Friday, 30 December 2016

SAMAN ATAU TIDAK?


Menarik sekali untuk menunggu perkembangan seterusya berkenaan saman Pas terhadap Sarawak Report berkaitan artikel yang mendakwa kepimpinan kanan parti itu menerima RM90 juta daripada Najib Razak.

Pada 13 Disember, Pas sudah menghantar notis tuntutan tujuh hari yang mengandungi tiga permintaan kepada Sarawak Report:-

- menarik balik artitel berkaitan dakwaan RM90 juta yang disiarkan pada 6 Ogos 2016.

-  membuat permohonan maaf mengikut terma yang dipersetujui oleh parti.

- membuat akujanji untuk tidak menyiarkan tuduhan palsu di masa depan.
Tempoh tuntutan itu telah berakhir pada 20 Disember lalu di mana Claire Brown dan Sarawak Report tidak mengendahkan langsung tuntutan yang diminta Pas itu, sekaligus memberi makna beliau bersedia untuk berdepan dengan Pas dan Hadi Awang di mahkamah.

Hari ini pula sudah 30 Disember, sepuluh hari telah berlalu daripada tarikh tuntutan itu berakhir.

Namun,  masih tidak kedengaran khabar berita sama ada Pas mahu meneruskan saman atau sebaliknya.

Claire Brown, ketika ditanya mengesahkan masih tidak menerima sebarang writ saman atau apa-apa dokumen yang menunjukkan beliau dan Pas akan bertemu di mahkamah.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Zaid Ibrahim dalam blognya minggu lalu ada menasihatkan Pas agar tidak cuba-cuba mahu membawa kes itu ke mahkamah.

Kata Zaid, kos guaman bagi saman fitnah di London adalah terlalu mahal iaitu £250 ribu atau bersamaan RM1.5 juta dan wang itu sebaiknya digunakan oleh Pas untuk kegunaan PRU 14 akan datang.

Selain itu, tambah beliau, jika kes dibawa ke mahkamah, Claire sudah tentu akan memanggil Najib untuk memberi keterangan di mana keadaan itu boleh meruntuhkan hubungan kemesraannya dengan Hadi Awang dan Pas yang terjalin selama ini.

Sediakah Najib hadir ke mahkamah?

Apakah notis tuntutan Pas itu akhirnya sama seperti tuntutan penjelasan Najib kepada WSJ berkaitan dakwaan kemasukan RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadinya sebelum ini, tetapi tidak berani pun diteruskan sehingga ke mahkamah?

Akhirnya, saman atau tidak? (SH 30/12/2016).

85 comments:

  1. PAS ni satu spices dengan UMNO.
    Mana berani nak saman.Kalau saman,terburai la semuanya. Berani cakap je lah.

    Berani kerana benar,takut kerana salah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah banyak Selasa berlalu begitu saja tapi WSJ tak juga disaman. Kalau saman nanti tak pasal peluru makan tuan.

      Sama jugalah dengan PAS, setakat surat suruh mohon maaf, tak jadi kudis pada SR.

      Memang betul kata orang tua2 berani kerana benar takut jerana salah.

      Nak seribu daya, tak nak berbilion dalih macam perompak yg curi duit tu.

      Delete
    2. Kalau Pas tak saman-saman SR.
      PH patut gunakan kes tersebut
      semasa berkempen PRU14 nanti.
      Pasti Pas akan ditalqinkan...

      Delete
    3. Menang la PAS dg UMNO satu spices, species manusia, habis ko spices apa?

      Delete
    4. Aku species nacam ko dan mak ko lah dua tangan dua kaki. Bodoh!!

      Delete
    5. Bodoh macam lobai hadi

      Delete
  2. Din
    orang kedah kata pas ni parti yg selekeh and kaki KONA....
    atas kepala ada lebai, tapi maruah tak ada langsong
    sapa nak respect and undi pas lagu nie ?
    org bahalol macam ahli umno aja akan sokong pas, tu pun takut kalah
    memang betoi la hadi terima 90 juta tu, semua lakonan aja
    ss agong pun kaki pusing jugak...malu lah wei
    boleh kawan dng najib pencuri lah pas nie...dua dua kaki kona, kata nak saman wsj pun sampai laa nie habuk pun tak ada
    rakyat malaysia tak akan pangkah umnobn and pas nie...
    dua dua parti yg tak bermaruah and kaki kona.
    tolong buang lebai kat atas kepala tu....sebab tak sesuai dng kaki kona!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang bawak motor Umno, yg bonceng PAS...Kona kiri kona kanan lipat maut masuk longkang...ngam sangat.

      Delete
    2. Kata P.Ramlee dalam cerita 3 Abdul, dah kena dah penyangak jumpa penyamun.

      Delete
    3. Aku nak tambah sikit lagi.
      Ini cuma nak gelak-gelak aje.
      Kata P.Ramlee dalam "3 Abdul".
      Aku sebut saja pasal Hospital
      semua harta aku kena rampas.
      Kata Muhyiddin dan Shafie dalam "Umno".
      Sebut saja pasal RM2.6j dan 1MDB
      jawatan dan ahli kami berdua kena rampas.
      Malaysia Darul Karton, itulah tanahairku.
      Kah... Kah... Kah...

      Delete
    4. Seorang lagi kau tertinggal Anon 10:52.
      Mukhriz. Jawatan dan Ahli dia dalam "Umno"
      kena rampas kerana sebut RM2.6j dan 1MDB.
      Kik... kik... kik...

      Delete
    5. Anon 10:52 dan 19:33.
      RM2.6b bukannya RM2.6j.
      Najib bagi Hadi pun RM90j.

