Sunday, 25 December 2016

MUJURLAH HANYA ADA SATU JAMAL....


Pada mulanya saya agak malas untuk menulis mengenai Jamal Mohd Yunus yang sekali lagi menjadi percakapan ramai berikutan aksinya yang hanya bertuala kerana mahu menumpang mandi di pejabat Menteri Selangor di Shah Alam, baru-baru ini.

Hati kecil saya merasakan, Jamal sengaja berbuat sesuatu untuk menarik perhatian bagi tujuan yang dia saja yang tahu.

Tetapi, ramai rakan-rakan bertanyakan kenapa saya tidak mencuit walau sepatah pun tentang aksi terbaru Jamal itu. Dalam blog ini pun, ada juga yang meminta saya menulis mengenainya.

Untuk tidak menghampakan mereka, walaupun mungkin agak  terlewat dan isu berkaitan Jamal juga sudah mulai sejuk, saya akur akhirnya.

Sesiapa pun yang waras pasti akan mengatakan bahawa pemimpin politik, lebih-lebih lagi jika berjawatan Ketua UMNO Bahagian, bertitle Datuk Seri dan sedang melobi-lobi untuk bertanding dalam pilihanraya, tidak wajar sama-sekali berkelakuan sebegitu rupa. 

Perbuatan Jamal bertuala adalah kelakuan yang memalukan UMNO sebagai parti yang sudah lama berkuasa. Perlakuan Jamal hanya sesuai dilakukan oleh watak-watak jalanan yang tidak ketentuan kedudukan serta tarafnya.

Bagi pemimpin politik, akal dan fikiran haruslah mengatasi pertimbangan emosi dan perasaan. Membantah sesuatu isu, tidak menjadi kesalahan apa-apa, tetapi sampai sanggup bertuala, adalah keterlaluan dan seolah-olah sudah hilang pertimbangan akal fikiran.

Sebab itu, aksi Jamal tidak mendapar respon yang baik daripada UMNO dan para pemimpinnya. Saya cuba bercakap dengan beberapa kawan yang berjawatan dalam parti itu, semuanya terasa malu dan diaibkan dengan perlakuan Jamal itu.

Kata mereka, dalam kedudukan UMNO dan Najib Razak yang makin ditolak dan dipersoalkan, munculnya watak "badut"  seperti Jamal lebih menyukarkan lagi parti itu untuk mewajarkan perlunya ia terus disokong dan dikekalkan kuasanya.

Akan ada yang mempersoalkan, begitukah rupa wajah parti yang ingin diberikan kuasa?

Mujur hanya ada satu Jamal, kata mereka lagi.

Isu mengenai ketiadaan air baru-baru ini tidak seharusnya diprotes secara keterlaluan. Ia adalah berkaitan TNB yang perlu melakukan penyelenggaraan dan Syabas tidak dapat beroperasi dalam tempoh tidak lebih empat hari hanyalah kerana kerja-kerja itu terpaksa dijalankan dan tidak dapat ditangguhkan lagi.

Notis awal sudah pun diberitahu beberapa minggu sebelum itu, malah penghantaran air juga turut dilakukan. Apa yang perlu bagi setiap orang ialah melakukan penyediaan tong-tong dan simpanan air yang secukupnya sebagai bekalan. 

Lagi pun hanya Jamal saja yang kecoh-kecoh kerana tiada air dan kononnya tidak mandi sampai empat hari, rakyat yang lain, termasuk menteri-menteri, malah Najib dan Rosmah pun tidak mengomel walau sepatah pun tentang ketiadaan air itu.

Jamal juga terlihat tidak matang dan kebudak-budakan apabila beliau menyimbah air longkang kepada seorang perempuan yang datang ke rumahnya untuk tujuan menghantar air.

Jika beliau boleh beraksi "tak semenggah" dengan hanya bertuala ke pejabat rasmi kerajaan negeri, di mana kematangannya sehingga bertindak seperti samseng dengan orang-orangnya menyimbah air kotor kepada orang lain yang sekadar melakukan  reaksi kepada perlakuannya?

Kemudian apabila beberapa artis, termasuk Siti Nurhaliza dengan budi bahasa yang cukup tinggi menegur ketidakwajaran perlakuannya itu, Jamal sekali lagi memperihatkan watak tidak matangnya sebagai seorang pemimpin.

Komennya  berkaitan Siti Nurhaliza yang masih tidak mempunyai anak, bukan saja saja tersasar daripada perdebatan hujah lawan hujah, bahkan juga tentunya menyinggung perasaan ramai pasangan lain di negara ini yang tidak mempunyai zuriat.

