulak macam2 ragam. Ada yg terpengaruh sentimen kedaerahan, ada yg terbuka & awal2 dah bt keputusan nak undi siapa, ada yg pilih ikut kesesuaian calon, ada yg last minute baru teragak nak undi siapa..1 soalan terakhir, ppbm & amanah dah buat kajian boleh rampas sekurang2nya 36 kerusi majoriti melayu milik umno & pas? Kalau yakin ada, baru boleh teruskan tanpa pas.

      Delete
    4. KENAPA TAK BOLEH MENANG TANPA PAS. YG MENGUNDI RAKYAT.AHLI PAS PUN TAK SETUJU DGN KEPUTUSAN HADI MAU BEKERSAMA DGN UMNO. SEKARANG NI RAKYAT NAK TUKAR PARTI BARISAN. RAKYAT TAK BODOH SEKARANG,

      Delete
    5. 11.03..jawab dulu soalan 36 kerusi majoriti melayu yang boleh dirampas dari umno atau pas, tanpa pakatan harapan hilang walau 1 kerusi pun yg mereka tandingi pada pru 13. Senaraikan satu persatu..

      Delete
    6. Sekurang-kurangnya 36 hingga 41 kerusi perlu dirampas dari umno dan pas jika pas tidak bersama pakatan harapan dalam pru 14. Itu baru majoriti mudah. Belum menang selesa. Anytime umno main duit beli ahli parlimen.

      Delete
  7. PPBM bagi masa lebih untuk pas minum kencing umno puas puas...kerana semua orang tahu diakhirnya umno pasti tinggalkan pas...

    ReplyDelete
  8. Tak tahu la sejauh mana penting nya PAS ni....sekiranya benar2 mahu berjuang mereka lah lebih dulu persoalkan kes penyelewengan 1mdb. Tapi kelihatannya bersekongkol membenarkan salah laku,bagaimana? Atas landasan apa perjuangan PAS ini? Atas serban jubah je ke?
    Jika,PAS benar2 menegakkan hukum,tentu mereka faham YG BENAR TETAP BENAR YG SALAH TETAP SALAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapatkan kuasa dulu, menang pilihanraya baru kata-kata kita, pandangan kita ada kesan. Ada di antara pemimpin pas yang giat mempersoalkan siasatan berkaitan 1mdb..contohnya mahfuz omar. Bukan takde langsung. Menang pilihanraya, kita heret pasangan puaka najib rosmah ke muka pengadilan. Jangan gaduh sesama sendiri sebelum berjuang.

      Delete
    2. jangan lupa iblis puaka mamak tua sekali!

      Delete
    3. Ye,org tua kutuk yg sejahat2 manusia di Malaysia, baling gelas pun tak pecah.. Ye filem tu mmg sedang di tayangkan di tv3, dlm episod akhir org tua kutuk tu di tangkap Dan hero dan heroin hidup aman damai lepas tu.. Jgn lupa tonton setiap mlm jam 8 mlm ye.

      Delete
    4. X-RATED! ada adengan seks pondan.....

      Delete
  9. Hadi,dah siang-siang lagi kata"pas NAK JADI ketua"nak joint pas KENA IKUT CARA PAS.

    Mahu makan dedak..macam pas mkn dedak????

    Lagi MAHU BINCANG!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  10. Apabila tidak berkuasa, semua terdedah
    INILAH budaya politik negara membangun, apabila tidak berkuasa semua terdedah. Semua pakat bersuara tentang salah laku pemimpin sebelumnya. Terbaru bekas Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) ketika itu, Datuk Abdul Murad Khalid berkata, Laporan Tahunan BNM pada 1994 hanya mencatatkan kerugian sebanyak RM9 bilion (RM44 bilion) akibat kegiatan perdagangan mata wang sepanjang 1991 hingga 1993.


    Menurut beliau, Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) pernah meminta BNM memberi penjelasan tentang kerugian yang dikatakan terbesar pernah dicatatkan dalam sejarah perbankan antarabangsa itu.

    Datuk Abdul Murad menambah, transaksi berbentuk spekulasi melibatkan pelbagai mata wang asing termasuk pound sterling, dolar Amerika Syarikat (AS), mark Jerman dan yen itu direkodkan oleh seorang kakitangan berpangkat rendah BNM.

    Ini sikap yang tidak baik berlaku di dalam tata kelola dalam pentadbiran di negara ini. Sifir mudahnya, buatlah apa sahaja sewaktu kamu berkuasa, kerana semuanya kebal tidak ada siapa yang berani menyentuh.

    Ia akan terdedah apabila sudah tidak berkuasa. Inilah yang berlaku kepada Tun Mahathir sekarang. Segala yang beliau lakukan akan terdedah. Selama ini semuanya menikus. Akhirnya rakyat menjadi mangsa angkara perbuatan pemimpin yang tidak telus. Pemimpin dan kroni tidak terasa dengan permainan mereka, tetapi rakyat menderita kerana asas ekonomi negara kucar kacir.

    Datuk Seri Najib pun perlu ambil ingatan, apa yang berlaku mengenai 1MDB akan terdedah juga apabila beliau tidak ada kuasa.

    Oleh itulah ia tidak akan selesai jika hanya tukar individu, bukan sistem. Siapa pun naik maka itulah yang berlaku kerana skrip sama, cuma pelakon berbeza. Sebab itu PAS yakin perubahan bersama Islam untuk selamatkan negara dan rakyat di negara ini tanpa mengira agama atau bangsa
    USTAS IDRIS AHMAD | 27 Januari 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Derih bersuara keldai tu kamu ambil buat contoh buat apa, walaun..?

      Delete
    2. 10.08 mantap!

      Delete
    3. .

      Perubahan bersama Islam apa ?

      Yang Idris cakap pasal Murad pasal BNM ..


      Berapa tahun PAS kena kencing ?

      Jangan tunggu bila Najib dah tidak berkuasa.. dah terlewat .

      Jika PAS betul-betul berpegang pada janji sesama dalam PR tanpa senyap-senyap berunding dengan UMNO, hari ini Najib mencangkung tenguk tarian naga.

      Teguran dan nasihat yang membuang masa.

      Delete
    4. PAS tak layan ngan rayuan mamak tua.

      Delete
  11. PAS tolak pelawaan DAP, sedia bincang dengan PPBM
    MARANG: PAS menolak pelewaan Lim Kit Siang untuk bersama DAP menghadapi Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14, selagi pemimpin veteran parti itu bersikap menentang Negara Islam.

    Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata DAP tidak menunjukkan sikap positif serta masih menentang Negara Islam.

    Ini katanya, termasuklah dengan Rang Undang-Undang (RUU) Akta 355 yang DAP tidak bersetuju dengan pindaan tersebut.

    Menurutnya, pelawaan pemimpin veteran DAP itu yang mahu berbaik semula dengan PAS bukan perkara baharu.

    “Dia acap kali dah nak berbaik ini, keluar pun acap kali dah. Dia tidak ada tunjuk bukti yang dia terima secara positif, dia masih menentang Negara Islam termasuk Rang Undang-Undang (RUU) Akta 355 pun dia tak setuju. Itu benda yang berkait dengan prinsip, kita kena sedar.

    “Sekadar untuk menang pilihan raya? Kita bukan nak menang pilihan raya sahaja, kita nak buat perubahan,” jelasnya kepada media mengenai kenyataan Lim Kit Siang mempelawa PAS bersama DAP untuk menghadapi BN.

    Beliau berkata demikian selepas menyampaikan kuliah mingguan pagi Jumaat di Masjid Rusila.

    Tuan Guru yang juga Ahli Parlimen Marang mengakui bahawa PAS dan DAP mempunyai agenda parti masing-masing.

    Katanya, PAS tidak boleh bersama dengan mana-mana parti yang bercanggah dengan agenda mendaulatkan Syariat Islam.

    “Memang dia (DAP) ada agenda, kita (PAS) pun ada agenda. Kalau agenda bercanggah tak bolehlah,” tegasnya.

    Menjawab kenyataan Tun Dr Mahathir akan ada perbincangan antara Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dengan PAS pada Februari depan, beliau berkata PAS sedia berbincang.

    “Perbincangan boleh buat perbincangan. Tapi, PAS ada dasar dia, ada prinsip dan matlamat dia. Memanglah dalam negara demokrasi kita kena bincanglah. Orang datang takkan kita nak tolak, kita dengarlah,” ujarnya.

    Menurutnya, PAS mempunyai dasar, prinsip dan matlamat yang jelas menjadi asas kepada perbincangan dengan mana-mana parti politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi ada walaun, selagi itu lebai munafik boleh bernafas. Betul ke golongan walaun ni kebanyakannya anak luar nikah..? Sebab apa aku berkata begitu..? Sebab otak anak luar nikah tak
      Pernah berkembang dan tak boleh memikir di luar kotak.

      Delete
    2. Maaf lah sedara rasanya tak sesuai bagi contoh anak luar nikah,ini seolah-olah menghina anak- anak luar nikah.bukan salah mereka sedara dilahirkan sebagai ANL.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Cantik bahasa 1017...pukimak ko.

      Delete
    5. Sedara 10.59,tok sah marah2 tegur secara baik lebih bagus dan tak panjang crita.terima tak terima tu terserah.hari2 cuti ni jgn ikut emo.cheers.

      Delete
    6. ts mah yu teng pun cuba buat anak luar nikah dengan pompuan cian tua, tapi gagal, sebab dah tak subur lagi.

      Delete
    7. 11:17...1017 bagi bahasa seposen aku bayar bahasa seposen.

      Delete
    8. Syabas 11.50 anda adalah seorang sangat hebat,saya kagum dgn kehebatan anda.

      Delete
    9. .

      Kuasa dalam tangan UMNO. Nak buat RUU pun MCA dah tegur!

      Perintah lah ikut Islam.
      Berakhlak lah ikut Islam.

      Islam akan datang sendiri.

      Delete
    10. Mamak akan datang walaupun tak dijemput!

      Delete
    11. Setuju dgn 15,43 macam duit dalam bank,tak dijemput tahu2 je da masuk dalam akaun juta-juta....

      Delete
  12. Nak menegakkan Islam tak perlukan sebuah parti pun dengan gelaran Islam. Apa terjadi sekarang ini, seruan untuk meramaikan lagi khariah Islam semakin merosot kerana majoriti yg bukan Islam melihat bahawa Islam adalah agama seperti parti PAS. Mana mungkin mereka mahu menganut sebuah agama yang pemimpinnya rasuah, menyokong rasuah dan korupsi, menyokong pemimpin kleptokrasi, memaki hamun musuh politik mereka, memfitnah pihak lawan dan paling teruk bersikap hipokrit (munafik). Itulah pandangan bukan Islam terhadap agama Islam, sedangkan yang bersikap begitu pemimpin sebuah parti yg meminjam nama Islam hanya untuk berkuasa dan mengisi perut dengan hasil politik. Kepada yang bukan Islam, mereka harus sedar bahawa pemimpin parti PAS sekarang kebanyakkannya bermoral keji dan hina di samping penerima rasuah berjumlah jutaan ringgit dari parti pemerintah. Sekiranya mereka bersikap seperti Bani Israel sekalipun atas sebab mereka memang penerima rasuah dan bukan berpolitik atas dasar agama Islam. Percayalah.....

