Thursday, 27 October 2016

KENAPA 1MDB PAYAH SANGAT NAK CARI JURUAUDIT?


Pernahkah kita mendengar ada mana-mana syarikat milik kerajaan sebelum ini yang juruauditnya bertukar ganti sampai tiga kali?

Kemudian, pernahkah juga kita dengar ada mana-mana syarikat milik kerajaan yang begitu sukar untuk mendapatkan juruaudit baru sebagai pengganti?

Kenapa hanya 1MDB yang ditimpa masalah begitu?
Masihkah lagi kita mahu percaya bahawa 1MDB adalah sebuah syarikat milik kerajaan yang tidak bermasalah dan semuanya selama ini diurus dengan baik?

Jika tidak bermasalah dan semuanya okay, mengapa sehingga ini seolah-olah tiada juruaudit yang sanggup melakukan audit untuk 1MDB?

Selama 22 tahun Tun Mahathir Mohamad jadi Perdana Menteri, pernahkah kita dengar ada syarikat milik kerajaan yang bukan saja tidak diaudit lebih daripada setahun, bahkan untuk melantik juruaudit baru pun banyak kesukarannya?

Dalam hal ini, apa kata Kementerian Kewangan dan 1MDB meminta bantuan Salleh Said Keruak, Abdul Rahman Dahlan atau Annuar Musa untuk mendapatkan juruaudit baru bagi syarikat pelaburan kerajaan paling bermasalah sejak merdeka itu?

Manalah tahu kalau-kalau ada syarikat audit di Kota Belud atau Ketereh yang sanggup menjalankan "tugas murni"  untuk 1MDB itu!! (SH 27/10/2016).

59 comments:

  1. Abang Shah, Najib mahu cari juruaudit jenis jaguh kampung al-Dedaki! Khianat boleh sembunyi, seleweng boleh di atur ... pegi lah minta pak pandi anjurkan gengnya jadi juruaudit Satu Malaysia Di Bahamkan!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak audit apa ke bendanya??...pengarah semua dah cabut lari, dokumen banyak dah hilang. Tinggal arul jadi kambing hitam. Dia la ceo, dia jadi kerani, dia penyambut tetamu. Takpe arul, besok lusa boleh dapat title datuk.

      Delete
    2. Tangkap Si Haram Jadah Najib Razak! Sumbat kan dia dalam Penjara Seumur Hidup!

      Delete
    3. Bro, terasa saya degan sindiran mencari juru odit dari KB. Org rumah Rahmankan org Malaya, tak kan x boleh tolong kot.

      Delete
    4. Bro, terasa saya degan sindiran mencari juru odit dari KB. Org rumah Rahmankan org Malaya, tak kan x boleh tolong kot.

      Delete
    5. "Wait For The Audit Report", kata orang Munafik..

      https://jebatmustdie.wordpress.com/2016/07/12/wait-for-the-audit-report-kata-kata-pemimpin-munafik/

      Delete
    6. Walaupun diaudit beribu kali, puak2 ini pandai simpan segala kejahatan mereka bawah carpet dengan bantuan auditor. Auditor Malaysia semua boleh beli. Cuba check berapa ramai Auditor dirasuah menjadi CEO kepada GLC and company adik beradik selepas selamatkan puak2 ini. Auditor juga manusia yang lemah, tambahan pulak Di Malaysia, prinsip hidup orang Malaysia CASH IS GOD, IN CASH THEY TRUST. Semua bangsa di Malaysia sembah duit, mulut dia orang cakap jer cakap sembah Allah, Jesus, Siva dan Buddha. Pergi Mekah, buat confession ke paderi, bawa sebaldi susu ke Batu Caves atau lepas burung di hari Vesak, semua dosa cuci

      Delete
    7. Siapa berani audit 1mdb, bukan ke 1 mdb maksudnya 1 malaysia dalam bahaya dan bila dah audit plak jadi 1 malaysia ditimpa bala..mana ada sapa yg sanggup...

      Delete
    8. Nak cari juruaudit mudah jer. Mana2 company dan juruaudit kalau dibayar mesti nak kerja......tapi kalau nak cari juruaudit yg boleh menipu kira2 audit tu yg susah......sebab tak ada juruaudit yg berani tanggung risiko nak jadi kambing hitam dituduh menipu kalau auditnya didapati salah dan tak betul.