Soal zuriat adalah soal rezeki, bukan soal tak cukup air atau tidak subur. Ada orang yang disahkan subur, tapi tetap tidak mempunyai anak dan ada juga orang yang tidak subur, tetapi akhirnya dapat memperolehi anak setelah melakukan pelbagai usaha, termasuk berdoa sehingga ke depan Kaabah.

Dengan komen Jamal itu, bukan saja peminat Siti Nurhaliza, bahkan ramai pasangan yang tersinggung dan terasa hati, mungkin mula menjarakkan diri daripada UMNO dan kerajaan.

Jamal juga sebenarnya tahu beliau ada masalah lesen berkaitan hotelnya di Sungai Besar. Mungkin juga beliau turut berdepan dengan perkara-perkara lain yang kita tidak tahu.

Biasanya, orang yang ada masalah hanya akan duduk diam-diam kerana apabila mereka mula membaling batu ke rumah orang lain, rumah kacanya juga akan dibalas dengan balingan batu yang sama.

Jamal tentu sedar perkara itu, tetapi mungkin dalam waktu yang sama beliau juga belajar daripada Annuar Musa yang tiba-tiba meletakkan jawatan dalam KAFA dan seterusnya disusuli persatuan bolasepak negeri itu mahu menarik diri daripada Liga Malaysia, tetapi kemudian sepantasnya datang "wahyu" daripada Najib yang seolah-olah mahu menawarkan bantuan segera.

Sama seperti Annuar Musa, Jamal juga adalah pemimpin UMNO yang sepertinya sudah bertekad "sanggup sehidup semati" untuk mempertahankan Najib.

Mana tahu, bantuan segera juga akan hadir buat Jamal tidak lama lagi. (SH 25/12/2016).

87 comments:

  1. Biarkanlah dia Tuan budin..kalau dia terus dengan sikap sedemikian memudahkan umno untuk dikuburkan selama-lamanya..ikuti sikap lebai Malang yang tidak mengkritik najib..menunggu laba dikemudian hari..harus ingat pas tidak boleh bodoh selamanya dengan penipuan umno!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamal itu tidak siuman.
      Jamal itu gila.
      Orang siuman tidak buat apa yang dia buat.
      Orang gila saja buat apa yang dia buat.
      Jangan layan sangat, biarkan saja.
      Kalau kita layan, kita pun jadi gila.
      Suatu hari nanti Jamal ini akan sampai
      keperingkat 'buku bertemu dengan ruas'.
      Pada masa itu baru dia tahu samada
      'langit itu tinggi atau rendah'.
      Sekrang pun bala' sudah mengunjunginya.
      Kalau sudah terlalu banyak makan dedak,
      begitulah jadinya. Gila kaw kaw...

      Delete
    2. Jamal Jamban memang ada penyakit gila iaitu "gila membela UMNO"

      Delete
  2. Bila melihat Jamal ni boleh jadi ketua pada sekumpulan org, terfikir juga saya species jenis apa yg sanggup berketuakan si Jamal ni.
    X mungkin dlm abad serba moden ni ada kelompok manusia yg punya IQ n EQ yg sgt rendah.

    ReplyDelete
  3. Desak jamal isytihar harta..bisnes tak jalan tp harta juta2. Takkan duit turun dari langit..

    ReplyDelete
  4. Jamgan dok pandang hina kpd org. Tak mustahil jika semua rundingan berjalan lancar, Datuk Jamal dan Dr. Rani akan menduduki kerusi MB secara bergilir2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah... kah... kah...
      Anon 12:01.
      Lu gila kah?

      Delete
    2. Jamal jadikan dirinya hina.
      Itu sebab dia jadi hina.
      Macam Tajuddin Rahman Pasir Salak.
      Dia jadikan dirinya sial.
      Khalid Samad panggil Menteri sial.
      Hanya orang gila saja menghina Jamal
      dan panggil Tajuddin sial jika
      mereka tidak lakukan sesuatu
      menjadikan diri mereka hina dan sial.

      Delete
    3. ph pakatan laknat akan berkubur InsyaAllah..

      Delete
    4. 1510, topic mengusahka nujur ada satu Jamal Ketua bhg Umno yg gila.
      Tapi ko melalut smapai PH laknat semua tu besemersebab. Sebabnya ko pedih hati, dan sel otak ko tak sambong elok. Takpa,pergi habiskan dedak berlauk taek low ko tu, makanan tak elok biar terdedah. Kesian ko

      Delete
  5. Kalau tak ada air ambil gambar dalam bilik air. Kalau tak ada air pergi buat bantahan pakai togel..

    Parah ni. Najib kena berjaga-jaga.

    Kalau tak ada dedak macamana lah pulak ?