    ReplyDelete
  13. Perutusan Tahun Baharu Cina 2017 Presiden PAS
    Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

    Keharmonian dan keberuntungan merupakan aspek kehidupan yang begitu diambil perhatian oleh masyarakat kaum Cina. Ia hakikatnya adalah fitrah keinsanan yang ada pada semua makhluk ciptaan Tuhan Pencipta Alam ini. Islam sebagai agama yang diredhaiNya telah lengkap sempurna memenuhi keperluan tersebut serta menunjukkan panduan kehidupan di atas muka bumi. Natijahnya jika diikuti, pasti terwujudnya hubungan, kasih sayang, keprihatinan, saling membantu, kebertanggungjawaban yakni keselamatan dan kesejahteraan di dunia juga di akhirat.

    Islam telah menetapkan asas bahawa semua manusia di atas muka bumi ini sejak penciptaannya dari dahulu, sekarang dan hingga kiamat, merupakan satu keluarga walaupun berbagai bangsa, kaum, keturunan, warna kulit, bahasa dan agama. Ia disebut dalam kitab agung untuk manusia akhir zaman iaitu al-Quran:

    “Wahai manusia, Kami jadikan kamu asalnya daripada (seorang ayah dan ibu) Adam dan Hawa), kemudian dilahirkan berbagai-bagai bangsa dan kaum, supaya kamu saling berkenalan antara satu sama lain.” (al-Hujurat: 13)

    Dalam konteks kita di Malaysia, masing-masing kaum yang ada; Cina, India, Iban, Dayak, Kadazan, Siam, Orang Asal, Melayu dan lain-lain tidak boleh hidup bersendirian. Mesti hidup saling berhubungan antara satu sama lain. Kerana realitinya juga, setiap bangsa hidup dengan kecenderungan sosioekonomi tersendiri dan berbeza antara satu sama lain. Keadaan ini mewujudkan perhubungan dan saling memerlukan antara satu sama lain.

    Setiap perbezaan kehidupan, budaya dan kepercayaan, tidak seharusnya mengasingkan kita kerana rasa hormat dan meraikan akan membuat kita lebih menghargai serta memerlukan sesama sendiri, lalu membawa kepada bertolong-tolongan dalam banyak perkara kebaikan dengan menjauhi juga keburukan.

    Kesatuan dari kepelbagaian inilah yang perlu diperkukuhkan kita pelbagai bangsa di negara ini. Agar dengannya terbina kekuatan di mana ia boleh mengawal kita dari aspek-aspek yang menjejaskan kehidupan seperti penyelewengan, penindasan dan kezaliman. Sebaliknya, diangkat kecintaan, kejujuran, kesetiaan dan segala nilai-nilai sistem hidup yang lebih baik lagi membahagiakan.

    Selamat Menyambut Tahun Baharu Cina kepada seluruh rakyat negara ini khususnya kaum Tionghua dan mudah-mudahan terbina kekuatan kesatuan kita untuk membawa Malaysia yang lebih maju dan makmur.

    “Inilah Penyelesaian Kita”

    ABDUL HADI AWANG
    Presiden PAS
    28 Rabiul Akhir 1438H / 27 Januari 2017M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye kami ada tonton tv3 dan filem tu pun sedang di tayangkan dan mmg ada bakat pendatang baru. Mgkn boleh box office nnti.

      Delete
    2. 1011
      Komen terbaik setakat ini.

      Delete
    3. .

      Manusia je satu keluarga.

      Fahaman itu yang tidak ke arah satu keluarga. Sesama sendiri di kafir kan... !

      Kalau Hadi jadi PM, mereka yang menentang akan di suruh buat negara sendiri atau paling dahsyat jadi macam syria.

      Delete
    4. Tuan guru nik Aziz tengok muka dia sahaja hati jd sejuk, sebab tu saya pangkah pas walau pun saya umno. Tu dulu la.. La ni tak kot.takat tu la

      Delete
    5. hanya pondan je yang stim tengok muka jantan lain!

      Delete
    6. 1541
      Hahaha...hg punya komen sempoi

      Delete
  14. Mengapa syariat Islam dikelirukan?
    ABDUL HADI AWANG
    RUU 355 terus menjadi sasaran untuk ditolak oleh sebahagian manusia di Malaysia sekarang, walaupun tujuannya khusus bagi penganut Islam sahaja untuk menaikkan taraf Mahkamah Syariah yang dihina dizaman penjajah dahulu setelah mereka merampas negara dan kuasa Raja-Raja yang melaksanakan Islam di zaman itu. RUU 355 juga menepati kedudukan Islam sebagai agama negara dalam Perlembagaan Malaysia dan konsep kebebasan beragama.

    Kajian para orientalis yang mengkaji Islam dan masyarakatnya menegaskan bahawa rahsia kemajuan umat Islam termasuk di rantau ini kerana berpegang dengan ajaran Islam yang sebenarnya secara menyeluruh termasuklah dalam aspek pentadbiran dan hukum syariat yang adil sehingga mewujudkan keamanan dan keselamatan, seterusnya berjati diri dengan iman, ilmu dan akhlak mulia.

    Negeri Melaka yang bersejarah dicatatkan sebagai tempat pertemuan budaya dan ekonomi serantau dan banyak catatan dipadamkan dalam Sejarah Nusantara, sebahagiannya masih tersimpan dalam arkib di negara-negara barat secara bertulis. Bahasa Melayu bertulisan huruf Al-Quran yang ditambah dengan huruf yang tidak mampu ditampung oleh huruf Bahasa Eropah yang dipaksa pada hari ini masih tetap ada pengaruhnya di seluruh rantau ini termasuklah Indonesia, Malaysia, Filipina, Thailand dan Kaum Cham di Kemboja dan Vietnam. Ini menujukkan betapa pengaruh tamadun Islam itu bertapak sehingga segala surat perjanjian dengan semua pihak ditulis dengan Bahasa Melayu dan hurufnya.

    Barat yang datang menjajah melaksanakan agenda menghapuskan pengaruh Islam dalam masyarakat serantau dengan niat yang jahat sehingga hari ini. Walaupun mereka sudah keluar dan kita telah merdeka pada sebutan dan tulisannya, sedarlah bahawa kemerdekaan itu dirancang dan diatur supaya kita terus lemah dan bergantung kepada mereka dalam semua perkara. Dalam masa yang sama, mereka meninggalkan saki baki pengaruh melalui pendidikan dan pelajaran yang membentuk jati diri anak negeri yang dijajah supaya menjadi hamba kepada mereka secara halus, seterusnya boleh menjadi khadam meneruskan agenda yang diatur.

    Penjajah itu telah mengatur strategi samada dijadikan rantau ini untuk terus digunakan untuk mendapatkan hasil dan rakyatnya dijadikan khadam atau mereka boleh dipanggil kembali menjadi penyelamat yang jahat dan tidak berperikemanusiaan.

    Sedarkah bahawa segala gejala negatif yang berselerak seperti kezaliman sesama sendiri, salahlaku kuasa dan harta negara, merebaknya rasuah, jenayah, maksiat, arak, dadah, judi, pergaulan bebas dan semuanya kerana kelemahan ideologi, teori, undang-undang, sistem dan segala warisan peninggalan penjajah yang dikekalkan. Tidakkah sepatutnya kita membuang saki baki peninggalan penjajah bila kita sudah merdeka? Mana yang baik terus dikekalkan, mana yang buruk dibuang dan ditinggalkan.

    Islam adalah petunjuk paling sempurna kepada manusia seluruhnya dalam semua urusan dan aspek kejadian kerana Islam ini ciptaan Allah Pencipta seluruh alam.

    Umat Islam wajib kembali kepada aqidahnya sendiri kecuali kalau aqidahnya sudah batal dan wajib dihidupkan semula secara ilmu dan ikhlas mencari kebenaran sebelum meninggal dunia kerana wawasan kita adalah wawasan akhirat, wawasan selepas mati.

    Adapun orang bukan Islam tidak dipaksa menganut Islam, namun mereka mestilah membuat kajian secara jujur sepertimana mereka membuat kajian terhadap teori dan ideologi barat yang juga bukan berasal daripada China dan India. Pembacaan terhadap Islam hendaklah diambil daripada sumber yang asal, bukannya melalui penulisan orientalis barat yang tidak ikhlas terhadap Islam. Kalau penulisan orientalis itu menjadi rujukannya, penganut Islam juga boleh menjadi sesat dan salah faham terhadap agamanya sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye kami ada tonton siri dan episod tu kt tv3. Tak tau la pulak klu TV 1 ada ulang tayang. Nk jgk tengok. Depa kata lakonan hadi mantap dan terbaik. Mgkn dpt anugerah kot.

      Delete
    2. RUU 355 ni dah bentang ke belum?
      RUU 355 ni dah ada deraf ke belum?
      RUU 355 ni dah ada para 1, para 2 dan seterusnya tertulis atas kertas ke belum?

      Kalau belum, tak payahlah sembang kencang nak salahkan baratlah, orientalislah. Salahkan diri sendiri yang tak buat apa-apa walau pun dah 60 tahun merdeka.

      Kalau dah ada tertulis, tunjukkanlah supaya orang Islam boleh baca dan sokong jika sesuai.

      Kalau setakat kesalahan zina atau minum arak, denda RM30,000 tak payahlah. Itu bukan hukum Islam

      Delete
    3. hukum mamak lagi best! takebeer!!!!

      Delete
  15. Sangat malang nasibnya kalau merasa megah kerana merujuk kepada bekas penjajah seperti penyakit yang disifatkan oleh Ibnu Khaldun dalam Kitab Al-Muqaddimah:

    "أن المغلوب مولع أبداً بالاقتداء بالغالب" (مقدمة ابن خلدون ص: 73، بترقيم الشاملة آليا)

    “Sesungguhnya bangsa yang dikalahkan seringkali tertarik dan terpengaruh dengan bangsa yang mengalahkan dan menjajahnya”

    Bangsa Jerman dan Jepun yang kalah perang dunia bangkit bersama jatidiri bangsa dan bahasa masing-masing dan kembali menjadi kuasa besar yang tidak bergantung dengan kuasa besar yang mengalahkannya. Dua negara ini disaksikan kembali menjadi kuat.

