Tuesday, 3 January 2017

INILAH ULAMA YANG ADIL DAN SEIMBANG....


Berbanding Mufti Perak, Harussani Zakaria, Mufti Pahang, Dr Abdul Rahman Osman atau Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dr. Asyraf Wajdi Dasuki, kenyataan oleh Timbalan Mufti Kedah, Sheikh Marwazi  Dziyauddin berhubung dana haji dan kaitannya dengan amalan yang mabrur di sisi Tuhan, terlihat lebih adil, seimbang dan boleh diterima ramai.

Dalam penjelasannya berhubung bidasan Tun Mahathir Mohamad bahawa mereka yang ditaja hajinya melalui dana 1MDB mungkin kurang mabrur, Sheikh Marwazi berkata, antara asas utama dalam ibadah haji ialah mesti bersumberkan dana yang halal kerana jika sumber dananya tidak halal, dikhuatiri amalan rukun Islam kelima itu tidak diterima oleh Tuhan.
Kata beliau, sekiranya wang daripada dana 1MDB  merupakan pelaburan yang patuh syariah, ibadah bagi orang yang melaksanakan haji akan diterima oleh Allah.

"Memang kita dituntut dan diwajibkan melaksanakan ibadah dengan menggunakan harta yang halal dan bersih.

"Kalau dalam masalah 1MDB, saya tak pasti duit itu macam mana. Kalau duitnya duit pelaburan dan patuh syariah seperti pelaburan-pelaburan lain, mudah-mudahan kita berharap kerja haji itu akan diterima.

"Tetapi, kalau sumber kewangannya tidak halal, sudah tentu Allah akan tolak. Jadi, sumber halal atau tidak 1MDB itu, kita tak tahu," tegasnya lagi.

Sejuk hati apabila masih ada ulama yang seperti ini. Rasa selamat dan sejuk dunia dibuatnya.
Berbanding hujah Harussani yang mengatakan Tun Mahathir bukan Tuhan, Dr Abdul Rahman juga memberitahu perkara itu adalah hanya urusan Tuhan, sementara Dr Asyraf Wajdi menempelak bekas Perdana Menteri itu yang dianggapnya berlagak seperti Tuhan, pandangan Sheikh Marwazi ternyata lebih rasional.

Cuma, halalkah sumber dana 1MDB itu sedangkan kita semua sudah didedahkan macam-macam hal melalui media mengenai pelaburan dan bagaimana dananya diperolehi sebelum ini?
Sebab itu, Tabung Haji yang menguruskan ibadah haji sentiasa dipastikan melakukan pelaburan yang benar-benar halal dan suci serta ada jawatankuasa syariah yang memandu dan memantaunya.

Bayangkan, adakah umat Islam negara ini, termasuk pemimpin-pemimpin UMNO dan mufti,  sedia menyimpan dan pergi haji melalui Tabung Haji jika diketahui ada unsur-unsur tidak halal dan meragukan dalam simpanan, pelaburan dan pengurusan kewangannya?

Lagi pula, syarat haji ialah mampu dan bukan menjadi kewajipan kerajaan untuk menjadikan rakyatnya bergelar haji melalui tajaan percuma jika mereka sendiri masih belum berkemampuan.

Tanggungjawab kerajaan kepada rakyat ialah mengurus dan memperbaiki kehidupan seperti perumahan, pendidikan, perubatan, keperluan asas dan seribu satu perkara lain yang sentiasa memerlukan penambahbaikan daripada semasa ke semasa.

Mengapa menghantar orang ke Mekah yang menjadi keutamaan Najib Razak?

Akhirnya, semoga Sheikh Marwazi terus berani bercakap benar dan tidak seperti ulama-ulama lain yang berpilih-pilih bila mahu bersuara dan bila pula lebih selesa hanya mendiamkan diri.

Harapnya juga agar Sheikh Marwazi tidak tersekat kedudukannya atau tiba-tiba terhalang daripada memegang jawatan yang lebih tinggi selepas ini. (SH 03/01/2017).

142 comments:

  1. Tahniah Sheikh Marwazi.Tahniah juga kpd Budin kerana sentiasa konsisten dlm penulisan.

    Istilah ulamak cari makan adalah sesuatu yg malang utk ditelan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik telan yg halal dari menelan yg haram. Janji Allah benar, memakan yg haram, neraka kesudahannya.
      Tak payahlah menanbah dosa dengan cuba menghalalkan yg haram. Hari kematian kita semakin hampir, bukan semakin jauh.

      Delete
    2. Dalam Surah Yassin Allah menyuruh kita mengikut mereka yg TIDAK mengambil upah atas dasar ugama (Q36:21)

      “Ikutilah orang yang tiada meminta upah kepada kamu, dan mereka adalah orang yang mendapat petunjuk."

      Mereka ini taksub bahawa sumber rezeki (gaji, pangkat & gelaran) mereka adalah drp manusia dan bukannya Allah lalu mereka sanggup menyembunyikan kebenaran yg telah sampai kpd mereka dan sanggup bersubahat dgn "pemberi" rezeki mereka.

      Istilah org2 "kuffar" atau "kafir" dalam Al Quran adalah org2 yg apabila telah sampai kebenaran kpd mereka, akan mereka sengaja sembunyikan atau menolak kebenaran itu. Ada banyak ayat2 dimana Allah telah menutup mata, telinga, mulut & hati mereka sepertimana ayat2 berikut - Q2:7, 4:155, 6:110, 7:101, 9:87, 9:93, 10:74, 16:108, 17:46, 30:59, 47:16, 63:3.

      Ada banyak org2 Melayu yg mengaku Allah itu Tuhan mereka dan Muhammad adalah pesuruh-Nya sepertimana org2 Arab jahil & munafik di zaman Nabi (Q63:1).

      \Arwah Pak Sindang.

      Delete
    3. Seperti lobai hadi...

      Delete
    4. Mufti2 ni adalah Lebai2 berfahaman Freemason. Mereka hanya menjalankan protokol2 kapitalisma saja. Lihat hirarki kapitalism, apa tugas orang2 agama. Tugas raja2? Apa ingat Agong baru yg zuhud tu, ada berani nak buat hudud ka?

      Takkan tak sedar2 lagi. Atau bila nak sedar2?

      Delete
    5. McDonald's menjelaskan kenapa rangkaian makanan segera itu mensyaratkan kek hari jadi yang dibawa masuk ke restoran mereka mesti diperakukan halal ialah bagi mengekalkan integriti sijil halal yang diperolehi.

      McDonald menjelaskan mereka melaksanakan dasar tiada makanan luar bagi memastikan semua produk yang disediakan dan dinikmati di restoran mereka halal. Bagaimanapun ada sedikit kelonggaran kepada kek hari jadi yang dibawa pelanggan, dengan syarat ia mempunyai sijil halal Jabatan Kemajuan Islam Malasia (Jakim).

      Tapi malang polisi ini telah di'viral'kan (tular) oleh kumpulan anti Islam. Lagi malang ada orang Islam bersama mempersoalkan polisi ini dan menjadi penyokong kumpulan bukan Islam ini.

      Seorang bekas pemimpin kontroversi DAP Hew Kuan Yau menyeru orang ramai memboikot McDonald's.

      Gesaan itu dibuat susulan tidak puas hati dengan dasar yang hanya membenarkan kek diperakui halal dibawa masuk ke restoran rangkaian makanan segera itu.

      Beliau yang lebih dikenali sebagai 'Superman' mengaitkan langkah itu dengan “hagemoni Islam”.

      “Kita mesti boikot sampai (polisi ini) terbatal dan mereka memohon maaf. Kalau setuju sila share,” tulisnya di Facebook pagi ini.

      Yang pelik puak DAP ni tak pula memboikot RESTORAN VEGETARIAN? Sedangkan restoran berkenaan tidak membenarkan membawa babi panggang ke dalam restoran mereka.

      Delete
    6. Al-Ulama warasatul Anbiya,,para ulama adalah pewaris Nabi-Nabi,,tapi jika tak ikut cara keadilan Nabi Saw maka ia bukan ulama yang baik.....!!

      Delete
    7. Ulamak yang mempertahankan najib bukan pewaris nabi.....tapi pewaris setan.