      Tambah pulak kes 1MDB ni kes berat yg libatkan siasatan negara2 lain. Kalau bercanggah dgn apa yg diauditkan, auditor tu yg kena. Kalau terlepas tak apa, tapi kalau kena naik turun mahkamah......gelap masa depan.

      Delete
    9. ASSALAMU'ALAIKUM.WR.WB.
      ALHAMDULILLAH..!!
      saya bersyukur kpd Allah SWT.
      atas keberhasilan PENARIKAN UANG
      GHAIB.setelah melalui proses panjang &
      sangat sangat beresiko,dgn izin Allah
      alhamdulillah uang ghaib akhirnya berhsil
      kami keluarkan dgn jumlah yg luar biasa.
      UANG GHAIB INI PENAWARAN TERBARU DARI KAMI.
      setelah uang balik (UB) sudah terbukti keberhasilanya,
      dan sehubungan banyaknya orang yang menginginkan hal ini
      ( UANG GHAIB ), kami sanggup memproses penarikan UANG GHAIB,
      dengan catatan:
      1.masalah utang piutang (JUMLAH BESAR)
      2.tidak untuk memperkaya diri
      -PELET PUTIH/PENGASIHAN JARAK JAUH
      -MENAKLUKKAN LAWAN JENIS
      -PENGLARISAN/JIMAT GOIB BISNIS DLL
      APAKAH ANDA TERMASUK KATEGORI DI BAWAH INI.???
      4.BUTUH MODAL DALAM BUKA USAHA
      5.SELALU KALAH DALAM BERMAIN TOGEL
      6.DILILIT HUTANG
      7.BARANG BERHARGA ANDA SUDAH HABIS
      8.DILILIT HUTANG
      --------------------------------------------------
      bagi anda yang BENAR-BENAR SERIUS dalam hal ini.....
      silahkan menghubungi PAK HAJI RIDWAN diNO TLP 0852-1343-3456
      ATAU KLIK DI http://pesugihanputih45.blogspot.co.id/

      Delete
  2. Anak najib, nizar selaku pengarah eksekutif deloitte pun tak boleh nak tolong bapak dia...haha. Kena cari mat maslan la nampaknya..cgpa 3.85, orang yang cadangkan gst di malaysia audit mana yg boleh. Tak lengkap, boleh panggil nazri aziz/salleh keruak/rahman dahlan/johari ghani atau pandikar amin mulia.

    ReplyDelete
  3. Standard la Melayu kampung. Masuk bandar terus berlagak nak jadi maju.

    Nak kontrol abih Cina India dan segala bangsa kalo boleh.

    Merembat dan menipu adalah rukun iman bigot2 melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bigot2 bahlol ni terkeliru dan terus mengelirukan rakyat negara...sudah takde jalan untuk lari diri diorang guna puak jamal sekinchan kacau air perkauman ...dia beli masa tapi tak akan boleh lepas hukuman jenayah, insya Allah...

      Delete
  4. Tak jumpa lagi yg betul2 boleh menyelamatkan business 1mdb.

    ReplyDelete
  5. Tn Budin,
    Memang tak pernah dengar dalam dunia ini ada syarikat yang punya masalah untuk melantik juru audit...apatah lagi syarikat yang tersohor dan taraf gergasi dunia lagi la tak pernah dengar langsung ada masalah dalam mendapat juru audit kerana ,syarikat juru audit semuanya senang hati hati untuk melakukan audit kerana itu kerja dan rezeki mereka.

