Wednesday, 21 December 2016

YANG MANA SATU?

Pengarah Pusat Penyelidikan Pas, Dr Zuhdi Marzuki berkata, Pas terbuka kepada pembentukan kerajaan campuran selepas PRU 14 nanti.

Naib Presiden Pas, Idris Ahmad pula menolak pembentukan kerajaan campuran selepas pilihanraya, malah masih meletakkan Pas di pihak pembangkang.

Yang mana satu jadi pilihan? Atau masih kesipuan untuk berterus-terang? (SH 21/12/2016).

92 comments:

  1. guna kepala lutut pilihan pemimpin pas, guna kepala lutut untuk berfikir pilihan ahli pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 19.59,
      Aku setuju , bila orang cakap PAS ini keliru mereka marah kata orang lain yang keliru tapi bila lihat pemimpin pemimpin PAS PIS cakap memang sebijik jenis speises keliru...Sebenarnya mereka ini nak kelirukan penyokong dan pengikut mereka yang pemimpin PAS PIS anggap bahalol dan tolol.Itu saja hanya memalukan islam , melayu dan maruah diri ja.

      Delete
    2. Buat kerajaan campuran dgn syaitanlah!!!!
      Mcm lah parti pas tu kuat sgt.
      Menutuh kuat lah

      Delete
    3. Dapig menutuh pan***.

      Delete
    4. Umnongok menutuh pasi*
      Hidup ayatullah hadi
      Mulla hasan tontowi

      Delete
  2. Mekayu Selam..Bukan U-turn, tapi Round-a-bout, merry go roung....pening n blur. As expected

    ReplyDelete
  3. Pas masih keliru... Pemimpin Pas takde tokoh nnt jd PM. Harap ke populariti tapi akai cam lembu tak jadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Pas ni parti lembu mandul

      Delete
    2. Baik jadi babi mandul Dapig.

      Delete
    3. 21.41, betul tu ....

      Delete
    4. Hadi awang olamak donia...
      Takabbuurrr

      Delete
    5. 1) Tindakan Presiden PAS, Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang (TGHH) menyertai Persidangan di Iran ialah tindakan baik dan boleh membawa kepada keadaan yang baik dari perspektif geopolitik.

      2) Waktu yang dipilih beliau untuk menghadiri persidangan di Iran ini juga tepat, iaitu dalam keadaan Iran, Turki, serta Rusia merancang dan melaksanakan proses pemindahan orang awam dari Aleppo.

      3) Sebagai seorang yang berkedudukan politik, TGHH boleh memilih untuk menolak jemputan dari Iran namun langkah sedemikian tidak mengubah apa-apa, tidak membawa kebaikan, malah sebaliknya mungkin menyemarakkan lagi persepsi permusuhan Sunni-Syiah dan menutup sebarang ruang positif yang boleh dimanfaatkan.

      4) Dari perspektif hubungan antarabangsa, langkah Presiden PAS ini menepati solusi Konstruktivisme (Constructivism in International Relations) yang menekankan proses sosialisasi iaitu proses interaksi untuk mengubah sesuatu hubungan antarabangsa agar menjadi lebih baik – bukannya melalui konfrontasi antara negara (seperti Realism) mahupun diplomasi ganjaran material (seperti Neoliberalism).

      5) TGHH pada hakikatnya memiliki pengalaman yang banyak dalam usaha rundingan keamanan di peringkat antarabangsa khususnya di negara-negara Islam, demikian juga hubungan dialog beliau dengan para sarjana dan ahli politik Iran dan Syiah. Langkah menolak jemputan ke Iran akan membantutkan potensi beliau untuk memanfaatkan hubungan sedia ada untuk berusaha membawa kepada situasi politik yang lebih baik dan aman.

      6) Namun pastilah Presiden PAS hanya membataskan solusi Konstruktivisme ini buat hubungan dengan Iran dan bukannya dengan Israel yang dianggap sebagai musuh. Hal inilah mendorong TGHH mengatur hubungan baik dengan Iran untuk mendepani Israel (pendekatan Realism).

      7) Sememangnya pergolakan Syria tidak dapat dinafikan disebabkan oleh pemerintahan diktator rejim Basyar Al-Assad dan Iran (serta Rusia) telah membantu rejim untuk berhadapan dengan penentangnya. Namun siapakah yang paling mendapat keuntungan daripada Syria yang bergolak?

      8) Wajib diketahui Syria sebelum Arab Spring dari segi geostrategiknya bukan sahaja tidak mengiktiraf Israel dan tidak mempunyai hubungan diplomatik dengannya, bahkan juga menjadi negara perantara buat beberapa musuh Israel, iaitu Iran (Syiah Imamiyyah), Hamas (Sunni), Jihad Islami (Sunni), serta Hizbullah (Syiah). Wakil Hamas dari Palestin turut hadir ke persidangan di Iran tersebut bersama Presiden PAS.

      9) Jika Syria membekalkan platform kepada Palestin menentang Israel iaitu Hamas dan Tanzim Jihad, Iran pula turut menyumbang kepada Hamas, Tanzim Jihad dan Hizbullah di Lubnan. Kombinasi kerjasama proksi Syria-Iran ini terbukti mengalahkan tentera Israel di Gaza dan Selatan Lubnan.

      10) Syria juga mempunyai sejarah peperangan dengan Israel, bekerjasama dengan pakatan Arab seperti Mesir dalam beberapa siri seperti Perang Ramadan 1973, namun gagal merampas kembali Bukit Golan yang ditawan Israel.

      11) Hasil lobi yang kuat di Washington, pelobi Yahudi telah berjaya menjadikan Amerika Syarikat sebagai sekutu strategik utama Israel dengan pakej bantuan persenjataan bernilai berbilion-bilion Dollar, manakala musuh Israel turut dilihat sebagai musuh Washington. Termasuklah Syria dan Iran yang masing-masing memiliki proksi yang kuat menghalang peluasan wilayah Israel.