      Delete
  2. Mufti mufti bukan takut kat tuhan...
    Sembang ja. Takut kat najib...
    Shekh marbawi dgn dr maza ok...
    Boleh buat kira....tahniah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada mereka belum makrifatullah...

      Delete
    2. Akhir zaman ada ulama' yg nawaitunya semata kerana Allah Taala.......dan ada ulama' yg jual agama untuk kesenangan duniawi.....demi wang ringgit, pangkat, kuasa, pujian dan sokongan duniawi yg bersifat sementara.

      Delete
    3. Lobai hadi ulamak jahat yang mengampu pencuri. Betselindung disrbalik ruu yang entah kemana.
      Ugama hadi ruu saja. Ulamak geo politik konon. Ptuih...90 juta kata nak saman. Dasar cakap besar.

      Delete
  3. Tahniah Sheikh. Mcm ni yg kita mahu, amal maruf nahi mungkar.
    Jgn risau dgn jawatan. Perhiasan dunia.
    Utamakan yg penting ia itu akhirat.

    ReplyDelete
  4. Tahniah Sheikh. Mcm ni yg kita mahu, amal maruf nahi mungkar.
    Jgn risau dgn jawatan. Perhiasan dunia.
    Utamakan yg penting ia itu akhirat.

    ReplyDelete
  5. Din,
    Najib baik and lega dengar masih Ada mufti Mai dr kedah yg berprinsip Kearah jalan yg benar.bukan macam harussani, mufti Pahang and mufti kelantan and also dr ashraf dasuki timbalan menteri dedak.
    Mufti Perlis jugak class....nie bila dapat dedak and jawatan, yg haram boleh jadi halal....nak hormat mufti cam nie ???
    Allah Akan teh dia Kalau najib suruh tmufti kedah nie Letak jawatan.
    Mufti dedak Perak, Pahang, kelantan and dr ashraf...Malu Lah Wei.....
    Rakyat dah tau hampa sapa laa nie !!!
    Muka Tak Malu, lebih baik Letak jawatan Lah !!!

    ReplyDelete
    Replies



    1. Siap gulung tikar LA korang lepas pru14. Ceramah orang tak datang , kalau datang diatang tak akan undi ko. Diarang nak survey saja.

      Delete
    2. Umno lingkup sebab najib curi duit
      Pas lingkup sebab haji hadi kuat pembohong...
      Cuma yang tak cukup akai yang dok bela dua ekor ni.
      Balik balik dapig...ruu....
      Modal basi...
      Dia buat lupa pasik...

      Delete
    3. hang 08:04 perasan ka apa.

      Delete
    4. Anon 07:41,
      Kami ingat serupa dg ceramah menteri umno ke?,,,kamu angkut dg bas seluru malaysia dgn duit poket percuma? Aku pun boleh pi makan angin sekali sekala boleh tengok daerah negeri lain.

      Delete
    5. Sorry....pembetulan: 07:31

      Delete
    6. 8.04..kau boleh pergi terlingkup lah dengan mulut bangkai kau..

      Delete
    7. Mulut haji hadi memang bangkai...
      Kena faham molek molek...

      Delete
  6. 1. Statement by dep mufti kedah is a reflection of quality religious teacher/preacher, teaching/preaching on the right note, unbias, a show of high maturity.

    2. When you compare this "true preacher" and dedaked harussaini, rahman, shukri, asyraf, you can easily gauge their indepth knowledge of islam.

    3. Dep mufti is telling mahathir you may be probably right on the degree of haji mabrur, and harussaini and other low class preachers that they are possibly incorrect with your knowledge on kemabruran haji 1MDB/SRC.

    4. Allah shows truth in mysterious ways.

    5. Moga 2017 akan keluarkan ramai yang berani bersuara kerana benar.

    6. Moga Allah tunjukkan kebatilan hipokrit orang beragama dan penyamun hak rakyat

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ameen.

      Semoga yg penipu akan kalah
      dalam pru ini.

      Delete
    2. 7.13..bagus sangat ke kau..sebenarnya bodoh..tak habis2 dgn penyamun...puak2 dapigs makan taik..

      Delete
    3. Puak pasik makan taik najib...

      Delete
    4. Komen 1525 komen sama seekor anjing yg mula rasa panas dipunggung. Ini adalah tindak balas kuman dlm taek low yg makannya mula menyerang sel otak kecilnya. Kesian betul.

      Delete

  7. Malaysiakini talibarut Dan jurucakap dapig yg anti Melayu/Islam sentiasa putarbelit Dan pemberitaan tak seimbang. Tidak satu pun lapuran lge yg songlap ratusan juta Dan meng aniaya melayu p.p.


    ReplyDelete
    Replies
    1. 07.19,

      Kamu bodoh ke sama macam harussaini, asyraf, rahman dsn shukri?

      Orang bercakap pasal pendapat keseimbangan dan adil, kamu cakap pasal malaysiakini....bangang betul.

      Jangan momokkan cina le, dap ke kononnya anti melayu anti islam. Yang anti melayu adalah melayu penyamun, yang snti islam adalah muslim yang telah diberi defak sehingga pendapat mereka berbunyi dedak... dedak.... dedak.

      Dah check dengan doktor gila dedak asyraf? Atau mufti dedaked harussaini, shukri dan rahman?

      Delete
    2. Kamu ada bukti ke?
      Jangan cakap sedap mulut aje.
      Pulau Pinang ada Melayu ke?
      Yang aku tahu ramai Mamak.

      Delete
    3. Jangan saja bercakap . Bagaimana dengan tv kerajaan, suratkabar kerajaan, ada depa melaporkan perkara seadil dan bebas.
      Kita seharusnya berlaku adil terhadap diri kita dengan membaca kesemua. Hang ni orang Penang kah? Berapa banyak orang melayu yg dah di aniayai? Ratusan Juta yg disonglap, tolong beri detail atau money trail. Sekurang2 bank mana dia simpan duit tu. Setakat ni lah dulu.

      Delete
    4. Baca harakah dengan utusan dan tengok tv3...
      Lebih kurang ja.
      Dengar lobai hadi besyarah lagi la haru...
      Kena faham molek molek.
      Bahasa pembohong haji hadi...

      Delete
    5. Heh heh...macai umno dah terdesak la tu...

      Delete
  8. Ya Allah, kami mohon agar ramai guru agama yang berani tampil kehadapan berkata benar kerana Allah swt.

    Ya Allah, kami mohon agar ramai penyamun melayu insaf dari menjadi anti melayu, melayu "dedaked" sedar akan keharaman wang curi atau samun supayameteka kurang anti muslim.

    Ya Allah, berilah petunjuk kepada penyamun melayu anti melayu dan dedaked melayu anti muslim...jauhilah kami dari agamawan yang menyesatkan kami, myuruh kami hormat pada penyamun melayu dan dedaked muslim.

    Aamiin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 7:46..doa orang talibarut kafir yahudi kaki fitnah boleh dimakbul ke..otak mana..

      Delete
    2. Doa pasik pasti makbul...

      Delete
    3. Awat nak kena tunggu agamawan? Semua benda pun nak kena tunggu depa.
      Baik semua belajaq agama jadi agamawan.

      Delete
  9. Sudah sampai masanya
    Mufti Taik Minyak
    HaruSana@HaruSini dipecat.
    Memalukan orang Perak aje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecat lagi bagus.

      Tapi kalau Allah buka hati dia supaya letak jawatan lagi baik...ya tak harussaini?

      Delete
    2. Mungkin tok mopti tak boleh nak hadam masalah dunia korporat yg telah menyerang dan disalah guna dalam kerajaan..

      Delete
    3. Saya masih dengan pendapat saya bahawa TS Harussani Zakaria sudah terlebih tempoh menjawat jawatan mufti.

      Bukan sahaja tempoh malah keadaan fizikalnya yang amat lemah menunjukkan ia memang patut bersara.

      Masih mahu bergayut pada jawatan mufti seolah-olah tiada orang lain yang layak memegang jawatan itu berbanding dirinya.

      Berbanding dengan Tun M yang masih cergas di usia 90an dengan izin dan kehendak Allah, TS Harussani nampak begitu daif sekali.

      Berbanding dengan TS Harussani yang ramai boleh menggantikannya di kerusi mufti, memang hakikat yang tidak boleh dinafikan tiada siapa selayak Tun M yang boleh menduduki ketua kerusi penentang Lanun MO1.