    Dalam hal 1MDB ini saya sangat yakin ada beberapa sebab kenapa sukar nak dapat juru audit..:
    1.Semua syarikat Audit dunia dan tempatan sudah maklum dengan nama 1MDB ini sebagai syrikat masalah dan terlibat dengan kerja Haram jadah ,jadi kalau ada syarikat audit yang sanggup nak buat audit di 1MDB alamat nak cari problem.
    2.Bila 1MDB terkenal dengan kerja haram jadah siapa yang berani nak libat diri kerana mereka tahu ..mereka terpaksa dan akan dipaksa juga buat kerja mungkar seperti Najibdan kuncu kuncu.
    3.Sebelum ini syarikat audit tersohor dunia Deloitte yang terkenal menjadi Auditor kepada banyak syarikat gergasi dunia sudah dijerat untuk buat kerja mungkar dan haram jadah oleh kuncu kuncu ..sehingga syarikat ini tak sanggup lagi sama sama memperkosa harta rakyat malaysia dengan membuat Audit palsu dan jenayah terus berhenti untuk jaga nama baik mereka jadi info dan maklumat ini sudah tersebar seluruh dunia ,saya pasti sukar la mana mana syarikat audit yang berani sambung kerja mungkar najib dan kuncu kuncunya dalam 1MDB.

    Kalau ada syarikat Audit yang sanggup nak jadi Auditor 1 MDBsah lah hanya pemakan dedak yang sanggup buat apa saja asal syarikat kekal hidup walau pun maruah digadai.

    Mungkin ada penjilat najib Rosmah akan menpertahankan najib dan Rosmah..kerana minda sudah tegar. kalau satu dunia ,Rahman dahlan dan Rosmah sendiri akui MO 1 itu adalah najib iaitu individu yang didapati ketua kleptrokasi(mencuri dana rakyat) dan masih ada mempertahankan nya maka ...mempertahankan kerja korup adalah satu kerja yang hina ..kerana perbuatan korup dan mencuri adalah jenayah dan mungkar datang dari minda yang korup dan hina serta tiada maruah...mempertahankan orang ini sama lah juga mempunyai minda korup dan munafiq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suruh je orang yg tubuhkan 1MDB tu audit sendiri.
      Selesai masalah.

      Delete
  6. Aku rasa najib ada plan nak biarkan 1mdb tak diaudit sampai bila2. Kalau audit, matilah dia. 1mdb jadi sykt terbengkalai dan diisytihar bermasalah, akhirnya tutup. Jual semua aset, lupus semua bukti.

    ReplyDelete
  7. Woi di atas, jangan cakap banyak lah. Hampa ingat dia takut dengan hampa.

    Menteri tak cakap pulak pasai apa susah nak dapat auditor. Bukan susah sangat acc 1mdb Business keluar saja mana ada masuk punya. Mungkin juga amount tu besar sangat yg dah diklepek susah nak cover. Atau perjalanan business terlalu berliku liku susah nak faham. Maklum lah duit pusing satu dunia tiba tiba hilang dah jadi duit derma pulak. Memang betul lah susah nak cari auditor. Never mind menteri menteri semua relax, speaker kan ada, AG kan ada. ROS sub sub soi. U can use this excuss for few more months. Lepas tu auditor baru jumpa depa perlu masa untuk audit, guna alasan file hilang sebab dah lama. There's 1000 and one ways ada. Depa kan terkenal dengan melarikan diri dari memberi jawapan. Sampai kadang kadang lain yg ditanya lain yg dijawab sebagaimana si azalina. I can go on and on but cukuplah kot.

    ReplyDelete
  8. Syarikat menipu,siapa la bodoh nak bersubahat selain umno..

    ReplyDelete
  9. Mana tak susahnya tuan budin, mana nak dapat company audit international yg mempunyai ciri2 setulus saleh keruak, ahmad dahalan, setara pemikirannya dengan ahmad maslan dan mempunyai kebijakan menjawab spt anuar musa..susah tu...kebanyakkan company audit international ni apa founding dia semua dia rekod..tu yg najib x suka tuh

    ReplyDelete
  10. Bank Negara kata lain.
    PAC kata lain.
    Parlimen tak kata apa-apa.
    1MDB Arul kata macam-macam.
    Menteri Kewangan kata lain.
    PM kata lain.