      12) Disebabkan persaingan kuasa antara negara Arab dengan Iran selepas Revolusi Khomenei menggulingkan Shah Iran pada 1979, Iran telah dianggap sebagai musuh utama beberapa negara Arab, bahkan dimusuhi melebihi Israel. Demikianlah terdapat negara-negara Arab dan juga Turki yang bekerjasama dari segi diplomasi, ekonomi, dan ketenteraan dengan Israel, ditambah pula dengan pelbagai pakej tawaran menarik dari Amerika Syarikat.

      Delete
    6. 13) Perubahan politik sememangnya amat perlu di Syria namun ternyata perang saudara adalah jauh lebih buruk berbanding kediktatoran Basyar sebelum perang. Demikian juga Iran yang kini disasarkan. Siapa yang paling untung dengan pelemahan Iran dan Syria? Jawapannya ialah Israel kerana kekacauan di Syria serta peminggiran Iran telah melemahkan sokongan yang diperoleh Hamas, Jihad Islami dan Hizbullah yang sejak sekian lama mengancam Israel.

      14) Beberapa kali Israel terpaksa bertungkus-lumus menyekat pengedaran senjata Iran dan Syria daripada memasuki Gaza untuk disalurkan kepada Hamas dan juga daripada Lubnan. Pengawal Revolusi Iran antara watak penting membantu Hezbollah dalam menghalang kemaraan Israel dalam Perang Lubnan 2006.

      15) Malah, akibat pergolakan di Syria dan Timur Tengah sejak 2011, Israel telah beberapa kali mencuba tindakan agresif ke atas Gaza di Palestin kerana Hamas telah mulai kekurangan sokongan daripada Syria dan Iran.

      16) Namun Presiden PAS turut perlu menanggapi persoalan kepentingan nasional yang berkait rapat dengan hubungan diplomatik Malaysia sedia ada dan hal ini menarik untuk diketahui kerana beberapa negara Arab pastinya kurang selesa dengan hubungan TGHH dengan Iran ini.

      17) Apa yang pasti, hubungan Malaysia-Iran sedia ada adalah dinamik di mana eksport Malaysia ke Iran yang bernilai RM2.4 bilion pada 2009 telah meningkat kepada RM3.5 bilion pada 2012. Namun, susulan daripada sekatan antarabangsa, eksport hasil utama Malaysia ke Iran seperti kelapa sawit, getah asli dan produk kimia pada 2015 sekadar mencatatkan RM1.3 bilion. Nilai import Iran ke Malaysia pula ialah RM1.1 bilion pada 2009 sebelum menurun kepada sekitar RM200 juta pada 2014. Tiga projek pelaburan Iran di Malaysia pada 2009 adalah bernilai RM151.5 juta manakala pada 2014 pula hanya sebuah projek pelaburan bernilai RM3 juta yang diluluskan dari Iran.

      18) Akan tetapi hal ini berbeza dengan beberapa negara rapat Malaysia yang lain iaitu Arab Saudi, Turki (relatifnya), UAE, Qatar, dan Amerika Syarikat yang kurang mesra dengan Iran. Dalam konteks hubungan dengan Arab Saudi, pada 2009 eksport Malaysia ke Arab Saudi adalah bernilai RM2.9 bilion, manakala jumlah import pula RM3.9 bilion. Pada 2015, jumlah eksport Malaysia meningkat kepada RM3.4 bilion manakala import pula meningkat dengan lebih tinggi dengan nilai RM7.5 bilion. Arab Saudi yang memiliki pelaburan bernilai RM2 juta pada 2008 konsisten melabur di Malaysia di mana terkini pada tahun 2014 terdapat pelaburan yang bernilai RM550,000 dari Arab Saudi di Malaysia.

      19) Hubungan Malaysia-Turki turut signifikan di mana Eksport Malaysia ke Turki pada 2009 yang bernilai RM1.6 bilion telah melonjak menjadi RM3.7 bilion pada 2015, manakala import pula yang bernilai RM395 juta pada 2009 telah meningkat kepada RM1.8 bilion pada 2015. Berbanding nilai projek pelaburan Turki di Malaysia pada 2009 yang bernilai RM10 juta, pada 2014 angka yang dicatatkan hanya berjumlah RM1.5 juta.

      20) UAE meskipun bersaiz lebih kecil berbanding ketiga-tiga kuasa Asia Barat tadi, namun ternyata dari segi ekonomi Abu Dhabi merupakan rakan yang paling signifikan buat Malaysia. Eksport Malaysia ke UAE pada 2009 adalah bernilai RM10 bilion dan melonjak kepada sekitar RM11.8 bilion pada 2015. Import dari UAE juga meningkat mengatasi nilai eksport dengan nilai RM6 bilion pada 2009 menjadi RM12 bilion pada 2015. Tiga projek pelaburan UAE di Malaysia pada 2014 pula bernilai sebesar RM767 juta.

      21) Qatar pula meskipun eksport Malaysia ke sana hanya berjumlah RM834 juta pada 2015, namun import Malaysia dari Qatar adalah cukup tinggi iaitu sebesar RM2.3 bilion pada 2015, meningkat berbanding RM1.1 bilion pada 2014.

      Delete
    7. 22) Walau bagaimanapun, jumlah eksport Malaysia ke kesemua lima negara terbabit (sekitar RM20 bilion) adalah jauh lebih rendah berbanding ke Amerika Syarikat di mana jumlahnya ialah RM73.6 bilion. Amerika Syarikat juga adalah merupakan antara sumber pelaburan langsung asing (FDI) yang utama buat Malaysia. Maka adalah menarik untuk diketahui perancangan atau manifesto Presiden PAS dalam mengimbangi aspek hubungan diplomasi dan juga hubungan dagang antara blok AS-Qatar-Arab Saudi-UAE dengan blok Iran-Syria-Rusia-China untuk hala tuju Malaysia kelak seandainya beliau berhasrat untuk menerajui negara.