    Kita kembali kepada masalah mereka yang menolak RUU 355 adalah sebenarnya menghalang Islam kembali membangun umat. Mereka menghujahkan bukan tajuk asalnya RUU 355 tetapi mempersoalkan hukum Hudud, Qisas dan Takzir yang termasuk dibawah bidang kuasa negeri.

    Sebenarnya, RUU 355 bertujuan memperkasa bidang kuasa Mahkamah Syariah supaya ditinggikan kerana kedudukan Islam adalah Agama Persekutuan mengikut Perlembagaan dan agama lain bebas diamalkan. RUU 355 juga dapat memperkenalkan sistem kehakiman Islam secara terperinci dan meluas dan memperkenalkan konsep hukuman bertujuan mendidik bukannya mendera yang khusus bagi umat Islam sahaja.

    Ada yang menjadikan adanya dua sistem mahkamah sebagai alasan. Sebenarnya tidak menjadi salah adanya dua sistem mahkamah atau lebih dalam beberapa aspek kerana perbezaan agama dan budaya yang tidak harus dipaksa seperti contohnya undang-undang keluarga adalah berbeza diantara penganut Islam dan bukan Islam, bahkan sesama bukan Islam juga tidak sama agama mereka. Peraturan restoran Islam dan bukan Islam juga boleh berbeza kerana hukum halal dan haram yang tidak boleh dipaksa terhadap bukan Islam dan undang-undang pusaka turut berbeza. Ada juga perkara yang tidak boleh dibezakan undang-undangnya seperti undang-undang jalanraya kerana tidak masuk akal kalau dibezakan. Maka janganlah kita kelirukan akal kerana perkara yang berbeza yang dapat diselesaikan melalui dua sistem mahkamah.

    Pelaksanaan Islam juga memberi hikmah kepada semua pihak untuk membuat perbandingan diantara undang-undang Islam dan undang barat dalam perkara menyelesaikan masalah bersama yang tidak dapat diselesaikan seperti kadar jenayah, kemalangan jalanraya yang semakin meningkat dan gejala dadah yang tidak dapat di atasi sehingga kini di seluruh dunia.

    Islam bersikap tegas dalam perkara nas iaitu ketetapan Allah dan Rasul yang tidak mampu difikirkan oleh akal manusia tanpa memaksa orang bukan Islam. Namun Islam terbuka dalam isu kemanusiaan seperti hak asasi manusia mengikut fitrah seperti perlindungan terhadap agama, nyawa, keturunan, maruah dan harta sehingga Islam mengiktiraf dalam persamaan undang-undangnya dan membenarkan perbezaan terhadap agama dan adat kaum tertentu. Adanya banyak mazhab dalam hukum cabang syariat Islam adalah disebabkan oleh perubahan tempat, masa, dan perbezaan masyarakat.

    Sejarah perundangan moden banyak dipengaruhi oleh syariat Islam melalui kajian orientalis dan pergaulan dizaman penjajahan apabila mereka menerima banyak kajian para ulama Islam. Contohnya, demokrasi moden berubah daripada demokrasi purba sehingga wujudnya pilihanraya, apabila mereka membaca sejarah pemilihan ketua negara dizaman awal Islam.

    Selain itu juga, teori kalangan ahli falsafah barat untuk menghapuskan peperangan terpaksa menyerah kalah kepada panduan Al-Quran. Terjemahan Al-Quran dijadikan rujukan utama ketika menggubal undang-undang antarabangsa diawal abad yang lalu. Al-Quran mengajar bahawa peperangan menjadi tabii manusia dan menjadi wajib bagi menentang pencerobohan yang melampau tetapi jangan melampau dengan menggunakan undang-undang antarabangsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..

      ..


      KOMEN YANG MEMBUANG MASA !


      .

      Delete
    2. KOMEN YANG HEBAT 10.16, TERUSKAN USAHA MURNI, IBLIS SENTIASA AKAN MENENTANG!

      Delete
    3. Sendiri letak komen sendiri balas 10.16 & 13.56...tiga suku dan tb3 berpisah tiada

      Delete
    4. 14.19 sendiri cakap sendiri syok .... geng pondan tiga suku?

      Delete
    5. Memang betul ada Anon sewel, dia yang komen tapi dia balik yang jawab. Konon nak tunjuk dia ramai.

      Tengok time komen dihantar selang tak berapa minit. Dia ingat boleh bodohkan kita. Tak sedar dia bodohkan diri sendiri.

      Sanggup sendiri komen sendiri jawab.

      Kerja memaki orang tapi fakta satu haram pun tak ada.

      Nak menipu konon ramai tapi tak jadi. Nampak sangat tipunya.

      Delete
  16. Perbezaan syariat Islam dengan perundangan moden barat adalah dari sudut aspek rohani (hubungan dengan Allah dan Hari Akhirat), adanya perhitungan dosa dan pahala yang tidak ada pada dasar, konsep dan sistem barat. Mereka tidak mengambil contoh pemerintahan Rasulullah S.A.W. yang mengarahkan supaya dibayar diat (ganti rugi) di atas kesilapan tentera Islam terhadap nyawa dan harta musuh dalam satu peperangan. Peristiwa itu berlaku di zaman tidak ada undang-undang antarabangsa seperti hari ini, sebabnya kerana aspek rohani yang tersebut.

    Perbandingan di zaman kini adalah peristiwa pesawat MAS ditembak dan hilang, sebelumnya peristiwa pesawat Iran yang ditembak di Teluk, pesawat Libya dan Korea beberapa dekad yang telah berlalu, walaupun ada Mahkamah Antarabangsa dan berbagai-bagai pertubuhan antara negara, undang-undang antarabangsa dan hak asasi manusia, semuanya laksana sarang labah-labah sahaja, boleh dirempuh oleh yang besar dan gagah mengikut undang-undang di hutan rimba.

    Kejayaan syariat Islam mewujudkan keadilan untuk semua dan keamanan sejagat kerana kehebatannya yang menawan hati manusia sehingga berjaya menjadikan rantau yang dikuasai Islam di Asia, Utara Afrika dan Selatan Eropah sebagai tumpuan pedagang dan perkembangan sains dan teknologi yang bermanfaat daripada tamadun Islam yang memberi sumbangan kepada seluruh dunia. Kedengkian barat yang melihat kehebatan ini menyebabkan mereka mencetuskan Perang Salib dan Penjajahan Barat setelah mereka mencapai ilmu duniawi yang dicedok daripada tamadun Islam tetapi berkonsepkan sekularisma yang memisahkan cara hidup daripada agama dan mencetuskan imperialisma yang menindas.

    Hari ini dunia barat sedang menerima padahnya apabila tercetusnya krisis nilai kemanusian, kemusnahan moral, politik, ekonomi dan sosial tetapi menyalahkan pihak lain khususnya Islam yang menjadi mangsa utama. Sudah banyak kenyataan menunding jari terhadap Islam daripada beberapa tokoh ilmuan dan politik barat.

    Maka percayalah bahawa mereka yang menghalang segala usaha untuk kembali semula kepada Islam adalah khadam upahan yang dilantik di negeri masing-masing yang terperangkap dalam krisis nilai. Mereka boleh menerima negara yang bersih rasuah tetapi boleh kalau pemimpinnya pemabuk, mengamalkan seks bebas dan sebagainya yang lebih besar dosanya daripada rasuah. Mereka boleh menerima pemimpin yang bercakap benar dalam mengerjakan maksiat kerana bagi mereka berani berterus terang walaupun mengerjakan maksiat dan meneruskan maksiat yang lebih besar kerana tidak ada konsep bertaubat dalam kefahamamnya.

    PAS tidak boleh terpengaruh dengan mereka yang terperangkap dalam krisis nilai, apa lagi Islam berbeza menentukan nilai kemanusiaannya.

    Islam meletakkan sifat yang menyeluruh terhadap fitrah manusia dari segi nilai baik buruknya merangkumi jasad, akal, roh, individu, keluarga, masyarakat, hubungan dengan Tuhan dan alam sekeliling yang tidak ada dalam teori barat yang mengalami krisis nilai sehingga terserlah tanda kejatuhannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..

      ..


      KOMEN YANG MEMBUANG MASA !


      .

      Delete
    2. KOMEN YANG HEBAT 10.18, TERUSKAN USAHA MURNI, IBLIS SENTIASA AKAN MENENTANG!

      Delete
  17. Perbezaannya, Islam menjadikan segala amalan baik dan buruk laksana hubungan mata rantai yang tidak berpisah. Allah telah menyebut sebab keruntuhan tamadun terdahulu yang dipandang hebat pembangunan kebendaannya:

    أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ (6) إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ (7) الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ (8) وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ (9) وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ (10) الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ (11) فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ (12) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ (13) إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (14) الفجر.

    “Apakah kamu tidak melihat (dengan mengambil iktibar) betapa Tuhan lakukan terhadap kaum Aad, kotanya bernama Iram punya bangunan yang teguh dan tinggi yang tidak pernah dibangunkan sepertinya di negeri lain. Kaum Thamud yang dapat membina bangunannya di batu besar dan bukitnya dilembah kediaman mereka. Firaun (Raja Mesir) yang mempunyai bala tentera ramai jumlahnya. Mereka semuanya melampau di negeri masing-masing, mereka juga banyak melakukan kejahatan dalam negeri masing-masing. Lalu Tuhanmu timpakan ke atas mereka hukuman azab yang membinasakan semuanya. Sesungguhnya Tuhanmu sentiasa melihat dengan nyata (apa-apa yang dilakukan).”

    Sangat malang terhadap kalangan yang tidak senang dengan pertemuan dua parti UMNO, PAS dan NGO Islam kerana perbincangan perkara RUU 355, tetapi merasa senang kalau pertemuan DAP, MCA, GERAKAN dan sebagainya? Umat Islam sentiasa dianggap salah bila adanya sebarang usaha untuk melaksanakan Islam walaupun atas kepentingan bersama demi menyelamatkan semua.

    “Inilah Penyelesaian Kita”

    ABDUL HADI AWANG
    Presiden PAS
    28 Rabiul Akhir 1438H / 27 Januari 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..

      ..


      KOMEN YANG MEMBUANG MASA !


      .

      Delete
    2. KOMEN YANG HEBAT 10.19, TERUSKAN USAHA MURNI, IBLIS SENTIASA AKAN MENENTANG!

      Delete
  18. Anak haram PAS si walaun hanya pandai copy & paste aje. Itu pasal otak tak berkembang. Keh..keh...keh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak haram mamak tua hanya pandai buat komen bodoh, akal keling kuat giler. kah ... kah ... kah

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. mamak tongkang perosak bangsa..najib ikut terosak.

      Delete
    4. Mmg jahat sgt2 org tua kutuk tu.. Saya akan terus tonton episod seterusnya di tv3.

      Delete
    5. dah lah tua, masih berangan nak menyamun semula.

      Delete
    6. Episod baru ka kt tv3,musti mantap citer ni. Ada dusyum2 tak..