      Kata dulang paku serpih.

      Delete
    4. tm tu layak ke..cakap merapu putar belit sepanjang usia asyik berpolitik boleh jalan la..

      Delete
    5. Lobai hadi yang terlobih layak...

      Delete
  10. Najib kena terangkan sumber kewangan, untung berniaga kah?, jenis perniagaan? , atau duit pimjam yg memaksa rakyat bayar balik kah?. Yang menjadi persoalan tentang sumber duit tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencuri nak jawab macam mana.
      Hadi pembohong besubahat....

      Delete
    2. Untuk tahu kebenaran mana sumber duit 1mdb,najib tak perlu jawab cuma jangan la diOSA kan laporan audit 1mdb tu, biar rakyat tengok dan dapat nilaikannya sendiri..

      Delete
    3. Duit songlap, sbb itu dipusing2 putar2. Lakant diatas dibayar oleh rakyat utk jadi Pentadbir spt dlm janji mereka dan tempoh kontrak jadual pilihanraya. Bila kuasa syaitan naik kepala, meeeka anggap mereka Pemerintah...Rakyat ditabur dedak tak sedar2 juga. Alahai Melayu dah jadi bangsa Mekayu.

      Delete
    4. Lobai hadi subahat dengan pencuri..
      Ada hasil kot.
      Tak saman saman pun.
      Hadi suka bohong...
      Cakap takabbur...

      Delete
  11. Bagus statement ni....at least...dia pakai common sense.

    ReplyDelete
  12. terbaik mufti, kipidap

    ReplyDelete
    Replies
    1. kipidap karipap, inti dedak bergaul dgn taek low. Selamat jamu selera setan

      Delete
    2. Yang namanya lobai hadi...
      Pemuja syiah....

      Delete
  13. Nak tumpang tanya semua agamawan yang dok buat macam bagus sangat ni mana diorang menghilang masa isu derma 'kononnya' 2.6b, berhutang riba zionist APCO, berhutang riba komunis china, pembikinan filem separa lucah serigala wall street.

    Mana pi teguran atau tabayyun? Yang ada ialah pekakkan telinga, butakan mata dan bisukan mulut.

    Apa yang diorang jaga sebenarnya? Jaga agama atau jaga Najib demi jawatan.

    Apa tak betul ka Tun M cakap pasal kesan guna wang tak sahih sumber pergi haji? Kalau tak betul bagilah dalil.

    Ini dok sebut 'Tun M nak ambik peranan Tuhan'. Habis tu yang Ulamak2 dulu karang kitab pasal haji dan kesan guna duit syubhah dan haram untuk buat haji tu diorang pun ambik peranan Tuhanlah?

    Kalau dedak dah penuh mulut akal pun dah tak centre lagi.

    Syukur masih ada yang mahu beri komen yang betul2 mengikut ajaran yang murni (bukan ajaran dedak).

    Teringat plak terma 'perosak agama di atas nama agama'. Rasanya kena tak dengan sebilangan 'agamawan' dan pentadbir agama Islam hari ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..syukran bila mendapati Sdraku John Doe juga menyentuh dosa hutang riba.

      Saya tetap menaganggapi nawaitu Najib mewujudkan 1mdb adalah punca Najib bergelumang dgn segala kerja mungkar apabila sejak awal 2009 (diangkat jadi pm) dalam senyap-senyap menjalin hubungan dgn pihak Zionis Yahudi, terutama syarikat2 Zionis, APCO Worldwide & Goldman Sachs.

      Terima kasih John, sekali berjuang terus berjuang. Salam Perjuangan.

      Delete
    2. Pak Othman,

      Sungguh riba itu hukum asalnya adalah dilarang/haram melainkan di dalam keadaan darurat dan tiada pilihan. Saya tidak mahu menyentuh isu ini secara umum sebab setiap kes berdiri di atas fakta masing-masing.

      Ada pula Najib ia bukan sahaja tidak ada keperluan meminjam, malah ada pilihan lain sekiranya perlu meminjam, Islamic Development Bank misalnya.

      Masalah sebenar ialah apabila ia memilih untuk berhutang daripada golongan-golongan bermuslihat ini adalah kerana ia punya niat lain di sebalik meminjam.

      Kini kita tahu bahawa niatnya adalah untuk mencuri wang pinjaman tersebut dan meletakkan beban pembayaran hutang kepada rakyat dan negara.

      Lebih malang, akibat pinjaman ini ia terpaksa menggadaikan kedaulatan dan aset negara sendiri kepada negara luar.

      Tambah kepada malang sedia ada ini ialah di dalam proses ini ia menipu pula sebuah negara saudara seagamanya apabila membuat bayaran kepada Aabar Bogus dan bukan Aabar Abu Dhabi.

      Di bawah Najib malang ke atas kaum Muslimin menimpa2. Itu belum disebut kisah bersandiwara di dalam isu Rohingya. Menjerit di depan dan menghantar wakil untuk 'setel' di belakang.

      Saya percaya selepas kejatuhannya kelak in shaa Allah, Najib akan menjadi warta berita dan contoh sejarah pemimpin dunia Islam yang paling dahsyat sifat dan sikapnya selepas tamat zaman khilafah.

      Terima kasih kepada pak Othman dan Kejora juga kerana menjadi faktor menarik dan menolak saya untuk menjadi pejuang cyber menentang penyamun MO1 ini.

      Salam perjuangan.

      Delete
    3. Nahh...itu baru dikatakan tulisan yg bernas & berilmiyah. Saya amat bangga kerana ada barisan muda seperti anda yang dapat meluruskan fakta sebenar dalam memerangi kebathilan & menegakkan kebenaran.

      Najib dgn BN-UMNO nya yg semakin membusuk harus ditumbangkan. Salam Perjuangan.

      Delete
    4. semakin bangang puak2 dalam ni bila buat komen..macam lah bagus sangat..

      Delete
    5. Yang bagus sangat nissan sani...

      Delete
    6. Nissan sani buruk

      Delete
  14. Salam tuan Budin dll.

    Nak tanya, benarkah mesyuarat MT UMNO dibatalkan sebab ada 4 MB tidak hadir?

    Ada cerita di sebaliknya kah? Mohon kongsi bersama kalau tahu sesuatu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berita tu tak betul sbb tiada tiada jadual mesyuarat MT UMNO.

      Delete
  15. Mufti Pahang cakap kalau orang bagi duit,terima saja tanpa perlu disoal dari mana sumbernya.Hukumnya halal kata dia.

    Asyraf wajdi suatu masa dulu dalam mengulas isu penyelewengan YAPEIM mengatakan para penderma kepada yayasan tersebut tak perlu risau akan status wang derma mereka sama ada sampai atau tidak ke golongan sasar kerana apabila mereka derma saja kepada YAPEIM pun sudah digerenti pahala oleh Tuhan.

    Itulah pemikiran islam mazhab "hadhari".

    ReplyDelete
    Replies
    1. rahsia besar dah terbongkar
      bersatu lingkup tahun 2017.../ mahathir akan mati
      terkejut..pemakan dedaknya termasuk admin akan tukar kem selepas PRU14
      ALLAh bersama pihak yg benar dan jujur
      bukan seperti puak pembangkang
      janji Allah pasti tiba
      putar belit dan fitnah memakan diri sendiri
      rakyat malaysia tidak sebodoh hang pa tau
      jadilah rakyat yg waras berpolitik
      jika buta politik..duduk diam jer ler
      UMNO dan pas terus jadi pilihan org islam yg waras
      tun M and the ganng pasti terima
      pembalasan dan hukuman dr rakyat yg waras

      Delete
    2. Lidah terbiar otak terjejas apalagi keadaan hatinya ini anon 11:13?

      Delete
    3. 1113, mesti ada peningkatan suhu dikawasan punggung. Ini satu tindak balas natural, bila makanan tak dicerna dgn baik oleh asid2 dlm sel otak. Ubat biasa jarang dpt sembohkan penyakit 1113. Kaedah terbaik adalah elak makan dedak bersama hirisan taek low goreng. Kesian kan?