      23) Apa yang pasti, sewajarnya tindakan beliau yang cuba untuk mewujudkan perdamaian di peringkat antarabangsa ini tidak diburukkan dengan perkelahian di Malaysia, baik dari kekhilafan tentang perbezaan dengan Kesatuan Ulama Islam Sedunia (KUIS), mahupun dari segi perbezaan pegangan Sunni-Syiah kerana ini ialah isu percaturan geopolitik, bukan isu perbezaan aliran pegangan agama.

      Delete
  4. Din,
    buang masa saja nak sembang pasai parti pas yg bengong nie.
    president pun wayar, naib president asyik dok kena kencing dng umno aja, depa jugak mengaku, so apa yg rakyat nak harap dekat parti yg bengong and bahalol nie.
    buang masa aja layan parti pas nie !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Din,
      Melayu tokong marah ko sembang pasal Pas...aku setuju Din tak teruk sangat mereka memaki Pas.

      Delete
    2. Pengikut mengong

      Delete
    3. mat awang ma pan mengong gaban.

      Delete
  5. PAS akn hanyut ikut arus pasang surut. Kejap ke hulu kejap kehilir. Parti pening

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan pening atau mabuk lagi dah parti pas ni tapi gila

      Delete
    2. Rba Dapig yang gila kot.

      Delete
    3. Ayatullah hadi almarangi....
      Takabbuurrr

      Delete
  6. PAS dikejar tuan2 politikus khianat itu bukan kerana roh dan jasad penubuhan PAS itu sendiri. Ia dikejar kerana kerusi yang dimiliki (ditandingi setiap PRU) agar dikorbankan untuk PPBM.

    PKR penuh helah mahu "menelan" terus dengan membawakan cadangan agar PAN diserap ke dalamnya agar kerusinya tetap terpelihara.

    DAP pula merupakan pihak yang paling beruntung kerana kerusinya tidak akan sama sekali diberi atas faktor "kaum".

    Hey, bukankah tuan2 politik kamu khabarnya tidak lagi bersifat perkauman dan semua agama adalah sama sifatnya ?

    Dan sekalian si jahil yg sombong itu juga sudah tiada lagi sifat rasis n terbelenggu dengan stigma agama.

    Mari aku ajarkan kepada kamu wahai golongan yg jahil dan menyombong diri pada penyelesaian yg sangat mudah.

    Oleh kerana tuan2 kamu itu bersama dan bersatu tanpa batas bangsa dan agama.

    bahagikan sesama mereka dari 222 jumlah kerusi DUN dan PARLIMEN sebagaimana praktis yg ditunjukkan oleh dua penyamun didalam filem - Nujum Pak Belalang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unknown Dubok bau busuklah kau. Pergi jauh jauh. Kahkahkah hahaha. Jangan sebut penyamun nanti tuan kau marah.
      Satu lagi boleh tanya kah, Dubok macam kau makan dedak brand apa hah!

      Delete
    2. Unknown Dubok bau busuklah kau. Pergi jauh jauh. Kahkahkah hahaha. Jangan sebut penyamun nanti tuan kau marah.
      Satu lagi boleh tanya kah, Dubok macam kau makan dedak brand apa hah!

      Delete
    3. Babi hitam Dapig mai dah.

      Delete

  7. Bubar sajalah PAS nih, terpulang pada ahli nak masuk UMNO ke,Amanah ke Ppbm ke Pkr ke.
    Aku jangka majoriti masuk UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa tukang bubar hang ker? parti mat sabun melukut di tepi gantang dalam pakatan.

      Delete
    2. Hidup pas
      Keh keh keh

      Delete
  8. Tuan Budin.

    Saya sokong pendapat kawan2 yang mengatakan bahawa buang masa ja layan pening parti PAS ni.

    Pening dan penuh bolak-balik. Lebih cintakan harta rampasan perang berbanding perjuangan di medan perang.

    Apa kata tuan Budin cepat2 buat cover dan ulasan cerita si Dato' Jamal Yunus si pejuang UMNO yang hadir di pjbt SUK Selangor dengan hanya bertuala mendedahkan dada, perut dan lutut di khalayak ramai nak tunjukkan konon kerajaan Selangor tak pandai urus air.

    Sampai begitu ia sanggup letakkan maruah dirinya demi dedak.

    Letakkan isu kemampuan pentadbiran kerajaan negeri Selangor di tepi, cerita tersebut sangat sesuai dengan topik 'level pejuang2 UMNO di bawah Najib'.

    Boleh juga dengar apa komen Kejora, Unknown dan kawan2 mereka tentang pelakuan si Jamal ni.

    Sekadar cadangan 2.6 sen dari saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sahabatku John Doe apakah kamu tidak bimbang dengan kisah pembahagian kerusi yg bakal sekali lagi membinasakan lakonan tuan2 politikmu ?

      Mereka sangat bersungguh-sungguh untuk mengejar PAS sebagai jalan keluar paling menguntungkan dengan hadirnya PPBM agar sebahagian dari kerusi dapat diserahkan.

      Tak perlu berlagak naif wahai sahabat. 😂😂

      Nampaknya PAS tidak lagi bagai orang mabuk dan kini mampu berfikir dengan waras.

      Delete
    2. Tak perlu sembang kencang Unknown.

      Minta boss kamu bubarkan parlimen.

      Bring it ON...

      Delete
    3. Tak perlu sembang kencang Unknown.

      Minta boss kamu bubarkan parlimen.

      Bring it ON...

      Delete
    4. Analisis yg melalut dan mabok, Mungkin sebab tuan poli-taek-low kpd 2113 ni dh kurangkan upahnya. PAS patut Piss dlm tempurong dan nilai wajah sendiri balik.

      Delete
    5. sahabatku John Doe, kemana hilangnya kepetahan lidahmu memutar hujah ?

      Apakah tiada lagi manuver untuk kamu "melindungi" asbab utama tuan2 politik terus mengejar PAS dengan segala macam cara ?