    Kena cari Audit berlandaskan Islam nampak nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoi ya Allah! Selamatkan umatMu dari tipu daya Pak mappadulung ahjibgor - dan "wasatiyyah kepalsuan"

      Delete
  11. Bukan ke ramai beruk monyet penyamun penyangak dimalaysia ini suruh saja binatang2 tu jadi juruodit kan senang cakap tak serupa bikin ha ha ha hebat malaysia ku

    ReplyDelete
  12. Negara Malaysia ialah negara yg pling hebat di dunia.negara Malaysia ialah negara yg bebas dari rasuah kata penjilat botak.ada seorang panglima kata Negara Malaysia lg hebat daripada ngara Amerika.Negara Malaysia negara yg unik dan istimewa dgn brbagai2 kaum smpaikan tanah syarikat rizab modal bg kpd cayanun apakah sumbangan low bee hock ziang chi kt Malaysia.Perdana Menteri kita yg skrng amat dihormati disanjungi klau dkt luar ngara trlibat rasuah skandal dh ltk jawatan.

    ReplyDelete
  13. Rasanya kalau tak di audit, Syarikat itu tidaklah bole beroperasi. Macam lawyeer, utk perbaharui lesen amalan, akaun perlu harus diaudit. Kalau tak OK, tak lepas lesen kot.

    ReplyDelete
  14. 1MDB adalah satu badan yg menjayakan dan memajukan negara. 1mDB terdiri sebnarnya terdiri drp ramai akauntan dan juruaudit yg bertauliah. Bahkan mereka terdiri drp lulusan Notthingham, Iowa, Chicago, Cambridge, Newcastle, Kellie's Castle, Majapahit dan lain2 university. Ada juga di kalangan mereka yg berpointer melebih 3.89 hingga 5.00. Ahmad Maslan antara calon yg berpotensi utk dilantik sbg ketua juruaudit 1mdb atas kebijaksanaannya menjawab tohmahan GST khususnya drp penyokong kuat PKR, DAP. Jelaslah 1mdb sebenarnya tidak bermasalah pun seperti mana yg digembar gemburkan cybertrooper pembangkang sosialis DAP dan PKR.

    Catatan Khas Alumni Newcastle University.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ak rs calon yg plg sesuai mjd juruaudit 1mdb adlh ko. Ko lg bijak dan power drp maslan..

      Delete
    2. Rakyat Diperbodoh27 October 2016 at 13:53

      Peringatan bersama...

      Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.

      Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.

      Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).

      Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: "Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".

      Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.

      Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman". Mereka menjawab: "Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?" Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

      Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: "Kami telah beriman", dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula: "Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman)".

      Allah (membalas) memperolok-olok, dan membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu).

      Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayah.

      Perbandingan hal mereka (golongan yang munafik itu) samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun).

      Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran).

      Surah Al-Baqarah: Ayat 8-18

      Delete
    3. "Wait For The Audit Report", kata orang Munafik..

      https://jebatmustdie.wordpress.com/2016/07/12/wait-for-the-audit-report-kata-kata-pemimpin-munafik/

      Delete
    4. aku pun rasa begitu...pointer kau kan 5.00....lagi power dari mat maslan...

      Delete
  15. Juruaudit yang bertauliah dan beretika di Malaysia tak berani jadi juruaudit 1MDB ... nyaris lesen audit digantung dan reputasi mereka sapu jalan!!!

    Kan ada ahli-ahli UMNO yang ada kelulusan juruaudit. Biarlah mereka yang jadi juruaudit! Kaya nanti bayaran fee audit mesti berjuta RM!!!

    ReplyDelete
  16. Jadi juruaudit 1mdb hari2 najib call..kalau mood dia baik, dia blanja makan, kalau baru lps kena marah dgn rosmah..alamatnya sb turun dgn C4. Berkecai..

    ReplyDelete
  17. Dalam belanjawan pun najib boleh tipu. Umum lain, angka dalam laporan lain..

    ReplyDelete
  18. No auditors dare to sign off 1MDB's accounts. We're not talking about several hundreds or thousands of cash which went unaccounted here but the amount of money alleged misappropriated were reported billions. You're stepping onto land mines by the time your start. There's a lot risks there. The company's name and reputation is at stake.

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's a ticket to hell.

      Delete
  19. Slap hari bulan, kalau lekat Kes DOJ Juru audit pun boleh kena caj jenayah bersubahat seleweng akaun. Deloitte dah siang2 main Selamat, tarik balik perakuan akaun dulu berdasarkan maklumat awal tak sahih.