      Delete
    4. 11.13,

      A typical loser in debate. No facts, not coherent, passive and negative. 11.13, try harder

      Delete
    5. Fakta bahawa ia hanya muncul beranonyMouse dengan sendiri membuktikan ia sendiri pun tidak yakin BN akan kekal memerintah.

      Ia berharap selepas jatuhnya Najib, ia akan dapat lari dan menyembunyikan fakta bahawa ia pernah menjadi cyberterompah Najib.

      Itu pun ia ada hati untuk membuat serangan ke atas tuan Budin yang berjuang secara terang dan tidak bersembunyi.

      Delete
    6. 1113 wayar putus ka....

      Delete
    7. Anon 1113 ni jugaklah petunjuk jelas bahawa:

      1) Pas & amno dah 'nikah mutaah'

      2) Balaci najip terlalu takut, gerun malah tak boleh tidor malam - kalau ttido pun tjaga balik dek mimpi ngeri bila terbayangkan kelibat Tun M

      Maka mulalah melalut2 bahasa percakapannya mengalahkan org mabuk todi

      Delete
    8. Salam Sdraku john doe..

      Kita senada, sehati & sejiwa. Memang benar.. Kejora hanya muncul beranonyMOUSE dengan sendiri membuktikan ia sendiri pun TAKUT & TIDAK YAKIN BN akan kekal memerintah. Ia berharap selepas jatuhnya Najib, ia akan dapat lari dan menyembunyikan fakta bahawa ia pernah menjadi cyberterompah Najib.

      Hormat saya
      Othaman @ Othaman Bin Ahmad

      Delete
    9. 11:13..blog ni lubuk dajal2 berbicara..mereka dah tak waras untuk berfikir..ditegur pun lagi mereka menghentak kita..biarkan lah mereka mabuk melayan otak2 mereka yang dah tak berfungsi..

      Delete
    10. 11:13 umno dan pas jadi pilihan org islam yg waras?

      Atau pilihan mereka yg tidak membaca, yg cetek ilmu, yg tak tahu apa terjadi di spore, yg tak faham isu fgvh, felda, 1mdb, eagle high, yg tak faham "pelaburan" berbillion dari china, tak faham punca nilai ringgit jatuh, yg happyvterguling dapat beras free setiap kali kempen?

      Saya pasti pas dan umno jadi pilihan kategori di perenggan ke 2 di atas. Jgn anda risau, umno dan pas masih boleh menang di PRU nanti, kerana adanya berjuta pengundi di kategori ke 2. Kita sdg berusaha mencelik kan minda mereka, walau pun sukar dan memakan masa. Ini saya juga anggap sebagai suatu ibadah.

      Delete
    11. Telor hadi dah tersepit...
      Tapi masih punya pemuja...

      Delete
  16. Teringat kuliah maghrib yg lepas, ustaz tu cakap untuk belajar agama mesti mempunyai otak yang cerdik..jika otak tu cerdik, pemahaman agama tu lebih tepat dan jelas dan kenyataan yg dikeluarkan boleh diterima pakai...tapi kalo dah bodoh, pemahaman dangkal, kenyataan dikeluarkan mengelirukan dan memalukan diri sendiri serta menjatuhkan reputasi ahli agama aje..sekarang anda boleh lihat dan nilai sendiri mufti mana yg otak cerdik dan yg bodoh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dep mufti kedah....cerdik. penuh ilmiah dan tahu yang hanya Allah kita wajib takut....bukan manusia

      Delete
    2. Beetoooi.
      Bukan mufti cap ayam nisan sani...

      Delete
    3. Sorry to say la
      Yg dokk belajar agama ni majority yg x brp pandai akademik
      Itulah kenytaan jgn sentap pulak

      Delete
    4. 17:31...agreed.

      Delete
    5. Geng pemuja hadi ni...
      Geng kureng akel...

      Delete
  17. Jawapan yang masih punya ciri berselindung tidak ada keikhlsan mutlak serta takut pada tuhan. Mungkin martabat mereka sebagai ulama memberikan mereka keistimewaan berkiblat dan takut pada manusia yang berkuasa??????? Hilang rasa hormat dengan ulama yang sebegini.

    ReplyDelete
  18. Lama dah hilang rasa hormat pada harussaini, jamil, asyraf, fathul, rahman dan shukri. Sebab pangkat, kuasa dan habuan....prinsip2 kesimbangan dan keadilan di COMPROMISED. Macam mana nak orang hormat sebagai pewaris nabi. Jika nabi hidup sekarang, mungkin mereka ini "dibasuh" khalayak ramai....

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Adapun cahaya pada setengah orang mendahului zikirnya sendiri; sedangkan ucapan2 orang2 lain lagi pantas dari cahaya mereka sendiri.
      Ada seseorang yang berzikir lantang supaya hatinya menjadi terang, akan tetapi hati seorang lagi pula telah jadi terang dengan zikir batinnya."

      - Sheikh Waliullah Ibn Ataillah

      (Renung-renungkanlah ahli2 ugama)

      Delete
    2. Mufti taik kucing

      Delete
  19. mengapa semua jadi seperti mereka ini? siapa bolih beri jawapan,masa jadi uataz biasa,cakapnya bersopan santun,ceramah nya penuh dengan ilmu,bila diberi kedudokan tinggi segala berubah,ilmu nya hilang,cakapnya sombong,pangkat,duit& harta mengubah nya, tak sedar Allah menduga. jelas hampir semua ugamawan yg masuk lubok ini akan jadi begini - cuba anda renung baik baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapannya tak takut kat tuhan..
      Tapi takut kat najib...
      Tuhan mereka adalah najib...

      Delete
    2. Jawapan ialah mereka ada ilmu tp x amal

      Delete
    3. HYPOCRACY disana sini........

      Delete
  20. Anon12:19,mengapa mereka jadi seperti ini,sebabnya jelas mereka ini adalah ulama 'cari makan,ulama Ummo..dia takut pada yang ada kuasa..skrg berkuasa Ummo..jadi ikut je apa ketuanya suruh..janji massyukk..benar seperti ulasan john doe 10:12..ni nak tunggu pantun dari Fan Tun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingatkan ulamak hadi nak tegor najib....
      Rupanya dia pukimak....
      Aku malas nak berpati...

      Delete
    2. inilah salah seorang punya nilai2 akhlak buruk dlm blog ini..admin harus menanggung dosa dan bala dari komen2 yg menyentuh hal2 agama yang bukan saja mereka cetek malah sanggup mempermainkan ayat2 suci dan menghina mufti2 dan ahli2 agama yang tak setaraf dengan kau orang..

      Delete
    3. Tapi setaraf hadi olamak donia...

      Delete
    4. 15.57...isk isk isk macam bagus sangat ko ni yerrr. Apa komen ko bila mufti2 dan ahli2 agama diam pasal 1mdb, tapi boleh pulak cakap pasal politik? Apa komen ko bila ahli politik mempolitikkan agama sehingga mengkafirkan org?

      Delete
    5. Itu kena tanya lebai hadi...

      Delete
  21. Sepatutnya Ulamak yg beri nasihat kpd org biasa, sekarang dah terbalik kuang , org biasa pula beri nasihat kpd Ulamak. Ini misti lebeh sesat dp yg mengaku tuhan harun .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Olamak cai...
      Ptuihhh

      Delete
  22. Olamak macam harossani...

    ReplyDelete
  23. tidak saperti Malaysia, Indonesia tidak mempunyai majlis fatwa resmi. terdapat 3 ormas islam yg amat berpengaruh ie NU,MUI n Mohamadiah. FPI(yg lebih radikal) yg d pimpin olih habib rizique, sedang bergelut utk mencuri pengaruh.

    ormas2 ini bebas utk mengeluarkan fatwa masing2 yg selalu nya d patuhi olih ahli2 mereka saja.

    sebagai misalan ayat almaidah 51 yg sedang hangat d gunakan utk membicara kan Ahok(seornag cina Kristian) atas tuduhan penistaan agama islam.

    bayangkan lah betapa bercelaru nya jika fatwa mereka bercanggah d antara satu sama lain.

    Ahok (governor Jakarta pertahana) sedang d adili olih makhamah sekarang. kita lihat saja perjalanan pembicaraan nya. ulama2 akan memberi hujah2 d hadapan hakim yg akhir nya terpaksa membuat keputusan k atas isu2 keagamaan.