      Delete
    6. Anon 19:44.
      Terima kasih
      kerana pembetulan.

      Delete
  3. Sdra shah,

    Boleh tak sdra tulis mengenai definasi umno puak najib tentang CINADAPIGS KAFIR, YANG SOKONG MURTAD, LGBT, ANTI-MUSLIM, PLURALIS DAN SBNYA.

    Kita nak tengok respon macai2 ini.

    After that, tulis pasal China Negara komunis lagi kafir dan definasi sdra shah sendiri.

    Walaupun kejora, unknown, keris sekali sekala alih tiang gol apabila berbicara, kita hendak lihat respon mereka....boleh tak sdra shah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kegagalan Unkown berbahas secara ilmiah sudah terbukti. Tak perlu buang masa dgn dia.

      Delete
    2. Org Cina di negara China org baik2, Mereka tak datang kesini mengambil tanah2 org Melayu ...faham

      Delete
    3. Kalau dia berhujah pun hujahnya tak boleh dipakai. Balik2 menjilat juga sudahnya.

      Delete
  4. Kos perbicaraan di UK dan US tinggi. Tujuannya untuk mengelak penyalah gunaan sistem mahkamah utk kes2 sivil yg remeh temeh. Apabila berlaku pertelingkahan terbuka di antara 2 pihak, masyarakat di sana boleh menerimanya sebagai pertelingkahan yg tidak memerlukan keputusan mahkamah. Penafian, di anggap memadai. Contohnya apabila ada wanita2 tampil menuduh Trump sebagai pencabul. Media2 US juga secara terbuka menuduhnya sebagai penipu. Trump sekadar membuat penafian tanpa proses mahkamah.

    Dalam kes rm90 juta, masyarakat di sini perlukan penyelesaian mahkamah, kerana mentaliti kita lebih kepada keputusan mahkamah sebagai jalan penyelesaian. Kos litigasi di malaysia rendah, sebab itu lah banyak kes2 bertimbun di mahkamah. PAS dan Hadi tiada pilihan, mereka perlu langkah seterusnya, yakni menyaman SR. Lagi pun, mereka tidak pernah membuat penafian terbuka dan spesifik (se tahu saya lah, mungkin saya silap).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada perempuan yg bawak usul saman Trump ke mahkamah.......maknanya Trump tidak dicabar oleh sesapa dan tidak dikenakan apa2 tindakan undang2. Setakat cakap2 mulot tentulah lawannya cakap mulot jugak......setakat cakap kat luar, habis kat luar ajelah.

      Kalau ada orang yg bawak usul saman ke mahkamah.....pihak mahkamah tak boleh tolak......tak boleh kata "tidak". Mahkamah tak boleh kata pegilah selesai di luar.....no way.

      Kesimpulannya kalau betul nak buktikan diri di pihak yg benar......saman ajelah. Tambah semua bukti2 sahih ada.....apa yg nak takut?? Lawanlah dalam mahkamah demi pertahankan maruah. Lainlah kalo cuma nak tegakkan benang basah jer. Tak gitu???

      Delete
  5. CNN pagi ni:
    Obama: friends dont call me mr president.....kih kih kih now we know who are not his friends. Sori yerr off topic.

    ReplyDelete
  6. serupa lah mcm 'amanat hj hadi', PAS sedang mencari cari2 ayat al quran yg bolih mereka tafsirkan utk menyokong dalil mereka bagi tidak menyaman Serawak Report atau Claire Brown.

    ini lah akibat nya jika 'ulama politik' terus d biar berperanan demi utk mengekalkan/memanjangkan hayat politik mereka.

    perangai orang2 mcm ini d kenali sebagai 'machiavellianism' atau 'the end justifies the means' - matalamat menghalalkan cara.

    jumlah rm90 juta yg d dakwa olih SR d terima olih hj hadi adalah jumlah yg ciput (miniscule) jika d bandingkan dgn duit yg d kebas olih najib/rosmah/jho low melalui 1MDB.

    masih tidak terlewat utk hj hadi menuntut drpd najib sekurang kurang nya rm1 billion (wang derma tok arab) utk kegunaan PAS. itu baru lah kita bolih kata 'berbaloi'.

    bak kata perpatah 'alang2 menyelup perkasam,biar sampai k pangkal lengan'.

    Hadi/PAS wajib meneruskan saman malu mereka. jika tidak, jangan salah kan rakyat utk membentuk persepsi bahawa dakwaan SR ada lah benar.

    ini dgn cara tidak langsung mensabitkan mereka dgn 'pencurian' wang rakyat yg terhebat setakat ini - heist of d century.

    saman jgn tak saman !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah betul terima RM10j.
      Macam mana nak saman?
      Jangan main-main kuasa Allah...

      Delete
    2. Maaf ulang sekali lagi.
      Kalau dah betul terima RM90j.
      Macam mana nak saman?
      Jangan main-main kuasa Allah...

      Delete
    3. Puak PAS dah jadi macam puak UMNO...
      nAK TAKUT kuasa Allah? Mereka belajar dengan
      Najib...hantar sekumpulan imam surau pergi
      buat UMRAH dah settle semua dosa macam 1MDB.

      Khairy kan dah buat dengan ketua pemuda? pelik
      sungguh puak UMNO ni. Dan sekarang PAS pulak
      ambil pelajaran dari guru mereka UMNO.bAGUSLAH TU! CEPAT2 LINGKUP.

      Delete
    4. Besok nak pilihanraya, ari nie baru saman la... Baru korang esok2 dah takde modal nak hentam... Kah3

      Delete
  7. Sahabatku John Doe, izinkan saya merungkai putar belit awk disini. saya akan cuba meringkaskannya, tak perlu gusar 😘.