      Delete
    7. ada adengan seks pondan sekali?

      Delete
  19. MARANG – PAS mengulangi pendirian untuk tidak menerima pelawaan DAP untuk bekerjasama dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang untuk memastikan kemenangan pembangkang pada PRU14.


    Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, pelawaan Penasihat DAP Lim Kit Siang yang mahu kedua-dua parti bergabung semula bukanlah satu perkara baharu malah isu gabungan parti pembangkang akan timbul setiap kali menjelang pilihan raya umum sejak dulu lagi.

    Katanya, kerjasama itu tidak akan berlaku kerana masing-masing mempunyai agenda tersendiri malah DAP hingga kini menentang beberapa agenda utama PAS khususnya dalam meningkatkan hukum syariah dalam kalangan umat Islam.

    “Rang Undang-Undang 355 pun dia tak setuju, benda ni berkaitan dengan perkara asas dalam PAS untuk setiap dasar dan prinsip parti.

    “DAP ada agendanya, PAS pun ada agenda juga.. .jika ada percanggahan agenda, macam mana nak ke arah itu (kerjasama).

    “Pelawaan Kit Siang lebih kepada hendak menang, kita bukan sekadar nak menang pilihan raya sahaja, PAS mahu lakukan perubahan,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah mingguan di Rusila di sini, hari ini.

    Abdul Hadi mengulas mengenai pelawaan Kit Siang baru-baru ini yang berharap dapat bergabung semula dengan PAS untuk memastikan kemenangan dalam PRU14.

    Sebelum ini, DAP mengambil keputusan memutuskan hubungan dengan Abdul Hadi berikutan tindakan Pasyang bertegas mahu melaksanakan hudud di Kelantan dan pada masa sama DAP menuduh Abdul Hadi sebagai pemimpin yang tidak bermaruah dan tidak jujur.

    Sementara itu, ketika ditanya mengenai hasrat Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Dr. Mahathir Mohamad yang memilih untuk melupakan PAS, Abdul Hadi secara sinis berkata:

    “Tun M ni, berapa kali dia keluar masuk UMNO, berapa kali dia keluar, berapa kali dia masuk….tak konsisten”.

    Ditanya mengenai perbincangan antara PPBM dan PAS dijangka pada awal Februari ini, Abdul Hadi berkata, perbincangan boleh dilakukan namun PAS hanya mengutamakan prinsip, dasar dan matlamat parti itu dalam setiap perkara sebelum diputuskan

    ReplyDelete
  20. Umno-PAS akan kongsi pentas lagi di acara Flotilla
    Umno akan terus bekerjasama dengan PAS dan terbaru, kedua-dua parti politik itu akan bersama-sama pada pelancaran kapal misi Flotilla Rohingya pada 3 Februari depan.

    Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak berkata, kedua-dua parti itu akan terus mengadakan kerjasama terutamanya isu berkaitan ummah dan Islam.

    "Atas isu kepentingan ummah macam Rohingya, kita dapat berada di pentas yang sama dan saya diberitahu, pelancaran kapal Flotilla 3 Februari ini, insha-Allah PAS juga akan hadir bersama untuk majlis pelancaran pelayaran tersebut.

    "Kita boleh bekerjasama atas isu-isu yang menyentuh soal ummah, soal Islam dan sebagainya," katanya pada sidang media selepas mesyuarat Anggota Majlis Tertinggi Umno di PWTC hari ini.

    Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan pemberita berhubung perkembangan kerjasama antara Umno dan PAS.

    Selain itu, ditanya sama ada akan wujud kerjasama antara Umno dan PAS pada pilihan raya umum akan datang, Najib yang juga perdana menteri sebaliknya hanya memberitahu perkara itu lambat lagi akan berlaku.

    "Itu (kerjasama semasa pilihan raya) lain cerita. Ini soal ummah, soal (pindaan) rang undang-undang kita bincanglah bersama. Pilihan raya umum lambat lagi," ujar Najib.

    Ditanya tentang kehadiran Umno pada Himpunan RUU 355 anjuran PAS pada 18 Februari depan, Najib sebaliknya berkata pihaknya kini sedang memperhalusi segala aspek mengenai rang undang-undang berkenaan.

    "Saya akan buat ulasan nanti. Kita tengah halusi segala aspek rang undang-undang (akta 355). Bagi saya tempoh sikitlah," katanya tanpa mengulas lanjut mengenai perkara berkenaan.

    ReplyDelete
  21. Bermaksud: “Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Para sahabat menjawab: Bagi kami orang yang muflis ialah orang yang tidak memiliki wang mahupun hartabenda”. Lalu Rasulullah SAW bersabda lagi: Sebenarnya orang yang muflis dalam kalangan umatku ialah mereka yang pada hari Kiamat datang dengan membawa pahala amal solat, puasa, zakat dan haji tetapi semasa di dunia mereka pernah mencaci maki orang, menuduh tanpa bukti, memakan harta dengan zalim, membunuh dan memukul sesuka hati. Lalu pada hari kiamat, orang yang di zalimi akan menerima pahala amal si penzalim. Jika pahala amalnya telah habis (diberikan) sedangkan kesalahan dan dosanya semasa di dunia kepada orang yang tidak berdosa masih banyak, maka Alllah SWT akan memberi pula dosa orang yang dizalimi itu kepadanya sehingga semakin berat bebannya, lalu Allah SWT campakkan dia ke dalam neraka." (Riwayat Muslim)

    Berdasarkan hadith ini, dapat kita fahami bahawa golongan yang menjadi muflis di akhirat adalah berasal daripada mereka yang memiliki pahala, seperti pahala solat, puasa, zakat, haji dan sebagainya. Bagaimanapun, semua pahala ibadah mereka itu habis kerana digunakan sebagai membayar ganti rugi kepada insan yang pernah disakiti, dikianati atau dizalimi. Di samping mereka dibebankan dengan dosa orang yang dizalimi.

    Alangkah ruginya golongan muflis ini, kerana walaupun mempunyai pahala kerana mengerjakan ibadah dan bermacam kebaikan, akhirnya menjadi kosong kerana di ambil oleh orang lain sebagai ganti rugi dengan sebab kesalahan terhadap orang lain atau kezaliman yang telah dilakukan.

    Dalam kehidupan sehari-hari kita perlu berhati-hati agar tidak melakukan dosa, terutama dosa sesama manusia. Namun kenyataannya pada hari ini segelintir daripada kita secara terangan melakukan pelbagai kesalahan kepada orang lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akim ulamak,tok2 guru,ustad2 selalu menggunakn ayat quraan dn hadis2 apabila berhadapan dgn masyarakat,dn mengingatkn kita tentang perkara yg tidak baik,menggapa sesetengah dr mereka terutama pemimpin2 parti pilik tidak mempretikan hal2 ni..asyek menyalahkn pihak2 yg mereka yg bkn dr parti mereka..mengapa tidak ada muzakarah sesama kita seblm menuduh dn menghukum sesama kita

      Delete
    2. Kita org awam,kena ikut apa kata lobai2, mereka lebih tahu.jgn persoal mereka semua perkara dunia akhirat Kita jahil tak tau apa benda pun. Lg satu tun mahathir tu sejahat2 umat yg wajib Kita beriman.

      Delete
    3. tun madey hanya seorang mamak keji suka menyamun tidak lebih dari itu.

      Delete
    4. Setuju,tv3 pun ada tayang,Kita tengok episod seterusnya ye

      Delete
    5. X-RATED! ada adengan seks pondan.....

      Delete
    6. Ada X-rated!Tu yang lobai- lobai suka, kalau tak caya cuba tanya pak mus spender besar tu.

      Delete
    7. Sedara mohamed
      Teringat cerita sejarah dulu. Dulu sensasi betul berita tu.

      Delete
    8. En Mohamed dan Mr Labu,
      Jangan tak tahu sini ada Anon sewel, dia yang komen tapi dia balik yang jawab.

      Konon nak tunjuk dia ramai. Tengok time dia hantar komen, selang tak berapa minit.

      Dia ingat boleh bodohkan kita. Tak sedar dia bodohkan diri sendiri.

      Memang puak tu puak bangang agaknya. Nak menipu tapi tak jadi.

      Dari yang jadi kepalanya bangang sampaila ke kuncunya pun bangang juga. Nak tipu tapi tak real. Nampak sangat tipunya.

      Syok sendiri. Sendiri komen sendiri jawab. Sanggup dia buat kerja bodoh.

      Delete
    9. 16,35,mana tak sensasi nya sedara,tak pernah dibuat orang tebar bendera parti kat depan kamera.BESAR pulak tu bendera parti.hihihi...

      Delete
    10. Sedara mohamed
      Masih terbayang-bayang gambar bendera tu. Kikkihkih

      Delete
    11. Oi sedara sakit siot perut aku asyik ketawa...ada jual tak sedara aku nak buat souvenir la...kihkihkih

      Delete
  22. Kehadapan ayahanda Tun dan TDMY!!Usahlah mengharap pada PAS....takde apa2 pun....kelantan macam tu gak tak berubah diaorang memerintah...!terengganu masa dapat sepenggal dulu pun hampeh....org2 serban besar ni pandai cakap aja....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian Terengganu ayahanda Tun sekat royalti.

      Delete
    2. 11.02, rumah baru shj dah telan 1 billion. Kalau tidak sekat, entah apa yang jadi.

      Delete
    3. Rompak royalti Terengganu buat patong Lang kawi.

      Delete
    4. Dari TIA beranaknya 1mdb dipengerusikan najib razak. Sapa rompak sapa kalau bukan ketua penyamun laki bini bernafsu besar, najib dan rosmah mansor.

      Delete
    5. Dari Skandal BMF, MAS, PERWAJA, RENONG sampai ke Skandal BANK NEGARA, semua terjadi dibawah Pemerintahan Kuku Besi uTUrN Madey.

      Delete
    6. Fuyoo kaya kaya kaya skandal tu semua duit masuk akaun TUN kan??!

      Delete
    7. Episod ni blum tayang lg kt tv3 encik mat noor, tak syok la bg tau jln citer sblm masuk panggung tv3..tak aci mcm ni

      Delete
    8. X-RATED! ada adengan seks pondan.....

      Delete
    9. Sori lah mister labu nak buat camana,belum sempat masuk da terkeluar ar.

      Delete
    10. En Mohamed dan Mr Labu,
      Jangan tak tahu sini ada Anon sewel, dia yang komen tapi dia balik yang jawab.

      Konon nak tunjuk dia ramai. Tengok time dia hantar komen, selang tak berapa minit.

      Dia ingat boleh bodohkan kita. Tak sedar dia bodohkan diri sendiri.

      Memang puak tu puak bangang agaknya. Nak menipu tapi tak jadi.

      Dari yang jadi kepalanya bangang sampaila ke kuncunya pun bangang juga. Nak tipu tapi tak real. Nampak sangat tipunya.