    ReplyDelete
  6. Jamal Samseng dah tukar makanan dari DEDAK ke BIJAN. BIJAN lebih POWER dari DEDAK.
    Kenapa lebih POWER ?

    NAJIB
    BIJAN <<< (terbalikkan NAJIB)

    BIJAN ini yang paling POWER yang NAJIB boleh beri MAKAN. Itu pasal Jamal SAMSENG perperangai yang buruk pun dia tak sedar .

    Dan NAJIB tak akan tegur perangai buruk Jamal Samseng . BIJAN POWER buat si SAMSENG macam gitu.

    ReplyDelete
  7. Kenapa mujur hanya ada satu jamal?

    Bukankah watak Jamal ini lahir daripada gaya kepimpinan Najib sendiri yang mahukan orang tidak cerdik dan lahapkan dedak untuk menjadi hulubalang2nya.

    Jamal adalah lambang kepimpinan UMNO pada hari ini, tidak cerdik, kuat main wayang dan terbaru hilang urat malu.

    Kalau dulu orang Melayu malu bertuala di luar rumah kini muncul hero Melayu yang berbangga berkeadaan demikian di luar rumah.

    Kalau betul sampai begitu sekali susahnya tak ada air, kenapa dilemparkan air longkang pula kepada Ratu Naga? Kufur nikmat atau main wayang, atau kedua-duanya sekali.

    Tuan Budin,

    Saya baru surf FB si Jamal ni. Dia personally nafikan kenyataan konon dia menghina Siti Nurhaliza tu. Bagi yang ada fb cepat2 layari sebelum ia dipadamkan.

    Ingat lagi kisah dia kata nak ludah tangan Tun M dan kemudian nafikan pulam

    Sebijik Najib dalam hal berbolak-balik.

    ReplyDelete
  8. Bijan ni halal ke? Dah check dengan fathul bahri, harussaini, JAKIM, PMO? Mana tahu ada ingredient yang haram dalam Bijan itu. Sekadar ingat mengingati

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bijan yg tuan maksudkan adalah ketulan taek low. Enak dimakan bersama dedak. Dedak Al Songlap Wal Jammah ada cop halal,..booeh makan. Babi sj yg haram, Kesiaan betul la

      Delete
  9. Sama saja lQ dan EQ jamal mangkuk jamban dgn annuar musa tu.
    Kedua duanya orang politik. Kedua duanya orang umno yg terkenal sebagai kaki songlap.
    Annur musa cukup mengidam nak jadi presiden FAM.
    Kalau dia dapat saja jawatan presiden ni nescaya FAM jatuh bankrupt.
    Gulung tikar juga macam KAFA.
    Kesian sungguh kat Datuk Vida.
    Apa yg nak di harapkan kpd musang sekor ni bila kita dah tahu musang akan curi ayam.
    Begitu juga dgn FAS di Selangor. Rakyat Selangor kena paksa datuk datuk dalam FAS tu letak jawatan.
    Mereka tu dah cukup kenyang. Perut pun dah buncit buncit belaka.

    ReplyDelete


  10. Malu apakebendanya, kalau dah malu nak pakai dua helai tuala seperti Jamal tu, tak payah pergi buat Haji Dan Umrah lah. Biar mampuih sebagai Nasrani atau Yahudi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hello 1308.. semua orang berpakaian umrah pergi buat kerja haji ke mekah. Jamal pakai tuala buat protes seorang diri ke pejabat kerajaan. awak pun boleh pakai tuala ke pejabat memang tak salahpun cuma orang fikir awak mereng macam bangang jer..

      Delete
    2. Peduli apa pada org, yg penting tutup 'aurat.

      Delete
    3. 1308 dan1354 adalah contoh terbaik sifat Mekayu Selam Al Songlap Wal Jammah. tahun depan nama tak naik, boleh buat umrah haji depan oejabat MB. Hidup Mekayu!!!

      Delete
    4. Si anon ini tidak boleh membezakan di antara bertuala dengan berihram.

      Barangkali ia juga tidak merasakan apa2 malu dengan kisah si jamal ini.

      Benar-benar dedak boleh menghilangkan kewarasan dan sifat malu seorang manusia.

      Saya cabar si anon ini untuk 'walk the talk' dengan memakai tuala di tempat awam sama seperti jamal.

      Delete
    5. Ini cara org mempermainkan agama.

      Delete
    6. Jika mengguna perkataan 'dedak' maka hujah2 lain tidak diperlukan lagi, cukup sebagai hujah untuk mematikan hujah lawan, maka budak tadika pun tentulah boleh menang dalam berbagai2 berhujah.