    1. saat awk melafaz sumpah laknat itulah tanda pembuktian ketaksubanmu - seharusnya lafaz sumpah kamu sifatnya seperti ini " aku (si pelafaz adalah John Doe) menyaksikan bahawasanya setiap apa yang dipertuduhkan,yakni Najib merompak berbillion ringgit melalui 1MDB adalah benar dan sekiranya ia adalah palsu dan fitnah maka laknat Allahswt keatasku".

    Sebaliknya sifat lafaz sumpah laknat kamu menjurus pada "lisan dan hatimu saling membenarkan untuk mempercayai setiap pertuduhan yg dikhabar oleh tuan2 politikmu beserta sekutunya" - inilah sifat taasub. sejujurnya kamu faham atau tidak perbezaan antara dua lafaz sumpah yg dilampirkan ??

    contoh kecil, apabila si polan mendakwa ikan yg ia makan itulah ikan paling sedap perlukah si polan itu melafazkan sumpah laknat untuk membuktikan hatinya membenarkan pada lisannya ??. - inilah sifat taasub.

    2. tatkala kamu tidak sanggup membela apabila aku membawa khabar betapa tuan2 politikmu sifat dan keadaan mereka bagaikan kawanan binatang buas yg dikurung di dalam sebuah kurungan -

    sesama mereka tiada terlantik kuasa pemutus kerana MOU yg terjalin hanyalah untuk bersama-sama menumbangkan kerajaan dan kemudian akan saling berkhianat dan menipu daya untuk menjadi DOMINAN - kamu berdiam diri bahkan mengejek dan mencemuh aku agar tak perlu menjenguk ke dalam "rumah" kamu.

    3. apabila aku khabarkan tuan2 politikmu tanpa berputus asa mengejar PAS adalah kerana mahukan sebahagian dari kerusinya untuk didermakan kepada PPBM - untuk mengelak dari pertandingan 3 penjuru. sedang sewajibnya Pakatan Harapan plus PPBM membahagikan setiap DUN dan PARLIMEN sama rata tanpa terikat lagi pada batas agama dan bangsa (sebagaimana yg didakwa tuan2 politikmu).

    4. beranikah kamu mengatakan tuan2 politikmu itu tidak berlaku zalim, dan terpalit dengan perlakuan rasuah,kronisme, dan mengumpul harta benda sebanyak-banyaknya di negeri-negeri yg mereka kuasai ?

    5. Kamu mendakwa 1MDB sedang didakwa di mahkamah luar negara ?? tolong sampaikan padaku apabila Najib dan sekutunya diheret ke mahkamah kelak.

    Apakah kamu masih tidak segan untuk bersilat lidah menafikan kamu bukanlah pentaasub kepada tuan2 politik itu ??

    Salam Jumaat penghulu segala hari. 😘




    ReplyDelete
    Replies
    1. Unknown, kamulah kaki putar belit. Semakin kamu bercakap semakin jelas sifat putar belit kamu.

      Apabila aku memilih lafaz bersumpah membenarkan hati dengan lidah dan bukan di atas kebenaran fakta, itu bertujuan agar pemutar belit seperti kamu tidak boleh lari dengan mengatakan kamu tidak boleh bersumpah perkara yang kamu tiada pengetahuan peribadi tentangnya.

      Maka lafaz sumpahku adalah tetang hati dengan lidah selari. Apabila kamu enggan bersumpah perkara yang sama maka kamu tidak lagi boleh beralasan bahawa kamu tidak boleh bersumpah perkara yang kamu tiada pengetahuan peribadi mengenainya.

      Alasan sebegini adalah sah sekiranya lafaz sumpahku adalah tentang fakta kerana aku juga tidak terlibat secara peribadi di dalam 1MDB. Walaubagaimanapun apabila kamu menggunakan alasan begini untuk lafaz membenarkan hati dan lidah kamu sendiri, maka kamu hanyalah beralasan sebagaimana Nasrani telah beralasan. Kamu nyata seorang penipu.

      Sekiranya di dalam mahkamah keengganan kamu melafazkan sumpah ini, maka segala keterangan kamu akan ditolak berbanding keteranganku.

      Disebabkan kamu kaki putar belit (atau barangkali benar kamu ini amat bodoh orangnya , maaf aku hanya berterus terang) maka kamu telah menuduh aku taasub kerana melafazkan sumpah pula.

      Bagaimana pula aku boleh taasub pada ketika sumpahku adalah berkenaan diriku dan bukan puak yang aku sokong? Kepada siapakah aku melemparkan ketaasubanku itu kalau benar sumpahku itu disorong oleh ketaasuban?

      Mempercayai kebenaran diri sendiri dan bersumpah dengannya bukanlah taasub. Ia adalah sebahagian pembuktian bahawa seseorang itu tidak menipu. Ia disyariatkan di dalam al-quran. Apakah AlQuran itu taasub?

      Hati2 membuat tuduhan, apatah lagi tanpa melalui proses disiplin ilmu.

      Takkanlah bersumpah dengan diri sendiri adalah taasub. Taasub kepada siapa pula? Taasub dengan diri sendiri?

      Apa dalil larangan taasub dengan diri sendiri? Sila berikan.

      Kini bila kamu tak boleh jawab kamu pusing balik dan berkata aku seharusnya bersumpah ke atas fakta. Kalau aku bersumpah ke atas fakta yang di luar pengetahuan peribadiku pula, kamu akan kata aku taasub pula.