      Syok sendiri. Sendiri komen sendiri jawab. Sanggup dia buat kerja bodoh.

      Delete
    11. Takpe biarkan je dia,orang mabuk ketum gitulah perangai dia.

      Delete
  23. Zaid Ibrahim for PM!

    ReplyDelete
  24. ROHINGYA DAN KITA: CONTOHI KERJASAMA PAS-UMNO
    Walaupun iklim politik Malaysia semakin panas saban hari, namun tidak sepatutnya setiap langkah-langkah parti politik ini ditimbang dengan neraca untung rugi meraih kekuasaan sahaja. Kewujudan parti politik bukan semata-mata untuk mendapat kuasa, bahkan kuasa hanya medium untuk memperbaiki kehidupan ke arah yang lebih baik.

    Justeru dalam isu Rohingya, semua parti politik sepatutnya mengenepikan dahulu persaingan merebut kuasa, terutama parti-parti yang dipimpin oleh orang Islam. Ini kerana konflik di Rakhine kini adalah melibatkan saudara sesama Islam, yang menjadi tanggungjawab setiap yang bernama muslim dari seluruh dunia. Lebih-lebih lagi negara kita, yang politiknya masih dikuasai oleh orang Islam. Juga kerana kita berkongsi rantau yang sama.

    Kenapa parti politik yang perlu bertindak, bukan NGO atau badan lain? Ini kerana masalah Rohingya perlu diselesaikan melalui cara politik. Ia melibatkan polisi kerajaan Myanmar terhadap etnik Rohingya. Ia juga soal penguatkuasaan undang-undang terhadap ekstremis Budhha yang membalun umat Islam. Juga berkenaan keselamatan serantau. NGO dan badan lain hanya boleh berperanan dalam bentuk kebajikan, kemanusiaan, kesedaran atau paling tinggi, menyuarakan perasaan. Untuk melakukan tekanan atau mengambil tindakan yang signifikan, perlu kepada penglibatan orang-orang politik.

    Lihat bagaimana PAS memainkan peranannya. Bermula dengan menyedarkan ahli dan rakyat melalui ceramah dan demonstrasi, menghantar memorandum kepada kerajaan Myanmar, kemudian bersemuka dengan kerajaan BN membincangkan isu ini. Walaupun kedua parti ini adalah seteru tradisi zaman berzaman, tetapi langkah mengenepikan perbezaan politik dalam isu ini amat matang dan patut dipuji.
    Hasil dari usaha ini, ia membawa kepada himpunan mega melibatkan Presiden PAS dan juga Presiden Umno, Najib Tun Razak. Selepas itu, satu lagi himpunan juga melibatkan Presiden PAS bersama wakil khas OIC, Tan Sri Syed Hamid Albar. Himpunan ini mendapat respon pelbagai di peringkat nasional dan antarabangsa, membuktikan keberkesanannya
    Kesinambungan dari kerjasama dua parti ini, Malaysia telah terkedepan dalam isu Rohingya berbanding negara Islam lain. Kerajaan Malaysia telah memanggil sidang tergempar menteri luar negara-negara OIC pada 19 Januari lepas semata-mata bagi membincangkan isu ini, walaupun Malaysia bukan pengerusi OIC. Sebelum itu kerajaan telah mengumumkan rombongan bantuan Food Flotilla for Arakan, dijadualkan Februari ini yang turut disertai PAS
    Malangnya, masih ada pihak yang mempertikaikan usaha ini, dengan hanya memandang melalui neraca politik yang sempit. Mereka anggap ini tidak lain hanya helah untuk PAS-UMNO bergabung. Tanpa mempeduli langsung nasib umat Islam di luar sana. Masih ada parti politik yang memainkan sentimen kepartian demi matlamat kuasa, sehingga membutakan pengikutnya terhadap isu sebenar iaitu Rohingya
    Sekiranya parti-parti politik lain seperti PKR, Pribumi dan PAN mengambil sikap sama sebagaimana PAS mendekati Umno, tentu badan-badan Islam lain di negara akan turut bersama. Ini akan membina sebuah desakan politik yang padu, sehingga digeruni di peringkat antarabangsa. Jika kerjasama PAS-Umno sahaja sudah membuatkan kerajaan Myanmar, Thailand dan negara-negara OIC bertindak, bagaimana agaknya yang akan berlaku jika kesemua instrument politik di negara ini digembleng bersama?

    Langkah ini juga adalah peringkat awal kepada kesatuan muslim serantau, seterusnya kesatuan muslim sedunia. Sekiranya kekuatan politik umat Islam dapat disatukan di Malaysia lalu berjaya memainkan peranan yang signifikan, tentu akan membuka mata umat Islam lain di Indonesia, Thailand, Filipina untuk mencontohi langkah yang sama, mengenepikan perbezaan politik untuk isu umat yang lebih mendesak

    ReplyDelete
  25. DAP LEBIH UTAMA DI MATA ‘BUNGA RAYA’ BERBANDING PAS
    Khabarnya pada 2 Februari ini, Parti ‘bunga raya’ akan membawa rombongannya untuk bertemu PAS, bertanyakan sama ada parti itu sudi atau tidak menjadi ‘isteri muda’ parti baru itu untuk mengejar kuasa politik di negara ini.

    Sementara itu, Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man pula menjelaskan bahawa PAS akan meneliti terlebih dahulu kenyataan-kenyataan yang pernah dibuat Pengerusi ‘bunga raya’ terhadap PAS sebelum ini sebelum pertemuan tersebut.

    Namun khabarnya, PAS kali ini bakal mengutarakan syarat yang lebih tegas dan keras kepada ‘bunga raya’, memungkinkan wakil ‘bunga raya’ yang ‘kurang rambut’ dalam pertemuan itu akan berpeluh memikirkan cara melunakkan perbincangan.

    Dalam hal ini, penulis tertanya-tanya, kenapa ‘bunga raya’ mencari DAP terlebih dahulu dan mencapai persetujuan untuk bekerjasama? Kenapa ‘bunga raya’ tidak cari PAS yang terang-terang beragama Islam dan berbangsa Melayu?

    Apakah kelebihan yang ada pada DAP dan PAN sehingga pengerusi ‘bunga raya’ sanggup turun berkempen siang malam di PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar untuk mereka? Walau menyedari dirnya tua, sanggup dia bantu PAN dan menentang PAS ketika itu?

    Maaf, penulis bukan bermaksud untuk menjadi ‘batu api’ dalam hal ini. Namun itulah fakta yang perlu diteliti oleh PAS tentang agenda sebenar ‘bunga raya’. Siapa yang tidak kenal dengan kelicikan ‘maverick’ itu, bukan? Ramai yang sudah terkena dan merana…

    Padahal, Pengerusi ‘bunga raya’ ketika itu boleh saja memilih untuk membantu calon PAS sama ada di Kuala Kangsar mahupun Sungai Besar. ‘Bunga raya’ boleh saja memilih untuk mesra dengan PAS berbanding DAP, PAN dan PKR, bukan?

    Baru-baru ini katanya dia ada mengutuk PAS ketika diwawancara media dari Singapura? Sedang dalam rencana mahu memujuk dan menjinakkan PAS, sempat lagi Pengerusi ‘bunga raya’ hentam PAS? Dia mahu bekerjasama dengan PAS atau tidak, sebenarnya?

    Sepatutnya ‘bunga raya’ perlu lebih yakin seperti PAN Kedah, DAP Kedah dan PKR Kedah. Mereka baru-baru ini memberitahu media bahawa mereka yakin akan menang besar di negeri itu jika berlaku pertembungan 3 penjuru dengan PAS dan BN.

    ‘Bunga raya’ patut tahu bahawa tanpa PAS pun, ‘anak bunga raya’ boleh menang di Parlimen Jerlun dan Dun Ayer Hitam kerana ‘briged’ PAN, PKR dan DAP sedia turun membantu pada PRU ke-14 nanti.

    Apakah tanpa PAS maka ‘bunga raya’ tidak boleh hidup? Dipimpin oleh seorang ‘negarawan paling ulung dalam cakrawala’ pun masih tidak yakin dengan diri sendiri? Apakah DAP, PKR dan PAN tidak cukup kuat untuk pastikan kuasa yang dikejar itu tercapai dek tangan?

    Nampak sangat terdesaknya ‘bunga raya’ untuk hidup. Mulanya terpaksa ‘melacur’ diri pada DAP, PAN dan PKR, kini meminta ehsan PAS selepas puas menghentam dan mengherdik parti itu semahu-mahunya? ‘Negarawan’ jenis apa begini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wakil bunga raya yg kurang rambut..hahahaha

      Delete
  26. MAMPUKAH MEREKA TIRU BN?
    Penulis teruja sangat apabila mendapat tahu bahawa Pengerusi ‘bunga raya’ mahu Pakatan Harapan dan parti baru itu membentuk sebuah parti pakatan yang rasmi sebagaimana kemuafakatan yang membentuk Barisan Nasional (BN) dengan parti-parti komponennya.

    Seperti yang kita maklum, BN terbentuk seawal merdeka dulu dengan nama Parti Perikatan yang menyatukan UMNO, MCA dan MIC. Kemudian nama tersebut ditukar menjadi Barisan Nasional pada 1973 dan PAS merupakan salah satu komponen BN ketika itu.

    Sedikit sebanyak, ia menunjukkan bahawa apa yang sedang dilakukan oleh pembangkang di zaman ini adalah dengan mencontohi teladan kemuafakatan BN yang berkonsepkan perkongsian kuasa untuk membentuk sebuah kerajaan yang stabil.

    Namun apabila Pengerusi ‘bunga raya’ mahu berbuat perkara yang sama terhadap pembangkang, ia pasti akan mencetus sesuatu yang menarik, bukan? Mampukah mereka mencipta kesepakatan sesama mereka?

    Sekiranya diteliti, parti-parti pembangkang di negara ini hanya mempunyai satu titik persamaan sahaja iaitu menewaskan BN. Sebaliknya, mereka mempunyai pelbagai perbezaan dasar, perjuangan, agenda dan prinsip yang amat kritikal untuk dinoktahkan dalam bentuk kesepakatan.

    Rasanya tidak perlu kita terlalu rumitkan kepada cabang-cabang dan ranting-ranting perbezaan antara mereka. Kita hanya lihat kepada perkara asas sahaja iaitu ‘kabinet bayangan’, khususnya dua jawatan utama, Perdana Menteri dan Timbalannya.

    Sekiranya diajukan soalan kepada mereka, mampukah mereka menjawab siapakah yang bakal menyandang jawatan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri jika berjaya membentuk kerajaan? Ada nama yang boleh mereka tetapkan?