      Delete
    7. Kenapa 1457 sensitif mcm budak2 dgn perkataan dedak. Ianya sama digunanoleh gembala Al Sunglap Wal Jammah utk bg mkn kambing2. Dedak tak haram. Kalau guna perkataan alternatifnya Rasuah. Rasuah mcm Babi pulak Haram, kan? Kesian laa.

      Delete
  11. minta maaf kerana berbeza pendapat.

    pd kiraan saya jamal ikan bakar mencerminkan jenis kepimpinan UMNO d peringkat pertegahan sekarang.

    beza nya hanya lah dari segi kedekatan nya dgn mafia serta kepimpinan UMNO yg bersedia mempergunakan nya dgn d beri imbuhan yg lumayan.

    bila pihak sudah merasakan yg mereka kian hilang pengaruh, maka utk kekal berkuasa, kekuatan otot d gunakan. kepintaran otak yg d punyai olih kelompok lain sama ada d sisih n d beku kan ataupun sudah pupus dlm UMNO.

    jika najib masih memberi sokongan n perlindungan kpd species mcm ini, maka saya tidak heran ia nya akan menempah kejatuhan diri nya sendiri.

    siti anak kelahiran lipis phg sama dgn najib. tidak bolih d nafikan yg beliau masih langsing n anggun. saya yakin dgn kenyataan jamal yg kurang bijak itu, UMNO tlh kehilangan sokongan peminat2 siti yg berjumlah agak besar.

    najib perlu mengeluarkan kenyataan bagi membela ibu2 yg masih berusaha utk mendapatkan zuriat. anak sulong saya sudah 5 tahun berikhtiar dgn isteri nya dan masih mencuba. adik saya terpaksa menunggu 7 tahun sebelum mendpt 2 orang anak yg amat pintar.

    tidak saperti rosmah yg saya pernah mencadang agar beliau kurang kan berat badan sebanyak 10 kg.
    sungguh pun beliau kurang gembira dgn saranan saya, namun saya nyatakan kpd beliau bahawa ia nya ada lah utk menghindar drpd d ejek sebagai 'badak' olih warga.

    muka bolih d pomen olih pakar cosmetics utk kekal 'cute' tapi badan perlu d kerjakan sendiri.

    saperti saya, saya cabar jamal utk memberi komen membena terhadap makcik rosmah. ada berani?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dgn tuan rahman,...sebabkan jamal hina siti khususnya kaum wanita,..umno atau BN bakal kehilangan jumlah pengundi y besar,..dlm sayap wanita umno pun, tak mungkin ada ahli mereka yang tidak terasa hati dgn tindakan biadap jamal,...

      ini ibarat satu advantage bg pihak kita,...diharap ppbm dapat gunakan kelebihan y ade ini untuk memujuk ahli akar umbi wanita umno,...umum pun tahu majoriti pengundi di malaysia kebanyakkan nya adalah wanita,..

      Delete
    2. Salam pak rahman jpc

      Apa yang beza pndptnya?

      Pndpt pak rahman dalam hal ini sama dengan semua rakan seperjuangan yang lain cuma barangkali sudut ulasan sahaja berbeza.

      Kalau pendapat pendedak biarkan mereka dengan dunia dedak mereka.

      Rssanya bekalan dedak Najib dah berkurangan sebab itu mereka dah kurang kencang bukan saja di sini tapi di mana2 blog pun.

      Unknown pun siap kempen biz forex lagi.

      Salam perjuangan.

      Delete
    3. disebabkan siti icon dan ramai peminat maka puak2 haram segera mereka2 cerita tentang ulasan yang tidak benar dari datuk jamal..namapk sangat terdesak sangat nakkan undi cara haram dan fitnah..

      Delete
    4. maaf sdr john,

      maksud saya adala berbeza pendpt dgn tuan budin yg memberi opini bahawa hanya segelintir saja yg saperti jamal. wal hal jamal adalah contoh kepimpinan pertengahan yg berselerak dlm UMNO sekarang.

      salam.

      Delete
    5. 15:15 ko tu y terdesak,ckp org fitnah...kat atas secara detail admin da jelaskan,...takat 1 komen ko y x semegah ni nak back up jamal?,....no class langsung,...dlm facebook tu da beribu org kutuk jamal,...da tentu jamal tgh seriau sekarang,...aku bls ni pun sbb nk bgtau ko sama jeneral ko tu kalo dia ade bace,...y ko ni mmg low class trooper,...rugi je byr dedak kat ko,...komen tadak ummph,...patut dipecat je ko ni,...tgok komen ko pun typo,...tgn mengeletar ke sbb xde hujah bagus nak backup jamal?,...betul2 low class la ko ni,...

      Delete
    6. Pak rahman jpc

      100% setuju dgn pak rahman.