      Bila aku buat A kamu kata A cara yang salah, B cara yang betul. Di lain kali kamu berhujah kata pulak B cara yang salah, A yang betul. Bila ia dibangkitkan pula, kamu ubah lagi mengatakan pula A yang betul, B adalah salah.

      Betul atau salah kamu sendiri pun tak berani buat yang lebih ringan di antara keduanya. Lagi mahu sembang pasal perjuangan demi kebenaran?

      Kamu bukan sahaja penipu yang tidak berani bersumpah mengatakan lidah dan hatimu selari ,bahkan juga pemutar belit yang berubah2 pandangannya apabila pandangan itu disanggah berdasarkan disiplin ilmu.

      Orang yang membuat keputusan berdasarkan disiplin ilmu akan mengubah keputusan berdasarkan fakta semasa dan analogi berlainan, tetapi usulnya kekal sama.

      Ada pula si jahil yang mengaku pandai ataupun si pandai yang menjual ilmu dengan harga yang murah akan mengubah fatwanya dengan melanggar usul awal yang ia sendiri keluarkan.

      Disebabkan itulah Haji Hadi sampai hari ini tak berani menarik amanatnya dan hanya berharap ia 'fade away' sebagaimana kamu berharap putar belit kamu akan fade away.

      Bertaubatlah Unknown semasa masih lagi diberi tempoh.

      Delete
    2. Blahlah lu....yg ko tak jawab berdalih pasal bicara kat singapore tu pehal?? Bulat2 tolak bukti berkait atok penyamun ko.

      John Doe tak payah layanlah unknown nakhoda kapal korek ni.....buang masa jer layan tukang kipas toyol professional ni. Dia sendiri pon taksub gila buta tuli dengan tuan samunnya.

      Delete
    3. Tambahan,


      semasa aku mengatakan tak perlu sibuk memberi cadangan di rumah orang, ia langsung tidak berkenaan isu siapa pemimpin utama di dalam jemaah kami.

      Isu ini telah dibahaskan di Putra Merdeka apabila aku menggunakan hijah bai'ah bil hal dan majlis. Kamu langsung tidak mampu menjawab balas.

      Sekali lagi kamu memutar belit. Kamu membuat cadangan yang tidak diundang dan sekarang kamu katakan pula ia tentang isu pemimpin kepada jemaah.

      Kamu langsung tidak boleh jawab balaa tentang baiah bil hal semasa di Putra Merdeka dan isu Majlis.

      Kamu juga langsung tidak menjawab tentang 'kuasa pemutus' yang kononnya dimiliki oleh Presiden UMNo di dalam hal kata dua MCA berhubung RUU355.

      Itu aku belum minta kamu ulas tentang kalimah perintah di dalam sumber hukum sama ada ia wajib, mandub ataupun harus. Sebab aku hanya berhujah perkara yang perlu dan bukan untuk melakukan kamu.

      Kalau kamu termalu akibatnya ia adalah di atas alasan kekhilafan kamu sendiri dan bukan niatku. Niatku hanya menjawab isu kamu sendiri.

      Kini kamu ulanginya di sini beberapa kali dan aku biarkan sahaja kerana tidak seperti kamu aku tidak meminati siaran ulangan perkara yang telah dijawab.

      Apabila kamu membuat cadangan di rumah orang ia tiada kena mengena dengan isu yang dibahaskan. Ia hanyalah penyibuk yang tidak diundang.

      Pergi selesaikan isu RUU355 di dalam rumah BN kamu yang sedang berkecamuk itu di Malaysia dan bukan di London dulu.

      Sibuk dengan rumah orang pada ketika rumah sendiri penuh najis mughollazoh.

      Delete
    4. John Doe

      Cuba ko bersumpah Dr Mahathir tak pernah songlap Wang negara.
      Ada berani?

      Kalau ko tak berani nak bersumpah bermakna ko dalam waswas.

      Delete
    5. Unknown cetek ilmu. Most probably asal dari kamping persekitaran PAS. One track mind...tak ada exposure, tak baca, kalau tinggal di bandar pon dalam persekitaran org sekampong...buang masa layan dia.

      Delete
    6. Baru posting semalam Unknown kata isu 1mdb dah tamat. Lepas kena hentam, senyap terus padal 1mdb. Hari ni kau nak cakap balik pasal 1mdb???

      Delete
    7. Taktik Unknown ialah sunyi sepi bila tak buleh jawap...lepas tu dia spin cerita lain. Banyak kali dah. Lu tarak standard laa, just STFU.

      Delete
    8. Pernahkah di zaman Mahathir negara luar macam Swiss, Singapura, US jalankan siasatan berkaitan dengan wang haram yang dilarikan dari Malaysia??

      Pernahkah di zaman Mahathir wujud gelaran MO1??

      Pernahkah Mahathir buka satu syarikat yang kemudian ada negara luar arah bank ditutup sebab mengendalikan wang haram bersangkutan dengan syarikat yang ditubuhkannya?

      Pernahkah Mahathir bayar bermilion duit kepada satu syarikat ciplak dan kemudian duit tu hilang lesap entah ke mana??

      Pernahkah ada laporan mana-mana pihak ada 2.6b dalam akaun Mahathir?

      Pernahkah mana-mana majalah antarabangsa melabelkan Malaysia negara ke2 tertinggi rasuah pada zaman Mahathir??

      Pernahkah isteri Mahathir dihina, dicaci, digelar dengan bermacam panggilan buruk dan diulas di tv negara asing (contoh Korea) tentang keborosannya bershopping sakan??

      Tak perlulah nak suruh John Doe tu bersumpah. Kerja sia-sia saja.