    Rakyat Malaysia ditipu, kita boleh file aduan kpd MIA tarik balik lesena odit syarikat2 odit yg bersubahat mwnipu rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  20. "Wait For The Audit Report", kata orang Munafik..

    https://jebatmustdie.wordpress.com/2016/07/12/wait-for-the-audit-report-kata-kata-pemimpin-munafik/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat Diperbodoh27 October 2016 at 15:49

      Antara petikan di dalam link yg diberi Anon 14:42;

      TSMY: Bagi yang mungkin terlupa akan janji Perdana Menteri ini, saya ingin memetik tulisan beliau dalam portal NajibRazak.com yang disiarkan pada bulan Mei 2015.

      Beliau berkata, “adalah tidak adil bagi sesetengah ahli politik mensabitkan kerajaan dalam mahkamah pendapat awam sebelum fakta sebenar dikemukakan oleh pihak berkuasa yang sah iaitu Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang bersifat dwipartisan…sementara itu, tolonglah, jangan buat spekulasi dan kesimpulan, tanpa menggunakan maklumat yang akan dibentangkan oleh Ketua Audit Negara, yang mengandungi laporan terperinci tentang kewangan 1MDB”.

      Kata Najib lagi, “Jika kita bersikap ikhlas untuk mencari kebenaran di sebalik dakwaan itu, kita perlu mendapatkan maklumat daripada sumber yang sah (seperti Ketua Audit Negara) dan bukan daripada portal berita pihak ketiga atau blog dalam talian yang mungkin mempunyai agenda tersembunyi”.

      Itu kenyataan Najib lebih setahun yang lalu.

      Jabatan Audit Negara telah memulakan siasatan ke atas akaun 1MDB pada bulan Mac 2015. Laporan Interim Terhadap Pengauditan 1MDB telah disiapkan pada bulan Jun 2015 dan laporan akhir Ketua Audit Negara telah dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara pada bulan Mac 2016.

      Malangnya, Najib telah memungkiri janjinya kepada rakyat. Bukan sahaja Laporan Ketua Audit Negara tidak didedahkan kepada umum, malah telah diklasifikasikan sebagai dokumen rahsia rasmi di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972. Tindakan mengklasifikasikan Laporan Ketua Audit Negara sebagai dokumen rahsia rasmi adalah aneh memandangkan Ketua Audit Negara mempunyai tanggungjawab di bawah Perkara 107 Perlembagaan Persekutuan untuk menyerahkan laporannya kepada Yang di-Pertuan Agong. Laporan ini kemudiannya hendaklah dibentangkan di Dewan Rakyat. Adakah kerajaan mempunyai kuasa melebihi kuasa yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan untuk menutup hasil siasatan Ketua Audit Negara daripada pengetahuan rakyat?

      Lebih malang, ada Menteri kabinet yang melabelkan pihak yang membocorkan kandungan laporan Ketua Audit Negara sebagai pengkhianat negara. Siapakah pengkhianat sebenarnya? Orang yang mendedahkan salahlaku 1MDB atau orang yang merompak wang negara menerusi transaksi 1MDB dan kemudian menutup kesalahan mereka daripada diketahui oleh rakyat? Sudah tentulah merompak wang negara dan menutup perbuatan jenayah adalah suatu pengkhianatan yang amat jijik kepada negara.

      Delete
    2. Kalau 1MDB itu BERJALAN LURUS, tak ada penyelewengan, telus dan bersih, kenapa dirahsiakan di bawah akta OSA??

      Kalau 1MDB tidak ada sebarang PENIPUAN tentulah Laporan Audit akan menjadi SATU BUKTI yg KUKUH yg menunjukkan 1MDB itu BEBAS dari sebarang PENYELEWENGAN.

      Bukankah ini satu jalan baik untuk MEMBUKTIKAN 1MDB telah ditadbir dgn BETUL dan JUJUR??

      Dgn secara tak langsung bukti itu juga akan melepaskan 1MDB dan mereka2 yg terlibat dari semua FITNAH dan SPEKULASI?? Tapi kenapa MENOLAK dari MEMBUKTIKAN KEBENARAN??