      Dengan masa yang semakin suntuk untuk tuan2 politik kamu sebelum menjelangnya PRU seharusnya mereka telah memulakan rundingan atau menjalankan sebaik-baik pengkhianatan agar tidak lagi berlaku pertindihan kerusi.

      Jangan masuk ke gelanggang tatkala ditangan masih menggenggam tuak.

      Kadang-kala aku merasa kasihan melihatkan keadaan dan sifat tuan2 kalian . 😘


      Delete
    6. Sepatutnya masa tidak berketua untuk kata pemutus dan berebut kerusi lah buat pru ..

      Lebih baik pelawa calun bebas yang menang atau rembat dun atau mp parti lawan. Ini ambil semua dalam PAS, banyak faedah kena bagi pada PAS dari ajk surau sampai jawatan kebinet !

      Delete
    7. Sahabatku Unknown.

      Macamlah kamu baru kenal aku.

      Aku hanya berhujah bila aku rasakan perlu. Di dalam sesetengah situasi banyak juga yang aku biarkan sahaja kamu syok sendiri disebabkan kamu suka menulis dengan penuh bunga2an tanpa sebarang substans.

      Baiklah aku lafazkan juga disebabkan kamu telah meminta.

      "Unknown, ur writing has no substance at all. No case to answer"

      Di atas sana pada 20:48 kamu menunjukkan sikap tipikal kamu memberi pendangan tentang rumah orang lain padahal pandangan itu tidak diminta. Di situ pun aku biarkan kamu. Malah tiada siapa pun kelihatan berminat untuk reply cadangan menyibuk kamu tentang rumah orang lain (setakat kali akhir aku periksalah).

      Adakalanya aku tidak berhujah tetapi mengajak pihak lawan 'walk the talk sahaja'(harap kamu faham maksudnya).

      Sebagaimana ketika kamu bullshitting around berpusing-pusing isu derma 2.6b, aku mengajak kamu bersumpah laknat dan kamu lari beralasan seperti Nasrani, sebegitulah juga kini.

      Kini kamu sekali lagi berbullshitting around.

      Topik Tuan Budin ialah pilihanraya dan pilihan parti PAS apa yang akan mereka lakukan selepasnya.

      Ini adalah topik analogi dan menyangka-nyangka (zhon). Ia tiada jawapan muktamad sehinggalah ia berlaku. Maka aku tidak berminat untuk berhujah tentangnya.

      Maka jawapanku ialah pilihanraya adalah satu pertandingan gusti dan ia memerlukan pihak2 yang menyertainya duduk di dalam gelanggang supaya pemenang sebenar dapat ditentukan.

      Apa yang kelihatan pada pandangaku ialah komen kamu kelihatan seperti kamu sedang menayangkan otot-otot kamu di tepi gelanggang gusti sambil tersengih-sengih (bayangkan Mr Bean). Ini sikap kebudakan namanya.

      Disebabkan aku tidak mahu kelihatan bodoh menanyang2kan otot aku di tepi gelanggang seperti kamu (dan seperti si Jamal Yunos yang separuh bogel bertuala untuk tatapan dunia), maka aku lafazkan sahaja Bring It On sbg jawapan.

      Jangan kamu pergi cari dalam kamus pula maksud kalimah ini nanti kamu lagi keliru.

      Maksudnya senang sahaja. Kunci gelanggang gusti ada di tangan pemimpin kamu yang kamu katakan pemimpin suci pilihan Allah itu (kamu kata sebegini lebih kurang di Putra Merdeka), maka suruhlah dia bubarkan parlimen cepat2 supaya kamu tidak perlu menanyangkan otot di tepi gelanggang sebaliknya boleh terus masuk ke gelanggang

      Aku takkan biarkan diriku nampak dungu seperti itu. Hal kamu fan Jamal Yunos itu hak kalianlah.

      Aku mohon ketawa dulu, teringat gambar2 Jamal Yunos separuh bogel bertuala dan membayangkan pula kamu sedang tersengih-sengih menayangkan ototmu di tepi gelanggang gusti.

      😀😀😀😀

      Delete
    8. Salute John Doe. You have hit the bull in the eye. Teruskan perjuangan menentang mungkar jelas.

      Delete
    9. Sokong mr john doe. This unkown feller a.k.a. nakhoda has been churning out rubbish day after day. Talk long long, substance tarak. He/she is a talk cock type, akin to those pakar motivasi who can kona kiri kona kanan to lipat maut those damn dumb audience. They are simply irrelevant to the educated mass...only fools are amazed and mesmerized by their talking skills...ala, macam yg selalu keluar tv tuuu.

      Delete
    10. sahabatku John Doe, mengapa kamu kelihatan malu apabila aku menjenguk ke dalam rumah tuan2 politikmu ?, Lucu sekali apabila kamu menggunakan bahasa kiasan.

      kamu tidak mampu menutup aib dan lakonan tuan2 politikmu apabila mereka saling mengigit demi untuk mempertahankan kerusi masing-masing

      Bukankah tuan2 kamu telah menanamkan bahawasanya PRU yg dikendalikan oleh SPR sebagai khianat dan tidak adil - aneh sekali sungguh kamu kelihatan "bersedia".

      Aku yakin kamu masih terkenang bagaimana 40k bangla juga turut serta untuk mengundi UMNO dan BN.

      Aku yakin kamu masih mengingati kisah Blackout sewaktu proses pengiraan undi berlangsung (ceritera yg disertakan gambar).

      Aku juga yakin kamu masih percaya pada kisah undi pos yg telah dimanipulasi keputusannya oleh SPR untuk memenangkan UMNO dan BN.

      Apakah tuan2 kamu akan terus menyuap fitnah klise seperti ini kepada sekalian manusia2 yg jahil sekiranya mereka kalah lagi ?

      Matanglah sedikit wahai John Doe, .. 😂😂





      Delete
    11. My dear brothers

      Itulah tahap pendedak Najib. Tak sedar apa yang mereka lakukan akan jadikan mereka bahan ketawa orang sahaja.