    Jika disebut nama Anwar sebagai Perdana Menteri, tidak ada yang sentap? Baru saja diajukan nama Muhyiddin, sudah ada yang meroyan sakan menempelak di media menegaskan nama Anwar berkali-kali sebagai calon pilihan menjadi Perdana Menteri, bukan?

    Bila disebut pula jawatan Timbalan Perdana Menteri akan diberi kepada Lim Kit Siang, terpekik terlolong pula berdolak-dalik mengenainya. Ada yang menafikan, walau Pengerusi ‘bunga raya’ sendiri yang sebut ‘ada’. Kenapa? Takut? Paranoid?

    Jika disentuh pula soal pembahagian kerusi, penulis yakin nanti ada pula kerusi yang ‘terbang’ di sana sini. Sedangkan dalam parti sendiri pun bergaduh sakan hingga menabur cerita buruk menjatuhkan lawan di media sosial, inikan pula kerusi calon pilihan raya!

    Mampukah mereka mencapai kata sepakat dalam kesepakatan asas yang penulis nukilkan di atas? Penulis tidak fikir DAP, PKR, PAN dan ‘bunga raya’ mampu mencari kata sepakat dalam hal-hal tersebut. Apatah lagi jika dimaktubkan dalam sebuah perlembagaan seperti BN.

    Sekiranya PAS turut masuk ke dalam pakatan tersebut, maka penulis yakin ia akan jadi lebih ‘menarik’ caca merbanya. Mungkin bukan sekadar ‘kerusi terbang’, malah mungkin kita boleh saksikan meja terbalik dan sepak terajang ala cereka hindustan. Boleh ‘kiamat’ dibuatnya.

    Jadi, ekoran semalam ‘negarawan terlalu ulung’ itu ada menyebut mahu menubuhkan pakatan antara parti seperti BN, maka kita tunggu hasilnya. Bila agaknya ‘impian’ Pengerusi ‘bunga raya’ itu akan menjadi kenyataan? Atau ‘bunga’ akan lunyai sebelum mekar?

    ReplyDelete
  27. ‘BUNGA RAYA’ DEWA-DEWAKAN DAP, TAPI MALU MENGAKU DAP KETUA?
    Seboleh-bolehnya puak penyokong parti ‘bunga raya’ mahu rakyat di negara ini melihat DAP sebagai ‘suci’ berbanding parti di dalam Barisan Nasional (BN) yang membentuk kerajaan. Segalanya tentang DAP kini bagaikan ‘manis’ dan ‘cantik’ di mata mereka.

    Malah sesiapa saja yang menghentam DAP atau memburukkan parti ‘chauvinis ultra kiasu’ itu, maka mereka akan dilabel sebagai ‘pemakan dedak’, walaupun memang begitu pandangan rakyat khususnya umat Islam berbangsa Melayu terhadap parti pimpinan Lim Kit Siang tersebut.

    Meskipun begitu, pelik puak-puak ‘bunga raya’ itu begitu marah sekiranya DAP dianggap sebagai ‘ketua’ di dalam gabungan Pakatan Harapan dengan parti mereka. Kata mereka, ‘DAP bukan ketua’ dan pemimpin parti itu tidak akan dipilih sebagai calon Perdana Menteri pembangkang.

    Penulis agak hairan, selepas mereka menghentam DAP dan kepimpinan parti itu dulu, mereka sanggup ‘menjilat’ kembali segala ‘kahak hijau’ yang pernah mereka ‘ludah’. Lebih ajaib lagi, mereka menafikan pula kelayakan pemimpin DAP sebagai Perdana Menteri?

    Mungkin mereka lupa bahawa ‘dewa’ mereka sendiri, Dr Mahathir pernah mengingatkan bahawa pemimpin DAP termasuk Lim Kit Siang, Guan Eng dan pemimpin pembangkang yang bukan berbangsa Melayu layak menjadi Perdana Menteri jika parti itu berjaya menang majoriti kerusi dan dipilih sebagai Perdana Menteri.

    Jadi, mengapa nafikan hak DAP? Jika DAP berjaya menang 130 kerusi dari 222 kerusi parlimen di negara ini, apakah Guan Eng tidak layak menjadi Perdana Menteri sekiranya namanya diusul kepada Yang DiPertuan Agong? Sila rujuk pada Perlembagaan Persekutuan.

    Pada pandangan penulis, meskipun pemimpin DAP tidak berjawatan ketua pembangkang, namun tindakan-tindakan dan kenyataan yang dikeluarkan pemimpin parti itu menunjukkan merekalah ketua sebenar Pakatan Harapan dan parti ‘bunga raya’.

    Sebagai contoh, ketika mana Dr. Mahathir mencadangkan nama Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai calon Perdana Menteri pembangkang, ia telah ditolak dengan pantas oleh DAP. Cepat-cepat mereka tegaskan nama Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri pembangkang yang tunggal, bukan?

    Malah baru-baru ini, Kit Siang sekali lagi menegaskan bahawa Anwar merupakan calon Perdana Menteri yang dipersetujui mereka, manakala kedudukan Muhyiddin hanyalah Timbalan Perdana Menteri. Itupun Timbalan yang bersifat ‘sementara’ sahaja.
    Kenyataan Kit Siang itu telah menimbulkan banyak implikasi tentang ‘permainan politik’ yang cuba diatur DAP. Ia mempamerkan kedudukan Anwar, ‘bunga raya’, Muhyiddin dan mungkin membabitkan nama anak Mahathir sendiri walau tidak disebut namanya, bukan?

    Lebih jelas lagi, siapa saja calon Perdana Menteri pembangkang jika tidak mendapat persetujuan dan restu dari DAP, maka ia tidak akan diterima pakai walaupun cadangan itu datangnya dari seorang ‘dewa parti bunga raya’ yang digambarkan sebagai ‘negarawan ulung’.

    Maka jelaslah kedudukan sebenar DAP, bukan? Anwar bukan sesiapa tanpa sokongan DAP. PAN pula dilihat hanya bagaikan ‘pak lebai tunggangan’ baru DAP, manakala ‘fatwa’ dari ‘dewa bunga raya’ pula dilihat tidak laku tanpa ‘cop mohor’ persetujuan DAP. Nampak?

    Jadi, janganlah puak ‘bunga raya’ terkesan sangat bila DAP digambarkan sebagai ‘abang besar’ mereka. Kelihatan dari sudut realitinya memang begitu. Telan sajalah ‘pahit malu’ itu bila pemimpin sendiri meletakkan kehinaan pada diri sendiri, kan?

    Jadi bersempena menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14, suka penulis ucapkan awal-awal, ‘selamat menjadi ‘tunggangan’ DAP’. Harap jangan marah, kerana itulah yang penulis nampak…

    ReplyDelete
  28. Walaupun ini kisah lampau, Jadikanlah ianya satu pengajaran semoga kita tergolong dalam kalangan hamba-Nya yang redha dan bersyukur, In’shaa Allah.

    Berapa sen nilai iman dan taqwa kita? Sedangkan baru diuji 20sen pun sudah hilang akal hilang pedoman. Walhal Allah baru uji dengan azab didunia kerana kita lupa mengingati-Nya asyik ingat kepentingan dunia?

    Kalaupun anda minta saya berusaha bukan sekadar mengharap dan berdoa sahaja. Tapi Allah suruh kita berusaha pada perkara yang Allah redha buka? Bukanya dengan berusaha bersusah payah menghasut memfitnah mencaci mencela menghina dan lainya. Kerana perbuatan keji itulah punca kita hidup sengsara tanpa limpahan rahmat dari Nya.

    Cubalah belajar redha & bersyukur.
    Jom amalkan doa ini.

    رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

    “..Rabbi aw zi’niy an asykura ni’matakallatiy an’amta ‘alayya wa’alaa waalidayya wa an a’mala shaalihan tardhaahu wa ashlihliy fii dzurriyyatiy inniy tubtu ilayka wa inniy minal muslimiin..”

    “Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri ni`mat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri”.
    (Al-Ahqaf : ayat 15)

    ReplyDelete
  29. MASALAH AHLI DAN PENYOKONG YANG MUNGKIN AKAN MEROSAKKAN PAS…
    Sememangnya PAS kini menjadi perhatian ramai apabila mereka terus bertegas enggan menjalin kerjasama dengan Pakatan Harapan sebagaimana parti ‘Bunga Raya’. Pendirian itu jelas sedikit-sebanyak membezakan taraf dan maruah antara PAS dan ‘Bunga Raya’ di mata kita.

    Dalam penelitian penulis tentang pendirian dan perubahan PAS yang terbaru ini, ia menunjukkan sejauh mana tahap serius PAS untuk kembali ke landasan sebenar parti itu, iaitu mencari keredhaan Allah melalui setiap tindakan politik mereka.

    Maksudnya, PAS tidak kisah sekiranya kalah di semua kerusi sekalipun asalkan mereka mendapat redha Allah. Dalam kata mudah, tidak diangkat menjadi kerajaan pun tidak mengapa asalkan Allah redha atas tindakan yang mereka buat.

    Pada pandangan penulis, konsep seperti ini sememangnya difahami oleh para pemimpin parti itu yang mempunyai fahaman agama yang tinggi dan kuat pendiriannya. Bagi mereka, politik hanyalah bersifat perjuangan duniawi bagi mendapat redha Allah di akhirat.

    Namun begitu, pemahaman seperti itu hanya difahami oleh golongan ulama sahaja. Manakala ahli-ahli dan para penyokong PAS yang sebelum ini hanya ikut-ikutan atau ‘taqlid’ perjuangan mereka, akal dan kefahamannya tidak sampai ke tahap itu.

    Bagi mereka, jika mahu berpolitik, maka PAS perlu menang pilihan raya dan jadi kerajaan. Pada golongan ini, mereka beranggapan bahawa PAS boleh lakukan apa saja termasuk menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal bagi memenuhi matlamat politik parti.

    Pada penulis, itulah yang menjadi masalah yang membarah di dalam PAS sejak sekian lama. Doktrin seperti itu sudah lama berakar umbi di dalam ahli dan pengikut PAS jenis tersebut, tanpa mendapat sebarang pencerahan yang menyakinkan mereka.

    Pada pengamatan penulis, penyokong PAS yang bersifat seperti itu rata-ratanya golongan muda dan kurang pendidikan agama. Mereka-mereka inilah yang paling mudah dipengaruhi ‘geng Mat Sabu’ dahulu. Cuma mereka tidak tergamak sahaja meninggalkan PAS…

    Pada hemat penulis, semua ini berlaku kerana kurangnya perhatian pucuk pimpinan PAS terhadap kepentingan program-program PAS yang lama. Program tamrin, tasykil, tarbiyah dan seumpamanya sudah lama terpinggir dan tidak lagi dijalankan PAS.

    Sekiranya diadakan program seumpama itupun, ramai yang enggan menyertainya kerana ia dilihat ‘kolot’ dan tidak menarik. Jika ada yang sertainya pun, modul program yang dijalankan khabarnya kurang memberikan kesan mendalam seperti yang pernah dibuat dulu.