      Delete
    9. Isu 1mdb dah tamat yerr Unknown? Bagus laa, tahniah 1mdb. Macam mana settle dengan Aabar Abu dhabi tu Unkown, buleh share tak?

      Delete
    10. Aabar Abu Dhabi tu unknown dah bagi green light "halal toiyyiban".....kira halal cuci bersihlah tu. Happy perompak sekeluarga.

      Delete
    11. Tak payah nak susah2 la klu audited financial statement pun dilindungi sebagai khzanah negara...

      Delete
    12. Anonymous30 December 2016 at 12:38
      John Doe

      Cuba ko bersumpah Dr Mahathir tak pernah songlap Wang negara.
      Ada berani?

      Kalau ko tak berani nak bersumpah bermakna ko dalam waswas.
      ---------------------------------

      Dengan rendah diri saya mohon menjawab:-

      Ini sorang lagi mencipta hukum waswas tanpa dalil dan disiplin ilmu. Mari saya ajarkan, harap2 kamu hanya jahil dan bukan safih.

      Bersumpah untuk menyatakan kebenaran diri sendiri hanya ada 3 jenis. (Sila asingkan daripada sumpah penyaksian).

      Jenis pertama ialah apabila diri dituduh dan penuduh membawa keterangan yang kuat. Kaedahnya disebut 'al-baiyinatu 'ala almudda-i' wal-yamin a'la man ankar'. Maksudnya ialah 'keterangan di atas penuduh dan sumpah di atas yang menafikan pertuduhan'. Sumpah ini adalah penyangkalan (rebuttal) kepada keterangan dan bukan kepada pertuduhan.

      Jadi sebelum bersumpah, keterangan mestilah diberikan dahulu. Apa keterangan yang kamu ada. Kalau ia sifatnya sampah lupakanlah kehendak utk menyuruh yang dituduh itu bersumpah. Belum lalui proses keterangan pembuktian sudah minta orang lain bersumpah. Ikutlah adab yang betul.

      Ada pula saya dan Unknown, saya hanya mengajak ia bersumpah selepas ia lebih 3 kali ia berhujah dengan cara memutar belit (proses keterangan sesama kami telah selesai lebih dari 3 kali) dan selepas ia mengecil2kan sumpah pak Othman yang konon tidak mengikut kaedah yang betul.

      Akibat ia mengecilkan orang lain dan hanya selepas kami berhujah melebihi 3 kali barulah saya mengajaknya bersumpah. Saya mengajaknya walk the talk tapi dia lari dan beralasan pula.

      Kamu ni muncul pun secara tikus tidak bernama sudah mencabar orang lain bersumpah ketika kamu tidak memberi apa-apa keterangan pun.

      Sumpah kedua ialah sumpah lia'n, dalam kes ini seorang suami menuduh isterinya berzina dan tiada bukti maka ia hendaklah terlebih dahulu bersumpah dan melaknati dirinya sekiranya ia berbohong. Barulah kemudian beban yang sama jatuh kepada si isteri utk bersumpah.

      Kalau nak qiaskan kepada proses ini disebabkan kamu tiada bukti maka silalah 'walk the talk' dengan bersumpah laknat terlebih dahulu bahawa kamu tahu Tun M mencuri.

      Kalau tak berani kekallah menjadi tikus tanpa nama dan lupakanlah mencabar orang lain bersumpah.

      Sumpah yang ketiga adalah sumpah mubahalah iaitu sumpah laknat. Ia boleh dibuat di atas apa2 isu pun untuk membuktikan kebenaran diri sendiri dan menyerahkan hukuman kepada Allah.

      Walaubagaimanapun ia tidak boleh dibuat main2. Proses keterangan dan hujahan mestilah berlaku dahulu. Ia hanya langkah akhir untuk membuktikan kebenaran bagi mereka yang tetap berdegil walaupun keterangan telah diberikan.

      Apa hujahan kamu sebelum mencabar daya bersumpah. Ikutlah tertibnya.

      Saya tidak mengajak Unknown bersumpah melainkan selepas tertib itu dilalui lebih dari 3 kali.

      Pensyariatan sumpah ini dibuat apabila orang Nasrani berkeras kepada Nabi Muhammad mengatakan bahawa Nabi Isa itu anak Allah. Apabila penjelasan demi penjelasan dan dalil diberikan mereka masih berdegil maka Allah telah memberi jalan keluar kpd Nabi Muhammad mengajak mereka bersumpah laknat menyatakan kebenaran mereka. Akhirnya mereka lari dan beralasan sama seperti Unknown lari dan beralasan.

      Maka saudara yang mencabar saya bersumpah sila ikut adab yang betul di antara salah satu yang tiga ini. Mulakan dengan keluar dari dunia tikus tanpa nama AnonyMouse dulu. Pilihlah satu nama yang boleh membuatkan sdr dikenali.

      Lepas tu bentang bukti2 kamu Tun M songlap duit. Kalau saya masih tidak terima atau kalau tiada sebarang bukti maka sebagai penuduh silalah sumpah laknat terlebih dahulu.

      Walk your talk and stop beating around the bush. Bersumpahlah dulu sebelum mencabar orang lain.

      If u dare not than know ur limit and continue to be a nonyMouse. I will understand and will not challenge u to do something beyond your ability.

      Maaf, saya menggunakan bahasa yang tegas dan tidak berniat mengecilkan kamu.

      Delete
    13. Jawab Unknown jangan tak jawab..

      Delete
    14. Si Keldai Unknown muka tak malu masih berani2nya kong-kali-kong di halaman ini lagi...!! Bukankah hari itu saya minta alamat & h/phone nya untuk saya 'menimba ilmu' darinya.... mana diaa......???