      Delete
  12. Jamal is anything but not a leader.
    Jamal is nothing but a gangster
    Jamal is everything and a clown
    Jamal is something close to inmates of hospital bahagia

    Jamal is a hypocrite in an amazing race partnering a hipposhit to sg buluh.

    ReplyDelete
  13. Tuduhan ko tanpa bukti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 14.09,

      Let me prove to you based onin incidences involving jamal

      1. Not a leader becos he antagonized his followers, lied to his race, breached religious teachings and did stupid things...jamal had done that many many times. Nak ludah tangan tdm, kutuk siti seperti semua dah tahu, buat laporan palsu dan suka berparti dan banyak lagi

      2. A proven gangster as he heads baju merah......arah his boys pukul orang sesuka hati, lawan council yang tutup perniagaannya...

      3. A clown that tunjuk silat kebal tapi kena sebiji berdarah hidung..a leader does not clown around

      4. Orang nak tumpang mandi, pakai baju biasa..sampai kat tempat hendak tumpang mandi baru bersalin....orang gila saja pakai towel, konon nak tunjuk terror....itu perangai orang gila kat tg rambutan

      Banyak lagi. Ini bukti bukan fitnah ....

      Sama dengan rosmah, konon savings sampai boleh dapat berjuta2 beli handbag birkins, cincin berlian dsbnya! Kalau ini tuduhan fitnah, mengaoa rosmah tak proves that SHE HAS MONEY AND SAVINGS.

      we do not allege but we prove with facts

      Delete
    2. 14.09 go to hell laa..stupid idiot..tali barut yahudi buat fitnah tak habis2..

      Delete
    3. dari anon15:21..komen dituju pada anon15:00..

      Delete
    4. 1526 Al Doomba...hehe cubaan bodoh tu.

      Delete
    5. Dah terbukti dah pun...memang ada wayer yang shot,tak siuman.
      Geng2 dia pun sama 2x5.
      Bodoh bodoh betul.buat malu orang melayu je.
      Semua orang UMNO macam ni ke?

      Delete
  14. Anon 1409. Jamal jamban dah bodoh n giler. Apo mauu bukti lagi. Kau pengikut nye kah? Kikikikiki

    ReplyDelete
  15. Mana perginya PEMBELAAN pada Siti!!
    Mana WANUTA UMNO dan PUTERI?
    Diam menteri yg wanita namapak lelaki?
    Menteri apa tah yg jaga hal keluarga Wanita
    mana kangkong2 TV3 tak cukup suku.
    Mana Kak Ijad.
    Mainan politik kamu diatas sudah meningkat ketahap zalim apabila
    Siti Icon pujaan dan institusi keluarga disentuh.
    Kamu dh mati moral.,Jamal tongkoi jamban tu penggali kubur kamu, nisan ditempah semasa lahirmu.. N huruf terakhir terpahat dari dulu. Terima la hakikat, pergi dgn redho

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org yg mendedah 'aurat di sana sini di atas pentad di di sanjung.

      Org yg berpakaian seperti 'berihram' dimaki hamun. Islam ke ni?

      Delete
    2. 15.08,

      Kslau saya memang saya maki hamun jamal...biadap tak tahu malu...ok jugak kakau dia ngaku gila


      Kalau ndk berihram, pergilah buat umrah bukan ke Pej MB selangor! Ini bukan islam...ini sewel namanya

      Isunya bikan surat. Isunya kesesuaian betpakaian. Ya, siti dati kacamata seyengah tak tutup surst, bagi saya sesuai untuk pentas. Dia tak pakai tuala, yal bawa berus gigi kat telinga.

      Delete
    3. Teringat plak sebaran gambar si jamal mengimamkan solat subuh siap berqunut lagi di surau.

      Bila kantoi gambar jam di dinding tunjukkan dah jam 11 diorang ubah cita plak si Jamal ni imamkan solat dhuha. Anehnya solat dhuha si Jamal ni ada qunut plak.

      Itulah yang berlaku bila semuanya adalah lakonan semata-mata. Pasti akan kantoi di mana2.

      Agaknya surau/masjid manalah yang lantik si Jamal ni jadi imam ye..


      Delete
    4. 1508, Tahniah. Nama kau naik, tahun depan kursus haji ko lokasinya ditetapkan depan pagar pej MB. Jgn lupa datang tau.