    Hal sebeginilah yang akan menimbulkan masalah pada PAS sekiranya membuat suatu keputusan. Sebagai contoh, jika PAS memutuskan untuk tidak bekerjasama dengan ‘bunga raya’, maka golongan ini akan melihat PAS sebagai bertindak ‘bodoh’ dan sebagainya.

    Dan mungkin juga ada yang akan meninggalkan PAS atau tidak memberikan undi lagi pada PAS pada PRU yang akan datang jika parti itu tidak bekerjasama dengan Pakatan Harapan. Mungkin bagi mereka, jika ‘bunga raya’ bekerjasama dengan Pakatan Harapan, maka tidak salah untuk PAS berbuat perkara yang sama.

    Pada penulis, PAS perlu memberi perhatian terhadap soal ini. Bukanlah mahu menjaga tepi ‘kain jubah’ PAS. Tapi penulis mempunyai ramai keluarga dan rakan yang merupakan ahli dan penyokong PAS tulen. Mereka inilah yang menyuarakan pandangan sesekali penulis pulang ke kampung halaman.

    Bukan apa. Malulah PAS jika kalah kepada parti-parti baru seperti ‘bunga raya’ dan PAN. Sedangkan Presiden PAS baru-baru ini ada mengatakan bahawa PAS merupakan parti ‘otai’, bukankah memalukan jika prestasinya nanti lebih corot dari ‘newbies’, bukan?

    ReplyDelete
  30. SIAPA SEBENARNYA YANG DISAMPUK ‘SAWAN GILA DIRASUK HANTU’?
    Sebelum ini, ramai puak pembangkang begitu ghairah mendakwa Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak, kononnya bila-bila masa saja beliau akan ditahan pihak berkuasa Amerika Syarikat jika berkunjung ke negara kuasa barat itu.

    Alasan mereka cuma membabitkan tentang pertuduhan yang dibuat oleh DoJ yang kononnya melibatkan MO1. Padahal, siapa yang mahir dengan bahasa perundangan akan mudah mendapati bahawa yang dituduh bukannya MO1 pun. Bebal atau tidak pemikiran mereka, fikirkan sendiri.

    Sementelah itu, tiba-tiba saja CIA mendedahkan beberapa keping dokumen yang sebelum ini dianggap sebagai ‘classified’ dan kini telah diumum sebagai ‘declassified’. Bila didapati dokumen itu menyebut tentang skandal membabitkan ‘dewata raya’ mereka, maka meroyan sakanlah mereka dibuatnya…

    Melatah tidak tentu hala, tiba-tiba saja mereka menuduh pihak berkuasa Amerika Syarikat itu kononnya berpakat dengan Najib untuk menjejaskan nama baik Pengerusi ‘Bunga Raya’?! Sekejap katanya mereka mahu tangkap Najib, sekejap kata mereka berpakat pula dengan Najib? Mana satu yang betul? Atau otak puak pembangkang itu yang tidak betul?

    Siapa yang menuduh begitu? Siapa lagi kalau pemimpin PAS dari utara yang begitu terkenal dengan label ‘harum manis’! Siapa agaknya yang menghidap penyakit ‘sawan gila dirasuk hantu’ bagai dikata? Jadi begitu kerana dalam hati sudah berniat untuk ‘langgar bai’ah’ PRU ke-13?

    Pada pandangan penulis, puak pembangkang seharusnya bertenang saja dan tidak gelabah ‘biawak’ mengenai pendedahan CIA itu. Lagipun, belum ada lagi mahkamah dalam dunia yang mengesahkan Pengerusi ‘Bunga Raya’ bersalah dalam skandal berkenaan. Kenapa ‘bercempera’ bagai kera terkena belacan?

    CIA hanya mendedahkan skandal yang sudah berusia lebih kurang 30 tahun saja. Tiada sebarang keputusan atau ‘judicial precedent’ berhubung skandal berbilion USD itu pun. Cuma adalah sedikit sebanyak maklumat mengenai skandal tersebut, bukan?

    Namun, sekiranya mahu mengetahui lebih lanjut mengenai skandal BMF itu, boleh juga bertanya kepada penulis ‘tersohor’, Lim Kit Siang, yang pernah menulis buku yang bertajuk ‘The BMF Scandal’ terbitan 1983. Penulis yakin, jika buku itu diulang cetak sekarang, mungkin penulisnya boleh kaya raya…

    Penulis yakin, penulis buku itu banyak maklumat dan fakta mengenai skandal BMF itu. Jika tidak, masakan dia mampu untuk mengarang sebuah buku mengenainya, bukan? Cuma, Ahli Parlimen ‘harum manis’ itu perlu faham bahasa Inggeris terlebih dahulu kerana buku tersebut ditulis dalam bahasa asing tersebut.

    Sekadar bertanya pada penulis buku saja, rasanya itu tidak memadai untuk mengetahui kebenaran di sebalik skandal yang membabitkan wang rakyat tersebut. Khabarnya ada yang menjadi mangsa bunuh ketika menyiasat mengenai skandal panas itu.

    Jadi, untuk tidak menjadikan kematian itu sebagai sesuatu yang sia-sia, penulis menyarankan supaya Ahli Parlimen ‘harum manis’ itu dan penulis buku ‘The BMF Scandal’ tersebut buat ‘tagteam’ dan mendesak supaya skandal tersebut dibongkar hingga ke lubang cacing.

    Itupun kalau benarlah Ahli Parlimen dan penulis buku itu betul-betul ikhlas untuk mencari kebenaranlah. Namun jika sekadar menjaja retorik kosong dan bersikap ‘double standard’, maka fikirkan sendiri siapa sebenarnya yang mengidap penyakit ‘sawan gila dirasuk hantu’…

    ReplyDelete
  31. 1. CIA or BMF report is irrelevant ib this topic.

    2. If you read Hadi's statement that if you want to work with PAS, "ikut cara PAS". Saya tanya umno nak ke?

    3. Umno nak PAS sebagai kuda tunggangan in return for $$$. Kan RM91 juta dan dibayar!

    4. So Bersatu, forget about PAS. Parasites are parasites.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn bro, pas tu partai Islam, berdosa tolak partai Islam. Tun mahathit tu sejahat2 Umah...musti sedara tak tengok wayang yg sedang ditayangkan di tv3 setiap mlm jam 8 mlm. Rugi bro tak tonton..mcm2 aksi,drama Dan sdgnya.. Tonton ye.

      Delete
    2. PAS tak rela ditunggang Mamak!

      Delete
    3. Rela ditunggang umno.....isle ke?

      Isle dapat rasuah 91 juta. Isle boleh rasuah.

      Islam haramkan rasuah tapi isle halal...

      Delete
    4. pilih yang mana satu, mamak atau UMNO yang tunggang!!!! LOL

      Delete
  32. Tolong nasihat sama TSMY tu senyap2 pi jumpa MB Kltn bncang apa lg..Nampak sangat TSMY ada hati lg ngan pas ni..Cukup2lah TSMY ooi,orang dah tak mau buat apa kita nak pujuk..Biaq mampuih pi lah depa..Jangan tunjuk kesiah yang berlebihan nnt rakyat naik benci ngan pula..Cukup2lah TSMY..!

    ReplyDelete
  33. Walaun copy paste memang membosankan. Padanlah Lobai Chai takat sepenggal saja di Kedah dan Ganu. Hadi the King Joker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey the King Penyamun.

      Delete
    2. Episod ni blum lg ditayangkan di tv3,mgkn saya terlepas episod ini. Saya cuba tonton lg kot ada ulang tayang. Thanks bro for the info.

      Delete
    3. X-RATED! ada adengan seks pondan.....

      Delete
  34. Oleh kerana tuan2 politik itu berpakat dengan diikat pada hukum rimba (bersandarkan kerusi yg dimenangi).

    maka demikianlah bai'ah mereka bersifat fleksibel dan tidak wajib untuknya melantik kuasa pemutus.

    Maha Suci Allahswt inilah seburuk-buruk pemimpin untuk golongan jahil lagi menyombong diri.

    Maka diatas sifat hukum rimba inilah PPBM begitu terdesak untuk mencari kerusi kosong buat puaknya bertanding kelak.

    Bukankah sebelum itu mereka (PPBM) sudah pun diberikan peringatan agar tidak meminta kerusi pada "rakan" sekutunya didalam Pakatan Harapan.

    DAP tanpa ragu dan kelihatan berjaya melepaskan diri apabila berkata - "puak kami hanya bertanding di kerusi majoriti bangsa bermata sepet, sedangkan PPBM bukanlah dari kalangan bangsa kami".

    PKR juga tidak akan memberikan kerusinya apabila memberi cadangan supaya PPBM bertanding diluar selangor dan hanya bertanding di kerusi majoriti bangsa melayu dan turut berhasrat agar PAN diserap masuk kedalam PKR atau DAP.

    Lalu harapannya hanya kepada PAS supaya membahagikan sebahagian dari kerusinya dan mereka mengejar PAS laksana serigala mengejar mangsanya.

    Puak yang sangat terhimpit adalah PPBM dan PAN - kerana terpaksa berebutkan kerusi dikawasan majoriti bangsa melayu/islam dan terpaksa berhadapan pula pada PAS serta UMNO.

    PKR yg membawa slogan (tidak bersifat bangsa n agama) aneh atau licik ? -menggunakan alasan kerusinya tidak boleh didermakan kepada PPBM atau PAN kerana bertanding di kawasan mix voter/pengundi bercampur.

    DAP yg membawa slogan (malaysian malaysia) aneh atau licik? - bahkan lebih kuat hujahnya dengan alasan puaknya bertanding di kerusi bangsa cina walaupun sangat berlawanan dengan sloganya sendiri.

    Hukum Rimba yg mengikat tuan2 politikmu benar2 membuatkan mereka setengah gila




    ReplyDelete
    Replies
    1. Filem ni mmg blum di tayang lg.. Hebat jln citer nya. Aksi dusyum2 byk.. Hero sekali tumbuk, 18 penjahat madey masuk longkang.. Ada tarian dan nyayian lg..

      Delete
    2. X-RATED! ada adengan seks pondan.....

      Delete
  35. PAS...P = Parti - A = Islam (?) Aslam (baru betul tapi tidak bermakna Islam) - S = SeMalaysia.
    Tang sini dah tak betul...padanlah semenjak ditubuhkan tak pernah dapat berkuasa. PAS (abjad ni banyak negatif dari positif). Baik bubar aje dan bagi yang berkepentingan (nak jadi Mentri ke, nak jadi CEO ke) pi join je UMNO.

    ReplyDelete
  36. Dikatakan PAS kalah teruk
    SUBKY LATIF
    DIKATAKAN lagi, kali ini oleh pelarian PAS bahawa PAS akan kalah teruk dalam PRU yang akan tiba nanti.