      Delete
    15. Unknown ngan kawan2nya, jangan asyik alih tiang gol aje..jawab le..

      Delete
    16. Point Unknown asik2 kata kes 1mdb dah tutup!!! Semua suci bersih tak ada dosa.......dunia akhirat halal toiyyiban.....tu sebab laporan audit diOSAkan.....memadailah Allah saja yg nampak.

      Jangan berani2 nak tanya pasal 1mdb ni......kang tak pasal kena bawak balai kena soal. Ingat akta rahsia.....kang jadi jiran rafizi pulak. Ini hal 1mdb sudah tutup tau....tutup...!!

      Delete
  8. PAS tolong Saman.Malu Islam nanti di perbodohkan oleh orang kapir. Kan PAS parti Islam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payahlah nanti sendiri pulak yang malu.

      Delete
    2. Dulu Najib dah nak saman mat salleh betina ni, tapi kerajaan Britain halang. Katanya kesalahan (fitnah) bukan dilakukan dlm Malaysia.

      Delete
    3. 12.42...mana ada kjaan britain halang....mengarut la ko ni!

      Delete
    4. Kerajaan Britain tak pernah halang. Karut pembohong!!!

      Delete
    5. Kerajaan tak boleh halang saman sivil. Nak tipu pon logik la sikit.

      Delete
    6. Anon 12:42...belajar lah dari Unknown cam ner nak tulis karut

      Delete
    7. 12.42....kalo nak temberang pon gunalah taktik yg real sikittt...

      Delete
    8. Bro semua,gang dedak ini semua mengarut. Mereka bukan bodoh,cuma oleh kerana dedak terpaksa buka mulut walaupun di tanya 1+1=? Jawapannya 3. Cuba kita bayangkan mereka ini manusia kah binatang.
      Cara melayan pengkhianat rakyat ni semua ialah memaki hamun. If they are willing to stoop so low, so let it be. We just treat them as one. We are trying our best to save our nation but they are trying to destroy it. These traitors dont deserve to be call human.
      Save our effort to reason with them.

      Delete
  9. Bila 'Unknown' dtg menjelma
    tetiba teringat pada Jingila
    teruk dilanyak di Putramerdeka
    berkunjung kemari pelbagai nama

    Hari Jumaat dia bersalam
    kadang kala menjerit menerkam
    memaki hamun melepas geram
    ingatkan pandai rupanya kelam

    Selalu berhujah tiada fakta
    agaknya dia tinggal di gua
    tercengang-cengang baru keluar
    tak faham tak nampak dunia luar

    Unknown rasa dirinya bijak
    ditibai John Doe tercirit terberak
    kononnya fakta rupanya rojak
    dicampur digaul bersama dedak

    John Doe, Pak Othaman dan juga Pak Rahman
    membuat tidur Unknown tak aman
    fakta diberi tak mampu nak telan
    sebab tercekik dedak sepinggan

    kini Unknown kalih Mahathir
    ajak ke mahkamah dia tak hadir
    berbuih menuduh mulut berlendir
    diberi dedak semakin pandir

    kalaulah Unknown manusia bistari
    bacalah berita di luar negeri
    asyik melekat utusan TV Three
    itu sebabnya jadi begini...

    keep it up Brother John
    we support you just carry on
    this Unknown is just another melaon
    the brain switch is always off and never on..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Hirmat Fan Tun...

      Yesssssss... BERSATU kita semua dgn Pakatan Harapan..!! Bersatu meaning we Stand United, Stand United..One for All & All for One to dispose Najib/Rosmah & gang.

      Salam Perjuangan.

      Delete
    2. Yeah, the name should change from unk own(pronounce on) to unk off..hahaha, terbaiklah fan tun..

      Delete
    3. Ottoman ko baya bila ko beli je, baya sikit heboh, o'ang lain hari-hari beli relax je, pegi tengok mana2 shopping complex & kedai mkn, terutama o'ang Melayu sanggup beratur lagi. O'ang Cina mkn bersukat o'ang Melayu la yg memeriahkan perniagaan diarang sbb rata2 Melayu tak heran dgn duit sbb duit bukan segalanya. Saban tahun perkakasan rumah meriah bertukar ganti no hal, o'ang Cina & India rumah 20 tahun dulu sampai skrg mcm tu jugak perkakasan rumah. Ni pulak ko tukang heboh utk diarang, tu pasal Cina pandai hasut melalui ko la spepisis Melayu layu sdg diarang pancung melalui jual beli. Ada faham, org Melayu rata2 tak berkira sgt, ko pulak nak ajar, apa kena ko ... deman lagi ke. Sekali lagi saya nyatakan o'ang Melayu bukan jenis berkira sgt tentang belanja, hari ini habis besok cangkul lagi dgn izin sang perkasa.

      Delete
  10. Pas tgh tercari idea nak jawab tp kita dah tahu jawapan pas...'memaafkan itu lebih baik dari dendam, pas nak tarbiah Claire...utk masuk islam'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha..

      Ringkas tapi thorbayek..

      Delete
  11. Ingat lagi tak apa Najib kata pasal saman WSJ. "Bolwh saman tapi tak untung..."
    Ha...ha...ha...
    Mcm business pulak kes saman2 ni yeeee??

    ReplyDelete
  12. tunggulah budin hari selasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hari selasa bulan ompek tahun 2017 ea. pangkah masuk tabung, ppbm hilang wang taruhan samo jugak pkr & pan.

      Delete
    2. Jangan cakap besar. Jangan mimpi Allah nak selamatkan pemimpin khianat makan duit rakyat. Tak payah mimpi curi duit rakyat Allah nak bagi pahala.