      Bagi orang yg WARAS sekiranya ia memang di pihak yg BENAR, tentunya dia akan cuba MEMBUKTIKAN KEBENARAN itu.......tapi bukan MENYEMBUNYIKAN KEBENARAN.......kerana bila disembunyikan maka akan timbul banyak persoalan, syak wasangka dan tuduhan.

      Di sini kita boleh guna logik akal (common sense) utk berfikir dalam hal ini.

      Delete
  21. Salam Bro

    Juruodit ni Kumpulan Professional. Mereka ada imej dan integriti dan kalau masuk pejabat nak mengodit mesti pakai smart....layanan mesti bagus, siap ade briefing...kopi teh, kuih, nasi lemak dll.

    1MDB cantik dari luar...pastu gerenti odit fees dia mahal. Kalau ikut biasanya juruodit tak akan tolak punya.

    Malangnya oditor dah dengar banyak sangat cerita hantu dalam 1MDB. Rumah memang cantik...tapi ikut cerita oditor yang terdahulu...hantu dalam 1MDB cukup ganas...kesemua oditor yang terdahulu sakit kena rasuk...dipaksa cakap merapu...eeeiii! ngeri....

    Sape berani?...fees mahal mahal pun tak berbaloi dengan rasukan dan sakit seksa berhadapan dengan hantu hantu 1MDB. Baik cari kerja lain...jual nasi lemak ke.

    ReplyDelete
  22. Audit sykt mcm 1mdb ni upahnya tak byk..anggaran 20k-30k je. Yg bt tertangguhnya bila arul kanda tak dapat nak bg dokumen lengkap. Bila tak bg, keje jadi tertangguh, payment x dpt.

    ReplyDelete
  23. Kenapa? Mengapa? Siapa? Celik tapi buta. Mendengar tapi pekak. Bijak tapi bodoh. Rakyat bawahan boleh menggeling kepala, sesekali mengeluh. Selalu bercerita dgn kawan2 di off, k.kopi dan majlis2. Apa yg kami rakyat boleh buat? Mengharap pada Raja? Pada Preseden Pas? Pada wakil rakyat? Pafa ahli parminen? Semuanya tidak berdaya. Hanya doa pd Allah moga dipercepatkan balasan manusia munafik agar terselamat rakyat malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat Diperbodoh27 October 2016 at 16:15

      Semasa PRU-13, rakyat cuma berani-berani beri 'negeri' shj kpd BN. Nak kasik 'federal', masih takut2 & x yakin...

      Ubatnya - jgn beri lg kemenangan BN atas federal dlm PRU-14. Kena sokongan padu menentang. 70%-30%. Setakat 55%-45%, senang2 sang pemerintah federal skarang permain2kan & manipulasi keputusan undi...

      *unless - rakyat selama ini, 'langsung x rasa' diperbodoh2kan, dipijak2, dianiayai + dizalimi; ATAU; rakyat memang 'selesa' utk diperbodoh2kan, dipijak2, dianiayai + dizalimi...

      Delete
    2. Rakyat Diperbodoh27 October 2016 at 16:21

      *RALAT: cuma berani beri 'negeri' shj kpd selain BN

      Delete
  24. Jangan lupa minta juga Haji Hadi dan Hashim Jasin carikan Juruodit yang sanggup mengodit akaun 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti pas hanya pandai menghukum saja.
      Itu haram ini haram
      Kafir sana kafir sini
      Nak tubuh kerajaan lslam di Msia ni.
      Nak jadikan Msia negara berkebajikan
      Hasil negara yg kena songlap pun dia buat tahu saja
      Walhal skrng ni pun dia dah suara dah ada kuasa dalam parlimen
      Yang hairannya mereka boleh roko' mereka boleh sujud selamba saja kepada tuhan tanpa rasa takut sedikit pun
      Walhal dah jadi wakil rakyat.
      Dah ambil tanggung jawap dan dah pikul amanah untuk mengurus tadbir negara
      Ini kah amanah mereka kpd Allah Taala dan rakyat jelata?
      Mcm manalah nak tubuhkan kerajaan lslam dan melaksanakan hukum hudud?