    Ia bukan cabaran baru yang PAS dengar, malah ia berpatah arang dengan DAP, pimpinan DAP sudah meramalkan PAS tidak akan dapat mengekalkan kebanyakan kerusinya yang dimenangi dalam PRU13.

    Cuma yang terbaru itu disebarkan atas dapatan kaji selidik terkini PAS akan kalah teruk juga. Khabaran demikian telah PAS maklumi lama dan ia sedia hadapi cabaran itu.

    Adalah baik PAS mendengarnya dan bersedia menghadapinya. Ia lebih baik dari dikatakan ia akan menang besar dan bakal merampas kerajaan pusat, tiba-tiba ia kalah teruk. Jika ia dikatakan kalah teruk dan benar ia kalah teruk, maka ia sudah bersedia dan tidak terkesan sangat akan kemungkinannya. Jika ia diberi harapan tinggi, yang boleh menjadikan ia leka, tiba-tiba tidak jadi bagai yang dikata, kesannya lalu tidak terkira.

    Dengan semua kata-kata pelemah semangat itu, PAS bersedia dan tidak terkejut jika ia tinggal satu kerusi saja di Parlimen seperti yang dialaminya dalam PRU 1955 dan PRU 1986.

    Selepas ia dapat satu tahun 1955, tahun 1959 ia dapat 13 dan dua kerajaan negeri, Kelantan dan Terengganu. Selepas tinggal satu saja tahun 1986, ia rampas semula Kelantan bersama S46 tahun 1990. Atas nama Perpaduan Ummah ia sapu bersih kerusi Dun dan Parlimen Kelantan.

    Jangan semua sedap sangka PAS saja yang bakal kalah teruk. Ingat sama apa Pak Pandir kata, ‘Bukan Andih saja kematian anak!’

    Jika PAS bernasib teruk, lain-lain pembangkang juga akan teruk sama, bahkan lebih teruk. Mungkin DAP saja tidak seteruk yang lain. Kemungkinan teruk juga. Jika PAS tidak dikacau dan berlapang dada dengan perjuangan PAS yang antaranya menegakkan hudud, semuanya berhadapan tinggi membuat kejayaan yang lebih baik dari PRU13.

    Jika PAS tidak dikhianati, lebih cepat BN dicampakkan ke longkang, lebih cepat pemulihan nasional dapat dilakukan, lebih cepat rasuah dapat dihapuskan dan perkauman diminimumkan. Jika PAS tidak dikacau, tidaklah diramalkan Lim Kit Siang akan mati sebagai Timbalan Perdana Menteri, tetapi dia tidak akan mati sebagai pembangkang juga. Dia mungkin mati sebagai menteri kanan.

    Jika PAS kalah teruk, jangan fikir orang yang lari dari PAS akan bernasib lebih baik dari PAS. Parti yang tidak bersama PAS lagi pun akan sama-sama susah dan yang meninggalkan Umno juga tidak dapat apa yanag diburu.

    Jika PAS kalah, ia kalah kerana mempertahankan perjuangan. Orang yang mempertahankan perjuangan jika kalah tidak dikira kalah. Gugur mempertahankan Islam tidak dikira gugur tapi hidup terus. Yang benar-benar kalah ialah yang meninggalkan perjuangan.

    Mengapa semua sangka PAS akan kalah teruk? Kerana PAS dirasa dan disangka mulai jadi golongan yang sedikit. Dalam demokrasi golongan yang sedikit golongan yang kalah.

    Sekalipun Islam mahu menjadi umat yang teramai, tetapi Islam juga memberi kedudukan mulia kepada golongan yang sedikit, bahkan menyeru supaya jadilah golongan yang sedikit. Yang bangkit solat malam adalah sedikit. Yang banyak solat dan puasa sunat adalah sedikit. Yang mencebur diri dalam jihad Islami juga sedikit. Yang bersama PAS, tidak Umno adalah sedikit.

    Moga-moga PAS dimasukkan dalam golongan yang sedikit yang dimaksudkan, jangan jadi golongan terbanyak tapi laksana buih di laut dan jadi orang ikut-ikutan.

    Golongan yang sedikit inilah yang menumbangkan tentera Jalut dan yang memukul teruk musyrikin dalam Perang Bada

    ReplyDelete
  37. UNDI PAS UNDI ISLAM ....

    ReplyDelete
  38. maksud sebenar PPBM,

    Parti Perompak Bersatu Mamak!

    ReplyDelete
  39. PAS cuma akan join pihak yg berpotensi besar menang dan UMNO dikatakan tidak ada masalah menang sebab faktor melayu2 yg tegar UMNO. Blom campur taktik manipulasi SPRM, undi tentera2, polis dan kakitangan kerajaan. Jadi PAS punya pikiran ini la peluang keemasan nak tunjukkan betapa dia boleh menjadi sahabat yg berguna utk UMNO setelah dipandang lekeh oleh Najib. Kononnya sahabat kopiah yg boleh mewujudkan persepsi "Islam" kepada UMNO. PPBM seharusnya berhati2 dgn PAS sebab dasar talam dua muka mcm ni la yg bakal menggagalkan usaha menyelamatkan malaysia. Presiden dok mengendeng UMNO...Timbalan presiden dok bermuka2 dgn PPBM dan ahli2 PAS akan ikut apa saja tuan presiden cakap mcm lembu...kecuali YB Mahfuz yg aku lihat lebih ikhlas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS memang bergeliga!

      Delete
    2. Geliga pala otak ko...ini la parti belut yg sebenar-benarnya...parti yg memperalatkan agama demi wang dan kuasa. Setakat geliga lagi geliga umno sebab abis semua melayu kena tipu....berketayap atau tidak...sampai dah jadi bodoh mcm lembu. Nasib baik la ada PPBM...ada la jugak harapan utk melayu.

      Delete
    3. pala otak mak kau le!

      Delete
  40. Pada saya sudah tidak nampak apa2 jalan untuk kedua2 parti ini berkerjasama.....lebih2 lagi dengan kenyataan Tuan Ibrahim beberapa hari lalu yang tidak berniat untuk berkerjasama dengan Mukhriz mahu pun Umno.Mengikut kata Tuan Ibrahim buat apa PAS berkerjasama dengan BERSATU sedangkan Negeri Kedah adalah sasaran utama PAS dalam PRU 14 nanti.
    PKR dan AMANAH kelihatan terlalu lemah kalau nak dibandingkan dengan DAP.Tetapi walau baigamana pun hanya BERSATU yang kelihatan kuat walau pun masih baru,ini diakui oleh pemimpin dalam Pakatan Harapan sendiri.

    Kalau nak diikutkan pembangkang tak perlu lagi dah nak mengadakan apa2 rundingan dengan PAS (Pati Ajaran Sesat) ni,semakin dipujuk semakin jual mahal...biarkan saja mereka bersama dengan Umno.Pas ini sejak dari dulu pun merupakan sebuah parti yang tidak boleh dibawa berbincang....dan memang tepat pun dikatakan oleh banyak pihak sebagai sebuah parti yang SESAT.......suka mengambil kesempatan diatas kelemahan pihak lain!!....zalim dan penuh dengan segala kejahatan!!....mudah2an seluruh rakyat Malaysia yang masih sayangkan Negara tercinta ini mari sama2 kita tolak parti SESAT ini pada PRU 14 yang akan datang.

    ReplyDelete
  41. Setuju dengan tuan Budin dan kesemua kawan2 yang menyokong tinggalkan sahaja PAS. Buang masa, tenaga dan kudrat.

    Apa diharap lagi dari parti takfir ini. Masa dah tamat, Jom BERSATU..

    AMANAH, PKR dan DAP kelihatan menyokong Tun M dan PPBM. Sudah2lah dengan PAS ini.

    Orang-orang dahulukala nasihat kalau nak kahwin jangan cari yang jual mahal sangat, nanti berlagak tak sudah seolah-olah kita ni tak ada harga, seolah-olah kalau dia tak nak kat kita takdak sapa yang lain yang nak kat kita. Seolah-olah tanpanya kita tak mampu teruskan hidup. Cari yang memang terbuka hati dengan kita.

    Salahuddin Ayub juga telah memberi peringatan kepada PPBM tentang masa yang telah tamat dan pilihan yang PPBM ada.

    Ingat juga nasihat orang Cina seseorang yang terlalu ghairah mahu berkawan dengan semua pihak kelak satu pun takkan jadi kawannya.

    Di antara PAS dan AMANAH pilihannya sudah jelas.

    Lets move on. Jom berSATU dan berAMANAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hidup MAH YU TENG suka masuk cina!!!!

      Delete
  42. Mmg bodoh siapa yg msh nak runding dgn Pas. Dah jelas pas tak akan berdamai dgn parti yg bersama dgn amanah dan dap mengapa msh mengharspkan

    Bodoh..bodoh..bodoh.
    Buang masa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh punya mamak tua!!!!!

      Delete
  43. Jom PiKiR yg terbaik...semua berSATU tumbangkan umno...sama2 berAMANAH bila dah menang nanti dan kipiDAP memerintah dgn berintegriti agar menjadi WARISAN utk generasi seterusnya...mari2...nanti melePAS. Lupakan PAS yg dok sibuk mengiPAS najib mcm hamPAS.

    ReplyDelete
  44. Mamak Tua kencing kuat ....

    ReplyDelete
  45. semakin panas kata mengata, tegur menegur antara penyokong pas, bersatu,dan umno....melayu sama melayu...

    buat pas....korang nak geng dengan siapa pun korang punya pasal lah...cuma aku nak kata satu perkara saja lah...kalau betul korang nak tegakkan islam buatlah betul betul....perkara besar yang korang nak terjah...perkara kecil korang alpa...kalau perkara kecil pun korang tak mampu nak bendung...macamana rakyat nak sokong korang....

    kalau betul korang berdiri atas landasan islam....lama dah korang maju dan berjaya...kedah dan terengganu yang pernah berada dibawah pas...terlepas balik ke umno....maknanya perjuangan korang pun tak betul....

    apatah lagi nak tawan negeri yang lain.....dalam parti korang sendiri pun tak sehaluan.....perbetulkan dalaman korang dulu...tetapkan iktiqad...antara korang sendiri yang sepatutnya menutup aurat pun punggung boleh terdedah...inikan pula nak tutup aurat org lain...

    cermin dulu diri sendiri sebelum nak nak lihat cermin org lain.

    ReplyDelete
  46. Info dalaman
    Umnu ada 6^ baki pemakan. PAs dh tinggal 2%.
    Setiap program UMnu guna ber bus2 fake audience.
    Program Lobai WalUnta ibnu Baghal terpaksa paksa sekolah Tahfiz tajaan.
    TV3 suku pun dh susah nk cari angle shit. Kesian tul laa.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...