      Delete
  13. Apo saman2 ni takdo kojo lain ko saman2 poyi ngadap computer tu wat kojo. gaji buto ko asik2 gosip2 sampai kiamat pun cantu juga la Najib menyerigai lengok korang tokinja kinja mcm berok keno belacan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1509..tak sampai langsung...hujah apa pun tak ada. Ko bileh cuba blog budak2 terencat akal mcm mykemut tu.

      Delete
  14. Unknown tu sifat tidak matabg lagi, dari gaya tulis dpat agak dia ni ada terencat akal. Kerencatan ini mungkin atas sebab pendedahan overdose pada radiasi media2 gomen. Campur gaul beliau dikalangan hanya dalam lingkungan kaum jahiliah shj ,juga jadi faktor pada pembodohan. Moral Akal dan Minda sudahpun diSita. Pemakanan juga mainkan peranan apabila dedak kurang rebus berlaukan hirisan nipis2 taek low pun jadi ruji. Belum tercipta lagi ubat dan penawar bagi sakit spt yg didadapi unknown ini. Hanya tawakal dan doa jalan terakhir.

    ReplyDelete
  15. Saya sebagai orang amno cadangkan hj.hadi saman najib,pastu najib saman km serawak dan minta dia buat report dan pastu saman anuar dan tian chua o.k

    ReplyDelete
  16. Telor tarak, berani saman ?

    ReplyDelete
  17. Pas harus mencontohi keengganan PM22 menyaman media Barat meskipun telah berpuloh kali di firnah oleh mereka. Sebabnya sudah jelas iaitu PM22 tidak yakin mangsa fitnah media Barat akan mendapat keadilan terutama di Barat itu sendiri. Jadi usah buang masa dan buang karan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat..Spore bukan negara barat tapi mahkamah Spore telah menghumban penjenayah2 yg bersubahat dgn 1MDB ke dalam penjara. Kini anak angkat PM (Pengkhianat Melayu/Malaysia), si Jho Low sedang diburu oleh pemerintah Spore. Next step...(tau2 aje ler).

      Bukankah dulu Pak Lah & PM (Pengkhianat Melayu/Msia) ini teman sekutu Spore, sampai tunduk dgn kemahuan mereka membatalkan jembatan bengkok & menggadai tanah2 KTM dari Tanjung Pagar sampai ke Woodland..??? Najib tunduk akur ikut/tiru cara Spore dgn slogan 1Malaysia ala Malaysian Malaysia PAP menghapuskan DEB & hak istimewa Bumiputera, Talent Corps, dan wujudkan 1MDB konon nak ikut jejak kejayaan Temasek Holdings. Ternyata, 1MDB hanya menjadi Soverign Debt membebankan dan memalukan rakyat & negara untuk tempoh masa yang amat panjang. 1MDB wujud hanya untuk isi tembolok Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low dan anak2 buahnya.

      Delete
    2. Tersasar jauh tu Ottoman andaian ke apa tu. Pegi siasat dgn apa 1mdb baya hutang atau ko telah hadham andaian ko tu jadi kepercayaan laksana tuhan ko sembah.

      Delete
    3. Singapore APA Singapore, dah nak bankrupt, berapa belas ribu org kena buang kerja, memang tradisi Singapore bila tak ada duit mula sama orang. Pelancung tak hingin pi s'pore, barang sume mahal.

      Delete
    4. 17.49 andaian apa ko cakap ni?? Apa ko tak tau ke pasal bicara bank BSI di mahkamah Singapura?? Apa sempit benar pengetahuan ko......tak tau kebenda tapi ada hati nak soal orang.

      Ini bukan pasal pelancong makan angin Singapura.....ni pasal orang yg bersubahat dengan wang haram di BSI Bank Singapura paham??

      Delete
    5. Tahniah 1749 telah sekali lagi pamirkan mcm mana rupanya kedunguan tahap gaban.
      Teruskan dgn usaha ko sebab,bukan senang cari specimen spt ko. Terima kasih 1749

      Delete
    6. Spesi 17:49 dah tertangkap basah bila dia ungkap kata "tersasar'. Dia adalah si Kejora @ Suharli Masrop yg bertikan lidah dgn saya di blog Kluangman.
      Sila perhatikan, posting2 kami itu...

      Othaman Ahmad Tuesday, 27/12/16 8:13:00 AM
      Pengertian sabsidi ialah bantuan dari pihak majikan/kerajaan kpd pekerja/rakyat... mengurangkan kos barangan. Contoh, semasa saya bekerja dulu, pekerja diberi sabsidi untuk makan tengahari/minum. Tapi sabsidi ini tidak boleh dituntut atau ditukar ganti dalam bentuk cash/tunai oleh pekerja.
      Makan Tengah hari - RM1.00 (Sabsidi Majikan) + RM2.00 (Pekerja) = RM3.00
      Majikan akan bayar kpd sabsidi makan kpd pihak kantin berdasar jumlah kupon terkumpul.

      Samalah seperti kaedah sabsidi bantuan era Tun Mahathir. Meaning...subsidy that was paid usually by (Tun Mahathir) government to keep the price of a product or service low to help the rakyat. Fahammmmmmm......??????

      Bukan cara Najib memberi sedekah dan mentransformasikan rakyat jadi PENGEMIS tak berintigriti. Dan juga buruk siku, beri keciput tarik balik berlipat-lipat ganda.


      SUHARLI MASROP Tuesday, 27/12/16 8:50:00 AM
      Kenapa tak nak ulas subsidi bersasar?....


      Othaman Ahmad Tuesday, 27/12/16 10:58:00 AM
      Apa yg kamu faham tentang sabsidi? Apa pula yang sasar tu? Cuba huraikan.