      Delete
    5. Datang bawa baldi sekali tau
      Sebab orang2 sg besar tu pun nak air juga. Nak cuci ikan

      Delete
  16. Terus kan usaha murni mu wahai saudara ku sekinchan JAMAL

    Gigih usaha mu aku sokong 110 peratus
    Kebijaksanaan dan kewarasan berpikir kamu , Faedah nya pasti memberi manfaat kepada PAKATAN untuk menghadapi PRU 14

    Pengundi tidak mahu pemimpin samseng
    Pengundi tak mahu di pimpin seorang penyamun

    Cukup lah M O 1
    Jangan lah ada M O 2
    ( Sekinchan Jamal )

    Mal oh mal
    Subuh kat masjid tak pernah pon nampak
    Maghrib kadang kadang
    Isyak jarang jarang

    Berkokok bagai nak rak
    Udah udah lah tu mal oii .

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau ni spy yahudi ke..bab sembahyang orang pun kau nampak..kau sesat jalan ni..

      Delete
    2. 1533, ko ni spy sami budha myanmar ke? bab spy yg kau kata yahudi intai solat pun kau main agak saja ni. kau sesat jalan jauh ni.

      Delete
    3. Makan dedak jamal ke Bro ?
      Satu tahun lagi dapat lah ferrari ek

      Delete
  17. Satu satunya Dato dan politikus berakal haiwan di Malaysia, tak lain dan tak bukan ialah Dato JAmal Sg Besar. Allah sebenarnya sedang memberi penghinaan kerana dosa dosanya dan Allah edang memberi gambaran rupa wajah inilah pemimpin masa depan Malaysia jika UMNO BN tidak ditumbangkan. Fikir dan renungkan baik baik. Pemimpin UMNO BN, Najib Razak khususnya berdiam diri dengan perbuatan Jamal, tanpa ada usaha menegur dan memperbetulkannya kerana tingkah laku Jamal adalah gambaran sebenar wajah UMNO BN dan pimpinanya. Kerana itu kelakuan tidak bermoral dan perangai hodohnya hanya disepikan oleh pimpinan UMNO, seakan mereka merelakan asalkan perbuatan Jamal "menyergah" parti oposisi tanpa peduli baik dan buruknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau pulak berotak monyet..fitnah puak2 kau lebih besar dari membunuh..kau taksedar ke..cermin salah orang puak2 sendiri tak betul..

      Delete
    2. 1536, kita tahu kepedihan yg ko rasa...bukan senang nam betulkan benang yg basah yg disediakan oleh 1448 tu. Takoa ko rehat dulu, makan dedak berlauk taek low tu dulu. Ambil angin, hari panjang lagi, ko boleh cuba lagi.

      Delete
    3. Dia pun teringin nak porpular mcm datuk jamal abdillah. Tapi sayang suara macam itik

      Delete
    4. Jamal knp suara kau mcm itik? Muka kau macam cikaduk cikadak.

      Delete
    5. Jamal kau pi lah jumpa Doreamon minta dia tolong adjust muka dan suara kau tu sikit.
      Buruk bebenor.
      Aku dengar suara kau tu mcm suara nobita saja.
      Mcm mana kau nak jadi MB selangor kalau mcm ni. Suara kau pun mcm kartun. Aku ingat perut kau byk cacinglah jamal.

      Delete
  18. Yang aku heran.
    Kenapa Siti Nurhaliza masuk campur.
    Kan dah kena sebijik.
    Tak pasal-pasal Datuk K. malu besar.
    Kan Jamal tu gila???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata 1503, jamal tu gila. mujur la dia seorang spt diusul. topic. Yng herannya mcm mana 1503 boleh heran sebab apa siti heran.Perbuatan gila pakai taula do pej mb tu pengundi waras mana yg tak heran?. Kesian ko

      Delete
    2. Dia pi pejabat MB tu nak manderam tempat tu supaya lepas ni dia pulak jadi MB selangor yg baru.
      Jamal kalau kau nak jadi MB selangor kenalah mandi dan minum air sg kelang tu dulu. Kat sebelah pwtc tu jer. Lepas tu pi lah minum kopi kat hotel sri pacific
      Buat apalah kau pergi jauh jauh hingga ke Shah Alam tu. Tak pasal2 kau kena bayar tol.

      Delete
    3. anon 1647
      aku setuju dgn hang
      aku musykil knp ada jugak org yg heran dato siti "masuk campur"
      dato siti hanya menegur sbb jamal jamban daj melampau beraksi mcm org tak cukup akal
      pakai towel di khalayak ramai adalah sesuatu yg tak patut dibuat kecuali di kolam dan pantai je

      Delete
  19. Salam Budin....satu-satunya makhluk bertaraf ketua bahagian yang berkelakuan macam ni....mungkin faktor pendidikan mempengaruhi atas perbuatan yg dilakukan....begitu juga mungkin lemah dalam keagamaan hingga terjadinya kenyataan kepada siti nurhaliza begitu juga tindakan kepada wanita yang cuba menghantar air ke rumahnya...nak dikatakan pembela melayu entahlah memandangkan apa yang terjadi pada siti nurhaliza dan wanita tersebut menunjukkan sebaliknya....cuma kesian aku pada orang sungai besar dapat ketua bahagian macam ni....apa2pun sama2lah kita berdoa supaya jamal diberi petunjuk dari Sang Pencipta.....