    Ahok yg pernah menuntut d sekolah agama n mempunyai ramai sdr angakat islam, pernah d pujuk utk menukar agama nya. jawapan/alasan yg d beri amat senang sekali - 'mcm mana saya hendak mendapat hidayah bila mana pemimpin2 islam sendiri mempunyai sifat2 munafik serta mempamirkan contoh yg bertentangan dgn ajaran agama mereka sendiri". barang d ingat, menteri keagamaan d zaman SBY sendiri tlh d sabitkan dgn rasuah n tlh d pasungkan.

    malang nya, keadaan yg sama sedang berlaku d Malaysia sekarang. ulama2 'politik' tidak langsung teragak agak utk mentafsirkan ayat2 suci al quran mengikut cita rasa yg menguntung kan mereka. ilmu yg ada d guna pakai utk membuat 'selective judgment'.

    adalah d harap kan bahawa majlis fatwa kebangsaan yg nampak begitu 'lesu' akan dpt lebih active n memberi bimbingan yg lebih bermakna.

    tidak salah jika kita sama2 berdoa agar baginda DYMM Agong yg baru akan dpt menyuntik nyawa baru agar para mufti2 tidak sewenang wenang mentafsir n mengeluarkan fatwa yg pelik2.

    malu lah umat islam yg senetiasa d nilai olih 'non muslims'. wahai ulama2,jadi lah contoh n pendakwah yg baik n bimbing lah kami k jln yg d rehai olih Allah SWT.

    wallahu a'llam.

    ReplyDelete
  24. Tuan guru haji abdul adalah ulamak antara bangsa...
    Faahaammm

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..bangsa Mekayu beragama selam, mahzab Bahlul Songlap Wal Jammah. Fahaaammm

      Delete
    2. Hadi Awang akan dkenang & dituntut oleh muslim & muslimah, baik yg hidup maupun yg dah meninggal, kerana tujuan politiknya mengkafirkan orang sehingga ukhuwah Muslim berpecah-belah, suami isteri bercerai berai-anak2 terbiar kerana perceraian, adik beradik bersengketa, anak2 menderhaka terhadap orang tua.

      Ustad macam ini yg diagung-agungkan oleh Najib & Kejora...????

      Delete
    3. Antarabangsa?....kaaaa hanya di antara bangsa bangsa yg mundur ilmu?

      Delete
    4. Ada lagi tak ulamak antarabangsa yg kafirkan sesama islam 13.47?

      Delete
    5. siapakah ustad2 yang hebat kat pakatan..tak nampak pun kelibatnya..mungkin takut nanti subahat dengan kerja jahat spt fitnah bohong dan sebagainya..yang ada ulamak palsu yang sewenang2 berfatwa..termasuk pengerusi parti cap bunga taik ayam..

      Delete
    6. Anon 18:26, ustaz hebat pun nak buat apa, kalo perbuat fahsya dan mungkar para pemimpin pun tak boleh nak tegur..kehebatan bukan hanya pada nama tapi pada tindakan..pakatan hebat pasal tindakannya mencari keadilan bg rakyat..mengerti kamu?

      Delete
    7. 1826, kenaikan suhu dikawasa punggung adalah reaksi normal selagi dedak basi dgn taek low belum keluar habis dari perut ko. Redho lah, kesakitan itu ko yg pilih. Kesian, kan?

      Delete
    8. Dah terminum kencing hadi tu...

      Delete
  25. Zalim bagi kita mengangkat pencuri sebagai pimpinan.Kita hanya mengzalimi diri sendiri.lobai2 tak boleh pakai terutama lobai kepala yang putar Alam Dan jaja agama bagi dapat kuasa Dan pangkat. Telah dapat kuasa khiatnat dgn gagal hadir ke parlimen dgn berbagai alasan yg direka dgn selitkan ayat al Quran Dan hadis.. Betul2 ular dlm semak Dan bulan ulamak pewaris nabi..label yg mereka beri sendiri PD diri sendiri..Dan sekarang baru dpt label baru ulamak donia... Undi pas masuk syurga...selain PAs adalah kafir..ya kafir harbi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayat quran dah belit lebai hadi...

      Delete
  26. Mufti Kelantan pun makan dedak jugak weh!!.....tapi aku yakin bila aku baca komen mufti ni ternyata dia ni tak tahu apa2 pasal IMDB ni.....memang beginilah rata2 sikap orang2 Kelantan ,jarang yang suka membaca lebih2 lagi kalau yang bekerja dibahagian agama ,jarang yang tahu atau suka ambil tahu hal2 dalam negara.Sebab itulah bila ditanya atau diminta pendapat ,jawapannya macam orang mabuk ketum saja.
    Aku menunggu apa komen dari mufti Perlis Dr.MAZA.

    ReplyDelete
  27. Anon 11.13 nak lagak Tuhan
    Tun mati mengejut dia ramalkan
    Ini sebab dedak berlebihan
    entah2 yg kalah calon di Pekan

    Harus sana dan harus sini
    ilmu agama macam tak jadi
    orang yg khianat dia sanjungi
    negarawan ulung dihina dikeji

    Ada yg kata duit naik haji
    tak apa terima siapa yg bagi
    taukeh Cina judi dan babi
    bagi duit pergilah haji

    Tun dituduh nak jadi Tuhan
    'ulamak' yg tuduh hukum berlainan
    yg benar yg salah tolong jelaskan
    tak baik membisu kerana jawatan

    Anon 11.13 berlagak pandai
    tomahan kejora tomahan keldai
    dinegara China kita tergadai
    harus sana, harus sini diam membingai

    Ada menggelar ulamak antarabangsa
    itik tergelak ayam ketawa
    fatwa yg dulu ramainya mangsa
    keluarga berseteru bini menjanda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. LOL itik tergelak ayam ketawa
      Hebat fan tun
      Bernas

      Delete
    2. Ohh FanTun...

      Pantun2 mu yg mencuit tapi tajam tetap menjadi 'Pujaan Hati Ku'.

      Salam Perjuangan, bro.

      Delete
    3. yang dapat dana soros bapak kepala yahudi dari dari puak2 kau lah..jgn nak butakan sebelah mata..banyak lagi klu nak hurai..

      Delete
    4. Terbaik dari Fan Tun.

      18:31 merepek meraban tak ketahuan punca terkena tempias pantun Fan Tun.

      Keep it up bro.

      Salam perjuangan

      Delete
    5. Terbaik fan tun...menepis tanpa mengguris, tapi kalo puak2 tu tak faham jugak, baik pegi m**pus..

      Delete
    6. Puak hadi ada kureng sket.
      Puan tuan ibrahim idris ahmad..
      Ada sket cerdik..

      Delete
    7. Fan Tun....you are the best.

      Delete
  28. salam perjuangan pada semua
    pantun saya hanya biasa
    sedih keciwa keadaan negara
    bergolak kerana jawatan dan harta..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pantun tuan memang jenaka
      Seronok pula bila membaca
      Banyak pengajaran ada padanya
      Pemuja hadi terngangalah nganga

      Delete
    2. Saudara Fan Tun,
      Beginilah sebenarnya sikap melayu,
      Rendah dirinya berisi ilmu,
      Bukan seperti mufti yg kayu,
      Ibarat manusia berotakkan lembu,
      Ditarik hidung seperti sumbu
      Nak kata apa lagi, aku pun tak tahu..

      Delete
  29. Ulama akhir zaman sudah digambarkan sebagai Ulama Suq oleh junjungan besar kita Muhammad saw lebih seribu tahun yang lalu. Suq datang dari perkataan Arab yg bermaksud pasar. Pasar merupakan satu venue dimana sesiapa saja boleh datang untuk melakukan aktiviti jual beli. Inilah hakikat yang kita lihat pada hari ini tentang golongan ulama yang hanya akan berfatwa bila ada kepentingan. Sesungguhnya mereka inilah golongan munafik LaknaTullah yang berjual beli dengan nama agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memutarbelitkan ayat quran untuk membodohkan orang awam.
      Seperti nisan sani hadi mereng dan yang sewaktu dengannya....