      Kalau diketawakan kerana kelakarnya seperti kumpulan Sepahtu baguslah jugak, ini diketawakan orang akibat dot dot dot mereka.

      Teringat pulak lawak tagline seorang pelawak yang lain:-

      "Percayalah tuan2 GST boleh turunkan harga barang".

      😀😀😀😀

      Thanx for d support.

      Salam perjuangan.

      Delete
    12. Unknown at 23:29

      Just bring it ON sis..

      Delete
    13. My dear brothers.

      This self acclaimed professing high IQ Unknown (she did it in fact) just couldn't absorb a very simple straight forward and undisputed fact.

      Pak Othman, pak rahman jpc and yours truly have been telling her over and over again that we supported and voted for BN at the last GE.

      In fact I had admitted to her few times that I assited UMNO-BN directly in the last GE to the extent that Jibo shook my hand while his eyes were looking at me as if they were saying 'thank you'.

      You guys dont have to go far. Just go back to my last comment at this blog's last entry and see for yourselves my personal admission regarding this matter.

      That admission was made only few hours back and I doubt if she says she didnt read it. I humbly believe she read all my comments.

      But she just couldn't absorb that simple fact and keep giving her comments as if I supported the opposition during the last GE.

      And yet she dares to label others as 'si jahil' and the likes.

      Pity her..


      Delete
    14. Sahabatku John Doe, tuan2 politikmu semakin resah tatkala PAS belum mahu menundukkan kepala dan melutut kepada mereka.

      PKR telah mula membina perangkap demi mempertahankan kerusinya. DAP telah memperkukuh tembok untuk melindungi kerusinya.

      PAN bagaikan si dungu yang akan menurut apa jua keputusan yg dikonsesuskan oleh PKR dan DAP.

      Urusan yang paling sukar bagaimana mahu menjinakkan PBBM lantaran yang menghidupkannya bukanlah dari kalangan soldadu yg tersisih tetapi panglima-panglima yang penuh tipu muslihat. Kerusi milik siapa yg bakal dikorbankan secara rela mahupun secara khianat ?

      Dengan tiadanya kuasa pemutus - kamu bakal dihidang aksi khianat bersulam pakat - seni politik total

      Maka si jahil seperti kamu akan terus keliru mengikut tanpa mengetahui.

      Just Bring it ?? - jangan lagi kamu bertempik seperti pada PRU yg telah lepas.



      Delete
    15. Kpd saudari unknown (kalau betul anda tu pompuan), saya tak mau guna klise klise atau kiasan lagi. Bagi saya, anda sebenarnya pada tahap tak boleh di ajar lagi. Tq.

      To our brother john doe, keep writing bro...we shall never give in to the real jahil like unknown, and at the same time we shall never give up to convince fencesitters and those who are still ragu ragu...that it is high time to change, for our children's future.

      Delete
    16. And yet she did it again.

      May I copy and paste:-

      Just Bring it ?? - jangan lagi kamu bertempik seperti pada PRU yg telah lepas.

      PRU lepas lagi Unknown.. Hhhhhh (sigh)..

      Harap abaikan perkataan 'just bring it' yang digunakan Unknown. Saya tak sampai hati pula bangkitkan isu BI ke atasnya.

      Saya hanya bangkitkan perkara2 yang pihak sana (unknown dan kejora) mula bangkitkan dahulu sbg jawapan.

      Delete
    17. Salam sdraku john doe..

      PAS memang parti 'Lebai Malang' macam cerita penglipur-lara orang Melayu sejak dahulu kala. Apa tak malangnya, asyik jadi kuda tunggangan. Mula2 kuda tunggangan Angkatan Perpaduan Ummah-S46, lepas tuu Barisan Alternatif-Keadilan, kemudian PAKATAN-PKR/DAP, laa nie BN-UMNO. PAS memang tak serik2. PAS is already PAST like UMNO too.

      Salam Perjuangan & terus berjuang....!!!

      Delete
    18. Ki ki ki ki ki...Unknown perasan sangat macam la John Doe tu nak sangat bersahabat dengannya. Piirrrrah!

      Delete
    19. Sahabatku John Doe, kamu semakin lucu apabila cuba "melarikan" ceritera asbab utama mengapa tuan2 politikmu terlalu bersusah payah tetap mahu mengejar PAS agar ia tunduk dan melutut.

      Sesungguhnya tuan2 politikmu itu sedang mencari korban buat PBBM - sesuatu yang tidak akan berlaku pada PKR dan DAP (lupakan sebentar PAN kerana hidupnya ia hasil pinjaman dari DAP).

      Hey, bukan soal pertandingan 3 penjuru atau lebih yg menjadi kebimbangan tuan2 politikmu -

      Bahkan tuan2 politikmu membuktikan mereka boleh saling bertindihan sebagaimana yang diperbuat pada PRN Sarawak.

      Ia soal kerusi siapa diantara mereka yg bakal dikorbankan untuk PPBM.

      Kamu terlalu bingung untuk bersilat lidah bukan ? Rakan2mu yg khabarnya begitu intelligent juga kelu tanpa hujah.

      Bukankah telah aku katakan tuan2 politikmu itu tidak lain hanyalah bersifat laksana kawanan binatang buas yg terkurung di dalam kurungan yang sama -

      campakkan kepingan daging maka tuan2 politikmu akan menyeringai menampakkan taring untuk mengigit sebanyak mana dari kepingan daging tersebut.

      Aku begitu teruja untuk melihat sejauh mana sifat pura-pura tuan2 politikmu mampu bertahan.

      Aku juga tertarik untuk melihat sejauh mana sifat jahil dan sombong mampu membawa manusia2 seperti kamu.

      Selamat Malam sahabat ku John Doe.