    ReplyDelete
  20. Ada orang atasan arah kot supaya protes macam Mahatma Ghandi. Sebab dhoti India xde jual kat kawasan mesjid india maka orang atasan cadangkan supaya tuala biasa asalkan putih melepak pun orait sebijik kopipes macam "kezuhudan" dhoti Mahatma jugak.

    Maka berdiri tercegat hanya disaluti 2 helai tuala lah di depan pintu besi aparat; kopipes macam Mahatma protes kat omputih india dulu.

    Tapi malangnya dah 4 hari x ke bilik air dan dalam masa yang sama jua x jumpa mangkuk (yang ini xleh kopipes sebab Mahatma x buat) maka nama tambahan Jamban tu pun terlekatlah.

    Siapa yang beri nama tambahan Jamban tu, sebelum adegan protes ala Mahatma Ghandi ini berlaku, betul-betul lebih hebat daripada Nujum Pak Belalang.

    ReplyDelete
  21. Apa kata kita syor kan pada parti parti politik tanah air untuk mencalon kan pemimpin ISLAM MELAYU tak kira LELAKI mahupun WANITA
    Tahap pendidikan ugama nya di dahulu
    Ada nya pendidikan ugama RASUAH tidak berluluasa
    Ada nya penddikan ugama duit rakyat tak lah hilang berbilion bilion ringgit
    Ada nya penddidikan ugama
    Tak lah terlalu mengikut kata " BINI "

    Pemimpin adalah contoh
    Tapi pemimpin kita kini
    Nak " MENG IMAM " kan sholat pon was was

    Innallilah

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi ada orang calon pemimpin kt dalam sg buluh tu jadi pm konon..bersih ke..yg hilng berbillion rgt tu cuma fitnah kau..bodohnya..

      Delete
    2. Ada lagi spesis mcm anon 15.42 ni ... pi tanya AmBank yang kena denda 50 juta oleh Bank Negara Malaysia tu ...
      Cerdik tak boleh tumpang ...
      Bodoh tak boleh diajar ...

      Delete
  22. M O 1
    Pepatah melayu ada mengata kan
    Sayang kan BINI tangan tangan
    ( ko terajang jer ler ) istilah moden
    Sayang kan RINGGIT MALAYSIA
    jangan la ROMPAK duit RAKYAT
    Duit JAMAL ada banyak

    ReplyDelete
  23. APA yg hendak diharapkan dp melayu apaila sesuatu berita dp Yahudi atau Nasoro maka berkatalah mereka " we believe in you 100%."

    Dan apabila berita datang dp org Arab mereka pun berkata " kami TIDAK percayakan kamu sama sekali"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tak ubah sikap puak Jahiliah. Kepala kaubpunya , tapi akal ko , ko gadai pada Gembala yg nak sembelih kau buat kari taek low. Kesian ko

      Delete
  24. siti dijadikan kambing hitam puak2 haram..disbbkan populariti nya sudah tentu puak rejim haram akan segera mengambil kesempatan...dimasa siti dipuncak popularnya puak2 tak pernah muncul pun..bukan puak2 ni yang mengangkat membatu karier siti..harap2 siti tidak terpedaya dengan muslihat puak2 ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inti topic Jamal Biadap n Gila. Komen ko, Pembangkang salah. Patut la ko tak habis sekolah. Sudah, pi makan habiskan taek low ko tu, makanan tak baik terdedak lama.

      Delete
    2. 1549.. mungkin juga awak salah sorang yang jamal maksudkan.. jangan cepat marah beb..

      Delete
  25. Tuan Shahbudin,

    Syabas, satu lagi ulasan terbaik. Saya sentiasa berasa sangat bangga dan kagum dengan Tuan.

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  26. Jamal ni jenis yang kemaluan dah naik ke DAHI yang dia sendiri tidak sedar ...
    Dia lupa tutup dahinya waktu dia menziarah pejabat MB tempoh hari ... terdedah KEMALUANnya. Kalau kemaluannya CANTIK, ok juga TAPI sayangnya, ... HODOH.

    ReplyDelete
  27. Bantuan segera. Ya, itulah sebabnya.

    ReplyDelete
  28. Ironinya Jamal terlajak aksi...
    konon ajak berfikir diluar kotak, tapi hakikatnya Jamal over. Baru Datuk Siti tegur.....
    Tetiba je serang kaum hawa yang lemah dengan ayat yang tak masuk akal..... macam ni sikap ketua bahagian????