      Delete
    2. Ulamak-ulamak ada pakaian seragam,sama macam paderi dan tok sami.Kelebihan ulamak ialah mereka boleh kahwin banyak.Apabila golongan munafik ini membuka mulut,....cuba amati dengan teliti,...pasti selalunya tidak seperti apa yang diperingatkan oleh Allah di dalam Al-Quran.Mereka adalah ahli teologi semata,yang mengamalkan agama ciptaan manusia.

      Delete
  30. ADAKAH KITA HALALKAN PENGHINAAN MAHATHIR 'RASULULLAH TAK CUKUR JANGGUT SEBAB TAK ADA GILLATE' ?
    1. Najib Razak selaku presiden Umno dalam ucapan beliau (mungkin sempena gabungan belum rasmi Umno - Pas) telah cuba membela dirinya dengan mengaitkan istilah tanya Ulama beberapa kali ketika dalam persidangan Umno. Malah ramai tersenyum sinis bila Najib mengambil beberapa contoh Rasulullah bagi membela diri dari serangan pengkritiknya.

    2. Tindakan Najib ini dijawab oleh Mahathir dengan menyatakan Nabi (Rasullulah) tak ada RM2.6 billion dalam akaunya. Kenyataan ini dilihat sebagai mengheret imej suci Kekasih Allah dalam politik sempit berkepentingan. Ia secara langsung menghina Nabi Mohammad SAW. Ya, betul kamu ingin serang Najib dan sememangnya ramai mempertikaikan ucapan Najib, namun ia tidak menghalalkan tindakan Mahathir tersebut.
    3. Untuk pengetahuan kamu Mahathir anak lelaki Iskandar Kutti (nama sebenar Mahathir) Rasullullah merupakan kekasih Allah. Jangan katankanRM2.6 billion dalam akaun malah Allah pernah tawarkan untuk diterbalikkan Gunung Taif demi Mohammad.

    4. Ya, kamu mahu menyerang Najib tetapi analogi yang kamu gunakan dalam ego kamu itu SALAH.
    5. Apabila saya menulis ini tentu ramai pentaksub Mahathir anak lelaki Iskandar Kutti ini menyerang saya semula dengan seribu satu hujah menghalalkan ayat Mahathir menghina Rasullullah dan menyerang saya dengan tuduhan pemakan dedak dan sebagainya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang benar adalah hadi awang pembela syiah...


      Delete
    2. Hadi pun tak berminat nk jadikan pas parti yang memeritah negara ..nak jadi pembangkang sampai bila2 kerana baik hati,,,sebab tu buat2 tak pandai mmerintah Teganu,,,,Kita tunggu komen iklas dari hati nurani hadi yg benar2 suci dan bersih tentang sponser haji,,,kalau beliau tak ada idea ,,,abaikan saja,,,tak perlu komen...

      Delete
  31. 6. Mahathir anak lelaki Iskandar Kutti ini bukan sekali dalam politiknya mengeluarkan kenyataan menghina Rasullullah malah menghina Islam antara yang porpular ialah mengghina sunnah berjanggut dengan menyatakan Nabi tak cukur janggut sebab tak ada pisau Gillate. Maka masih terngiang lagi yang kini sebahagian dari pentaksub Mahathir turut menggunakan hujah untuk menolak Mahathir dan Umno kerana ayat Mahathir tersebut. Namun adakah kini dosa Mahathir menghina Islam dan kekasih Allah itu juga sudah menjadi halal ?

    7. Dalam keghairahan kita melawan regim kita juga tidak boleh menggadai prinsip semata demi porpulariti yang pun belum tentu mampu memberikan kita kuasa kerana rakyat sedangmenilai bagaimana kita mempertahankan prinsip. Saya dan ramai lagi sedang menanti ada tokoh pembangkang yang berani menegur Mahathir anak Iskandar Kutti ini.

    8. Sudahlah rompakan billion dan kezaliman serta kemusnahan sistem yang dilakukan sedang dihalalkan, kini penghinaan Mahathir terhadap agama juga sedang dihalakan malah tindakan itu sedang dibudayakan menjadi tidak salah pula.

    Firman Allah SWT: “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya selawat kepada Nabi(1). Wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya dan ucaplah salam penghormatan kepadanya(2).” (Surah Al-Ahzab: 56).

    اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍٍ وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ كَمَا بَارِكَتْ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ، فِى الْعَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْد

    catatan oleh che'GuBard, SAMM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janggut tu pun tidak bawa kita ke mana.Agama sesat sahaja yang menjadikan janggut sebagai sumber pahala.Semua agama ciptaan manusia sama sahaja kelakuannya.

      Delete
  32. CARI MAHATHIR JIKA KITA MAHU TAHU HAJI KITA MABRUR ATAU TIDAK
    Oleh eazy-man | 3 January 2017 | 11:28 am



    Semakin terdesak kedudukan Tun Mahathir , maka semakin terdesak lah bunyi kenyataan yang di buatnya.

    Semakin hari semakin kalut.

    Ada pihak tertentu berkata bahawa Mahathir menjadi begitu kerana khuathir hasil menabung sekian lama yang di letak di tempat tertentu belum dapat dibawa pulang dan juga rencana sambung kuasa melalui zuriat nya masih belum terhasil.

    Ada pihak lain pula berkata Mahathir tidak ada sahabat dan kawan yang berstatus agamawan untuk menasihati nya.

    Ada juga yang berkata bukan tiada yang mahu menasihati nya, tetapi lebih kepada dia tidak akan dengar nasihat sesiapa pun selain diri nya sendiri.

    Dari dulu lagi Mahathir akan buat kenyataan ikut sedap hati, dan apabila dia membuat kenyataan yang sangat “damaging” maka berpusu pusu dan kalam kabut lah kita ahli UMNO terpaksa menjawap kepada musuh dan rakyat.



    Namun , kini keadaan agak lega dan sedikit aman untuk ahli UMNO, biar lah kenyataan melalut Tun Mahathir menjadi beban kepada ahli parti Pribumi dan pembangkang untuk menjawap nya.



    Biar mereka pula kelihatan bodoh dan kalut untuk membela kenyataan Imam Besar mereka.



    Dalam isu terbaru berkenaan Haji oleh jemaah tajaan 1MDB , Mahathir kelihatan keliru dan celaru.



    1MDB menggunakan duit nya sendiri, di mana pula salah dan dosa nya?

    ReplyDelete
  33. 1MDB menggunakan duit nya sendiri, di mana pula salah dan dosa nya?

    Setahu kita Mahathir sering tuduh Najib curi wang 1MDB, maka jika wang curi tentu nya tidak mabrur bahkan tidak boleh diguna untuk mengerjakan haji, tetapi jemaah haji tajaan 1MDB ini menggunakan wang 1MDB, di mana pula salah nya.

    1MDB telah menghantar jemaah melalui kerja CSR semenjak 2011 lagi, Mahathir hanya buat fatwa pada tahun lalu. Maka jemaah semua tahun kah yang tidak mabrur? Atau tahun selepas Sheikh Mahathir alKronihi bergaduh dengan Najib sahaja yang tidak mabrur?



    Ini lah dia nilai nilai sebenar yang ada pada diri Mahathir , geram dan dendam nya “knows no boundaries”.

    Mahathir mahu hantar kekeliruan kepada jemaah kerana mahu mereka tidak menyukai DS Najib.



    Jika Mahathir tidak buat tindakan sebegitu, pasti Najib akan menjadi popular dan makin sukar untuk di tumbang kan.

    Mahathir lah yang mengakibatkan ramai orang UMNO solat nya tidak kusyuk kerana selama dia menjadi Presiden , UMNO sering mendapat dana dari tokey judi dan arak.

    Mahathir sering memberi mereka projek dan kerja lalu mereka memulangkan sedikit wang sebagai dana kepada UMNO,

    Tradisi UMNO telan wang hasil haram dari kroni Mahathir di pecah kan oleh DS Najib.



    Ketika DS Najib mendapat sumber dana dari orang Islam yang halal, ramai juga orang Melayu Islam yang bebal otak nya turut ikut rentak Tun Mahathir dengan memperlekah kan dan memperli akan sumber itu.



    Sedang kan ia bukan lagi dari sumber tradisi zaman Mahathir ia itu dari ihsan tokey judi kroni nya.



    Mahathir marah Najib tidak datang merangkak meminta dana pilihanraya dari nya.