      Delete
    20. Haritu nakhoda sewel ni beriya2 mengampu najip

      Skg dia beriya2 menyokong pas

      Dia dh mengesahkan yg pas & amno dah 'kawin lari kat Siam'

      Sbb tu dua2 parti ni dia kena upkan

      Delete
    21. Pertama sekali, Unknown tidak perasan. Saya telah bbrp kali declare di Putra Merdeka dan di sini sekali bahawa saya selesa berbahas dengan Unknown disebabkan dia adalah satu2nya pro jibo yang mampu berbahas seperti manusia waras.

      Seorang lagi memang bertaraf jinggila (maaf saya tak dapat jumpa perkataan lain yg lebih sesuai) yang akan mencarut dan memaki hamun tak ingat dunia.

      Unknown panggil saya sahabat dan saya pun lakukan perkara yang sama.

      Ia bukan isu di antara kami.

      Delete
    22. Kedua,

      Berkenaan komen pak Othman bahawa PAS adalah parti lebai malang saya tak bersetuju.

      Bagi saya PAS adalah parti sandiwara. Yang malang mungkin penyokong sahaja tetapi pemimpin mereka adalah lebai2 kekenyangan.

      PAS sejak asal kejadiannya mereka hanya hidup bermodalkan retorika agama. Di atas alasan tersebut pemimpin mereka hanya mampu dan mahu kekal sebagai pembangkang. Mereka sedar perkara ini.

      Kalau mereka bentuk Kerajaan nanti banyak retorika yang akan terbukti sebagai hanya retorika dan tak mampu dilaksanakan. Jadi lebih baik kekal sebagai pembangkang.

      Apa motif PAS masuk politik kalau tak mau kuasa?

      Hey, gaji YB besar tau. Setakat jadi YB biasa pun sudah boleh hidup senang lenang dan dapat pencen. Janji pun tak payah tunaikan dan boleh terus salahkan pemerintah di dalam segala hal.

      Sekarang pun mereka tunjukkan sikap sukakan harta rampasan perang dan bukan perjuangan perang itu sendiri.

      Kali ini saya melihat Unknown memang mempunyai point dan poiny itu saya setuju dan telah menjadi pendapat saya bbrp kali sebelum ini iaitu kalau mengajak PAS bersama, ia akan menyukarkan rundingan kerusi dan akan menyebabkan kekusutan yang lebih besar.

      Daripada sejarah sikap PAS dan tanda2 bahawa mereka mahu kekal dengan sikap itu, saya rasa mungkin PPBM perlu bersedia untuk lawan 3 penjuru.

      Siapa kata kalau lwn 3 penjuru Najib akan kekal? Itu hanyalah analogi tapi perancangan dan kehendak Allah siapa tahu.

      Saya percaya Najib tetap akan tumbang walaupun 3 penjuru. In shaa Allah. aamiin.

      Salam subuh buat semua (termasuk Unknown yang mengucapkan selamat malam kepada saya).

      Delete
  9. PAS semakin celaru dan haru-biru di pimpim TTHH. Bermula dari kerap ponteng sidang parlimen, la ni dah pandai berbohong. Ini lah akibat walaun bercemolot dgn malaun.

    ReplyDelete
  10. PIS laani takat nak jaga surau kampong maybe boleh kot. Itu pun tetap sering bertelagah .., kais2 mengkais, tikam belakang,lawan tunjuk pandai, itu boleh, ini tak boleh, dia buat boleh, etc. Prinsip Lobai Semak ni dh ketingalan dah, hentikan lah..malukan agama saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu tokong tak main surau dia nak jaga kandang babi.

      Delete
    2. Sifat Mekayu Selam dah kekuar...tokong, babi etc. Kaku layan lagi start kafir..harbi apa lagi la. /Mcm mana Islam nak dioandang hebat...perasan syok sendiri la tu. Terima kasih 22;03 diatas contoh kebodohan mu ini.

      Delete
    3. Kebodohan siapa? tanya dirilah kalau suka sangat makan cili tokong.

      Delete
    4. 2203 dan 2247

      Delete

  11. Dalam demokrasi 1000 PhD holder tentunya dikalahkan oleh 1001 tok lobai kopiah putih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai kaloi...perasan pandai la tuu. Kencing dlm tempurong dan lihat.. kebodohan akan terpancar. Cuba ler

      Delete
    2. Busuk .. Wekkkkk

      Delete
    3. Orang alim ko perlekeh dengan sebutan 'lobai' jadi tidak heranlah budak PanDap bernama faiz perlekeh YDPA bersolat...unsur kerosakan aqidah nampak semakin menular dari puak puak melayu ultra sekular liberal...nanti dibimbangi sampai tahap komunis di mana ugama dianggap candu. Nauzubillah.

      Delete
    4. Kalu alim, namnya LEbai. Kalu melalut roungabouk pening..itu LObai. Bila tersepit hujah 2230 ni dah start up game la ni. Layan lagi mula la babi Kafir..apa lagi la. Dia ni species Mekayu Selam perasan pandai, yg belum pupus.

      Delete
  12. Beberapa tahun yang lepas. Entah berapa tahun aku tak ingat. Aku yang bahlul dan bodoh ni, dalam bulan Ramadan, telah menyewa sebuah rumah (aku tinggal di Seremban) tak jauh dari Masjid Rusila Marang selama sebulan dengan harapan aku akan mendapat berkat apabila berimankan HadiAwang@Kenit (berbuka puasa dan solat Maghrib). Rupa-rupanya, aku bukannya mendapat berkat tapi dapat palat mak dia. Sampai sekarang aku menyesal tak habis-habis, mungkin selama-lamanya sampai aku mampus. Dari dulu sampai zaman Nik Aziz meninggal dunia, aku penyokong kuat Pas dan selama-lamanya aku undi Pas setiap kali Pru diadakan. Sungguhpun pun aku bukan ahli Pas. Penyelewengan HadiAwang@Kenit aku tidak boleh maafkan. Justeru itu, sekiranya HadiAwang@Kenit dan Pas ada menerima RM90juta (sampai lani tak saman-saman SR), lain-lain kecurangan, demi dedak yang haram dan hingga tertubuhnya Parti Amanah (Pan), aku doakan kepada Allah supaya HadiAwang@Kenit ni ditimpa bala yang aku serahkan pada Allah menentukannya. Allahu Akbar!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dongeng cam mat gian jer.