    ReplyDelete
  29. Elok tu ada lagi ramai org sebebal jamal ni. Dia buka pekung sendiri. Yg kaki mesin dan umah urut ni siapa lagi kalau bukan dikalangan pahlawan2 umno. Biarlah dia buat perangai bodoh dia ni. Yg isi tempat mesin judi ni mungkin bukan semua tapi kebanyakan pemimpin umno. Dok berkepit ngan gro pun siapa lagi kalau bukan pahlawan umno.

    ReplyDelete
  30. Kesian kat Jamal Pak Kontol hampa kutuk kaw2.
    Kat Msia ni dia sorang ja blh dan sanggup buat mcm tu. Org lain mana sanggup.
    Rani Kulup Kipidap pun tak sanggup buat.
    Yg betul2 sanggup ialah org yg dok kat Universiti Tanjung Rambutan ja.

    Ha5
    Pak Kontol...Pak Kontol

    ReplyDelete
  31. Kaum @ geng2 UMNO ni dah nampak macam dah tak waras akal fakiran pasal nak mempertahankan najib.

    Jamal..jamal apasal lah ko jadi macam ni?Dah macam org mereng patut hantar ke tanjung rambutan.
    Geng2 ko yg bodoh bodoh tu pun patut bawa sekali.low mentality

    ReplyDelete
  32. jamal ne..pangkat sje dt. seri....nk tarik phtian....kebanyakan apa dia buat orang tak pujilah...kutuk lagi banyaklah....tak ada manfaat langsung..manfaat dia untuk diri sendri.nk jd calon umno bn next pru.....patutlah kau layak menerima pelbagai gelaran....yang membuat org pandang hina, benci....ex..jamal jamban...dsb...anugerah yg selayaknya...

    ReplyDelete
  33. Jamal jamban. Kikikiki. Molek masuk hospital bahagia. Kasi check otak. Apo jaso dio dapat dato seri?? Dah banyak majukan negeri ker?? Poodah chit

    ReplyDelete
  34. Jamal jamban. Kikikiki. Molek masuk hospital bahagia. Kasi check otak. Apo jaso dio dapat dato seri?? Dah banyak majukan negeri ker?? Poodah chit

    ReplyDelete
  35. Dia majukan tanah terbiar di sekincan buat kedai ikan bakar.dpt dato'.berjuang hingga berdarah hidong dpt dato' sri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setelah siap analisa frame by frame video kejadian berdarah hidung, puncanya disebabkan hidung terlibas Jam tangan sendiri. Maka dgn iru, beliau sedang bincang dgn peguamnya utk saman pengeluar jam ini.

      Delete
  36. Tu korang nak buat mcm Jamal, tapi korang tahu dah melancap tgh jln, berak tgh jln, kencing tgh jln mahu pun kongket tgh jln seumpama itu la perangai korang.

    ReplyDelete
  37. Hahaha, PAS parti makan keleiling.

    Orang PAS sendiri pun tak tau apa nak kata.

    Hadi nak kerja sama dengan Najib, Timbalan nya tak minat.

    Tak tau kemana pergi RM90 juta itu.

    ReplyDelete
  38. Ha.ha..orang UMNO @ BN tak malu ke ada species macam jamal ne....ada yang malu rasanye...tapi tak nak tegur....takut kena tegur balik oleh (MO1)...klu lah species jamal ne lebih drpd satu.....makin menonjol perangai/sikap/perbuatan yg datangnya dr umno ne...bukan nya bagus pun si jamal ne untuk dijadikan contoh....susuk tubuh jamal ne..satu je...tapi watak @ gelaran dia.. dah banyak...dato seri?????macam mana dia ne dpt...tak layak langsung..tak tau apa sumbangan dia ne....tapi sejak jamal ne makin membela umno dgn cara yg org tak suka.....makin banyak gelaran @ sindiran dia dpt JAMAL JAMBAN...MAT IKAN BAKAR..JAMAL TANJUNG RAMBUTAN..JAMAL GILA..JAMAL TUALA.dsb...klu lah jamal ne pelakon...banyak short film dia ne...hahhah..jamal ne pelawak bodohlah...makin banyak dia bela umno dgn cara yg org benci..makin banyak gelaran dia dapat....selayaknya JAMAL JAMBAN...untuk najis najis saja..apa yg tak baik..tak elok..campak ke JAMBAN....patutlah..perbuatan jamal macam tu..ahhahha....DATO SERI JAMAL JAMBAN TANJUNG RAMBUTAN...selayaknya utk dia ...YEAR OF 2016 AWARDED....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...