    Ini kerana Najib tahu, selain wang itu sumber tokey judi , kerajaan juga kena balas budi dengan memberi projek dan kerja sebagai ganti balas.



    Institusi Presiden UMNO tidak lagi menjadi hamba kepada Tun Mahathir dan kroni nya. Syabas DS Najib.

    Maka kehidupan harus di teruskan.

    Jangan peduli sangat dengan ahli politik zaman dinosor yang masih ada benda tersekat sana sini yang akibatkan dia tidak boleh henti berpolitik walau pun usia di hujung senja.



    Fatwa nya berkenaan BRIM itu rasuah dan haji 1MDB tidak mabrur usah di layan, dia sendiri berkedudukan dalam bala dan mala petaka, sudah lanjut umur tapi masih tidak tenteram , kerana bala dari Allah.



    Di usia begitu orang sebuk ke masjid dan surau serta khuathir amalan sendiri cukup atau tidak cukup, dia masih sebuk menafsir amalan orang lain, yakni mahu ambil tugas tuhan.

    Pada yang ragu amalan haji 1mdb mereka mabrur atau tidak boleh lah cari Mahathir al Kronihi.

    Dia sahaja agak nya yang telah di buka kashaf oleh Allah untuk dapat melihat haji siapa mabrur atau tidak, sama juga dengan tafsiran dia sendiri sama ada kerajaan harus luluskan lesen judi kepada kroni nya atau pun tidak.

    ReplyDelete
  34. BILA YANG BICARA RASUAH DAN HAJI TAK MABRUR ITU PEMBELA TOKEY JUDI
    Hari ini tentu Netizen dan pelayar internet dan media sosial dapat melihat betapa viral nya poster dan teaser berkenaan kekayaan dan empayar perniagaan keluarga Tun Mahathir.

    Tidak lah di ketahui hasil kerja dan hasil siasatan sesiapa , tetapi sebaran itu lengkap dengan maklumat alamat, no syarikat dan juga maklumat berkenaan keluarga Tun Mahathir serta Mahathir sendiri.

    Apa yang mengejutkan adalah begitu banyak nya syarikat yang dimiliki oleh anak beranak Tun Mahathir.

    Sama ada perniagaan itu semua hasil dari “ill gotten gain” atau di perolehi secara sah tidak lah kita ketahui.

    Tapi nyata sekali ia atas sebab pengaruh Tun Mahathir , maka anak anak nya mendapat begitu banyak sumber dan peluang perniagaan.

    Maka dengan terdedah nya begitu banyak syarikat di miliki oleh keluarga Tun Mahathir , maka sah lah punca kebencian Tun Mahathir pasti sekali berkaitan perniagaan anak dan kroni nya.

    Ini di percayai setelah 22 tahun memerintah maka pasti sekali Tun Mahathir serta anak nya sudah biasa dengan mendapat habuan dan jobs dari kerajaan dan agensi lain.

    Namun, jangan lah kita berharap Tun Mahathir akan menjawap dengan serius akan hal ini, cara dia melepaskan diri dari tersepit ada lah dengan jawap berseloroh , sinis atau pun menyoal kembali.

    Apa yang sebenar nya kita cuba kisahkan di sini lah isu berkenaan fatwa Tun Mahathir berkenaan pemberian BRIM dan fatwa Haji nya.

    Umum tahu fatwa dan kenyataan berkenaan BRIM dan Haji 1MDB yang di buat oleh Tun Mahathir terlahir dari sakit hati Tun Mahathir bahawa dalam dia cuba menjatuhkan Najib Razak, tiba tiba ada pemberian BRIM yang begitu popular di kalangan rakyat susah.

    ReplyDelete
  35. 7 juta dari rakyat susah sudah tentu akan menyukai dan mensyukuri allah kerana pemberian BRIM dari kerajaan itu dan akan menggekal kan Najib Razak sebagai pemimpin yang prihatin.

    Maka atas sebab ini Tun M buat kenyataan ekstrim supaya mereka menolak BRIM sekali gus menolak kerajaan yang memberi nya.

    Itu lah hasrat Tun Mahathir, lansung tiada kejujuran dan niat yang baik.

    Brim ini dianggap sebagai “defeat the purpose” mahu menumbang kan Najib Razak.

    Kemudian dari itu, Tun Mahathir menggangu pula mereka yang mengerjakan Haji di bawah skim CSR Yayasan 1MDB.

    Maka golongan yang di kenal pasti sebagai “core” masyarakat ia itu ketua kampung, para imam , ahli JKKK pasti sekali akan menyukai Najib Razak , ini juga menyukarkan Tun Mahathir untuk memburuk kan DS Najib, kerana golongan ada pengaruh ini akan memberi impak kepada pandangan masyarakat terhadap kerajaan.

    Bayangkan jika 1 orang jemaah ada 10 orang ahli keluarga yang mensyukuri pemergian ayah , abang atau adik mereka.

    Maka itu lah sebab nya Tun M merasa hampa, niat nya membuat masyarakat membenci Najib tidak menjadi atas kerja baik Najib.

    Tun Mahathir tidak menyatakan Haji tidak mabrur pada tahun 2011 sehingga 2014 ketika 1MDB sudah mula menghantar jemaah kerana Tun Mahathir belum kecewa dengan Najib, hanya selepas kecewa sahaja baru lah Tun M buat fatwa.



    Apa pun pada isu ini , kita amat merasa pelik dan hairan kerana Tun Mahathir bukan dari kalangan orang agamawan , malah amat terkenal dengan kisah nya bergelumang dengan tokey judi seperti Ananda dan Vincent Tan.

    Dikhabarkan pada penghujung tempoh nya menjadi Perdana Menteri pun dia masih cuba meluluskan lesen perjudian kepada kroni nya.



    Jika Rasullulah menyebut umati umati, Tun M pula menyebut kroniku kroniku.

    Malah kini kita sudah boleh tahu isu 1MDB satu penipuan Tun Mahathir sahaja.

    Dia tidak “stick” kepada isu itu jika ia benar, dia berubah ubah kepada pelbagai isu hanya sebab mahu menjatuhkan Najib Razak, malah keretapi dan gerabak pun di ganggu nya seperti tulisan di blog nya ketika isu MRT tempoh hari.



    Apa sahaja asal kan boleh memburuk kan Najib Razak.

    Bagi mereka yang ingin tahu kisah bagaimana secara senyap Tun Mahathir cuba luluskan lesen judi kepada kroni nya, sila baca di sini :-



    http://www.malaysiandigest.com/frontpage/29-4-tile/588485-1mdb-s-land-sale-gets-attacked-but-tun-m-practically-giving-away-gambling-concessions-to-his-crony-is-overlooked.html



    Kami ucapkan terima kasih kepada pengirim link ini kepada kami.

    ReplyDelete
  36. Berwaspada Bila Mahathir Cium Anda Kerana Ia Mungkin Ciuman Maut
    Mahathir tidak pernah berkawan selamanya atau menjadi musuh yang kekal. Beliau menukar rakan-rakan dan musuh-musuh bergantung kepada keperluannya pada masa itu. Mahathir boleh muntah pada anda satu hari dan menjilat kembali muntah dari wajah anda pada hari berikutnya. Tiada apa yang jijik bagi Mahathir selagi beliau mendapat apa yang dia mahukan. Ketika DAP fikir yang mereka menggunakan Mahathir, mereka akan dikejutkan apabila akhirnya Mahathir menyalahkan mereka atas rusuhan kaum akan datang di Malaysia.Maksud saya, saya tahu bahawa politik adalah tentang kawan menjadi lawan dan lawan menjadi kawan dan tentang musuh kepada musuh saya adalah kawan saya dan tentang bahawa tidak ada kawan yang kekal atau musuh yang kekal dalam politik dan sebagainya, tetapi sudah pasti terdapatnya perkara yang dipanggil sebagai maruah. Pelacur juga mempunyai maruah. Cuba hina pelacur dan lihat apa yang akan berlaku.