      Delete
    2. BerDoa saja tak cukup Anon 21:57. Mari kita ramai-ramai berdemontrasi di Masjid Rusila Marang minta Hadi@FlipFlop tu letak jawatan sebagai Presiden Pas. Aku pun dah meluat dengan penjilat Umno ni...

      Delete
    3. Sorry la I baru keluar pusat serenti.

      Delete
    4. Jangan mrmpermainkan ayatullah hadi
      Dia olamak donia

      Delete
    5. iyo ko hadi tu olamak donia
      yang den tau dia tu olaRmak donia.
      kesian ahli pas dapat presiden
      bertaraf pembelit donia.
      kah... kah... kah...

      Delete
  13. Belum masuk gelanggang dah mengaku kalah. Apa matlamat dan tawaran yang PAS boleh berikan pada rakyat ?

    Kerajaan campuran? PAS sudah tidak ada prinsip dan hilang semangat perjuangan rupanya.

    Soal nak bercampur atau tidak biar lah di tentukan selepas PRU. Kan PAS pakar dan telahbberpengalaman di Selangor dan di Perak ?

    Pengundi bodoh jika undi PAS semata-mata untuk kerajaan campuran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Di atas adalah ciri2 keperibadian Kejora. Apabila dia mati pucuk diasak bertubi-tubi, dia akan berpantun sampah, memaki-mencarut ala Nek Tempoyak atau membuat ramalan 4 no. ekor.

      Delete
    3. Kejora jugak di kenali sebagai Jing Jibo (Anjing Najib) di satu blog lain. Ini dia CV nya -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Delete
  14. tuang presideng sudah makin celaru skrng.

    kena balik marang makang gulai ikang aya degang nasi dagan.

    inilah juga merupakan makanan favourite saya semasa bersekolah d kt dulu.

    pendirian arwah tuan guru nik Aziz selalu nya 'consistent' n semua ahli pas menghormati nya.

    namun sekarang kita lihat semua pemimpin pas bebas mengeluarkan 'fatwa'sendiri.

    yg lebih parah ia lah apabila presideng n timbalan selalu bercanggah pendapat.

    apa lah nak jadi dgn parti paih ni!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak rahman jpc dihormati...

      Saya ingin menambah Amanat songsang Hadi Awang mengkafirkan UMNO telah meruntuhkan keukhuwan beribu-ribu keluarga, anak2 terbiar bila suami isteri bercerai, orang tua tidak mengaku anak, adik-beradik berumusuhan, & sahabat/jiran tetangga tidak bertegur sapa akibat berlainan ideologi politik. Kesian pada mereka2 yg telah meninggal dunia tak dapat buat U-Turn bila Hadi Awang bertukar haluan. Correct me if I'm not mistaken, Tun Mahathir tidak pernah mengecap atau memandai-mandai memurtadkan sesama Islam.

      Salam perjuangan pak rahman.

      Delete
    2. Salam pak Othman

      Saya sahkan pernyataan pak Othman itu benar:-

      Correct me if I'm not mistaken, Tun Mahathir tidak pernah mengecap atau memandai-mandai memurtadkan sesama Islam.

      Salam perjuangan

      Delete
    3. Amno & pas berpisah tiada

      Delete
  15. Kena hormat dengan ayatullah hadi
    Olamak donia

    ReplyDelete
  16. Isu bergambar dengan Rabi yahudi, Dr Maza menjawab fitnah golongan yang cuba pertahankan ketua mereka
    Politik Ulama


    Saya pada awalnya, tidak mahu mengulas isu kehadiran 'orang politik' beramah mesra dengan ayatullah yang sedang meraikan pembunuhan rakyat Syria. Saya anggap itu adalah langkah politik yang selalu berlaku di mana-mana. Malangnya, gambar bersama seorang rabi yahudi saya semasa di Oxford beberapa tahun digunakan untuk serangan peribadi oleh geng parti berkenaan.

    Padahal saya sepatah pun tidak berkata apa-apa. Untuk pengetahuan, saya bukan orang politik. Gambar berkenaan saya ambil semasa menghadiri seminar anjuran Haron Yahya dari Turkey tentang Al-Quran and Science. Rabi itu juga hadir sebagai pembentang. Namanya Rabbi Abrahamson. Dia selalu bela rakyat Palestin dan sekarang dia sedang membela rakyat Syria. Ramai orang Arab ikuti fb beliau. Dia selalu bela nasib umat Islam. Di situ ada sedikit perbezaan dengan Khameini yang membunuh dan menyembelih umat Islam di Syria.

    Namun saya katakan, sesiapa yang kritik orang politik ke Iran tak faham style politik sebenarnya.

    Apakah yang hendak kita hairan dengan sesetengah ahli politik?! Jika semalam mereka memarahi orang bersalaman dengan Netanyahu kerana membunuh rakyat Palestin, hari ini mereka menghalalkan pemimpin mereka bersalaman mesra dengan pembunuh rakyat Syria.

    Apa yang hendak kita pelik?! Tidakkah semalam mereka yang mengkafirkan parti dan pengikut parti tertentu sehingga tidak boleh berimam, tidak boleh makan sembelihan, tidak hadir kenduri, tidak boleh berkahwin dan segalanya. Ketika itu katanya : "kita menentang parti tersebut kerana parti itu dasar kafir dan jahiliah. Masuk ke dalam parti itu ertinya meredhai kekafiran".

    Akibatnya, solat 2 imam, terputus hubungan silaturahim, berberantakan rumah tangga BAHKAN ada yang mati terkorban bertempur sesama muslim. Akibat seruan 'perjuangan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan jika kita mati menentang puak-puak ini mati kita adalah mati syahid, mati adalah mati Islam".