      SUHARLI MASROP Tuesday, 27/12/16 11:20:00 AM
      Entah.


      Othaman Ahmad Tuesday, 27/12/16 11:23:00 AM
      Entah2 kamu nie menyasar tak, juga sabsidi Brim Najib itu turut sama menyasar, kan..kan..kan?


      SUHARLI MASROP Tuesday, 27/12/16 5:34:00 PM
      Kamu yg tak berani.... jawab dulu subsidi bersasar.... bersasar dan menyasar adalah dua perkara yang jauh berbeza. Jangan cuba mengelirukan.
      ------------------------------------------------

      Kejora memang dayus dan takut untuk tunjukkan diri sebenar tapi konon berjuang demi kebenaran. Sampai bilakah pinipu nie nak menipu dgn menyamar macam2 watak dan nama samaran.....???

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. mai dah lahanat upahan ni. prediksi togel bogel hang!!! Taktik celaka kacau blog anti bijan

      Delete
    9. pokoknya kelapa sawit buahnya tembikai

      Delete
    10. Ottoman ko baya bila ko beli je, baya sikit heboh, o'ang lain hari-hari beli relax je, pegi tengok mana2 shopping complex & kedai mkn, terutama o'ang Melayu sanggup beratur lagi. O'ang Cina mkn bersukat o'ang Melayu la yg memeriahkan perniagaan diarang sbb rata2 Melayu tak heran dgn duit sbb duit bukan segalanya. Saban tahun perkakasan rumah meriah bertukar ganti no hal, o'ang Cina & India rumah 20 tahun dulu sampai skrg mcm tu jugak perkakasan rumah. Ni pulak ko tukang heboh utk diarang, tu pasal Cina pandai hasut melalui ko la spepisis Melayu layu sdg diarang pancung melalui jual beli. Ada faham, org Melayu rata2 tak berkira sgt, ko pulak nak ajar, apa kena ko ... deman lagi ke. Sekali lagi saya nyatakan o'ang Melayu bukan jenis berkira sgt tentang belanja, hari ini habis besok cangkul lagi dgn izin sang perkasa.

      Delete
    11. Ottoman ko baya bila ko beli je, baya sikit heboh, o'ang lain hari-hari beli relax je, pegi tengok mana2 shopping complex & kedai mkn, terutama o'ang Melayu sanggup beratur lagi. O'ang Cina mkn bersukat o'ang Melayu la yg memeriahkan perniagaan diarang sbb rata2 Melayu tak heran dgn duit sbb duit bukan segalanya. Saban tahun perkakasan rumah meriah bertukar ganti no hal, o'ang Cina & India rumah 20 tahun dulu sampai skrg mcm tu jugak perkakasan rumah. Ni pulak ko tukang heboh utk diarang, tu pasal Cina pandai hasut melalui ko la spepisis Melayu layu sdg diarang pancung melalui jual beli. Ada faham, org Melayu rata2 tak berkira sgt, ko pulak nak ajar, apa kena ko ... deman lagi ke. Sekali lagi saya nyatakan o'ang Melayu bukan jenis berkira sgt tentang belanja, hari ini habis besok cangkul lagi dgn izin sang perkasa.

      Delete
  18. 17.49 apa Othaman pulak yang tersasar jauh, memang Singapore bukan negara barat (selalu puak2 pro jibo kata agenda barat). Singapore dah hukum pengkhianat2 negaranya yg berkaitan dengan 1MDB. Malaysia? Tjb (tunggu jibbo bungkus!).

    18.06 Singapore barang semua mahal..
    barang kat negara kita murah dan rakyat gembira ke? Pemimpin Singapore ada 2.6 billion dalam akaun sendiri ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1806 mmg brg spore mahal sbb
      duit malaysia jatuh merudum
      dah tua pun bodoh
      kdr ptukaran dgn brunei pun teruk 3.5

      Delete
    2. poyi la duduk sana byk songeh sini watpe.

      Delete
  19. Telor olamak donia lobai hadi dah tersopit....
    Ingat lobai hadi...
    Takabbuurrr....

    ReplyDelete
  20. Dari mana nak cari £250k untuk kos guaman saman tu ah, bos. Boleh bagi sikit inspirasi?

    Ari tu kan dah bagi. Ler x kan semua pi xmas sopin kat london xkan xda belen kot? Hang dok asyik suruh aku sebut wasatiyyah pagi tengah ari asar senja, podah tapi hang sendiri x wasatiyyah. Sori, xde bajet.

    Alah hang tu pun mana wastiyyahnya. Tengok jam tangan hang tu. Kalo hang gadai benda tu kan leh tampung kos guaman tu dan pas tu kita leh taroh itu kelair kau kau. Amacam, bos?

    Oh itu jam x leh usik one bro. Itu present dari aku punya setengah, dia beli dari duit tabung sejak dia hafal abc lagi.

    Ooo, abis tu bos camne kita nak taro itu kelair kau kau?

    Ini macam lah. Tadi hang sebut inspirasi. Apa kata kita bikin bisnes dari kos guaman tu?

    Ini dah interestin ni bos. Ok ok kita ketepikan wasatiyyah buat seketika dan pakai bos punya inspirasi. Teruskan.

    Hang kautim dengan guaman mat salleh tu. Suruh dia duble jadi £500k. Pas tu hang songlap lar £250k ke poket hang. Bayar kat aku setengah sebagai fee inspirasi ku.

    Banyak cantik lar kalo aku yang kutip GST, bos!

    O ya x ya, ek. Inspirasi aku yang bangang!




    ReplyDelete
  21. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...