    Mahathir, bagaimanapun, nampaknya tidak mempunyai maruah. Menang dengan apa cara dan dalam apa keadaan sekali pun mungkin adalah matlamatnya tetapi bagaimana anda bermain permainan ini adalah penting dan mungkin adalah lebih penting daripada menang.Beliau kecewa kerana dinasti politik beliau tidak berlaku. Keduanya ialah tentang kekayaan keluarga. Kira-kira RM100 bilion masih di bawah pemegang amanah, penama, proksi dan kroni dan Najib tidak membantu Mahathir memperoleh kembali kekayaan ini. Malah, 1MDB telah menjadi penghalang untuk mendapatkan kembali kekayaan ini dan itulah sebabnya Mahathir berhabis-habisan menyerang 1MDB. Jika beliau boleh menghapuskan 1MDB, maka beberapa bilion daripadanya boleh diselamatkan.

    Segalanya yang Mahathir lakukan adalah kerana dinasti dan kekayaan keluarganya. Jika Najib telah bekerjasama dan membantu Mukhriz memenangi pilihan raya parti dan membenarkan Mahathir untuk mendapatkan kembali sekurang-kurangnya sebahagian daripada hartanya, orang tua itu tidak akan melancarkan serangannya. Kuasa dan kekayaan: itulah penyebab kepada semuanya.

    ReplyDelete
  37. Pembangkang bukanlah bodoh. Mereka mungkin dungu tetapi mereka bukannya bodoh. Mereka tahu bahawa satu-satunya sebab Mahathir kecewa adalah kerana beliau tidak boleh mendapatkan apa yang beliau mahukan. Jika beliau boleh mendapatkan apa yang beliau mahukan, semestinya beliau akan memberitahu pembangkang agar tidak mengganggunya. Beliu semestinya akan menghentam DAP dan memanggil mereka nama-nama yang jahat. Lim Kit Siang seorang yang rasis. Anwar Ibrahim seorang peliwat. Lim Guan Eng seorang yang tidak jujur. Mat Sabu seorang penzina. Tidak akan ada kekurangan label untuk pemimpin pembangkang.

    Pembangkang amat sedar bahawa Mahathir bukannya benar-benar sukakan mereka tetapi hanya menggunakan mereka untuk melawan Najib. Dan mereka tahu bahawa Mahathir bersedia untuk memusnahkan Umno dan Barisan Nasional jika itu adalah apa yang diperlukan untuk menjatuhkan Najib. Beliau akan membakar seluruh negara jika perlu.
    Ya, DAP dan Pakatan Harapan tahu anda tidak boleh bergantung kepada Mahathir dan mempercayai beliau. Mahathir hanya baik sebagai rakan atau sekutu apabila beliau tidak mendapat apa yang beliau mahukan. Sebaik sahaja beliau mendapat apa yang beliau mahukan, beliau akan menyerang anda. Tetapi DAP dan Pakatan Harapan tahu Mahathir tidak akan mendapat apa yang beliau mahukan (iaitu untuk Najib meletakkan jawatan dan untuk anaknya, Mukhriz, menjadi Perdana Menteri seterusnya). Ini bermakna mereka masih boleh menggunakan Mahathir untuk beberapa tahun sekurang-kurangnya semasa beliau masih hidup.

    Betul, Najib tidak akan meletakkan jawatan, sekurang-kurangnya tidak dalam masa terdekat ini. Apabila beliau meletakkan jawatan kelk, ia adalah kerana beliau telah bersedia untuk meletakkan jawatan dan atas termanya sendiri. Dan itu akan terjadi hanya selepas kematian Mahathir. Jadi DAP dan Pakatan Harapan boleh terus menggunakan Mahathir untuk masa akan datang.

    Apa yang DAP dan Pakatan Harapan tidak sedar, yang mana Najib sedar, adalah lebih banyak mereka bekerjasama dengan Mahathir, lebih banyak kerosakan yang DAP dan Pakatan Harapan akan tanggung. Mahathir bukanlah aset kepada pembangkang seperti apa yang mereka fikirkan. Beliau adalah liabiliti. Apa yang Mahathir, DAP dan Pakatan Harapan lakukan hanya membuatkan orang Melayu membenci DAP lebih dan itu mengakibatkan orang Melayu semakin bersatu.

    Pilihan raya umum akan datang akan dikurangkan kepada dominasi politik orang Melayu menentang ancaman agenda Cina. Dan dengan Umno dan PAS yang bersatu akibat kebencian mereka kepada DAP, itu menjadikan orang Melayu musuh yang sangat menggerunkan. Ya, déjà vu Mei 1969 sekali lagi. Mungkin Najib perlu membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihan raya umum akan datang sama ada pada Mei 2017 atau Mei 2018. Itu pasti akan mengingatkan orang Melayu siapa yang mereka perlu undi dan mengapa. Dan MCA lebih baik ambil perhatian yang mana yang lebih baik.

    ReplyDelete
  38. baru ini lah ada dua tiga suara mufti yg kedengaran...ini pun satu isu yang sangat kecil...kalau ikutkan tak perlu nak diperbesarkan ...hanyalah satu isu perdebatan politikus antara parti pembangkang dan pemerintah...soal remeh....tak menjadi kudis pun....isu yang lebeh penting yang perlu kepada penyatuan semua mufti negeri membentengkan akidah islam..mengkubukan agama islam sebagai agama rasmi negara...mempermaidanikan hamparan pentadbiran islam dalam negara kita...mempastikan sistem kehakiman dan perundangan ditangani dengan jujur, ikhlas dan amanah....ini yang sepatutnya mufti2 negeri ini buat...menasihati ketua agama negara dan menteri dalam melaksanakan peraturan agama islam dengan sebaik mungkin....lihat saja...program di tv....mana dia mufti2?...tidak terfikirkah mereka untuk mengambil satu langkah menasihati menteri terlibat supaya mengikut lunas2 ajaran islam dalam setiap program atau bahansiar di tv...sedangkan program melayu seperti drama melayu atau filem melayu pun dah tak nampak islam...apatah lagi program terbitan bukan islam...lagi lah teruk...bahansiar pelancungan dalam tv seperti promosi pelancungan...asal keluar saja bahansiar tersebut...terpampang melayang di skrin tv...gambar patung emas batu caves...tokong cina besar...diserata pelosok negeri...tak ada satu pun yang melambangkan malaysia sebagai negara islam...rokok, dadah, arak , pakaian dedah, dan lain2...semuanya haram dalam islam...tapi srmua ada terpampang dalam skrin tv kita...yang sedihnya pelakon kita sendiri baik lelaki dan wanita...semua tak tak ambil kisah...baik lakonan, pakaian,penampilan program dan berbagai lagi....sepatutnya kerja mufti2 inilah yang gubal garis panduan..dan pastikan semuanya dipatuhi...bukannya duduk dalam pejabat...membanding hadis sahih dan daif...banyak benda yg boleh kita lihat...betapa pincangnya sistem keislaman kita...mungkin kerana kerajaan melantik salah orang...yg tak cukup kelayakan...atau kelayakan cukup tapi tak pandai bekerja...atau ada sebab lain....yang paling negara kita rugi...terutamanya agama islam negara kita...apabila jamil khir baharom dilantik menjadi menteri di jabatan perdana menteri dalam hal ehwal negara islam....teramat rugi....WALLAHUAKLAM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Currently Jamil Khir anak Baharom is the BIGGEST MUNAFIK out of all.

      Delete
  39. tuan budin....adakah tuan budin dapatkan akses...whatsapp Yang Dipertuan Agung...senang terus salurkan maklunat pada Baginda direct....kalau tuan budin ada..emailkan pada saya...ridiazra172924@gmail.com...terima kasih.

    ReplyDelete
  40. Komen pemakan dedak najib dan peminum kencing hadi macam orang mabuk terhoyong hayang tidak menentu. Tidak cukup fakta atau tidak berpijak dibumi nyata.

    ReplyDelete
  41. Tapi sayang, Timbalan Mufti ni sangat berhati-hati dan memilih untuk 'play safe' dengan menyatakan "Kalau dalam masalah 1MDB, saya tak pasti duit itu macam mana. Kalau duitnya duit pelaburan dan patuh syariah seperti pelaburan-pelaburan lain, mudah-mudahan kita berharap kerja haji itu akan diterima. Tetapi, kalau sumber kewangannya tidak halal, sudah tentu Allah akan tolak. Jadi, sumber halal atau tidak 1MDB itu, kita tak tahu". Selamatlah Kassim Selamat!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...