    Hari ini, setelah segala kerosakan berlaku, lidah yang sama menyebut 'Islam tidak menyuruh kita menumbangkan kerajaan', perpaduan sesama Islam itu lebih penting, 'kita ingin bekerjasama', 'politik matang' dan segalanya.

    Dahulu, 'perlembagaan kafir, perlembagaan jahiliah'. Sekarang kita menjunjung dan menghormati perlembagaan.

    Maka, taqiyah Syiah dan nifaq orang politik tidak banyak jauhnya. Hari ini mereka bersalaman mesra dengan pembunuh yang sedang meraikan pembunuhan rakyat Syria. Besok mereka akan menangis di hadapan rakyat tentang nasib rakyat Syria. Barangkali ini yang dimaksudkan oleh Said Nursi: "Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan dan politik".

    Dr. Maza

    ReplyDelete
    Replies
    1. sah selepas pru14.
      pas akan ditalqinkan.
      pas no more, pan yes more.
      hidup mat sabu.

      Delete
  17. 1.PAS tidak mahu bergabung dangan parti lain kerana tidak mahu serahkan kerusi yang telah PAS tanding walaupun PAS tak pernah menang dikerusi tersebut.
    2. Ini kerana PAS tidak mahu ahlinya tidak dapat bertanding dan boleh berlaku perpecahan dalam PAS.
    3. PAS akan lihat jumlah kerusi selepas pru, jika ada parti lain yang perlukan PAS bagi membentuk kerajaan, maka PAS akan bergabung dengan SYARAT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syarat u turn, round a bout, no straight. Tq

      Delete
    2. 22.49...PAS tu langgar pokok...gitu?

      Delete
    3. Syarat bergabung?
      Apa kata kalau kita share kerusi Azmin. Ko 2 tahun kemudian kami pula 2 tahun. OK?

      Delete
  18. Yang nyata PAS sudah pro UMNO. Dahulu TGHHA bertegas pisahkan orang PAS dengan UMNO,kini dan seterusnya EGO PAS semakin dilenyapkan oleh UMNO.

    ReplyDelete
  19. Sudah berkali saya sebut PAS ni adalah parti Putar Alam SeMalaysia! Bagi mereka yang berfikiran waras dan berpegang pada ajaran Islam, waspadalah dengan parti ini. Ianya lebih teruk dari setan, suka putar belit cakapan dan perbuatan. Nauzubillah!

    ReplyDelete
  20. PAS nampak macam bingong. Pemimpin2 depa nampak tak sekata. Padan lah mankin merosot kerusi depa dapat setiap kali ada pilihanraya kebelakangan ini. Dah begitu lama di tubuhkan, tak sampai ke mana.

    Kalau bersama dengan Umno/Bn kot PAS boleh dapat praktikkan dasar semua pemimpin mengikut pendirian pemimpin tertinggi. Tapi Umno/Bn dah bergelumang dengan tahi Mr Cash Is King dan amat busuk nama nya di kalangan pengundi.

    Jadi, pilihan PAS ia lah untuk berkerjasama dengan Pembangkang yang Tun Dr Mahathir ada bersama di dalam nya. Di situ PAS juga boleh dapat mempraktikkan dasar semua pemimpin mengikut pendirian pemimpin pusat.

    Kalau dok kata macam lintang pukang, berlainan kata di antara pemimpin2, tak boleh sampai ke maa.

    ReplyDelete
  21. Kalau pemimpin PAS pun dah mereng, pengikut2 mereka lagi lah teruk. Ikut pepatah melayu "guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari". Sudah menjadi resam si jahil dan si ego, bila tiada hujah dan nas yang dapat diputarkan maka akan keluarlah "Dapig, kafir, babi dan sebagainya". Semuanya tu mrnunjukkan ketandusan moral dan kepupusan akal yang kronik dalam PAS. ONLY idiots will elect moron as their leaders and to date there are plenty of morons in PAS leadership. So let us just leave those idiots with their swear words and idiotic rambling alone. Given enough time and with no attention, they will slink away, sheepishly (kesipuan) and cowardly (something that they call "politik matang" which to the average citizen sounds more like "politik bangang"!

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
  22. PAS kata ahli umno KAFIR. Bacalah Amanat Hadi Awang

    UMNO kata PAS parti ajaran sesat. Bukalah mana mana buku, akhbar dan blog dan mana manapun kita jumpa kata kata ini.

    Sejenak berfikir, mana boleh ahli parti si kafir bergabung membentuk kerajaan dengan ahli parti ajaran sesat. Kalau parti ajaran sesat boleh "terkafirkan" ahli mereka sendiri, maka gabungan ini adalah gabungan 2 parti ahli ahli mereka kafir. GABUNGAN INI KAH YANG MEMBELA BANGSA, AGAMA DAN NEGARA? A CONFUSED COALITION OF KAFIRINS.

    Inilah akibat merompak dan berkongsikan hasil rompakan...
    Guru agama selalu katakan wang hasil curi atau rasuah kalau dibelikan makanan dan dimakan, maka mengalirlah DARAH YANG KOTOR AKIBAT MEMAKAN BENDA DAEI SUMBER HARAM. Tidak terkejut jika confusion ini hasil dari benda2 yang haram.

    ReplyDelete
  23. Someone who is confused because they are hesitant or unable to make a decision, given a set of options to select from, could be called dithering, irresolute or perhaps a vacillator. Of course, obtaining the options to select from may be a similarly difficult task for this person.

    Thus, PAS is aloof and Umno is ruffian. Can they cooperate?

    ReplyDelete
  24. With some fancy tongue work, they might initially be able to cooperate (ie.fool the marhaens).
    That shall produce an highly combustible mixture, and Malaysia will go to the dogs.

    ReplyDelete
  25. Parti Angau Semacam (PAS). dari atas smpaila ke walaun semua angau, kepala pusing

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...