      Delete
  25. JURUAUDIT ..TAKDAKKK..HANG CANGKUL ADA LAAA

    ReplyDelete
  26. Tuan Budin, SRC sudah diaudit ke belum? Sudahkah perkara2 ini disoal oleh ahli parlimen? Apakah tindakan yang boleh diambil kepada syarikat yang gagal melakukan audit?

    ReplyDelete
  27. Budin..dah takleh nak jawab..sekarang macai melalak sana sini kunun Mudin...Husni..dll dah melanggar oath of secrecy...sumpah kerahsiaan...xkan menda x baik pun nak kena jd rahsia gak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo habaq betui, langgar sumpah tapi kalo rembat duit negara kira ok, biar betul negara kita ni ...

      Delete
    2. Melanggar akta rahsia apakebendanya????
      Benda penyelewengan mestilah didedahkan. Bukan dirahsia dan disembunyikan. Haram jadah punya orang...!!

      Dia nak suruh org sembunyikan pekong yg dibuat. Dia tak nak org tahu tembelang busuk yg dia simpan. Memang cilaka...!!

      Sikit2 langgar akta rahsia....sikit2 akta itu ini. Takkan pekong buruk pun nak disimpan.

      Yelah kalau tak buat macam tu nanti tak dapatlah nak merembat lagi.

      So gunakan undang2 dan kuasa sebagai benteng utk melepaskan diri supaya penyelewengan dapat dibuat tapi tak boleh didakwa.

      Memang undang2 diperalatkan untuk melepaskan diri dari dakwaan, bicara dan ditangkap.

      Memang haram jadah...!!

      Semoga Allah melaknat org yg pecah amanah dan menyamun wang rakyat....ameen ya Rab. Penentuan Allah mengatasi segala kuasa dan pengaruh dalam dunia ni.

      Delete
  28. Wah...! Bagusnya...
    Hingga ke saat ini, chai2 UMNO x de yg nyampuk menyibuk...
    Terasa aman sikit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mgkn dedak belum masuk.

      Atau mungkin dok pikir lagi modal apa nak alih tiang gol

      Delete
    2. Rasanya depa semua tengah sibuk tolong pok jib cari oditor kot..

      Delete
  29. Ini situasi untuk menurunkan 'darah tinggi' kita semua...."Mana ada 1MDB, semua juru odit lari. Apabila juru odit lari, maknanya 1MDB ada".?#@%$!

    ReplyDelete
  30. 1MDB susah sangat nak cari juruaudit sebab tiada sorang pun berani dengan tong simin.

    Oops dah out of date.

    Sekarang depa lebih takut pada gertakan, "Kamu ingat saya takut dengan kamu".

    ReplyDelete
  31. Juruaudit pon manusia juga, mereka ini :

    - takot allah
    - masa depan hidup di dunia
    - syurga dan neraka
    - tidak makan dedak dan cari rezeki halal
    - hormat undang-undang

    ReplyDelete
  32. kalu juru.p msk plus arah ke utara . bila sampe tol juru ..juru le tu..
    kalu arah keselatan sampe mampuih tak jumpa..
    kalu cari juruodit ada masalah.. kalu bg juruodit mlayu tak boleh.. pasai mlayu tidak pecaya mlayu ,sbb mlayu byk mkn rasuah kerja tak iklas, bila bckp bbunga-bunga ,putagbelit,putagalam,kalu bg palakbapak pon depa putag juge, malas balogliat,suka juai tanah,suka dok kedai kopi,sbb mlayu nak hidup senang usaha takmou.....
    kalu juruodit cina mesti boleh sbb cina rajin dan iklas bila bkerja,tidak mkn rasuah sbb depa mkn babi.bila bckp betoi suma talak tipu punya. mlayu suka sangat..
    pesoalannya nak dptkn yg tebaik.. cina yg mana.. ada cina malaisa..cina singapork.. cina hongkong... cina tanah besag..cina taiwan . cina penang..
    amno tidak dpt nak cari dan memileh...
    sebagai rakyat kita mesti dengar ckp pemimpin amno..sbb amno saja yg angkat martabat mlayu dmalaisa..
    sabag sampe toa..lagi baguih sabagle sampe mampuih...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...